ON1 har gjort framsteg i sin senaste version. Särskilt vad gäller Fuji.
De hanterar compressed raw och resultaten i raw-konverteringen är bland det bästa jag sett hittills. Fast programmet är fortfarande buggigt. Skulle just exportera fil nummer 2. Det gick inte. Den första gick utmärkt fast nummer 2 gick inte alls. Så fick starta om programmet och då fungerade det.
De är på rätt väg men det är fortfarande en hel del som spökar.
Jag skulle inte vilja leva med endast ON1 raw. Då skulle jag bli ändå mer vithårig om nu det går.
Capture One hanterade X-Trans II sensorn ganska bra men det är sämre med den senaste. De har tusen skäl till att inte göra så de kan hantera compressed RAF. Den ena mer krystade än den andra. Det är licenser och gud vet vad som de skyller på. Lilla Iridient som är en one man show fixade det på nolltid.
För tillfället använder jag inte C1PRO alls. Finns inget att hämta där just nu.
Det har nu nämnts från flera håll att de skall supporta Fuji GFX. För det verkar som de lite satt Fuji på undantag för de ger sig in i MF marknaden. Fast nu gjort en ny bedömning. Vi får avvakta och se.
Just nu skulle jag inte köpa Capture One. Ändrar de inte attityd kommer jag inte betala för nästa uppgradering.
När det gäller LR har jag förstått det som man skall kunna hantera sina historiska bilder men inte nya om man säger upp sin prenumeration. Fast det är värt att kolla upp om man tänker lämna LR/PS.
Själv är jag inte beredd att göra det under de närmaste 12 månaderna.
Jag tror att det kommer ta tid innan ON1 raw är stabil och kan ersätta LR.
Både Sten-Åke och jag var med på resan när LR utvecklades. Det tog lång tid innan LR var tillbaka till Rawshooter nivån som vi tidigare använt och som blev uppköpta av Adobe.
Så jag anser vi måste ge ON1 tid. Den här typen av komplicerad programvara är inget som går på några månader. Fast konceptet och det de gjort sedan September är imponerande.
Jag vill gärna se var gränserna går och har testat ON1 en hel del de senaste dagarna. Jag har nu bara mina Fuji kameror och vill givetvis ha ut mesta möjliga från dem.
Vi diskuterar gärna på fotosidan den lilla skillnaden mellan olika objektiv eller mellan olika sensorer.
Fast det är mer sällan vi diskuterar skillnaden mellan raw-konverterare. Trots att den skillnaden ofta är större.
Nåväl skall inte trötta er med detaljer.
Det är alltid svårt att välja testfiler när man skall jämföra.
Så jag väljer på måfå de senaste 2 som jag testat.
Länkar till mer högupplösta bilder:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/375331/3548427.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/375331/3548428.htm?_p=3548427
Vet inte om någon är intresserad av andra jämförelser. Om ni är det så har jag fler jämförelser mellan olika program.
Min slutsats för tillfället är att ON1 är bäst i klassen men buggig och ibland frustrerande att jobba med.