Foto och Bildteknik
Avslutat medlemskap
Jag kanske missförstår dig, men nej exponeringen ändras inte av sensorstorleken.
Får man rätt exponering med bländare 2 och 1/60 sekund och iso 3200 med en fullformat kamera som t.ex. Nikon DF, är det samma värden som gäller även för
APS-C och LX-100.
Det som skiljer är att bruset på LX-100 blir i runda slängar lika illa som om vi använt 4 ggr kortare tid på en fullformatkamera och kompenserat för detta genom att höja iso till 12800 på fullformatkameran.
Bländare 2, 1/60s, ISO 3200 kommer att vara ungefär lika brusiga som bländare 2, 1/250 på fullformatkameran inställd på iso 128 000 i alla fall om vi har någorlunda moderna sensorer. D700 börjar bli lite till åren så jag har inte helkoll på om den fixar det så bra, men jämför du med lite modernare kameror som t.ex D800 eller Df bör det stämma på ett ungefär.
Dvs TS kan använda 4 gånger kortare tid på en någorlunda modern fullformatkamera än på LX-100 eller M43 kamera.
Skillnaden mellan APS-C och fullformat är en faktor 2.
Med andra ord fullformat kommer att ge bäst möjlighet för korta tider för att frysa rörelse följt av APS-C och sist M43/LX-100
Om LX-100 ii är testad eller inte spelar nog egentligen inte så stor roll. Olika sensorer reagrar lite olika och skillnaderna mellan sensorer i samma storlek är ganska små så mellan tummen och pekfingret.
Så på det hela taget är ju Canon M50 en bra kompromiss ifall fullformat blir för dyrt eller för stort. Den är dessutom ganska liten. Ska man titta på smidiga APS-C kameror titta även på fujifilm X- 100F visserligen är visserligen ingen systemkamera men med tanke på att TS vad jag förstår tänker köra med ett fast lätt vidvinkligt objektiv finns det egentligen ingen anledning att utesluta den av den anledningen.
Både Canon M50 och Fujifilm X-100F säljs nya idag så TS kan gå ut och känna på den. Att tänka på om TS faktiskt vill bygga ut sitt system är att de små objektiv som tillverkas för M50 inte kommer att passa Canons nya/framtida spegellösa.
Tror inte det går att skriva så mycket mer om det här. TS har alla de fakta som behövs nu återstår det bara att känna på prylarna i verkligheten och besluta vilka kompromisser hon vill göra.
I teorin har du rätt; i praktiken beror det också på hur kompetenta tillverkarna av sensorer och till stor del mjukvaran är och vad de prioriterar. "Utslätning" av brus kan få konsekvenser i andra led. Det märks tydligt i praktiken mellan olika kamerors bildfiler enligt min erfarenhet.
Nu är vi nog färdiga snart med tråden som du säger - kanske