ANNONS
Annons

Bra kamera för knappa ljusförhållanden samt rörliga objekt, tips?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vidvinkelobjektiv kan ha den effektensom du beskriver, men då tänker du nig på ännu mer vidvinkliga objektiv än de som diskuterats här.

Jag snabbgooglade din telefon och om jag minns rätt så har den en bildvinkel motsvarande 26mm i fullformat, vilket är ungefär där mobilkameror brukar ligga.

Det är lite mer vidvinkligt än det EF 35mm jag föreslog. Det finns också 28mm-objektiv, som möjligtvis skulle vara mer lagom för dig, eller 24mm, som är lite vidare, men inte crazy-wide på något vis.

Var i landet finns du? Det kanske finns någon butik du kan testa i, eller kolla om du har någon i bekantskapskretsen som har en kamera och objektiv motsvarande det du tror kan vara lagom, så du kan titta och känna själv.

Tack, då har jag ju iaf något att förhålla mig till. Jag bor mitt i smeten i Stockholm så det borde inte vara allt för svårt att hitta någon butik, och jag har ändå en hel del, visserligen mest på hobbynivå, vänner som har lite utrustning jag kan höra med.

Men kan tänka mig att 35 kan vara mer åt mitt håll då, eller kanske 28, för telefonen har en för det mesta onoterbar men ibland märkbar tendens att förvränga kanterna längst ut i liggande format. Blir mest synligt när man fotar människor och de längst ut i bild blir till synes bredare än vad de är i verkligheten. Inte så smickrande alla gånger. Men det kanske också mest ligger hos just mobilens teknik, det kanske inte är lika påtagligt med ett riktigt objektiv.
 
https://www.dpreview.com/products/samsung/mobilephones/samsung_galaxys7/specifications
Du har onekligen en fast vidvinkel i din mobil och dessutom har du bildstabilisering i objektivet. Inga RAW-filer som jag kan se och enbart JPG.
Frågan är vad du använder för mjukvara?
Det går att göra en hel del med ett gratisprogram som FastStone.
Nästa steg är väl tex Photoshop Elements.

Är så dålig på terminologi så jag vet inte exakt vad du syftar på för mjukvara, men jag använder bara rakt av telefonens förutbestämda fotoapp till kameran. Och i övrigt redigerar jag aldrig mina bilder mer att att möjligen pilla lite på den simplaste simplaste nivån med kontrast/ljusstyrka och färger om det känns ens nödvändigt, för specifika ändamål. Då använder jag, olika beroende på dator, fotovisarens simpla redigeringsmöjligheter. Alltså inget att hänga i julgranen direkt.
 
Tack, då har jag ju iaf något att förhålla mig till. Jag bor mitt i smeten i Stockholm så det borde inte vara allt för svårt att hitta någon butik, och jag har ändå en hel del, visserligen mest på hobbynivå, vänner som har lite utrustning jag kan höra med.

Men kan tänka mig att 35 kan vara mer åt mitt håll då, eller kanske 28, för telefonen har en för det mesta onoterbar men ibland märkbar tendens att förvränga kanterna längst ut i liggande format. Blir mest synligt när man fotar människor och de längst ut i bild blir till synes bredare än vad de är i verkligheten. Inte så smickrande alla gånger. Men det kanske också mest ligger hos just mobilens teknik, det kanske inte är lika påtagligt med ett riktigt objektiv.

Det är observant av dig, och helt korrekt, en 28 (eller 26 som på din mobil) har den effekten, och det är också korrekt att det är mycket mindre påtagligt med 35mm
 
Väljer du en kamera med APS-C sensor, så får man en vinkelförändring som ofta benämns som crop, Nikons D7100/D7200 eller någon ur serien D5000 ger då 1,5ggr tillägg för tex ett valt 24/28/35mm objektiv, 28mm objektivet blir som ett 42mm, med en FF ( småbilds sensor )- blir vinkeln det samma som det valda objektivet, med det vanliga 50mm får man motsvarande vinkelförändring till ett 75mm objektiv, skillnaden ökar med valet av teleeffekt på objektivet. 50mm är alltid 50mm rent fysiskt oavsett sensorstorlek, men för enkelhetens skull så uppstår en typ av vinkelförändring ( som i folkmun upplevs som en förstorning ) när man jämför sensorstorlekar och utgår från småbilds sensorn som bas.
 
https://www.dpreview.com/products/samsung/mobilephones/samsung_galaxys7/specifications
Du har onekligen en fast vidvinkel i din mobil och dessutom har du bildstabilisering i objektivet. Inga RAW-filer som jag kan se och enbart JPG.
Frågan är vad du använder för mjukvara?
Det går att göra en hel del med ett gratisprogram som FastStone.
Nästa steg är väl tex Photoshop Elements.

Det går att ta bilder i RAW format även med S7:
https://www.pocket-lint.com/phones/...ng-galaxy-s7-camera-raw-shooting-expert-guide

I sådana fall behöver man mjukvara som kan hantera RAW format (DNG ) som t.ex.
någon version av Adobe Lightroom
 
Och är det så att jag måste offra viss diskretion för att bilderna ska bli som bäst, så må det vara så, eftersom bilderna ändå är det viktigaste. Annars hade jag haft större krav på kamerans storlek än vad jag har. Framförallt är det väl mest objektivet jag har invändningar mot, att jag gärna slipper ha något som sticker ut för långt.

Men jag tackar ändå för alla tips!

Släpper du kravet på att det ska vara litet och diskret blir valet mycket enklare. Om du vill optimera för bra bildkvalitet är det proffsprylar med stor fullformat sensor och ljusstark optik som gäller.

Du borde t.ex. kunna hitta en begagnad Nikon Df kamerahus med ett 35/1.4 för under 20 000. Men även då kommer det att vara en svår uppgift att lyckas med det du vill göra. Du kommer att behöva korta tider om du ska frysa rörelse och för att få kort tid behöver du högt iso vilket i sin tur leder till brus även på en stor sensor.

Till viss del kan man bli av med brus vid efterbehandling, så gå gärna någon kurs i Adobe Lightroom eller photoshop du kommer att behöva sådan kunskap för att få ut det mesta ur din blivande kamera. Vill du inte gå kurs finns det massvis med bra tutorials på you tube.
 
Släpper du kravet på att det ska vara litet och diskret blir valet mycket enklare. Om du vill optimera för bra bildkvalitet är det proffsprylar med stor fullformat sensor och ljusstark optik som gäller.

Du borde t.ex. kunna hitta en begagnad Nikon Df kamerahus med ett 35/1.4 för under 20 000. Men även då kommer det att vara en svår uppgift att lyckas med det du vill göra. Du kommer att behöva korta tider om du ska frysa rörelse och för att få kort tid behöver du högt iso vilket i sin tur leder till brus även på en stor sensor.

Till viss del kan man bli av med brus vid efterbehandling, så gå gärna någon kurs i Adobe Lightroom eller photoshop du kommer att behöva sådan kunskap för att få ut det mesta ur din blivande kamera. Vill du inte gå kurs finns det massvis med bra tutorials på you tube.

Varför Df? Visst sensorn klarar dåligt ljus men autofokusen är lyft från D610 och har svårt att fokusera där sensorn kan ge bild. F u sensorn och gränssnittet är innanmätet en D610 med D4 sensor till ett mycket högre pris än D610. D800 har bättre autofokus i sämre ljus och bra hög ISOprestanda i samma utskriftsstorlek till ett mycket lägre begpris. Man får en beg D810 för samma peng som en beg Df. Det är väl främst om man sitter på gamla pre AI objektiv från 60-talet som Df kan vara ett självklart val.
 
Nu står det klart att TS behöver bland det bästa som kan köpas för pengar. Jag rekommenderar Canons eller Nikons nya spegellösa kameror. Canon har ju inte stabilisering i huset men ett bättre objektivprogram. Även Sony har fina kameror med stort objektivprogram. Skippa gamla klumpiga spegelreflexer och gå så att säga "all in" när du ändå håller på. Du verkar mycket seriös och du säger att en kompakt inte är intressant.

Spegellösa kameror ger dig direkt återkoppling i sökaren, dessutom är en elektronisk sökare bättre än en konventionell i sämre ljusförhålllanden.

Denna är ett gott val. Mycket pengar men en kamera att växa in i med mycket fin optik: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=EOSR24105

Vill du ha mindre grejer kan Olympus rekommenderas. De har högklassiga ljusstarka objektiv till M43-systemet.

https://www.olympus.se/site/sv/c/cameras/om_d_system_cameras/index.html

Spegelreflexkameror är gammal teknik. Väljer du det, köp begagnat, pruta hårt då priserna faller dramatiskt i och med skifte till modernare kameror.
 
Nu står det klart att TS behöver bland det bästa som kan köpas för pengar. Jag rekommenderar Canons eller Nikons nya spegellösa kameror. Canon har ju inte stabilisering i huset men ett bättre objektivprogram. Även Sony har fina kameror med stort objektivprogram. Skippa gamla klumpiga spegelreflexer och gå så att säga "all in" när du ändå håller på. Du verkar mycket seriös och du säger att en kompakt inte är intressant.

Spegellösa kameror ger dig direkt återkoppling i sökaren, dessutom är en elektronisk sökare bättre än en konventionell i sämre ljusförhålllanden.

Denna är ett gott val. Mycket pengar men en kamera att växa in i med mycket fin optik: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=EOSR24105

Vill du ha mindre grejer kan Olympus rekommenderas. De har högklassiga ljusstarka objektiv till M43-systemet.

https://www.olympus.se/site/sv/c/cameras/om_d_system_cameras/index.html


Jo, fast med fullformat ( spegellöst eller ej) kan TS använda fyra gånger kortare slutartid för att frysa motivet givet man ställt in samma iso och bländare. Dvs ungefär samma prestanda och bildkvalitet som kompaktkameran Panasonic LX 100 som dessutom är ännu mindre och diskretare. M43 systemet är bäst för folk som behöver små kameror men kan kompromissa med prestanda i svagt ljus.


Vad det gäller klumpighet för DSLR så skiljer det inte mycket mellan DSLR och spegellöst om man väljer kameror med större och mera ljuskänsliga sensorer. Optik för fullformatkameror ljusstark nog att få tillräckligt korta tider kommer att göra kameran stor i vilket fall.

Tror det där med att elektroniska sökare skulle vara bättre i mörke är lite överdrivet. Har nog aldrig under de snart 50år jag fotograferat med DSLR haft problem med mörk sökarbild om det varit ljust nog att fotografera rörliga motiv handhållet. Tvärtom kan en elektronisk sökare kännas lite bländande om man arbetar i mörka miljöer, mörkerseendet försvinner ju när man tittar i sökaren.

Därmed inte sagt att elektroniska sökare är dåliga generellt om man väljer någon av de senaste kameramodellerna. Väljer man något äldre begagnat är det mera tveksamt. De elektroniska sökarna har utvecklats enormt mycket den senaste tiden. Så väljer man begagnat är nog DSLR ett säkrare kort. Spelar pengar ingen roll hade jag nog satsat på Sony ifall jag skulle ha spegellöst Sony A7 iii är väldigt prisvärd och Sony har även ett ljusstarkt 35/1.4 för den som är stadd i kassa. Är vi uppe i de här summorna finns ju även kompaktkameror med fullformatsensor och bra som är mindre som t.ex. Sony R1XR II som har ett fast 35/2 objektiv som förmodligen skulle fungera utmärkt om pengarna finns.

Vad det gäller bildstabilisering så är det värt att notera att den bara hjälper mot oskärpa som uppkommer av att fotografen darrar på handen och inte är till någon hjälp om motivet rör sig.
 
Varför Df? Visst sensorn klarar dåligt ljus men autofokusen är lyft från D610 och har svårt att fokusera där sensorn kan ge bild. F u sensorn och gränssnittet är innanmätet en D610 med D4 sensor till ett mycket högre pris än D610. D800 har bättre autofokus i sämre ljus och bra hög ISOprestanda i samma utskriftsstorlek till ett mycket lägre begpris. Man får en beg D810 för samma peng som en beg Df. Det är väl främst om man sitter på gamla pre AI objektiv från 60-talet som Df kan vara ett självklart val.


Ja, D800 har lite bättre AF, men skillnaden is svagt ljus är inte jättestor så jag tror det klarar sig med df om man har ljusstark optik.

Även om du kan sampla ned D800 filer till samma upplösning som DF och därigenom få ned bruset till ungefär samma nivå, så ger df aningen bättre färger på höga iso. Df är dessutom mindre och lättare och har dubbelt så högt max ISO

Det främsta skälet till att jag skulle föredra DF framför D800 för sådant här är att den bara har 16Mpixel jämfört med D800 36Mpixel. Det ger avsevärt snabbare efterbehandling. De stora filerna från D800 fordrar rejält snabb dator och sitter man med ett par minneskort fyllda med mingelbilder och det tar några sekunder att bläddra mellan varje bild, för att inte tala om att sampla om och brusreducera önskar man nog ganska snart att man hade mindre filer.

Så visst kan man välja D800 om man har lite tålamod vid efterbehandlingen. Men att man behöver sampla ned filerna till mindre storlek för att få rimlig brusnivå. Utan nedsampling skulle jag nog ogärna använda D800 på mycket mer än 1600 iso.

Hur som helst det viktigaste är nog att TS väljer någon någorlunda modern fullformatkamera. Sensorstorleken gör skillnad.

Antag till exempel att 1/125 sekund bländare 1.4 och ISO 6400 ger rätt exponering för en fullformatkamera som t.ex. Nikon Df.

Ska man ha samma bländare och tids inställning med en APS-C kamera som t.ex. Nikon D7200 kommer brusnivån att hamna i ungefär samma nivå som man fått om man ställt in ISO 12 800 på fullformataren

Använder man istället M43 kamera eller bra kompakt som t.ex. Pansonic LX100 hamnar ungefär bruset på samma nivå som fullformataren med iso 25 600.

Till detta kommer att man kanske inte kan använda bländare 1.4 för att det ger för kort skärpedjup om man ska fotografera grupper av människor. Stänger vi igen bländare ett steg till bländare 2.0 behöver vi dubbla ISO värdena ovan eller använda dubbelt så lång tid. Stänger vi bländaren ytterligare ett steg behöver vi återigen dubbla iso värdena eller exponeringstiden.

Så det TS försöker ge sig på är verkligen ingen lätt uppgift för någon kamera.
 
AF vs MF

Det är ju ytterligare en aspekt på detta:
AF är mest nytta för tele och inte för vidvinkel.
Med en MF som min 24mm/2.8 behöver jag knappast anstränga mej för att ställa in fokus. Med bländare 4 är det skärpa från 2 till 10 m.
Så en begagnad D700 +24mm/2.8 kan vara ett prisvärt alternativ.
 
Ja, D800 har lite bättre AF, men skillnaden is svagt ljus är inte jättestor så jag tror det klarar sig med df om man har ljusstark optik.

Även om du kan sampla ned D800 filer till samma upplösning som DF och därigenom få ned bruset till ungefär samma nivå, så ger df aningen bättre färger på höga iso. Df är dessutom mindre och lättare och har dubbelt så högt max ISO

Det främsta skälet till att jag skulle föredra DF framför D800 för sådant här är att den bara har 16Mpixel jämfört med D800 36Mpixel. Det ger avsevärt snabbare efterbehandling. De stora filerna från D800 fordrar rejält snabb dator och sitter man med ett par minneskort fyllda med mingelbilder och det tar några sekunder att bläddra mellan varje bild, för att inte tala om att sampla om och brusreducera önskar man nog ganska snart att man hade mindre filer.

Så visst kan man välja D800 om man har lite tålamod vid efterbehandlingen. Men att man behöver sampla ned filerna till mindre storlek för att få rimlig brusnivå. Utan nedsampling skulle jag nog ogärna använda D800 på mycket mer än 1600 iso.

Hur som helst det viktigaste är nog att TS väljer någon någorlunda modern fullformatkamera. Sensorstorleken gör skillnad.

Antag till exempel att 1/125 sekund bländare 1.4 och ISO 6400 ger rätt exponering för en fullformatkamera som t.ex. Nikon Df.

Ska man ha samma bländare och tids inställning med en APS-C kamera som t.ex. Nikon D7200 kommer brusnivån att hamna i ungefär samma nivå som man fått om man ställt in ISO 12 800 på fullformataren

Använder man istället M43 kamera eller bra kompakt som t.ex. Pansonic LX100 hamnar ungefär bruset på samma nivå som fullformataren med iso 25 600.

Till detta kommer att man kanske inte kan använda bländare 1.4 för att det ger för kort skärpedjup om man ska fotografera grupper av människor. Stänger vi igen bländare ett steg till bländare 2.0 behöver vi dubbla ISO värdena ovan eller använda dubbelt så lång tid. Stänger vi bländaren ytterligare ett steg behöver vi återigen dubbla iso värdena eller exponeringstiden.

Så det TS försöker ge sig på är verkligen ingen lätt uppgift för någon kamera.

- Nej och dylika bilder kan ju tas utan att vara tekniskt perfekta. Det handlar om "mingelbilder". Då är ju bildkvaliteten mer kritisk vid hennes andra typ av bilder.

Hur många bilder tas vid en mingelkväll? Flera hundra? Jag märker att osäkra fotografer har en tendens att kulspruteskjuta med kamerorna och de har inte en susning om vad de gör. Dessutom missar de när "bilden" dyker upp. De är upptagna av att titta på skärmen i tid och otid. En tidigare kollega inom pressfotografin kom hem till tidningen med 3 jobb exponerade på en rulle! (36 bilder). För många år sedan.

För en fotograf som är driven och koncentrerad är de spegellösa kamerorna ett stort lyft; du ser direkt när bilden du tagit är bra och kan hålla kvar kameran vid ögat för bästa skjutkoncentration.

Dessutom gör proffsig bildbehandling underverk med bilder tagna i svagt ljus som är lite "brusiga". Snart har vi kameror som är så känsliga att vi får revidera gamla uppfattningar fullständigt.

Nikons Df gillar jag, den är klassiskt snygg och de nya plastmonstren är bedrövligt fula.
 
- Nej och dylika bilder kan ju tas utan att vara tekniskt perfekta. Det handlar om "mingelbilder". Då är ju bildkvaliteten mer kritisk vid hennes andra typ av bilder.

Om det är trådskaparen du tänker på så var det ju bara den ena sidan av det hon ville fota, den andra beskrev hon ju så här "Det är så att jag är kostymör och historisk återskapare, och måste i och med det ta hjälp av mycket bilder för att förmedla vad jag kan, vad jag gör och hur det kan se ut "in action". Det här betyder mycket detaljfokus i knappa ljusförhållanden ..." - det var ju just problemet att få bra detaljrikedom trots knappt ljus och rörliga motiv som styrde in diskussionen på systemkameror med ganska stora sensorer.

Sedan kan jag hålla med dig på ett principiellt plan: Ofta har vi ett "överfokus" på teknisk perfektion som inte alltid är så viktigt för de bilder vi (eller en eventuell kund) vill uppnå.

Plus att "bra teknisk kvalitet" som du och andra påpekat ofta handlar om vilken avbildningsstorlek man siktar på. Tar man bilder som enbart skall visas i litet format, ja då minskar ju kraven rejält på den tekniska kvaliteten.

Hur många bilder tas vid en mingelkväll? Flera hundra? Jag märker att osäkra fotografer har en tendens att kulspruteskjuta med kamerorna och de har inte en susning om vad de gör. Dessutom missar de när "bilden" dyker upp. De är upptagna av att titta på skärmen i tid och otid. En tidigare kollega inom pressfotografin kom hem till tidningen med 3 jobb exponerade på en rulle! (36 bilder). För många år sedan.

Jag kan delvis hålla med dig, men skulle vilja nyansera det lite: Alla fotografer, hur skickliga de än är, tar fler bilder i situationer de är ovana vid. Lite av "vi är alla barn i början". Det är först när man a) vet lite mer om det man fotograferar och b) vad uppdragsgivaren är ute efter (vilket inte alltid är så glasklart) som man kan välja bort situationer.

Sedan finns det också situationer där man som fotograf helt enkelt inte riktigt kan veta vad som händer härnäst, då är i slutändan spray and pray det enda rätta.

Jag som själv fotade mycket sport redan på filmtiden känner igen det där med att man tog färre bilder. Men jag tycker inte heller man skall romantisera det för mycket - det var många potentiellt bra bilder som aldrig blev tagna på den tiden, men som blir det idag när vi kan vara mer frikostiga med bildrutorna.

För en fotograf som är driven och koncentrerad är de spegellösa kamerorna ett stort lyft; du ser direkt när bilden du tagit är bra och kan hålla kvar kameran vid ögat för bästa skjutkoncentration.

Vet inte om jag håller med om det, du menar att du kör bildvisning i sökaren efter tagning? Det stänger jag alltid av eftersom det om något ofta leder till missade bilder - det blir ju en form av "tvångschimpning" :)

Däremot älskar jag som gammal gubbe att jag kan granska bilder utan att behöva byta till läsglasögon :)

Dessutom gör proffsig bildbehandling underverk med bilder tagna i svagt ljus som är lite "brusiga". Snart har vi kameror som är så känsliga att vi får revidera gamla uppfattningar fullständigt.

Håller med. Man kan till exempel ofta "dölja" en hel del brus med lite justeringar som inte har med ren brusreducering att göra.

Och när det gäller utvecklingen så är den ju i grund och botten tydlig: Backar vi bandet lite drygt 100 år togs nästan alla bilder med monstruöst stora kameror (med dagens mått), det av flera skäl: den tidens insamlingsmedium (typ glasplåtar med kemikalier på) hade ju låg känslighet, låg upplösning och man hade inte lärt sig bygga speciellt ljusstarka objektiv. Vilket man då fick kompensera med enorm "sensoryta". Idag kan vi ju ta överraskande bra bilder med mobilerna som ju har (försiktigt uttryckt) drastiskt mindre insamlingsyta.

Det utvecklingen kommer ju att fortsätta.
 
För en fotograf som är driven och koncentrerad är de spegellösa kamerorna ett stort lyft; du ser direkt när bilden du tagit är bra och kan hålla kvar kameran vid ögat för bästa skjutkoncentration.

Är du driven och koncentrerad fotograf behöver du inte "chimpa" mellan varje bild. Kanske tar du en titt på någon av de första bilderna för att koll att du inte missat något och kanske ytterligare någon gång om ljuse ändras t.ex. om någon tänder mer belysning eller om du byter rum. Att visa bilden i sökaren direkt efter att den är tagen låter som en dålig ide. Ett ansiktsutryck kan förändras på någon bråkdel av en sekund och då vill du inte stå och titta på förra bilden. Att hålla koll på om ljuset förändras och var det kommer ifrån är ju dessutom nödvändigt om du ska få bra bilder

Dessutom gör proffsig bildbehandling underverk med bilder tagna i svagt ljus som är lite "brusiga". Snart har vi kameror som är så känsliga att vi får revidera gamla uppfattningar fullständigt.

Skulle nog säga att utvecklingstakten när det gäller brus avtagit ganska mycket på senare år. Vilket gör att man lugnt kan köpa en DSLR som är kanske fem sex år gammal utan att för den skull känna att man har gammal teknik. Vad det gäller spegellöst så utvecklas autofocus och sökarteknik fortfarande blixtsnabbt och vill man ha det senaste i det avseendet ska man nog köpa nytt.

Håller annars med dig om att bildbehandling kraftig kan förbättra en bild, men ju bättre utgångsmaterial du har från kameran desto snabbare och enklare blir bildbehandlingen

Hur många mingelbilder man behöver ta beror ju mycket på antalet gäster. Man behöver nog inte kulspruteknäppa för att det ska bli ett par hundra bilder. Dessutom tar väl de flesta några extra bilder för säkerhets skull ifall någon råkar blinka eller gör någon ful grimas i sista sekund.
 
Imaging Resource compare images

DC-LX 100 mark II är ny och inte testad än. Däremot finns föregångaren så att vi kan jämföra med någon APS-C och FF.
Jag tänker mej en jämförelse med bländare 2 för denna, bändare 2,8 för APS-C och bländare 4 för en FF. Då bör vi få ungefär samma skärpedjup (brännvidd 12, 19 och 24 mm tex). Med samma 1/60 sek blir det olika ISO tex 3200, 6400 och 12800.
Här vinner D700 på återgivning av röda detaljer men förlorar på brus i gråskalan.
Canon EF-M borde vara intressant för APS-C med sitt 22/2 bländad till 2.8.
 
DC-LX 100 mark II är ny och inte testad än. Däremot finns föregångaren så att vi kan jämföra med någon APS-C och FF.
Jag tänker mej en jämförelse med bländare 2 för denna, bändare 2,8 för APS-C och bländare 4 för en FF. Då bör vi få ungefär samma skärpedjup (brännvidd 12, 19 och 24 mm tex). Med samma 1/60 sek blir det olika ISO tex 3200, 6400 och 12800.
Här vinner D700 på återgivning av röda detaljer men förlorar på brus i gråskalan.
Canon EF-M borde vara intressant för APS-C med sitt 22/2 bländad till 2.8.

Begriper inte varför du jämför. Bländare 2 är bländare 2 som är bländare 2, på använt format, som kräver just den ljusmängden för just bländare 2. Hur tänker du i praktiken? Du kan räkna med att allt är bättre på den kameran jämfört med de äldre.
 
Av två olika stora sensorer har den större fördelen att man kan blända ner för att få det större skärpedjupet som man skulle få med den mindre sensorn. Tvärtom kan man göra mer sällan.
 
DC-LX 100 mark II är ny och inte testad än. Däremot finns föregångaren så att vi kan jämföra med någon APS-C och FF.
Jag tänker mej en jämförelse med bländare 2 för denna, bändare 2,8 för APS-C och bländare 4 för en FF. Då bör vi få ungefär samma skärpedjup (brännvidd 12, 19 och 24 mm tex). Med samma 1/60 sek blir det olika ISO tex 3200, 6400 och 12800.
Här vinner D700 på återgivning av röda detaljer men förlorar på brus i gråskalan.
Canon EF-M borde vara intressant för APS-C med sitt 22/2 bländad till 2.8.

Jag kanske missförstår dig, men nej exponeringen ändras inte av sensorstorleken.
Får man rätt exponering med bländare 2 och 1/60 sekund och iso 3200 med en fullformat kamera som t.ex. Nikon DF, är det samma värden som gäller även för
APS-C och LX-100.

Det som skiljer är att bruset på LX-100 blir i runda slängar lika illa som om vi använt 4 ggr kortare tid på en fullformatkamera och kompenserat för detta genom att höja iso till 12800 på fullformatkameran.

Bländare 2, 1/60s, ISO 3200 kommer att vara ungefär lika brusiga som bländare 2, 1/250 på fullformatkameran inställd på iso 128 000 i alla fall om vi har någorlunda moderna sensorer. D700 börjar bli lite till åren så jag har inte helkoll på om den fixar det så bra, men jämför du med lite modernare kameror som t.ex D800 eller Df bör det stämma på ett ungefär.

Dvs TS kan använda 4 gånger kortare tid på en någorlunda modern fullformatkamera än på LX-100 eller M43 kamera.

Skillnaden mellan APS-C och fullformat är en faktor 2.

Med andra ord fullformat kommer att ge bäst möjlighet för korta tider för att frysa rörelse följt av APS-C och sist M43/LX-100

Om LX-100 ii är testad eller inte spelar nog egentligen inte så stor roll. Olika sensorer reagrar lite olika och skillnaderna mellan sensorer i samma storlek är ganska små så mellan tummen och pekfingret.

Så på det hela taget är ju Canon M50 en bra kompromiss ifall fullformat blir för dyrt eller för stort. Den är dessutom ganska liten. Ska man titta på smidiga APS-C kameror titta även på fujifilm X- 100F visserligen är visserligen ingen systemkamera men med tanke på att TS vad jag förstår tänker köra med ett fast lätt vidvinkligt objektiv finns det egentligen ingen anledning att utesluta den av den anledningen.

Både Canon M50 och Fujifilm X-100F säljs nya idag så TS kan gå ut och känna på den. Att tänka på om TS faktiskt vill bygga ut sitt system är att de små objektiv som tillverkas för M50 inte kommer att passa Canons nya/framtida spegellösa.

Tror inte det går att skriva så mycket mer om det här. TS har alla de fakta som behövs nu återstår det bara att känna på prylarna i verkligheten och besluta vilka kompromisser hon vill göra.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar