Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigera andras bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Man skall aldrig fråga jurister, och aldrig mer än en eftersom de mycket väl kan ge olika svar.
:)

Tittar man på lagstiftning och förarbeten ser det ut ungefär så här:

Enskilt bruk är naturligtvis en bedömningsfråga, precis som mängden våld när jag försvarar mig mot en våldsman.
Peta ut ett öga eller köra in en kniv under hakan är oftast inte OK men kan i vissa fall vara det.

Att skanna in en porträttbild och hänga upp utskrift på väggen räknas som enskilt bruk.
Precis som att det är OK att ta en bild av Irving Penn och trycka upp på en T-shirt som jag går runt på staden med.
Jag får dock inte sälja (överhuvudtaget) eller sprida T-shirtar utanför en snävare krets i mindre upplaga. Läs familjen eller gäster på en fest.

I den nya upphovsrättslagen (som är försenad) lär det bli otillåtet för utomstående att utföra den tjänsten.
Men man kan fortfarande göra det själv.
Porträttfotografer har länge önskat att det skall tolkas som otillåtet för labb att kopiera bilder som kommer från tredje part.
Det vill säga att jag som privatperson skickar en porträttbild till ett labb och de tar fram en kopia av bilden.

Det finns en lag om det men det gäller bara att tredje part inte får använda ”konstnärliga processer” (jag är lite osäker på benämningen, måste bläddra lite i böckerna) för att skapa en kopia av ett verk.
Exempelvis måla av en tavla eller ett fotografi. (Som en kopia).
Man får göra det själv dock.

stoltz skrev:

.... I datorsammanhang blir det ännu krånligare, även om du lagrar det lokalt på "din" hårddisk. Detta eftersom man i de flesta lägen är uppkopplad till andra maskiner eller till internet.
Per definition är din hårddisk tillgänglig för andra och därmed också bilderna du har kopierat.....

Jag vet inte vad du har för dator, men om jag sparar något på min dator så har inte alla automatiskt tillgång till det... :)

*Kunde inte låta bli* ;-)

jpersson skrev:
...men varför skulle det innebära ett problem? Domstolarna gör bedömningen och det finns prejudikat att utgå ifrån.

För mig är det inget problem, jag tycker det är ganska klart med hur det fungerar.
Men det är alltid en bedömningsfråga, jag är i min fulla rätt att ta ett ärende till domstol där en bedömning görs med hänsyn till tidigare fall och efter vad förarbeten till lagen säger.
Kör jag i 120 km/h i staden är det inte en bedömning om jag överskridit begränsningarna men jag kan teoretiskt frikännas på grund av yttre omständigheter.

mipert skrev:
.
Men det är alltid en bedömningsfråga, jag är i min fulla rätt att ta ett ärende till domstol där en bedömning görs med hänsyn till tidigare fall och efter vad förarbeten till lagen säger.

Tackar, precis vad jag menar.

jpersson: Jag anser att du också kommer med relativt självsäkra uttalanden och lider av samma oförmåga som mig att förklara tydligare. Att vi inte är överens i "tolkningen" av begreppet är ju ganska självklart, eftersom vi tolkar det olika.

Sen får du nog förklara hur du menar när du säger att upphovsrätten inte går att avtala bort. Om det är på det viset, så faller ju hela bildbyråbranchen och "stockphotos" eftersom varje fotograf i busken kan hävda upphovsrätt om en bild säljer bra.

Juhani skrev:
Jag vet inte vad du har för dator, men om jag sparar något på min dator så har inte alla automatiskt tillgång till det... :)

*Kunde inte låta bli* ;-)

Jodå, Bill ser allt! :)

Kunde inte själv låta bli..... ;-)

stoltz skrev:
Sen får du nog förklara hur du menar när du säger att upphovsrätten inte går att avtala bort.
Jag har bara sagt att jag är tveksam till det och att jag ska kolla upp det.

Sedan är jag inte helt säker på att vi tolkar begreppet ''enskilt bruk'' så olika. Jag har inte talat så mycket om det i den här diskussionen eftersom jag inte tyckte att det var intressant. Folk reagerade på kopieringen och jag har bara hävdat att man får gör framställningar för enskilt bruk. Definitionen av enskilt bruk intresserade mig inte i det här fallet så jag har försökt att undvika den eftersom den hade tagit uppmärksamheten från huvudfrågan.

Senast ändrad:
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto