Jag köper inte kreativargumentet som nämnts i tråden men det är i linje med att jag anser att fotografer överskattar sin egen betydelse. Kompositionen kan vara bättre eller sämre men alla kan ta en bild och en slumpmässig ungdom tar tusentals bilder idag. Att rikta sin kamera i valfritt riktning och trycka på en knapp kräver ingen enorm prestation. Samtidigt kan du skriva en hel A4 med instruktioner till en AI baserat på bildens innehåll, inställningsvariabler och vilka fotografer mjukvaran ska inspireras av för olika delar. Skrift är en annan form av skapande än att trycka på en knapp men nog kan det vara kreativt.
Själv tror jag att fotografer kommer delas upp i 2-3 kategorier:
1. AI i kameratelefonens mjukvara för gemene man. Idag är det en självklarhet att iPhone läser och indexerar all text i dina bilder. Om några år så kommer AI bli en lika självklar sak som ett Instagram-filter. Ta ett snapshot på ett ansikte eller miljö och säg till hur AI:n ska fixa bilden. Du behöver inte längre fånga morgonljuset eller gå till en bebisfotograf/porträttfotograf. Detta kommer i princip slå undan benen på mindre företagare eftersom mjukvaran fixar allt exakt som kunden vill ha det. Det krävs lite nyckelordsträning precis som att det är en talang att söka på Google men du behöver ingen fotograf. Stockphoto går i graven.
2. Fotografer som tar till sig tekniken och lyfter det till nästa nivå. Det kan vara personer som själv fotograferar eller ritar de individuella delarna och sedan vet exakt de nyckelord som triggar AI:n för att skapa exakt det kunden vill ha. Egentligen inga fotografer ur traditionell mening men det är dessa som kommer ta de flesta bilduppdrag till magasin och reklamkampanjer.
3. Dokumentärfotografer. Den enda genren där kameran faktiskt tillför något. Även om AI:n fixar vackrare bilder så vill vi veta hur det ser ut där nyhetshändelsen tog plats, hur en sporthändelse gick till eller vilka som var på bröllopet. Sedan är jag inte övertygad att kameran kommer ligga i fokus utan det kan lika gärna bli 360-bilder, bröstkamera, Google glasses, VR-miljö eller liknande. Kanske blir det naturligt med gif-liknande bilder i surfplattan i takt med att tidningsdöden slår till fullt ut.
Det mest intressanta kring AI och något som jag tycker kommit i skymundan är vem som kontrollerar dem. Är det rimligt att en handfull personer ska avgöra vilka politiska ramar resten av världen tvingas agera inom? Försöker man ta ut svängarna med en AI så märker man snabbt hur bakbunden den är och att den vägrar svara på kontroversiella frågor. Det kan göras burdust som idag men det kan även vara mer subtilt såsom att alla människor som genereras i bilderna är kortklippta, saknar tatueringar och har svart hår. AI:n vägrar kanske att generera människor med rött hår. Personen högst upp kommer få på en enorm makt på samhällsutvecklingen om inte tekniken förenklas och det blir möjligt att åstadkomma samma saker på en egen dator.