Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Röda rosor

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter att ha provat lite så har jag kommit fram till att jag överexponerade en del när jag hade problemet med att det röda 'blödde ut'. När jag fotade rosorna så använde jag dessutom blixt och då kan det bli lätt för mycket av det goda och svårt att avgöra vad som är tillräckligt på den lilla LCD på kameran.
Men jag tycker också det röda blir bättre om jag (i kameran) använder adobeRGB isf sRGB(men i gengäld är jag inte nöjd med färgåtergivningen av andra färger då... :(

I LR har jag de inställningar som angivits tidigare i tråden, men jag använde endast standard Adobe. Det blev bättre om jag använde 'Livlig' i stället.

Dock är jag inte 100% nöjd... tänk att rött ska vara så svårt...

Jag experimenterade också med väldigt kort skärpedjup vilket innebär att man i kameran vill kunna granska hur skärpan blev, vilket var lite marigt, dock blev det lite lättare om jag helt enkelt valde att visa bilden som sv/v.

Ska labba vidare.

Rött är inte svårt att återge, färghantering är inte heller svårt men det krävs viss kunskap för att förstå Stefan Ohlssons artiklar och som det finns länkar till här i tråden.

Så jag undrar
vad har du för kamera
hur hanterar du din kamera, fotograferar du i JPG eller Raw
vilket bildprogram använder du för att redigera dina bilder ?

om vi börjar där så är det lättare att ge dig praktiska tips hur du kan återge intensiva färger som en röd ros .

Nej, grunden till problemet har inte mycket med färgrymden att göra. Exempelvis har aRGB och sRGB samma mättnad i rött, och ProPhoto RGB skiljer inte särskilt mycket där. Visst kan ProPhoto RGB ge en bättre representation av det röda vid tryck, när man har profilerat ordentligt, men på en bildskärm har det överhuvudtaget ingen betydelse.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/37/Colorspace.png

Vid de violetta nyanserna däremot gör färgrymden rätt stor skillnad, även om det inte finns någon färgrymd som kan visa violett riktigt bra.

Så för vallmo och rosor, men inte för rhododendron, kan man lika gärna arbeta i sRGB. Det klipper inte på grund av färgrymden, utan det klipper genom att vitbalanseringen driver den röda kanalen till klippning då den förstärks i omvandlingen. Genom att dra ner bildens ljushet i omvandlaren med reglaget för "exponering" kan man neutralisera förstärkningen i den röda kanalen, så att den gröna i stället får en minuskoefficient, och då klipper det inte i rött, oavsett färgrymd. Om man inte gör det är det kan det klippa även i ProPhoto RGB.

Förutsättningen för att det ska finnas tonalitet i den röda kanalen är att det inte har klippt i råfilen, och jag har sett exempel på att rött har klippt också där, och då finns ingen hjälp vad vi än gör i efterbehandlingen. Färgen blir platt.

Det är ett ganska vanligt, men väldigt allvarligt misstag att tänka på det som att "rött i sRGB och Adobe RGB är samma sak".

En av de viktigaste grund-definitionerna i RGB-rymder är att samma värde på alla tre parametrar [R=G=B] ska ge ett färgneutralt resultat. Det stämmer att R i sRGB har samma kromaticitet (renhet) som den i ARGB, men den maximala ljusstyrkan skiljer sig ganska märkbart. Eftersom G är mycket mer mättad eller "ren" i ARGB måste man öka intensiteten på R och B för att [255,255,255] ska ge en neutral vit.

Detta kan man se ganska lätt om man tar en ren sRGB röd [255,0,0] och omvandlar till ARGB. Då får man (förhoppningsvis...!) ett resultat som säger [219,0,0]

Om man har en färghanteringsmotor som klarar att hantera negativa värden och överflödesvärden (värden >255 i 8-bit) så ger en ren ARGB röd:
[255,0,0]
omvandlat till sRGB ett nytt värde på
[297,0,0]
-vilket naturligtvis "klipps" ner till 255 när det ska visas eller sparas. sRGB 0-255 motsvaras av ARGB 0-219. Allt över R=219 klipps när man omvandlar på andra hållet, ARGB>sRGB.

Som Stefan säger MÅSTE man tänka tre-dimensionellt om man ska tänka färgprofilöversättningar.

Hej Mikael

Jag har en d7000 och fotar i raw
Redigerar gör jag enbart i Lightroom 5.2.

Jag håller på med bilder till Axis men tänkte senare visa några exempel med intensiva färger och hur dessa kan hanteras praktiskt i en större färgrymd och 16 bitar för att senare presenteras i 8 bitars s-rgb , kul att Joakim kom in i tråden, då har vi enligt mig Sveriges två bästa färgexeperter med i tråden och som kan svara på riktigt svåra praktiska och teoretiska frågor .

Kul att se dig tillbaka på fotosidan Joakim - jag tror det är fler an jag som saknat dina inlägg!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto