Makten
Aktiv medlem
Eftersom du tydligen bara är ute efter att käfta; kan du se nån skillnad mellan mina bildexempel, och hur skulle du i så fall beskriva dessa?Ja men det är fortfarande DINA okalibrerade skärmar.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Eftersom du tydligen bara är ute efter att käfta; kan du se nån skillnad mellan mina bildexempel, och hur skulle du i så fall beskriva dessa?Ja men det är fortfarande DINA okalibrerade skärmar.
Eftersom du tydligen bara är ute efter att käfta; kan du se nån skillnad mellan mina bildexempel, och hur skulle du i så fall beskriva dessa?
Jag upprepar frågan: Ser du nån skillnad mellan mina exempel och hur vill du i så fall beskriva dessa?Du kan tycka vad du vill om både mig och kalibrering, men det där är helt Basic och det vet alla här som någon gång försökt att seriöst ägna sig åt att skriva ut sina bilder själva.
Jag ser inga som helst skäl att ge mig ut på samma ökenvandring som du är ute på nu med dina okalibrerade system där du ihärdigt och faktaresistent försöker intressera oss för dina återkommande färgrelaterade problem, som du tydligen fortfarande ser på dina skärmar, för det är ju faktiskt inte vad en del av oss andra kommer se. Päron och äpplen.
Det blir tydligt om inte förr när man som i många kalibreringsprogram kan jämföra siina egna system med "före - efter" - jämförelser efter kalibreringen och softproifing. Kalibrering gör faktiskt skillnad.
Att det sedan finns gott om folk som tydligen är ute på samma faktaresistenta ökenvandring som du är och ivrigt stöttar med likes gör ju knappast saken bättre. Det är som "Blandaren" skrev för många år sedan: En miljon flugor kan inte ha fel - ät skit.
Om gamle utskrifts-nestorn Stefen Ohlson som hjälpt många av oss här under åren med att få till våra utskrifter, fortsatt skulle ha vakat över över dessa trådar på FS, så skulle nog förvirringen och okunskapen varit betydligt mindre än idag och rena faktafel inte fått stå oemotsagda eller obestridda som i dagens faktaresistens. Det finns ingen jag saknar mer här på FS idag än Stefan!
Det funkar inte om alla skulle hålla sig med helt egna värdesystem och normer och det har många vetat ända sedan C E Johanssons dagar och hans system av "passbitar gjorde" modern precissions-industriproduktion möjlig. Kalibrering är fotovärldens passbitar.
Passbitar – grunden till all modern industriproduktion - Elastocon Mätcentrum
Hur många människor vet vad en passbit är? Det är nog många som inte vet, ändå är passbiten grunden till all modern industriproduktion och har varit så i över 110 år. Detta sagt utan någon som helst överdrift.www.xn--mtcentrum-v2a.se
Du kan tycka vad du vill om både mig och kalibrering, men det där är helt Basic och det vet alla här som någon gång försökt att seriöst ägna sig åt att skriva ut sina bilder själva.
Jag ser inga som helst skäl att ge mig ut på samma ökenvandring som du är ute på nu med dina okalibrerade system där du ihärdigt och faktaresistent försöker intressera oss för dina återkommande färgrelaterade problem, som du tydligen fortfarande ser på dina skärmar, för det är ju faktiskt inte vad en del av oss andra kommer se. Päron och äpplen.
Det blir tydligt om inte förr när man som i många kalibreringsprogram kan jämföra siina egna system med "före - efter" - jämförelser efter kalibreringen och softproifing. Kalibrering gör faktiskt skillnad.
Att det sedan finns gott om folk som tydligen är ute på samma faktaresistenta ökenvandring som du är och ivrigt stöttar med likes gör ju knappast saken bättre. Det är som "Blandaren" skrev för många år sedan: En miljon flugor kan inte ha fel - ät skit.
Om gamle utskrifts-nestorn Stefen Ohlson som hjälpt många av oss här under åren med att få till våra utskrifter, fortsatt skulle ha vakat över över dessa trådar på FS, så skulle nog förvirringen och okunskapen varit betydligt mindre än idag och rena faktafel inte fått stå oemotsagda eller obestridda som i dagens faktaresistens. Det finns ingen jag saknar mer här på FS idag än Stefan!
Det funkar inte om alla skulle hålla sig med helt egna värdesystem och normer och det har många vetat ända sedan C E Johanssons dagar och hans system av "passbitar gjorde" modern precissions-industriproduktion möjlig. Kalibrering är fotovärldens passbitar.
Passbitar – grunden till all modern industriproduktion - Elastocon Mätcentrum
Hur många människor vet vad en passbit är? Det är nog många som inte vet, ändå är passbiten grunden till all modern industriproduktion och har varit så i över 110 år. Detta sagt utan någon som helst överdrift.www.xn--mtcentrum-v2a.se
Precis! Kalibrering påverkar ju endast hur bilden visas på skärmen - inte färgvärdena i bildfilen. Jag fotograferar dock uteslutande i råformat, så jag har aldrig använt Fujis jpg utan efterbehandlat i Lightroom och varit nöjd med resultatet. Nu kör jag Sony och jobbar på samma sätt med bilderna.Ingen har argumenterat emot värdet av kalibrerad skärm. Du får gärna förklara hur en kalibrerad skärm gjort skillnad i Martins exempel.
Jag håller med, i teorin. Har försökt mig på att spara några egna redigerade varianter jag gillar som mina egna ”presets” (som är så hypat på nätet). Men får det inte riktigt att funka så bra som alla säger. Slutresultatet beror alldeles för mycket på hur startpunkten såg ut för att det ska vara användbart för mig i någon större omfattning. Så det slutar alltid med att man måste efter justera mer än vad jag tycker det är värt.Vad gäller redigeringsstil tycker jag det är få fotografer både här och annorstädes som har en konsekvent egen stil. Det är ju också så att olika redigeringar lämpar sig för olika bilder. Nu för tiden är det ju lätt att spara en preset i exempelvis lightroom när man fått till en bra redigeringsstil som man vill kunna återanvända
Jag tror att en del av problemet är att sensorn inte alls beter sig som film. Det är med andra ord inte möjligt att skapa en preset som liknar en viss film under alla förhållanden. Så nej, det är nog inte dig det är fel påJag håller med, i teorin. Har försökt mig på att spara några egna redigerade varianter jag gillar som mina egna ”presets” (som är så hypat på nätet). Men får det inte riktigt att funka så bra som alla säger. Slutresultatet beror alldeles för mycket på hur startpunkten såg ut för att det ska vara användbart för mig i någon större omfattning. Så det slutar alltid med att man måste efter justera mer än vad jag tycker det är värt.
Enda undantaget är om jag vill redigera en batch bilder som är tagna vid samma tillfälle i liknande ljus, men då är det inte presets utan mer att kopiera en förlaga till alla andra bilder från det tillfället.
Troligen bottnar problemet i min okunskap. Men har inte fått till det och känner därför att det är lite över-haussat med presets.
Mmm, man får en preset som en grundredigering om bilderna inte är tagna i ungefär samma förhållanden. Jag tycker det kan underlätta en del åtminstone för att få liknande bilderJag håller med, i teorin. Har försökt mig på att spara några egna redigerade varianter jag gillar som mina egna ”presets” (som är så hypat på nätet). Men får det inte riktigt att funka så bra som alla säger. Slutresultatet beror alldeles för mycket på hur startpunkten såg ut för att det ska vara användbart för mig i någon större omfattning. Så det slutar alltid med att man måste efter justera mer än vad jag tycker det är värt.
Enda undantaget är om jag vill redigera en batch bilder som är tagna vid samma tillfälle i liknande ljus, men då är det inte presets utan mer att kopiera en förlaga till alla andra bilder från det tillfället.
Troligen bottnar problemet i min okunskap. Men har inte fått till det och känner därför att det är lite över-haussat med presets.
Nu är jag inte någon filmromantiker, även om jag började fotografera på filmtiden. Så för mig är det inte så viktigt att återskapa en viss filmtyp.Det är med andra ord inte möjligt att skapa en preset som liknar en viss film under alla förhållanden. Så nej, det är nog inte dig det är fel på
Ja, det underlättar. Men jag upplever att det inte blir så konsistent som jag skulle önska och det brukar kvarstå mer jobb än man önskar efter att de applicerats.Mmm, man får en preset som en grundredigering om bilderna inte är tagna i ungefär samma förhållanden. Jag tycker det kan underlätta en del åtminstone för att få liknande bilder
Jag kan se lite skillnad. Men jag tycker båda bilderna är ungefär lika tråkiga. Det är för lite båt för att de ska vara intressanta och för mycket båt för att himlen ska komma till sin rätt....kan du se nån skillnad mellan mina bildexempel, och hur skulle du i så fall beskriva dessa?
Jag hoppas att du inte på allvar tror att jag delade den där bilden för att den skulle vara estetiskt tilltalande. Vad är grejen med att påpeka massa skit som inte har med ämnet att göra? Förstår inte riktigt måste jag säga.Jag kan se lite skillnad. Men jag tycker båda bilderna är ungefär lika tråkiga. Det är för lite båt för att de ska vara intressanta och för mycket båt för att himlen ska komma till sin rätt.
Den skillnad i färg som finns tycker jag kvittar. Verkligheten kunde lika gärna vara vilken som helst av dem.
Jag ser det också, på min profilerade monitor.Fast det har inget med Fujis filer att göra, som Martin skriver är skillnaden relativ. Jag ser precis samma skillnad på mina okalibrerade skärmar.
Precis! Kalibrering påverkar ju endast hur bilden visas på skärmen - inte färgvärdena i bildfilen. Jag fotograferar dock uteslutande i råformat, så jag har aldrig använt Fujis jpg utan efterbehandlat i Lightroom och varit nöjd med resultatet. Nu kör jag Sony och jobbar på samma sätt med bilderna.
Fascinerande att du skriver andra på näsan med sprayburk och sedan uppenbarligen antingen inte byter på ett korrekt sätt eller har ett trasigt "system". Hela poängen är att det inte ska bli någon väsentlig skillnad i färghanterande program när prylarna fungerar korrekt. Däremot kommer man inte kunna se de eventuellt förekommande allra mest mättade färgerna på en skärm som körs i sRGB. En hel del bilder innehåller dock knappt sådant, allra minst de som är exporterade i just sRGB med inbäddad profil...Ja, så är det om jag exv. växlar mellan sRGB, Adobe RGB och Display P3 förutsatt att jag har en enda fil jag gör det med (jag har tre profiler jag skapat till min hårdvarukalibrerade skärm. Samma bild diffar märkbart om jag växlar profil. Tyvärr är det ju inte riktigt så enkelt och dessutom allt annat än precist faktiskt.
När man använder Photolab så är det alltså inte bara vald skärmprofil som kommer påverka hur en fil kommer redigeras utan även kameraprofilerna påverkar. Jag hittar inte något liknande gränssnitt i Capture One som i Photolab vid en snabb koll. Lightroom kan jag inte uttala mig om för det har jag inte kört sedan 6.x.