Fascinerande att du skriver andra på näsan med sprayburk och sedan uppenbarligen antingen inte byter på ett korrekt sätt eller har ett trasigt "system". Hela poängen är att det inte ska bli någon väsentlig skillnad i färghanterande program när prylarna fungerar korrekt. Däremot kommer man inte kunna se de eventuellt förekommande allra mest mättade färgerna på en skärm som körs i sRGB. En hel del bilder innehåller dock knappt sådant, allra minst de som är exporterade i just sRGB med inbäddad profil...
Du har tydligen en helt annan version av Capture One än jag någonsin har haft. Det går utmärkt att lägga på en felaktig kameraprofil om man absolut vill, men de visas inte som standard av uppenbara skäl. Vad poängen skulle vara med att först tala om hur viktigt färghantering är och sedan använda fel kameraprofil har jag dock svårt att förstå. Det hade varit mer begripligt om du ägnade dig åt att skapa femtiotolv egna kameraprofiler för olika ljussituationer, för att sedan använda dem istället för de inbyggda mer universella.
Varför skulle det vara oförståeligt? I Photolab har jag tvingats göra exakt detta när det tog DXO 6 månader från att jag fick min Sony A7 IV till jag kunde öppna dess ARW-filer i Photolab då de de drog benen efter sig med att fixa en profil för A7 IV. Det jag gjorde då var helt enkelt att batch-köra en search and replace i min HEX-Editor som bytte ut modellkoden på X-antal ställen i filerna från koden för A7 IV till A7 III istället. (I det fallet kan man dock inte se någon skillnad trots att det alltså är två helt skilda profiler och av det skälet blev det ju extra korkat att DXO spärrade ut dessa användare som lika gärna skulle kunnat köra med A7 III-profilen istället.
Många kanske faktiskt tror att DXO:s profiler är mer unika än de är, men det är min erfarenhet att de inte nödvändigt är detta. Trots att det i A7 IV kom nya filkomprimeringsalternativ, så funkade det med dessa också trots att jag bara bytt modellbeteckning i filerna. Det kan jag säga förvånade mig.
Poängen för exv. Martin skulle ju kunna vara att välja en annan kameraprofil är just att man kan välja en som ger mindre mättade färger om man nu stör sig så grovt på den som finns i kameran och man inte har kunskapen eller orkar fixa det på annat sätt. En kameraprofil eller en preset eller ett val i Photolabs s.k. LUT-tabell är skit samma egentligen för resultaten kan i många bli likartade.
Detta är ingen poäng i sig för folk som som kan exv. Capture One kör kalibrerat nödvändigtvis men nu är ju inte Martin sån. I en konverterare som Photolab är det flera saker som kommer påverka redigeringsresultatet:
Man bytte exv. Color Space för någon version sedan till Wide Gamut och det är bredare än de gamla "Classic" som i princip var Adobe RGB. Så mina gamla bilder och de nya har helt olika color spaces och på toppen av detta olika "Renderings" och defaults. I en del fall har detta fått oförutsedda negativa effekter som måst hanteras.
Vitbalansen är också en faktor och med nytt color space kom även LUT som i princip gör samma sak som presets.
Återigen: Bilder tenderar efter efterbehandling av samma person med samma preferenser men med olika profiler att bli relativt lika trots att en skärms olika profiler (sRGB, Adobe RGB och Display P3 i mitt fall) kommer få en och samma bild att verkligen skilja sig märkbart åt och det handlar inte Bara om att systemet är "färghanterat" utan just om det faktum att jag kommer att justera bilderna i alla tre fallen en aning olika i praktiken eftersom varje profil har en viss avvikande karaktär som den som efterbehandlar automatiskt kommer kompensera så att den i alla tre fallen synkar med den personens preferenser kring hur den färdiga bilden bör se ut.
Att det kan handla om rätt märkbara skillnader mellan dessa profiler blir väldigt tydligt om man istället gör experimentet att skicka ut en och samma fil med en och samma "master-RAW" som utgångspunkt för redigeringen (oavsett vilken skärmprofil som använts) fast med olika ICC-profiler. Jag har gjort de experimenten att antal gånger och när man ser detta så fattar de flesta att man kommer justera samma RAW på olika sätt om man har olika profiler aktiva i skärmen.
Här exakt samma filinnehåll men visat med fyra olika ICC-profiler. Från vänster: Adobe RGB, Display P3, ProPhoto och sRGB. So m alla kan se så skiljer sig dessa åt rätt avsevärt.
Om jag istället hade behandlat RAW-originalet i tur och ordning med respektive skärmprofil och exporterat ut en fil med motsvarande profil efter att jag justerat bilden efter min preferens så hade dessa istället sett ganska lika ut. Den diskussionen har vi haft förr och ska nog inte ha igen.
Även om det numera går enkelt att skapa egna profiler i Photolab, så har jag inte sett något som helst behov för det egen del även om jag kan förstå att det kan vara bra vid studio och produktfoto m.m. Det funkar bra som det är för mig att köra Display P3 både för skärm och för att förbereda mina utskrifter med.
Som sagt: I Capture One finns nu möjligheten att baka in Luma-masker i presets för att just smart, enkelt och effektivt uppdatera många bilder med exv. för hög mättnad i högdagrarna. Det är den naturliga vägen att lösa denna typen av problem och inte något annat.