stefohl
Aktiv medlem
Tack Stefan, jag tror att det går att komma vidare och att lite har klarnat.
Utmärkt, jag hoppas det gjort det för flera deltagare i tråden.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack Stefan, jag tror att det går att komma vidare och att lite har klarnat.
färghantering är inte heller svårt
Nej, grunden till problemet har inte mycket med färgrymden att göra. Exempelvis har aRGB och sRGB samma mättnad i rött, och ProPhoto RGB skiljer inte särskilt mycket där. Visst kan ProPhoto RGB ge en bättre representation av det röda vid tryck, när man har profilerat ordentligt, men på en bildskärm har det överhuvudtaget ingen betydelse.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/37/Colorspace.png
Vid de violetta nyanserna däremot gör färgrymden rätt stor skillnad, även om det inte finns någon färgrymd som kan visa violett riktigt bra.
Så för vallmo och rosor, men inte för rhododendron, kan man lika gärna arbeta i sRGB. Det klipper inte på grund av färgrymden, utan det klipper genom att vitbalanseringen driver den röda kanalen till klippning då den förstärks i omvandlingen. Genom att dra ner bildens ljushet i omvandlaren med reglaget för "exponering" kan man neutralisera förstärkningen i den röda kanalen, så att den gröna i stället får en minuskoefficient, och då klipper det inte i rött, oavsett färgrymd. Om man inte gör det är det kan det klippa även i ProPhoto RGB.
Förutsättningen för att det ska finnas tonalitet i den röda kanalen är att det inte har klippt i råfilen, och jag har sett exempel på att rött har klippt också där, och då finns ingen hjälp vad vi än gör i efterbehandlingen. Färgen blir platt.
Hej Mikael
Jag har en d7000 och fotar i raw
Redigerar gör jag enbart i Lightroom 5.2.