Urban Domeij
Avslutat medlemskap
Men det är ju inte så enkelt som att köra efter ett recept för fattiga riddare, och ProPhoto RGB kan mycket väl vara en bra utgångspunkt för att skriva ut på skrivaren eller lämna till tryckeriet.
Det som vallmoblafforna är däremot kanske kräver lite mer insikt i hur det fungerar med exponering och omvandling; hur vitbalansen med olika koefficienter för de tre färgkanalerna kan få en av dem att rinna över, även om den inte är överexponerad, dvs har klippt i råfilen.
Din mjukvara kanske använder en lägre koefficient vid vitbalansering när du väljer en större färgrymd, och därigenom kanske den löser problemet i vissa fall. Det är i så fall inte att man inte skulle kunna få den röda vallmon rätt i en mindre färgrymd, utan att vitbalansen vid den större färgrymden inte driver den röda kanalen lika högt. Man kan faktiskt se på histogrammen i de flesta råkonverterare om det klipper eller inte, och många av dem visar också precis var det klipper i bilden.
Om din arbetsgång funkar för dig, då är ju allt bra, och vi behöver inte argumentera, men förslaget att välja en annan färgrymd hänger intimt ihop med mjukvaran du använder och din arbetsgång. Det som man kan läsa sig till på Guillermo Luiks sida är det generella för hur råfilen kan behandlas för att ge största möjliga omfång, och för att inte klippa i någon kanal. Om ingen kanal har klippt, kan råfilen behandlas så att inte heller bildfilen klipper. En viss mjukvara kan kanske, om man har tur, fixa det genom att man väljer en större färgrymd. Det beror i så fall på att den inte har förstärkt någon av kanalerna till klippning.
Det som vallmoblafforna är däremot kanske kräver lite mer insikt i hur det fungerar med exponering och omvandling; hur vitbalansen med olika koefficienter för de tre färgkanalerna kan få en av dem att rinna över, även om den inte är överexponerad, dvs har klippt i råfilen.
Din mjukvara kanske använder en lägre koefficient vid vitbalansering när du väljer en större färgrymd, och därigenom kanske den löser problemet i vissa fall. Det är i så fall inte att man inte skulle kunna få den röda vallmon rätt i en mindre färgrymd, utan att vitbalansen vid den större färgrymden inte driver den röda kanalen lika högt. Man kan faktiskt se på histogrammen i de flesta råkonverterare om det klipper eller inte, och många av dem visar också precis var det klipper i bilden.
Om din arbetsgång funkar för dig, då är ju allt bra, och vi behöver inte argumentera, men förslaget att välja en annan färgrymd hänger intimt ihop med mjukvaran du använder och din arbetsgång. Det som man kan läsa sig till på Guillermo Luiks sida är det generella för hur råfilen kan behandlas för att ge största möjliga omfång, och för att inte klippa i någon kanal. Om ingen kanal har klippt, kan råfilen behandlas så att inte heller bildfilen klipper. En viss mjukvara kan kanske, om man har tur, fixa det genom att man väljer en större färgrymd. Det beror i så fall på att den inte har förstärkt någon av kanalerna till klippning.