Tack så mycket för alla tips igen, verkligen otroligt tacksam för att få hjälp av folk som faktiskt kan, och där man slipper fundera på om annonslänkarna verkligen inte har påverkat innehållet! Är generellt rätt teknisk av mig, men detta med kameror är nog det svåraste jag gett mig in på
Vi ska åka i februari, och antingen är vi själva i Jeepen, eller så är det två till med. Vi besöker Tarangire, Lake Manyara, Ngorogoro, samt Serengeti, och vi kommer även köra lite walking safari med sundowner. Så det kommer vara mycket olika förhållanden som kameran har att jobba med.
Min tanke var att köpa utrustningen så snart som möjligt för att hinna lära mig och testa runt så mycket jag bara hinner innan dess! Som ni säger är det ju mycket att lära sig för att få bra resultat!
Det känns ändå som att byte av objektiv kan vara riskabelt, även om man kanske skulle klara räcker det väl med att det går dåligt en gång för att det ska vara ganska kört för resten av resan? Lite avskräckt efter en vän som var på safari sa att man ju hittar damm på ställen man absolut inte kunde tänka sig vore möjligt.
Men mobilkamera +
Nikon Z50, FTZ-adapter, ett objektiv kring 100-400mm någonstans
ELLER
Canon R10, RF100-400
kanske vore en bra lösning för att slippa byta objektiv? Hade "turen" att min gamla mobil gav upp här nu, så det fick bli en Pixel 9 Pro på Black Friday-deal.
Annars låter ju en RX10 IV som en okej lösning, då ni är flera som rekommenderar den! Kanske inte bäst på något, men en en bra kompromiss kanske?