Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kamera till Safariresa

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tog miste på Sonyn du skrev om och jag tror att Sonyn är ett bättre val än de jag skrev.

Jag förstår vad dom menar om att mobilbilder är färdigredigerade direkt när dom tas men jag håller inte med om att dom ersätter denna typen av kamera. Zoomar du in max på ett lejonhuvud har jag jättesvårt att tro att en nyare Samsungmobil kan mäta sig med Sonyns 600mm vad gäller skärpa och eventuellt skärpedjup (men jag kan så klart ha fel, har inte provat dom sida vida sida). För mig personligen är de längre brännvidderna viktiga, helst vid landskapsfoto. Men ska bilderna endast ses på en mobil sen så vette tusan om man ser någon större skillnad...

Dom nyare Sony modellerna borde även ha någon sorts trådlös överföring till mobilen. Jag tycker Snapseed är en väldigt enkel och bra mobilapp om du vill piffa till bilderna.

Samsung S23 mot en zoomlins
Alla Nikons Z-kameror har trådlös överföring till mobilen. Bilderna skickas från kameran till mobilen och du kan styra kameran från mobilen. Dessutom skickas GPS från mobilen till kameran.

Om jag skall ge ett råd baserat på trådskrivarens egen berättelse så skulle jag säga Sony RX10 v4.
Vanligt folk brukar sällan (få) vara ute och fotografera när det är mörkt, därför räcker RX-en till nästan allt.
Den är enkel att använda och har ett objektiv som klarar det mesta.
Min referens är att jag bott sex år i Sydafrika och är yrkesfotograf. Jag har varit tiotals gånger i Krugerparken och andra game reserves.
Ett enbensstativ och ett bra brusredigeringsprogram 0ch 6400 ISO och du är situationens herre. Extra batterier, eller en bra powerbank och flera minneskort bör ingå i budgeten.
RX-en måste vara begagnad för att rymmas i din budget.
Låter som ett bra val om man vill packa lätt. I bra ljus d u snabb AF. 24-600mm motsv. Rajala har några ex inne beg för 12.900kr minus 10% Black Friday rea men kod om jag förstått rätt. Rx10 III har samma objektiv och liknande bildkvalitet men mycket långsamma AF ffa på rörliga motiv. Dock beg pris 6.900kr (minus 10% med kod) på Rajala nu.

Man får bättre bilder i sämre ljus med en systemkamera (beroende på maxbländare) men det är en fråga om vikt/pris/prestanda.

Tack så mycket för alla tips igen, verkligen otroligt tacksam för att få hjälp av folk som faktiskt kan, och där man slipper fundera på om annonslänkarna verkligen inte har påverkat innehållet! Är generellt rätt teknisk av mig, men detta med kameror är nog det svåraste jag gett mig in på 😅

Vi ska åka i februari, och antingen är vi själva i Jeepen, eller så är det två till med. Vi besöker Tarangire, Lake Manyara, Ngorogoro, samt Serengeti, och vi kommer även köra lite walking safari med sundowner. Så det kommer vara mycket olika förhållanden som kameran har att jobba med.

Min tanke var att köpa utrustningen så snart som möjligt för att hinna lära mig och testa runt så mycket jag bara hinner innan dess! Som ni säger är det ju mycket att lära sig för att få bra resultat!

Det känns ändå som att byte av objektiv kan vara riskabelt, även om man kanske skulle klara räcker det väl med att det går dåligt en gång för att det ska vara ganska kört för resten av resan? Lite avskräckt efter en vän som var på safari sa att man ju hittar damm på ställen man absolut inte kunde tänka sig vore möjligt.

Men mobilkamera +

Nikon Z50, FTZ-adapter, ett objektiv kring 100-400mm någonstans
ELLER
Canon R10, RF100-400

kanske vore en bra lösning för att slippa byta objektiv? Hade "turen" att min gamla mobil gav upp här nu, så det fick bli en Pixel 9 Pro på Black Friday-deal.

Annars låter ju en RX10 IV som en okej lösning, då ni är flera som rekommenderar den! Kanske inte bäst på något, men en en bra kompromiss kanske?

Om jag skall ge ett råd baserat på trådskrivarens egen berättelse så skulle jag säga Sony RX10 v4.
Vanligt folk brukar sällan (få) vara ute och fotografera när det är mörkt, därför räcker RX-en till nästan allt.
Den är enkel att använda och har ett objektiv som klarar det mesta.
Min referens är att jag bott sex år i Sydafrika och är yrkesfotograf. Jag har varit tiotals gånger i Krugerparken och andra game reserves.
Ett enbensstativ och ett bra brusredigeringsprogram 0ch 6400 ISO och du är situationens herre. Extra batterier, eller en bra powerbank och flera minneskort bör ingå i budgeten.
RX-en måste vara begagnad för att rymmas i din budget.
Tack, det låter ju lovande! Och du har själv en sådan som du använder då alltså? Har du något man kan kolla på för att se hur bilderna blir?

Jag byter också objektiv ofta och jag har inga problem (jag har varit på safari över femtio gånger). Och safari är inte likadant överallt, det beror på hur landskapet ser ut, oavsett om man är i Namibia, Sydafrika, Tanzania, Kenya, Botswana, Zimbabwe, Uganda – eller i något av de andra länder som erbjuder game drives eller walking safaris. Så damm är inte något att stressa upp sig över direkt. :)
Det är lugnande att höra! Och du har aldrig haft problem med damm alltså? Jag antar att om man väl får in damm så har man väl inte direkt förutsättningarna för att göra rent saker förrän man kommer hem igen?

Hur tänker du med "weather-sealed" och sådant, är det ett måste?

Jag tror att RX10 IV är ett bra alternativ.

Vill du satsa på en systemkamera ska du absolut välja en spegellös. De nya AF-systemen som automatiskt fokuserar på ett djurs öga är en riktig gamechanger. Mest pang för pengarna får man med Canon R10 och RF100-400. Litet och lätt paket och suveränt bra. Kostar ungefär 15000 med Black Friday-priser. Min bästa vän, som ofta är med mig på safariresor i Sydafrika, ska just köpa det paketet.
Tack för tipset! Ser ut som att Canon R10 är hyfsat likvärdig med Nikon Z10, men snäppet bättre? Dock lite sämre i lägre ljus. Aningen över budget, men hade väl inte räknat med att det skulle gå att hålla den ändå 😄

Hmmmm Nikon Z10?

Du har ju även Sony A6***, om jag inte har helt fel har du inbyggd bildstabilisering i Sony A6500 och senare. Någon har kanske nämnt den kameraserien tidigare?

Det är Sonys motsvarighet till Nikon Z50 och Canon R10. Sony har en stor fördel när det gäller linsutbud på begagnat och nytt.

Personligen är jag inget fan av Fuji då jag har dålig erfarenhet av deras byggkvalité, autofokus och support, men det var några år sedan.

Jag tror du kommer bli nöjd med vad du än väljer, hoppas du får en fantastisk tur =) Och kom ihåg att så länge du filmar kommer du överleva.

Hmmmm Nikon Z10?

Du har ju även Sony A6***, om jag inte har helt fel har du inbyggd bildstabilisering i Sony A6500 och senare. Någon har kanske nämnt den kameraserien tidigare?

Det är Sonys motsvarighet till Nikon Z50 och Canon R10. Sony har en stor fördel när det gäller linsutbud på begagnat och nytt.
Är det verkligen så stor skillnad på utbudet och är det till Sonys fördel på framför allt gammalt? Jag upplever att det är betydligt fler och billigare F och EF objektiv på marknaden.

Är det verkligen så stor skillnad på utbudet och är det till Sonys fördel på framför allt gammalt? Jag upplever att det är betydligt fler och billigare F och EF objektiv på marknaden.
Ja jag var nog lite otydlig och menade framför allt linser som inte behöver adapter då de i många fall fungerar bättre och tystare utan adapter. Tar man dessutom hänsyn till APS-C(som de hus som nämnts här i tråden) så är utbudet pinsamt skralt på Nikon och något bättre på Canon men dom kan absolut inte mäta sig mot Sonys totala utbud(inklusive 3e part).

Jag kanske låter som en Sony anhängare men så är det inte, jag hade verkligen hoppats att Z50 ii skulle komma med IBIS och nysläpp av några aps-c linser så jag kunde gå ned i storlek från min Z6a men nu blev det inte så och jag börjar bli less på att vänta. Överväger starkt Sony a6700 då den har allt jag egentligen vill ha samt ett stort linsutbud från både Sony och 3e part.

Tack så mycket för alla tips igen, verkligen otroligt tacksam för att få hjälp av folk som faktiskt kan, och där man slipper fundera på om annonslänkarna verkligen inte har påverkat innehållet! Är generellt rätt teknisk av mig, men detta med kameror är nog det svåraste jag gett mig in på 😅

Vi ska åka i februari, och antingen är vi själva i Jeepen, eller så är det två till med. Vi besöker Tarangire, Lake Manyara, Ngorogoro, samt Serengeti, och vi kommer även köra lite walking safari med sundowner. Så det kommer vara mycket olika förhållanden som kameran har att jobba med.

Min tanke var att köpa utrustningen så snart som möjligt för att hinna lära mig och testa runt så mycket jag bara hinner innan dess! Som ni säger är det ju mycket att lära sig för att få bra resultat!

Det känns ändå som att byte av objektiv kan vara riskabelt, även om man kanske skulle klara räcker det väl med att det går dåligt en gång för att det ska vara ganska kört för resten av resan? Lite avskräckt efter en vän som var på safari sa att man ju hittar damm på ställen man absolut inte kunde tänka sig vore möjligt.

Men mobilkamera +

Nikon Z50, FTZ-adapter, ett objektiv kring 100-400mm någonstans
ELLER
Canon R10, RF100-400

kanske vore en bra lösning för att slippa byta objektiv? Hade "turen" att min gamla mobil gav upp här nu, så det fick bli en Pixel 9 Pro på Black Friday-deal.

Annars låter ju en RX10 IV som en okej lösning, då ni är flera som rekommenderar den! Kanske inte bäst på något, men en en bra kompromiss kanske?

Grattis, åååh Tarangire är bara helt fantastiskt vackert med en enastående natur och maffiga baobab-träd. Glöm inte myggmedel bara för det kan vara riktigt plågsamt och irriterande med alla tse tse-flugor för de gör riktigt ont. Har aldrig varit med om något liknande vare sig i Tanzania, Kenya eller Uganda.

Ja jag var nog lite otydlig och menade framför allt linser som inte behöver adapter då de i många fall fungerar bättre och tystare utan adapter. Tar man dessutom hänsyn till APS-C(som de hus som nämnts här i tråden) så är utbudet pinsamt skralt på Nikon och något bättre på Canon men dom kan absolut inte mäta sig mot Sonys totala utbud(inklusive 3e part).

Jag kanske låter som en Sony anhängare men så är det inte, jag hade verkligen hoppats att Z50 ii skulle komma med IBIS och nysläpp av några aps-c linser så jag kunde gå ned i storlek från min Z6a men nu blev det inte så och jag börjar bli less på att vänta. Överväger starkt Sony a6700 då den har allt jag egentligen vill ha samt ett stort linsutbud från både Sony och 3e part.
Nikons utbud på DX-linser är lite skralt, men det som finns är bra. Däremot finns det ganska gott om tredjeparts även om dom flesta där även finns till Sony.

Otusan...ingen IBIS med Z50/Z50II, A6400 med första Real Time Fokus saknar också IBIS, annars lite billigare äldre modell.

ANNONS
Upp till 6600:- Cashback på Sony-prylar