ANNONS
Annons

Råd & Rön

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är tur det, att det finns P-lägen så att min eller andras mormödrar inte köper den kameran som saknar P-läget till sin fina, snabba och ljusstarka objektiv, men får inte till det i M-läget.

OM du läser instruktionsboken som följde med kameran, kommer du upptäcka fler möjligheter med din kamera, funktioner som du betalat "dyrt" för, som blir fler användningsområden som du skulle du kunna använda den i. Efter instruktionsboken kan man köpa andra fotoböcker för att finna ännu mera användningsområden, även om man inte skulle tänka sig själv att använda kameran på det sättet, kommer man kanske på att andra föredrar andra handhavande sätt.

Michael - En finess är en finess -

Öh, vad är du för troll??

Vitsen med att använda M är att ta kontroll över kameran om du inte förstod det... Jag trodde man lärde sig sånt när man var fotostuderande, men du kanske går i Ken Rockwells skola...

Förstår inte varför du hävdar att jag behöver läsa manualen för kamerorna bara för att jag fotar i M-läge.

Jag vet att andra föredrar andra handhavandesätt. Det roligaste är att läsa det oändliga antal inlägg dessa personer skriver på forum som dessa när de undrar över varför Auto-läget ger bilder som har rörelseoskärpa, är över- eller underexponerade etc.

Jag har ej läst testen.

Framgår det vilken/vilka programinställningar som använts?
Om AUTO har använts på D90 kan jag förstå en lägre bildkvalitepoäng.
Min D90 överexponerar tämligen generellt i AUTO, men blir mest påtagligt i mycket ljusa omständigheter.

Jag har sett här att problemet existerar även för andra. Även om Auto sällan används borde det självklart fugera med en kamera för såpass mycket pengar. Dessutom borde det vara lätt fixat för Nikon med nya drivrutiner.//Johan

Om man bara kollar på bränsleförbrukning är ju en EU-moppe betydligt bättre än t.ex en Prius, men jag vet vilken jag skulle föredra på Essingeleden...

Precis vad jag sa förut, varför pusha för en SLR om det är P&S man ska ha? Och om det fortfarande är en SLR som ska användas som P som gäller, då väljer man väl inte en D90 utan en billigare modell??

Det är tur att D3, D700 och D300 inte har auto eller P läge!

En EU-moppe har väl oxå ett P läge, annars rullar den iväg?

Men, vad innebär ett P läge på en kamera, måste man efter denna parkering slå in en kod, för att kameran skall starta, som ska användas som P som gäller, när det gäller, liksom, typ?

Essingeleden?
Vad betyder det?
Kan inte så mycket om kameror.

Fast nu har ju D700 p-läge och jag gissar att även D3 och D300 har det...

/Maverick

Saxat från DN:

"Enligt tidningens tester är det inte så stor skillnad på kompaktkameror och systemkameror när det gäller den tekniska bildkvaliteten. Men systemkamerorna reagerar fortare och det finns fler manuella inställningar."

Utifrån de jag känner som läser råd och rön så är jag säker på att de inte skulle flytta ut från förprogramslägen såsom A.
De har inte någon koll på vad Iso, bländare, Skärpedjup är. För dem så skulle en D90 te sig iförståelig. De skulle inte veta ut eller in om inte kameran hade ett landskapsläge, porträttläge, strandläge etc.

Fast nu har ju D700 p-läge och jag gissar att även D3 och D300 har det...

Ja, om du inte har läst hela tråden så har det korrigerats.

/Maverick

Saxat från DN:

"Enligt tidningens tester är det inte så stor skillnad på kompaktkameror och systemkameror när det gäller den tekniska bildkvaliteten. Men systemkamerorna reagerar fortare och det finns fler manuella inställningar."

Ja, lustigt att de skriver så, men inte testar de manuella inställningarna tydligen...

En EU-moppe har väl oxå ett P läge, annars rullar den iväg?

Men, vad innebär ett P läge på en kamera, måste man efter denna parkering slå in en kod, för att kameran skall starta, som ska användas som P som gäller, när det gäller, liksom, typ?

Essingeleden?
Vad betyder det?
Kan inte så mycket om kameror.

Köp ingen EU-moppe heller ;)

För vissa vanliga dödliga är det väl i vissa fall detta som räknas?

Javisst!
Men om man med några enkla knapptryckningar kan justera t.ex. D90 så att den ger samma (liknande) resultat som en 1000D etc, ska man då säga att kameran är kass bara för att man behövde ställa sig frågan "Hur vill jag ha mina bilder?", ta några provbilder och sedan komma fram till inställningar man trivs med? Sen kanske man inte ska ha just D90 av andra skäl om man främst vill ha en prisvärd kamera.

Verkar vara lite slöseri med pengar att köpa en systemkamera och sen vägra röra några rattar. :)

Som att säga att en hel bil är kass bara för att sittställingen från fabrik är dålig, och så har man inte ens provat att ställa in stolen!

Å andra sidan så tar vi körlektioner för flera tusen kronor (eller det var det för 10 år sedan, nu är det väll mer likt 10 tusentals kronor), har uppkörning, teori för att köra bil.
Börjar bli uttjatat med bil jämförelserna.
En kamera går du in i en affär, elgiganten eller liknande, där säljaren säljer en billig kamera med bra marginaler. Säljaren har oftast ingen koll på vad han säljer, han kan säga megapixel och 3" skärm etc.

Vi kan ta jämförelsen med HDTV, Hur många medelsvensson sitter där hemma med en hdready/fullHD tv utan någon signalkälla som ger mer än 576p?

Hur många medelsvensson sitter där hemma med en dator som skulle klara av tunga applicationer men som bara använder den för att sitta på blocket, spela harpan och titta på bilderna man just tog i jpg i windows picture viewer?

Och de där enkla knapptryckningarna kanske är enkla för dig, men inte för knut 57 år från gävle som skaffar sin första kamera för att ta kort på barnbarnen.

Och de där enkla knapptryckningarna kanske är enkla för dig, men inte för knut 57 år från gävle som skaffar sin första kamera för att ta kort på barnbarnen.

Men knut 57 år kanske inte ska skaffa en systemkamera som första kamera om han inte är intresserad av att använda den annat än i Auto-läge???

Å andra sidan så tar vi körlektioner för flera tusen kronor (eller det var det för 10 år sedan, nu är det väll mer likt 10 tusentals kronor), har uppkörning, teori för att köra bil.
Börjar bli uttjatat med bil jämförelserna.
En kamera går du in i en affär, elgiganten eller liknande, där säljaren säljer en billig kamera med bra marginaler. Säljaren har oftast ingen koll på vad han säljer, han kan säga megapixel och 3" skärm etc.

Vi kan ta jämförelsen med HDTV, Hur många medelsvensson sitter där hemma med en hdready/fullHD tv utan någon signalkälla som ger mer än 576p?

Hur många medelsvensson sitter där hemma med en dator som skulle klara av tunga applicationer men som bara använder den för att sitta på blocket, spela harpan och titta på bilderna man just tog i jpg i windows picture viewer?

Jo, men är det rättvist mot kameran att testa den under dessa förutsättningar? Den kanske inte är riktad till målgruppen testet avser?

Man kan absolut göra ett test med målsättningen att hitta t.ex. "mest prisvärda enkel-att-använda-systemkamera" men då ska man tydligt tala om att det är det man testar!
Därför kan man heller inte göra utsagan "Kameran är bäst" utan att samtidigt nämna till vad eller vem den är bäst.
"Bäst i test - bästa systemkameran för nybörjare/knut 57 år i gävle" etc.

Du nämner HDTV och dator. Med Råd och Röns tänk skulle då snabbaste datorn och bästa HDTVn (mätmässigt) få bottenbetyg eftersom att Knut i Gävle som aldrig kommer att nyttja den fulla potentialen och inte kommer att inse produktens förträfflighet?
Återigen: Dessa produkter skall då ej bli "bäst i test" i ett test där man tydligt avser att hitta "bästa modellen för Knut", man kan dock fortfarande inte bara deklarera att "Pling-plong från Hong Kong" "är bäst" (inte "bäst i test för knut") och att "bästa HDTV" och "snabbaste datorn" "är sämst i största allmänhet"

Sen kan D90 (50D etc), bli "bäst i test" i test för "Entusiastsystemkameror" etc.

Senast ändrad:
För mig så tycker jag bara det att testet är i Råd och Rön, gör det till just ett sånt test. Kanske bara är jag. Riktiga test hittar man i kamera tidningar / Dedikerade hemsidor eller hur?

Nä, bästa tv'n och snabbaste datorn skulle inte få bottenbetyg, Utan den TV som gav bäst bild out of the box. Den Dator som är mest lättanvänd, där tillverkaren har tänkt på detaljer / snabb service /kund suport.

Det är det Gerd 45 från Mora vill ha.

För mig så tycker jag bara det att testet är i Råd och Rön, gör det till just ett sånt test. Kanske bara är jag. Riktiga test hittar man i kamera tidningar / Dedikerade hemsidor eller hur?

Nä, bästa tv'n och snabbaste datorn skulle inte få bottenbetyg, Utan den TV som gav bäst bild out of the box. Den Dator som är mest lättanvänd, där tillverkaren har tänkt på detaljer / snabb service /kund suport

Synd då att TVn som blir sämst i test kanske med lite pill ger dubbelt så bra bild som den som vann testet gör även om man optimerar den också. Konstigt, den är ju bäst!
Vad man än testar och vem som än gör det kan man aldrig strunta i att tydligt ange vad man testar, hur, och för vem. Det är just det som Råd och Rön har falerat på. D90 är definitivt inte bästa val för alla för övrigt.

Defenitivt inte, den skulle gå sönder efter en vecka med mig.

Men du måste inse fakta att R&R testar för de som bara ska fotografera Out of the box. Gå och läs din kamera tidning där D90 Blev bäst och var nöjd, för det är där de som fotograferar läser.

Herregud, till och med DPreview ändrar inte värdena i testade kameror, utan de testar Out of the Box när de fotar i JPG. Och när de testade Pentax K-M så gick de med på att göra om testet just därför. Men inte ens de lyckades med det som Väldigt väldigt många andra lyckades med, Ställa in den rätt.

faktafel på kameror

felräknat poängsummorna

konstiga definitioner, eller inga definitioner alls?

dåligt test - inte alls något oberoende labb som det står på deras hemsida att alla deras tester genomgår.

Nå, jag vet inte, har bara tillgång till andrahandsmaterial, tänker inte betala för det här testet, så jag kan inte kontrollera uppgifterna.

Hur som hellst, principen för konsumentskydd stödjer jag dock helt, men såna här tester kan ju knappast stödja "Sveriges konsumenter"? De kanske trodde att ett coolt kameratest skulle öka försäljningen? Vilket den kanske gjorde?

Å andra sidan stödjer ju det misstankarna om att andra test görs lika dåligt. Hur trovärdig är då R&R? Deras hemsida ger ju annars ett trovärdigt utseende, att de är oberoende och fattiga och slåss för oss konsumenter...

Haha Råd & Rön, trodde inte den kommunistiska blaskan fanns kvar! De som läser den är inte ute efter det bästa pengar kan köpa utan det billigaste som fortfarande fungerar för den som inte ställer några krav.

Antar att R&R har fotograferat stilleben och inte krävande situationer. Skulle vilja se R&R testvinnare 1000D med kitobjektiv för tex sportfoto eller naturfoto :)

Haha Råd & Rön, trodde inte den kommunistiska blaskan fanns kvar! De som läser den är inte ute efter det bästa pengar kan köpa utan det billigaste som fortfarande fungerar för den som inte ställer några krav.

Antar att R&R har fotograferat stilleben och inte krävande situationer. Skulle vilja se R&R testvinnare 1000D med kitobjektiv för tex sportfoto eller naturfoto :)

Om man provar sport eller naturfoto med 1000D och kitobjektiv i full auto och kommer hem med dåliga bilder är det väl bara att reklamera kameran? Enligt Råd och Rön är den ju bäst, utan några särskilda förbehåll för i vilket avseende den är bäst! :)

att kalla rr för kommunistblaska var verkligen ett lågmärke
eller har du fog för det?
sen är det frågan vad man nu menar med kommunistblaska
ordet kommunist som skällsord är kanske lika vagt som proffs som betyder duktig fast det eg betyder yrkesmässig

har inte heller läst rr på några hundra år, inte efter internet kom i varje fall

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar