Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd & Rön

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker det var helt rätt.

Oavsett hur fint uppsåtet är ("Vi står på konsumentens sida") skall rätt vara rätt. Oavsett vem som är offer och oavsett vem som är avsändare.

Det är oerhört lätt att gå till överord, och därmed få en mindre smickrande "dålig förlorare" över sig - men denna gång tycker jag Nikons svar var föredömligt.

Byggd på fakta.

Som sagt - rätt skall vara rätt. Och det är skönt att se att fler än jag är trött på enkla "mediasanningar" i sin jakt på prenumerationer/lösnummerförsäljning.
 
Den stora konsumenttidningen testade digitala systemkameror i nr 6 (juni) i år.

Det jag inte kan begripa är hur man har gjort bedömningen egentligen. Av alla testade kameror har R&R satt Nikon D90 på sista plats efter "hela svepet" av Canon, Sony, Pentax, Olympus etc.

Samtidigt kommer D90:an i topp i de tester som "riktiga" fototidningar gör.

Mäter man helt olika saker eller är det något annat som är mysiskt?

Var för inte ta kontakt med Råd och Rön och be om en förklaring av testets utfall, istället för att bar spekuera och ondgöra sig över detsamma,desamma, dvs testarna. Mvh NE
 
R&R Vilken looser-blaska

Nikon har fått svar från R&R. Det är publicerat på samma webbplats som Nikons ursprungliga brev.

R&R säger att de vet bättre än Nikon själva vad D90 har för upplösning.

Helt otroligt drygt svar från tidningen måste jag säga.
 
Hej alla,

Kul med allt engagemang men låt oss hålla oss till grundfrågan.

Vi har ifrågasatt deras rena felaktigheter och vi har nu fått ett svar. Svaret var inte alls av den typ som jag väntat mig av Råd & Rön, därför har vi idag frågat dem igen. Tyvärr har jag inte erhållit något svar.

Men, alla påståenden som t.ex.kommunism o. dyl, håll det borta här från Fotosidan (som jag alltid läser med spänning), om du inte vet fakta, skriv det inte.

Bästa hälsningar och jag hoppas att du får en bra fotosommar

Björn Nordgren
Nikon Nordic AB
 
Hej alla,

Kul med allt engagemang men låt oss hålla oss till grundfrågan.

Vi har ifrågasatt deras rena felaktigheter och vi har nu fått ett svar. Svaret var inte alls av den typ som jag väntat mig av Råd & Rön, därför har vi idag frågat dem igen. Tyvärr har jag inte erhållit något svar.

Men, alla påståenden som t.ex.kommunism o. dyl, håll det borta här från Fotosidan (som jag alltid läser med spänning), om du inte vet fakta, skriv det inte.

Bästa hälsningar och jag hoppas att du får en bra fotosommar

Björn Nordgren
Nikon Nordic AB

Tack för svaret, Björn!

Jag tycker Råd och Röns svar och deras sätt att sköta frågan verkar vara väldigt oprofessionell. Tyvärr har deras tester en viss inverkan på marknaden, särskilt när DN också lyckas hitta dem och citera dem utan urskiljning...
 
Att annonspengar används för att påverka testresultat finns det många indicier för, men finns det verkligen en enda indikation på att dina påståenden har verklighetsanknytning?

Kanske borde ifrågasätta dina "många indicier" (av hävd är jag alltid misstänksam mot människor som skriver "indicier", konspirationsteorier brukar börja med just sådana...) men okej, vi ponerar att det stämmer. Borde det inte då finnas någon form av maktbalans där - tror att Canons och Sonys annonsbudget är minst lika stor som Nikons.
 
Borde det inte då finnas någon form av maktbalans där - tror att Canons och Sonys annonsbudget är minst lika stor som Nikons.
Hur tänker du nu? Hur kan det bli en maktbalans i Råd&Rön när ingen av tillverkarna har annonser där?

Nikons, och andra tillverkares, problem med Råd&Rön är att de inte kan använda sin annonsbudget för att påverka och upptäcker att de står maktlösa.
 
Hur tänker du nu? Hur kan det bli en maktbalans i Råd&Rön när ingen av tillverkarna har annonser där?

Nikons, och andra tillverkares, problem med Råd&Rön är att de inte kan använda sin annonsbudget för att påverka och upptäcker att de står maktlösa.

Ok. Nu har du sagt det två gånger att tidningarna skriver vad annonsörerna säger.

Kan du ge några bevis på dina teser?

Det låter på dig såsom R&R är de enda seriösa testarna, och alla andra fejkar beroende på annonsörerna.

Fototidningar har objektiva mätresultat, och noga angett hur de testat, i vilken miljö, och med vilka inställningar.

R&R har inte ens sagt vem hos dem som testar.

Detta är något sensationellt du påstår - så återigen, upp till bevis.
 
herregud vilka dårar! Vad jag vet så är det INGEN DSLR som kommer med ett riktigt macro i kitobjektivet. Helt sjukt detta. Ignorant snubbe det där.....
 
Fototidningar har objektiva mätresultat, och noga angett hur de testat, i vilken miljö, och med vilka inställningar.

R&R har inte ens sagt vem hos dem som testar.

... och även om fototidningarna inte skulle dra objektiva slutsatser eller vad man nu kan tänkas vilja klaga på så kan man bedöma saken själv genom att läsa testet där det står HUR de har testat och genom att ta del av testbilderna som de publicerat i tidningen och/eller även på webben, medföljande cd etc. Alltså kan testet ha stort värde för mig även om jag kanske inte delar journalistens uppfattning om vilken som är skönast att hålla i etc etc.

Råd & röns test däremot har jag ingen chans att bedöma själv då de bara visar siffror i någon okänd skala 0-10 ifrån tester som endast beskrivs övergripande i en text under tabellen. När det gäller tester är det ju detaljerna (hihi) som räknas!

Om de nu har "ett av Europas bästa labb för dessa typer av testningar." så bör de väl vara stola över det och med glädje publicera detaljer om hur och vad de testat! Eller är deras testlabb "bäst i test" enligt Råd och Rön? :)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.