Annons

Råd och Rön testar kameror - A350 delad andraplats

Produkter
(logga in för att koppla)
Av tråden antar jag att Nikon kom sist i testet och att det beror på att de i ett av sina paket skickar med ett undermåligt objektiv som inte gör kameran rättvisa.

D90-kitet kom mycket riktigt sist, utklassat av segraren med hela 13 poäng och av Sonys A350-kit som tråden handlar om med 11. Det finns dock ingenting i papperstidningens delbetyg som på något sätt antyder mer än att kanske, eventuellt, möjligen, måhända någon enstaka poäng av detta beror på objektivet!
 
NÄ min spontana känsla är att R&R vet inte vad dom snackar om.Köpt in en dålig underbyggd test från något testcenta , detta har sedan kablats ut och DN mfl hakar på.

Hur fan skall man kunna lita på dom nästa gång jag behöver en ny diskmaskin eller dammsugare??? Det är ju ingenting som jag själv har satt mig in i och testat.
Finns DXO för diskmaskiner?

Instämmer. Vad jag förstår så har D90 i princip samma sensor m.m. som sitter i min D300. Borde alltså vad gäller bildkvalitet ge minst lika bra bilder. Fast det är klart om jag kör jpeg direkt ut från D300 utan att göra några som helst egna inställningar, så vete 17 om bilderna skulle uppfattas som "lika bra" som jpeg från vilken kompakt som helst. En avancerad kamera kräver användare som vet avd de gör. / mvh FiCa1
 
Vill man sedan svänga sig med lite "finare" teoretiska begrepp, så kan man konstatera att det säkert inte är något fel på testets reliabilitet -- att man mäter på rätt sätt och med OK instrument -- men att testets validitet brister -- dvs att man inte fullt ut mäter det som avses mätas.

Klockren argumentation! / FiCa1 (FD)
 
D90-kitet kom mycket riktigt sist, utklassat av segraren med hela 13 poäng och av Sonys A350-kit som tråden handlar om med 11. Det finns dock ingenting i papperstidningens delbetyg som på något sätt antyder mer än att kanske, eventuellt, möjligen, måhända någon enstaka poäng av detta beror på objektivet!

Mitt tips, i alla välmening, kasta tidning och gå vidare med livet.
I mina ögon har du gjort bistått fotosidan.se och oss medlemmar med många goda inlägg, kommit med fakta som inte kunna ifrågasättas och en av de 10 bästa här på fotosidan. Du kan eventuellt få R&R redovisa andra siffror eller göra om testet innan 2012, men jag tror inte att den energin och de eventuella vinster med det är värt det.
Jag vill hellre ha dig och dina inlägg i andra trådar :-/


Michael - Vi drog det för långt -
 
Trodde du ja!
Sanningen är den, att få yrkesfotografer bryr sig egentligen, om tester, vad de än heter, har inte heller mycket tid över, för att besöka olika forum på Internet.

Yrkesfolket lånar en ny kamera, gör egna tester, så har det alltid varit.
Tester på Internet och i fototidningar, samt i R&R, är för den stora massan av nya amatör-/hobbyfotografer, - där många lusläser tester för tron är, att kamerans prestanda är viktigare än fotografens eget kunnande!

Trodde du ja, Mikael,joakim,Martin, Stefan, aspman, ser att jörgen också är yrkesman, + ett antal övriga frilansare. Dom är flitiga besökare på fotosidan, om dom sedan som du påstår alldrig någonsin tittar åt tester (dom nämner dpr titt som tätt i alla fall) Så tycker jag det är ganska synd, för dom skulle ju kunna hjälpa till så att vi får vettigare tester. och vi amatörer kan nog inte låna hem dom tre nyaste kamerorna för testning 6 veckor framåt, vi får nog lusläsa och hoppas på det bästa. Tack kära Foto för alla fina tester ni har jobbat med under så många år, erfarna duktiga fotografer som delger oss glada amatörer, brister och fördelar med alla kameror som släpps på marknaden, och på välskriven svenska, tack.../vänl./Bengt.
 
Skulle vara oerhört intresant om R&R gjorde en test med tio slumpvalda kameror utav olika märken i kit inköpta över disk ute i handeln.. .DVS mååånga kameror ...10 Nikon. 10 Sony. 10 Canon 10 Pentax 10 Olympus osv osv.... Samt sedan kollat upp hur läget ser ut med jämnheten kvalitativt samt justeringsmässigt utav kamerorna samt dess kitobjektiv dom säljs med......

Det skulle vara kul om någon gjorde det men inte R&R. De skulle komma fram till ett resultat vars framkomst skulle delvis vara beroende av "hemliga" matematiska formler framtagna av en professor i optik eller hur det nu va. Då skull edet ju inte vara så läsvärt som om t.ex Tidningen Foto gjorde det.
 
Nu var det inte dig jag komenterade.. Vilket du säkert såg också...

Fast då kan jag ju fråga..

Har du läst tex FS "tester" som närstående exempel ?

Du kan ju för skoj skull bara läsa tex Nikon D300 samt Sony A700 testerna .. Där ser du nog hysteriskt ojämlika objektivurval..Långt utöver det R&R urvalet som dom gjorde..
.

Det är stor skilnad , det håller jag med om. Fast "testerna" är väl mer av karaktären "min personliga hållning till kameran" FS jämför inte heller kamerorna mot varandra.

R&R ger sig ju in betydligt striktare tester uppsatta i labmiljö och siktar dessutom in sig på just objektiv-nära resultat.

FS & R&R är väl lite äpplen och päron i testsammanhang? De utger sig för att vara två skilda saker i sina recentioner/tester.
 
Det skulle vara kul om någon gjorde det men inte R&R. De skulle komma fram till ett resultat vars framkomst skulle delvis vara beroende av "hemliga" matematiska formler framtagna av en professor i optik eller hur det nu va. Då skull edet ju inte vara så läsvärt som om t.ex Tidningen Foto gjorde det.

hemliga formler?

R&R klargjorde klart och tydligt att dom inte gillade bildkvaliteten ifrån Nikon D90 ..Samt att det var skälet den kom sist.... Så vart du samt andra får detta med hemliga formler ifrån är lite knepigt.. kanske ni snurrar runt så mycket med ord så till sist ni tappat bort er själva i virrvarret av ord...
 
Senast ändrad:
Det är ju märkligt eller hur, R&R gillar inte bildkvaliteten från Nikon ? Har vi sett några testbilder överhuvudtaget från R&R som vi kan evaluera och diskutera ?
Oavsett du använder Sony, Canon, eller Nikon så verkar vikningen och resultatet mycket märkligt, särskilt i jämförelse med andra testsidor som dpreview, Imaging-Resource,dxo uppmätning mfl där Nikon toppar.
Så vem har fel i sin konklusion?
Är det en en dålig underbyggd test från R&R (inköpt från ett testcenta)JÄMFÖRT MED vedertagna testsigter som dels visar signal/brus, dynamiskt omfång, upplösning + ett antal andra parametrar och bilder i jämförelse?
Skit på er R&R , stick och brinn, jag litar inte ens på en dammsugartest fortsättningsvis.

Ni gör ett dåligt jobb och vet inte vad en digitaltest innebär.
 
Senast ändrad:
Senast ändrad:
ok då tittar vi på vad exv photozone har funnit vad det gäller detta objektiv
Skit på er RÅD OCH RÖN, STICK OCH BRINN, VILKEN JÄVLA DÅLIG UNDERBYGGD TEST.
NU KAN VI TA EN FUNDERARE, HAR PHOTOZONE FEL I SIN KONKLUSION ANGÅENDE OBJEKTIVET ELLER R&R?


Verdict

The Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6 G ED VR offers a nice package of a comfortable focal range, optical stabilization and very high resolution figures. On the downside there're rather pronounced distortion and CAs. The build quality is Ok but not really something to rave about either. Given the very moderate price tag it's certainly an attractive offer if you can live with or work around its shortcomings. It's quite interesting to see that Nikon is able to offer very attractive "long range" kit zoom lenses. None of the other manufacturers does really come close in this respect and it's certainly giving Nikon a competitive edge in the important budget segment of the market.
 
Senast ändrad:
Jag har provat det (lite kort), och tyckte väl att det var OK för pris, zoomomfång och målgrupp. Men knappast mer än så.
 
jag har provat det (lite kort), och tyckte väl att det var ok för pris, zoomomfång och målgrupp. Men knappast mer än så.

då återkommer vi/JAG till de andra som finns med i testen , har du jämfört dessa?
OCH VILKA ÄR DE??

KOMMENTAR TILL:
It's quite interesting to see that Nikon is able to offer very attractive "long range" kit zoom lenses. None of the other manufacturers does really come close in this respect and it's certainly giving Nikon a competitive edge in the important budget segment of the market.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.