Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd & Rön

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag måste bara få citera mig själv i dag.

Oavsett om det kommer fram att R&R test är bra eller att R&R är "köpta", fulla som as eller publicerat ett skämt, av en som har/ska slutat på R&R.

Så har de åt mig gjort årets höjdpunkt på fotosidan, när det gäller få i gång arbetslösa "proffsfotografer" som redan visste hur kamerorna presterar i Auto-läget, så till den milda grad att de engagerar sig och gör massor av inlagor hur modellerna ska placera sig baserat på pris ("Du får vad du betalar för" Det gäller att försvara sina fördomar) och e-mailar runt samt ligger sömnlösa om nätterna.


Michael - Går ut i det vackra vädret nu -

Det är inte ofta jag får till det, men där tycker jag är lite snyggt.


Michael - Läs gärna tråden från början -
 
Har Råd och Rön publicerat andra systemkameratester genom åren? Skulle vara intressant att läsa av ren nyfikenhet.

Hm, vet inte om det skulle vara så intressant.

Jonas - var trött på den här tråden för länge sedan, avprenumerar den här. Hoppas också på en "ignorera person"-funktion här så man kan välja att slippa folk med sådana här eftertexter... -
 
Anledningen till att jag lagt ner tid på att kommentera Råd & Röns kameraartikel är att jag anser att kvaliteten är undermålig och att inget annat kameratest har så stor genomslagskraft som Råd & Röns. R&R är mästare på att marknadsföra sig med sitt så kallade oberoende och det imponerar tydligen på väldigt många, inklusive flera delvis annonsfinasierade (och därmed, enligt R&R:s syn på saken – icke objektiva) dags- och kvällstidningar. Min naiva förhoppning var att R&R skulle ta till sig något av kritiken och kanske göra ett bättre jobb nästa gång.

Testet i R&R framställs inte som ett test av kamerahus med det billigaste kit-objektivet. R&R skriver till och med själv att "Det du framför allt vinner med systemkameran är en kamera som reagerar snabbare, möjligheten att kunna göra manuella inställningar och att köpa till objektiv och annan kringutrustning, så att fotograferandet kan bli något mer än att bara ett knapptryckande."

R&R skiljer på kompaktkameror och systemkameror, ändå hanterar de och betygsätter systemkamerorna som om de vore kompakter med objektiv som inte byts ut.

När det gäller hantering av mätdata, viktning, betygsättning mm så har R&R sin fulla rätt att göra precis som de vill. Men jag anser att man måste redovisa förutsättningarna för att ge läsarna en rimlig chans att göra en egen bedömning och värdering. R&R lägger ner massor av tid och pengar på att få fram testdata som sedan presenteras mycket knapphändigt i såväl tidningen (av platsbrist) som på deras webbsida. Till slut sätter man samman delbetygen till ett slutbetyg. Att då lägga in icke redovisade begränsningar och så kallade matematiska bearbetningar som kullkastar allt som tidigare presenterats är, enligt mitt förmenande, bedrägeri mot dem som finansierar hela spektaklet – lösnummerköpare och prenumeranter.
 
Fick just nu svar från R&R:S chefredaktör:

Hej!

Din uppsägning är vidarebefordrad till Titeldata som sköter vårt prenumerantregister. Du kommer att få två nummer till av tidningen, ett som kommer i denna vecka och ett som utkommer i slutet av oktober.

Vänliga hälsningar
Carina Lundgren
 
R&R skiljer på kompaktkameror och systemkameror, ändå hanterar de och betygsätter systemkamerorna som om de vore kompakter med objektiv som inte byts ut.
Det är väl en återspegling av verkligheten kan man förmoda.

Hur stor andel är det som i praktiken köper ett nytt objektiv till sin systemkamera? Jag tror man köper ett kit just för de egenskaper du nämner men där möjlighet att byta objektiv nog har lägst prioritet.

Och då är det ju rimligt att betygsättningen ser ut som den gör.
 
Det tror jag också... :)

Enligt Nikonsförsäljningssiffror '08-09 så säljs det 50% mer objektiv än kameror. Nu tittade jag inte SÅ nogrannt på årsrapporten att jag kunde utläsa om detta var inklusive "kit-objektiv", men iaf... Dt betyder antingen 100 kameror + 150 objektiv, eller 100 kameror (de flesta med kitobjektiv) + 150 objektiv.

Vad jag minns så såg det ungefär likadant ut för Canon.

Det betyder att bara på grund av de företag jag jobbar för, personerna som jobbar där, och mina egna objektiv att ca 30 övriga personer INTE köper något "extra" objektiv. 10% av användarna står nog för 90% av objektivinköpen.
 
Det betyder att bara på grund av de företag jag jobbar för, personerna som jobbar där, och mina egna objektiv att ca 30 övriga personer INTE köper något "extra" objektiv. 10% av användarna står nog för 90% av objektivinköpen.
Och en del av dessa 10% häckar här och gnäller på Råd & Röns, och andra tidningar med för den delen, tester. De tillhör helt enkelt inte målgruppen men har uppenbart svårt att inse det.
 
Nja Joakim, du brukar ha grym koll på siffror och grejer, men jag tror du fått Nikons försäljning om bakfoten!

De säljer nog mer än 100 kameror och 150 objektiv på ett år va ;)

För övrigt skulle jag nog tro att de flesta har mer än ett objektiv! De flesta med systemkameror jag känner är ju studenter så de har det inte så fett men nästan alla har iallafall något objektiv de drömmer om även om de inte köpt det än, och alla är inställda på att byta bort kitobjektivet så fort det går.

Och en grej till... Hade Nikon trott att det fanns en målgrupp för systemkameror som in te brydde sig om att byta objektiv hade de nog släppt en instegsmodell med ett fastmonterat 18-150 objektiv och DX sensor i ett hyfsat litet hus! Varför skulle de ha en funktion 70% av kunderna inte bryr sig om alls, det borde väl öka priserna ganska kraftigt att ha löstagbart objektiv?
 
Jadå.. Nikon får vara bäst.. Jag tycker bara det är skoj att retas lite. och uppenbarligen lyckas man så snart man skriver nått endaste litet med garvet och leendet även bifogat... och folk blir så glada så dom börjar kalla folk för "klantskalle" ... ;)


:) :)

det var inget speciellt mot dig, jag vet inte om du följt den här tråden, men bara för att man är kritisk mot råd och rön så blir man kallad nikonsoldat, så det blev lite tjatigt att höra det där igen...
 
Hm, vet inte om det skulle vara så intressant.

Jonas - var trött på den här tråden för länge sedan, avprenumerar den här. Hoppas också på en "ignorera person"-funktion här så man kan välja att slippa folk med sådana här eftertexter... -

Någon väckte liv i tråden och jag ställde en konkret fråga därför att jag personligen skulle tycka det var intressant. Om du är trött på tråden är det enkelt att undvika den...
 
Och en del av dessa 10% häckar här och gnäller på Råd & Röns, och andra tidningar med för den delen, tester. De tillhör helt enkelt inte målgruppen men har uppenbart svårt att inse det.

Ska eventuellt undermåliga tester försvaras av att R&R vänder sig till en målgrupp som inte har samma engagemang för fotografi som denna tiondel kunniga köpare?
 
Enligt Nikonsförsäljningssiffror '08-09 så säljs det 50% mer objektiv än kameror. Nu tittade jag inte SÅ nogrannt på årsrapporten att jag kunde utläsa om detta var inklusive "kit-objektiv", men iaf... Dt betyder antingen 100 kameror + 150 objektiv, eller 100 kameror (de flesta med kitobjektiv) + 150 objektiv.

Nikon lär dock inte ha tredjepartarna (och begagnatmarknaden) med i sina försäljningssiffor. ;)
 
:) Åfan, säljer dom såpass?

jodå, men jag försökte hålla siffrorna lättöverskådliga...
Säg då i absolut HÖGSTA möjliga räkneexempel att det går :
(100kitobjektiv + 150 orginalobjektiv + 100 tredjepartsobjektiv) = 350 objektiv på 100 kameror. Jag tror det är ganska högt räknat. Begagnatmarknaden är också förbehållen en väldigt liten del av kameraköparna skulle jag nog gissa.

Jag skulle också fortfarande tro att 10% av köparna står för 90% av "extraobjektivsinköpen". Dessa ganska överoptimistiska högt räknade siffror lämnar lik förbannat en väldigt stor del (de flesta faktiskt) av alla kameraköpare med bara kitobjektivet...
 
Att vi diskuterar här gäspar RR åt. Och småskrattar också förmodligen. Detta är ju ett begränsat forum, med begränsat utrymme.

Men det är ju onekligen en kanonstory. Konsumentens vän nummer ett, vilseleder i själva verket konsumenten.

Perfekt story enligt all medialogik. Och därmed också lättsåld till lämplig hyena hos bonnier.

Det är bara att skicka över till dem. Här gör storyn ingen nytta.
 
Ska eventuellt undermåliga tester försvaras av att R&R vänder sig till en målgrupp som inte har samma engagemang för fotografi som denna tiondel kunniga köpare?

Absolut inte om resultatet blir fel. Att de går och köper en produkt som får dem att få SÄMRE bilder till en DYRARE kostnad.

Vilka blir drabbade av R&R test?

Vilka konsumenter kommer till Fotosidan.se om ett halvår och säger att de blev förda bakom ljuset och vill ha upprättelse och andra råd av er?

Är det ett ICKE problem vi försöker lösa?


Michael - Laga inte det som inte är trasigt -
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.