ANNONS
Annons

Råd & Rön

Produkter
(logga in för att koppla)
Problemet är inte var kamerorna hamnade, eller att det råkade vara en Nikon som fick på nöten, utan att det inte går att tolka testerna och förstå hur testarna har kommit fram till resultatet. Rankingen är värdelös eftersom man inte öppet redovisat hur olika delresultat viktats.

(Lite överdrivet, men det är det som är kärnan i protesterna som jag tolkar det).

Sedan måste man förvisso tolka alla tester och synpunkter utifrån sina egna behov. Vad som är "bäst" med en viss kamera kan ju vara ointressant för mig, och någon annan specifik funktion som inte testarna tagit med kan vara avgörande.

Så du menar att om Canon varit 1:a Nikon 2:a och Sony sist som vanligt så hade vi ändå haft en 39 sidor lång debatt om R&R testmetoder?

Om man skall gå efter trådens förstasida så är det ca 75% frustande Nikonägare som debatterar i tråden, men det är ju möjligt at det är en slump eller att Nikonägare besitter ett större rättspatos än vi andra.

Micke.
 
Så du menar att om Canon varit 1:a Nikon 2:a och Sony sist som vanligt så hade vi ändå haft en 39 sidor lång debatt om R&R testmetoder?
Micke.
Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas personer som ivrigt förespråkar ett visst märke samtidigt som de förkastar andra märken. Dessutom finns det personer som likt du Lawson ondgör sig över dessa fanatiker. Den delen av diskussionen är den ointressanta och ofta intelligensbefriade som kan betraktas som brus (= oönskad information). När kommer det brusreducering för debattinlägg?
Det är inte bara Nikonfantaster som debatterar R&R:s test- och redovisningsmetoder.
www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=109999
www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=109455
Canon 50D får exakt samma delbetyg som Canon 450D utom för blixt där 50D har högre betyg. Vilken kamera är bäst av de båda enligt R&R? Jo 450D med 71 poäng mot endast 69 för 50D.
 
Så du menar att ...
Jag menar precis vad jag skrev, inget annat.

Vilken kamera som kom var i testen ändrar inte på hur testen redovisats.

Om du tycker det är relevant så fotar jag med Canon. Sorry. ;)
Och Fuji, Pentax, SonyEricsson, HTC...
 
Senast redigerad av en moderator:
Lars K.

Vad är det som är underligt med inbördes ordningen med Canonkamerorna?? Det är för långt att läsa allt .. Så kanske du bara kort kan säga vad det är du vill påvisa ifråga om just detta. Poängräkning har jag förstått är för många ett problem... Men annars ...?

Mvh
Tobbe
 
Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas personer som ivrigt förespråkar ett visst märke samtidigt som de förkastar andra märken. Dessutom finns det personer som likt du Lawson ondgör sig över dessa fanatiker. Den delen av diskussionen är den ointressanta och ofta intelligensbefriade som kan betraktas som brus (= oönskad information). När kommer det brusreducering för debattinlägg?
Det är inte bara Nikonfantaster som debatterar R&R:s test- och redovisningsmetoder.
www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=109999
www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=109455
Canon 50D får exakt samma delbetyg som Canon 450D utom för blixt där 50D har högre betyg. Vilken kamera är bäst av de båda enligt R&R? Jo 450D med 71 poäng mot endast 69 för 50D.


Idén med brusfilter var ju intressant, debatt med brusfilter tror jag faktiskt redan är uppfunnen Idi och Adolf heter två grabbar som praktiserat idén.

När det gäller 50D och 450D vad skall jag svara där? Två kameror som ger ungefär likartat bildresultat och fått 69/71 poäng, jag vet inte hur R&R har mätt så det är ju omöjligt att komentera.

Micke.
 
Problemet med tester är att för att få ett något sånär korrekt resultat så krävs att man har flera ex av samma märke och modell (typ 10 st)
Så du menar att kvaliten är så ojämn att man måste skaffa minst tio i hopp om att få ett ex som fungerar bra? Vilken relevans får testet då? Det är ju inte många som släpar hem tio kameror för att välja ut den bästa, och det lär inte finnas särskilt många affärer som går med på det heller.
 
Så du menar att kvaliten är så ojämn att man måste skaffa minst tio i hopp om att få ett ex som fungerar bra? Vilken relevans får testet då? Det är ju inte många som släpar hem tio kameror för att välja ut den bästa, och det lär inte finnas särskilt många affärer som går med på det heller.

Ja när det gäller t.ex objektiv skiljer det rätt mkt...men när man testar ett ex så vet man inte hur ojämn kvaliten är mellan olika exemplar...eller om man fått ett ovanligt bra eller ovanligt dåligt ex av en vara....

Fast jag har väl full förståelse för att de som testar inte har råd att köpa in 10 st mark3 för att testa.

Fast just när det gäller t.ex objektiv vet jag att det kan skilja mkt mellan olika exemplar och det gör att man alltid känner sig lite osäker...skulle vara kul att veta hur stor vatiation det är mellan olika ex på en vara
 
När det gäller 50D och 450D vad skall jag svara där? Två kameror som ger ungefär likartat bildresultat och fått 69/71 poäng, jag vet inte hur R&R har mätt så det är ju omöjligt att komentera.

Micke.

Det är just det. :)
Det är omöjligt att förstå hur de har mätt & värderat eftersom att de enda siffor de presenterar inte överensstämmer med deras slutresultat. Men lita på dem ska vi göra.

Och vid frågor om hur förfarandet ser ut svarar de inte på frågan utan säger bara att det är egna faktorer och värderingar de väger in.

Varför vill man inte förklara för läsaren om hur deras test beräknas?
Är det så makalöst komplext eller oroar man sig för något?
 
Det är just det. :)
Det är omöjligt att förstå hur de har mätt & värderat eftersom att de enda siffor de presenterar inte överensstämmer med deras slutresultat.
Och det har redan påtalats flera gånger i denna och andra trådar redan.

Men lita på dem ska vi göra.
Nej det behöver du inte, det upp till var och en.

Och vid frågor om hur förfarandet ser ut svarar de inte på frågan utan säger bara att det är egna faktorer och värderingar de väger in.

Varför vill man inte förklara för läsaren om hur deras test beräknas?
Är det så makalöst komplext eller oroar man sig för något?

De har hitintills inte gjort det och det ser ut inte ut som det kommer mer svar från R&R, men fråga dem direkt i stället för att oja dig här i forumet där R&R inte deltar, till skillnad mot Nikon som inte heller besvarar frågor men dock reggade och finns med i tråden.

Sen kan du gör som alla andra, och som är tänkt för fotosidan.se ska behålla sin charm och goda kultur, skriva ut ditt namn i.s.f var en "tuff kritiserande anonymous".


Michael - som tycker fler borde komma ut ur garderoben -
 
Bland annat med någon som doktorerat i optik - vilket egentligen borde vara helt ovidkommande men i detta fallet är att skjuta sig själv i foten. Då någon som skrivit en doktorsavhandling fasiken ska veta vikten av att redovisa alla faktorer och tillvägagångssätt.

Testar man något gör man det med alla kriterier på bordet. Det går annars inte att varken följa testet eller lita på opartiskheten.

Mycket bra argumentation! / mvh FiCa1 (FD)
 
Hur många är det egentligen som sitter med en Nikon - det verkar ju mest finnas "protester" mot att Nikon hamnade sist i listan - men som har fått prova och kan jämföra med de andra kamerorna som testades i R&R?

D90 har vad jag vet samma sensor m.m. som min D300. D300 levererar utmärkta bilder bara men vet vad man gör, och det gör alltså med säkerhet också D90. Men för en användare som kör gröna rutan och inte vet ett dyft om fotografering, är så klart vare sig D90 eller ngn annan avancerad DSLR ett bra val. / mvh FiCa1
 
D90 har vad jag vet samma sensor m.m. som min D300. D300 levererar utmärkta bilder bara men vet vad man gör, och det gör alltså med säkerhet också D90. Men för en användare som kör gröna rutan och inte vet ett dyft om fotografering, är så klart vare sig D90 eller ngn annan avancerad DSLR ett bra val. / mvh FiCa1

Det som förbryllade mig (och jag ber att få poängtera än en gång att jag verkligen är en glad amatör som aldrig ens fått glädjen att hålla i en D90) är hur så många så bergsäkert kan säga att testresultaten är fel "bara för att Nikons D90 kom sist".
Testet är ju - av vad jag förstår - en jämförelse mellan olika kameramodeller och vad jag menade är att det för mig känns lurigt att så många har tillgång till så många modeller av kameror att dom tvärsäkert kan säga att testet som R&R gjorde är kass och visar ett felaktigt resultat.

Förresten finns det väl inget i testet som säger att D90 är en dålig kamera bara för att R&Rs test placerade den sist?
Det enda deras test säger är att deras resultat visar att dom andra modellerna är "lite bättre".
:)
 
Det som förbryllade mig (och jag ber att få poängtera än en gång att jag verkligen är en glad amatör som aldrig ens fått glädjen att hålla i en D90) är hur så många så bergsäkert kan säga att testresultaten är fel "bara för att Nikons D90 kom sist".
Testet är ju - av vad jag förstår - en jämförelse mellan olika kameramodeller och vad jag menade är att det för mig känns lurigt att så många har tillgång till så många modeller av kameror att dom tvärsäkert kan säga att testet som R&R gjorde är kass och visar ett felaktigt resultat.

Förresten finns det väl inget i testet som säger att D90 är en dålig kamera bara för att R&Rs test placerade den sist?
Det enda deras test säger är att deras resultat visar att dom andra modellerna är "lite bättre".
:)

Vad jag menade var bara det att D90 (och andra motsvarande DSLR-modeller) KAN leverera kanonbilder som rent tekniskt är i toppklass. Avsevärt bättre än vad kompakter av olika slag kan göra. Bortsett från att man kan ifrågasätta R&R-testets tillförlitlighet (som framgått av olika trådar) är det fjantigt av det skälet att givet testets utgångspunkter så kan INGEN av de testade kamerorna anses vara vare sig bäst eller sämst - det beror helt på köparens behov, kunskaper etc. / mvh FiCa1
 
Om ingen kamera kan vara bäst eller sämst - hur kommer det sig då att det finns 589 kommentarer i den här tråden?
;-)

Äsch jag är med på vad du menar.
... och du förstår säkert hur min fundering är också.
:)
 
Och det har redan påtalats flera gånger i denna och andra trådar redan.

Jag hoppas det är tillåtet att instämma med andra i tråden.

De har hitintills inte gjort det och det ser ut inte ut som det kommer mer svar från R&R, men fråga dem direkt i stället för att oja dig här i forumet där R&R inte deltar, till skillnad mot Nikon som inte heller besvarar frågor men dock reggade och finns med i tråden.

Jag gjorde som många andra och kontaktade R&R direkt faktiskt. Jag frågade om det fans någon möjlighet att kunna se hur testerna var genomförda, vilka inställningar som var gjorda, om fabrikinställningarna hade använts osv.
Jag tyckte det skulle vara intressant att få veta om de utgick från några standardvärden som var desamma för alla kameror eller om de använde den inställning som tillverkaren levererade som förvald.

Det svar jag fick var en länk till det uttalande som de publicerade på deras webb.
Jag tackade för att de publicerade lite förklaringar till deras tester och ställde en kompletterande fråga angående hur deras poängberäkningar gjordes och vilka icke publicerade faktorer som använts.
Men det fick jag aldrig svar på.

Råd och Rön är näst intill en institution i test-sverige vilket gör det otroligt förvånande att de håller viktiga faktorer hemliga. Egna vägningar som vänder upp och ner på logiken i testerna och omöjliggör för läsaren att själv lägga ihop 1+2+3 och få samma summa som de får.


Sen kan du gör som alla andra, och som är tänkt för fotosidan.se ska behålla sin charm och goda kultur, skriva ut ditt namn i.s.f var en "tuff kritiserande anonymous".

Michael - som tycker fler borde komma ut ur garderoben -

Då ska jag genast bättra mig.
Hoppas att jag är mindre tuff kritiker nu.
 
Om ingen kamera kan vara bäst eller sämst - hur kommer det sig då att det finns 589 kommentarer i den här tråden?
;-)

Äsch jag är med på vad du menar.
... och du förstår säkert hur min fundering är också.
:)

Jo då, inga problem. Poängen är att "bäst" betyder så skilda saker för olika användare. D300 är absolut bäst för mig som vill ha en kamera som har alla tänkbara manuella möjligheter, har ett robust hus som klarar alla tänkbara miljöer, har ett tillbehörsprogram som täcker alla mina tänkbara behov, och som kan leverera bilder av "proffskvalitet" (även om det kräver lite pillande i RAW-program m.m.). Därmed inte sagt att andra tillverkare inte kan erbjuda samma sak, men det FINNS anledningar till att Nikon/Canon (eller Canon/Nikon) blivit marknadsledande för proffsanvändare. Inte 17 beror det på PR-avdelningarnas skicklighet, utan på att produkterna betraktade i ett helhetsperspektiv faktiskt fungerar bäst i professionella sammanhang. / mvh FiCa1
 
Olika kynne ???

Det går nog inte att skriva något mer i denna tråd utan att upprepa något tidigare. Vi Canonanvändare är ju också kritiska till R&R:s test liksom till andra "Bäst i test"-publiceringar, även om nu Canon vann just den här testen. Frågan är då hade reaktionerna varit annorlunda om Nikon vunnit o Canon blivit jumbo? Jo, troligen med nästan all säkerhet. Jag vill minnas en beskrivning från en Nikonrepresentant ang."Nikonfolkets" relation till kameramärket, vidare nåt uttalande från någon att Nikonfolket kände bara till Nikon medan Canonfolket hade koll på hela marknaden. Nu ska man vara mycket försiktig med allt sånt här "Det vet man ju", det finns ofta inte så mycket grund för alla påståenden. Kanske någon kan göra en vetenskaplig utredning och avhandling i ämnet "Kameraköpens psykologi", det kunde ju läggas till högen av alla andra publikationer över våra beteenden.
 
Njae, dom slutsatserna ska man nog inte lägga så mycket vikt vid.

Möjligtvis att det finns en viss vana hos Nikonister att bli trampade på av Canon-människor edan 90-talet, och en viss revansch-överdrivenhet i att påpeka att Canon misslyckats med att ta fram kameror som passar proffsen, och därmed tappat en marknadsandel som är lika stor som Olympus och Pentax sammanlagda försäljning. Samtidigt som Nikon ökat lika mycket.

Jag skulle nog snarare säga att både Nikon/Canon-människor är till större del konformister än kunder som är trogna mindre märken. Dvs, man följer den allmänna strömmen och åsikten, och följer vad man "tror" att proffsen, de betalda och högprofilerade kändisfotograferna, anser vara bra. Man är också mer villiga att ta till sig faktabaserade för/nackdelar.

Kunder till mindre märken (som ibland saknar vissa prestanda/finesser som är viktiga i en "arbetsmaskin", men som har andra kännetecken eller personlighetsmarkeringar) är betydligt oftare (i procent av kundbasen räknat) rabiata angående specifika detaljfrågor. Se liknelsen Alfa Romeo eller Citroën-klubben, jag skulle nog säga att det finns betydligt fler känslomänniskor där än vad det finns i den genomsnittliga Volvo-populationen. :)
 
Kunder till mindre märken (som ibland saknar vissa prestanda/finesser som är viktiga i en "arbetsmaskin", men som har andra kännetecken eller personlighetsmarkeringar) är betydligt oftare (i procent av kundbasen räknat) rabiata angående specifika detaljfrågor

med tanke på dom "rabiata" utryck som förekommit ifråga om Nikon´s "nederlag" i R&R testen så utgår jag ifrån att du anser Nikon vara ett "mindre märke" därmed.... För maken till "rabiata" reaktioner på "detaljfrågor" har då jag aldrig sett ifråga något annat märkes användare någonsin... :) :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.