Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd & Rön

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det så konstigt? Många siter som bistår användarna med "reviews"/tester ekar ju bara precis det som tillverkarna går ut med i pressmeddelanden. Ibland helt ordagrant i långa stycken. Mer seriösa testare som killarna på dPreview har säkert ett väldigt stort kontaktnät med väldigt bra kanaler rakt in i de stora tillverkarnas marknadsorganisatíoner. Man får inte bara produkter till påseende utan även marknadsmaterial. Tillverkare och leverantörer gör allt för att lägga orden i mun på recensenter och marknadsförare så att de inte ska missa några av produkternas "selling points" och specifikationer.

Säkert är det som du säger, men är det ett problem?
Så länge "killarna på dPreview" (mfl) inte vidarebefordrar halvsanningar och felaktiga uppgifter tycker jag det är helt ok. Poängen är istället att deras tester är så utförliga och detaljerade att jag i princip kan använda dem som "en förlängd" produktkatalog från tillverkaren, dvs jag kan bilda mig en egen uppfattning utifrån de _fakta_ (ej subjektiva omdömen) och testbilder som presenteras. Sen får man ju någonstans lita på att de t.ex. inte medvetet saboterar testbilderna, men även det går ju att se i viss mån i så fall.
 
Ja, det är jag faktiskt. För så usla bilder hade de aldrig fått med en D-SLR FF :) Men visst, i princip har du förstås rätt. De skulle kunna luras. Dock måste jag nog säga att efter att ha kollat rätt många testbilder där så har jag svårt att tro att det gör det.

Precis, och till konspirationsteoretikernas stora besvikelse så måste man väl ändå få tro att inte 100% av alla näringsidkare är ute efter att lura sina kunder i största möjliga utsträckning, tänk, de kanske t.o.m vill bygga upp en framgångsrik verksamhet på lång sikt med gott rykte och god service!
 
Klart att det är som Sten-Åke beskriver, att man blir småkompisar och beroendeskap uppstår, så är det ju i de flesta branscher (på gott och ont) och man får väl förmoda att det två kameraoligopolföretagen har de fetaste kontona för reklam och smörjning av vip-folk i fotobranschen för att skapa ”goda relationer”. Klart att det förekommer det ena och andra på olika nivåer i samhället. Som kommuntjänstemannen som man bara måste bjudas på middag, berättat med en suck av en liten försörjningsföretagare av typen som känner sin revisor bättre än fru och barn. Eller som hos den lille företagaren som servar en lokal föreningen och den som bestämmer har varit och handlat grejer privat och kompanjonens hustru tagit betalt för grejerna och hans som bestämmer blir vansinnig och företagaren måste åka hem med brännvin till honom för att lägga sordin på misstaget. Eller den lokale chefen för det stora byggbolaget som besöker småbryggarna och meddelar att - vi lägger ett bud som är så här, det lönar sig att inte ligga under.

Men det var förr, sånt förekommer naturligtvis inte nuförtiden, nu är det minsann annorlunda.

Helikopterfärder, Sandhamn, motorbåtar, gratis datorer etc. är förstås en nivå som de flesta bara kan drömma om. :)


Iofs tyckte jag mig kunna notera på en del ställen när jag var runt och tittade på kamera i butikerna att man var en aning avogt inställd till testvinnarmärket och framhöll gärna tex Sony. Jag tolkade det som att testvinnarmärket var lika snåla mot fotfolket i säljleden som man är mot konsumenterna med ”självklara” tillbehör och/eller att uppstickarna var aktivare i att skapa ”goda relationer” till säljarna på golvet.
 
Av alla de tester/reviews jag läst genom åren så är det bara en försvinnande bråkdel av testarna som vinlagt sig om att tala om hur de verkligen gått till väga och vilka kriterier de faktiskt använt vid sina bedömningar.


Jag anser det viktigt när ett oberoende testinstitution som lever av "skattepengar" (i detta fall prenumeranter) ska uppträda korrekt hela vägen ut. Jag har förståelse för att fototidningar inte redovisar som jag beskrivit, men de personer/organisationer som utropar sig som oberoende och har "lita-på-oss-mentalitet" måste ha högre krav på sig än att uppvisa ett testresultat utan att berätta hur de kom fram till det de kom fram till...

Som jag skrev i en annan tråd beträffande anti-skak-funktionen på Pentax, så testade jag på skoj min fabriksnya Ford Escort Ghia -82 hos Motormännens Riksförbund, där de i rapporten påpekade att bromsarna var svampiga. De var inte pålästa på modellbeteckningen för hade de läst på hade de förstått att just Ghian hade mjukare inbromsning. Det var alltså inte ett konstruktionsfel utan en finess, om man nu kan kalla detta för finess. Vilken test det än gäller, så måste testpersonalen vara med på hur testprodukterna fungerar innan de sätter tumme ned. När det som i den andra tråden gäller anti-skaken, kanske de testar på ett sätt som gör att den inte aktiveras.

I och med att vi inte får veta hur de gör, sitter vi här nu och spekulerar och grinar illa åt R&R. Vore de mer öppna och redovisade hur det gick till hos dem, skulle vi få en klarhet i varför resultaten har blivit som de blivit.

Men en sak som är säker är att om de inkluderar tiden det tar för objektivet att hitta fokus i fördröjningstiden, så måste min D700 vara riktigt risig. Visserligen enbart med mitt halvdanna 70-300 utan VR, men där kan den brumma fram och tillbaka i över en sekund innan den stannar nånstans. Tur att de inte testat den kombinationen, för då skulle den kameran garanterat komma sist i test...
 
Säkert är det som du säger, men är det ett problem?
Så länge "killarna på dPreview" (mfl) inte vidarebefordrar halvsanningar och felaktiga uppgifter tycker jag det är helt ok. Poängen är istället att deras tester är så utförliga och detaljerade att jag i princip kan använda dem som "en förlängd" produktkatalog från tillverkaren, dvs jag kan bilda mig en egen uppfattning utifrån de _fakta_ (ej subjektiva omdömen) och testbilder som presenteras. Sen får man ju någonstans lita på att de t.ex. inte medvetet saboterar testbilderna, men även det går ju att se i viss mån i så fall.

Jag ville med detta visa att både distributörer och återförsäljare och ofta svarar på styrningen som tillverkarna består dem med genom att göra exakt som de blir tillsagda. Katten på råttan och råttan på repet.Det leder till en väldig likriktning som inte alla gånger är positiv för marknaden. Sannolikheten är väl ännu större där det inte bara handlar om mekanisk bearbetning via prislistor och rabattsatser och belöningarna är än mer riktade och personliga att folk ställer upp när husse visslar. Varför skulle det vara konstigt?
 
Jag ville med detta visa att både distributörer och återförsäljare och ofta svarar på styrningen som tillverkarna består dem med genom att göra exakt som de blir tillsagda. Katten på råttan och råttan på repet.Det leder till en väldig likriktning som inte alla gånger är positiv för marknaden. Sannolikheten är väl ännu större där det inte bara handlar om mekanisk bearbetning via prislistor och rabattsatser och belöningarna är än mer riktade och personliga att folk ställer upp när husse visslar. Varför skulle det vara konstigt?

Det är inte konstigt. Frågan är hur vanligt är det egentligen?
 
Klart att det är som Sten-Åke beskriver, att man blir småkompisar och beroendeskap uppstår, så är det ju i de flesta branscher (på gott och ont) och man får väl förmoda att det två kameraoligopolföretagen har de fetaste kontona för reklam och smörjning av vip-folk i fotobranschen för att skapa ”goda relationer”. Klart att det förekommer det ena och andra på olika nivåer i samhället. Som kommuntjänstemannen som man bara måste bjudas på middag, berättat med en suck av en liten försörjningsföretagare av typen som känner sin revisor bättre än fru och barn. Eller som hos den lille företagaren som servar en lokal föreningen och den som bestämmer har varit och handlat grejer privat och kompanjonens hustru tagit betalt för grejerna och hans som bestämmer blir vansinnig och företagaren måste åka hem med brännvin till honom för att lägga sordin på misstaget. Eller den lokale chefen för det stora byggbolaget som besöker småbryggarna och meddelar att - vi lägger ett bud som är så här, det lönar sig att inte ligga under.


Helikopterfärder, Sandhamn, motorbåtar, gratis datorer etc. är förstås en nivå som de flesta bara kan drömma om. :) ...............

Bestickning förekommer även kommunalt givetvis men det finns absolut ingen acceptans för det på papperet i offenliga organisationer. Sysslar man med sånt riskerar man att få avsked med omedelbar verkan. Hela den bärande ide´n inom den offentliga förvaltningen är ju att alla medborgare och kommuninnevånare ska behandlas lika. Att muta sig till särbehandling är inte okej.

Det är precis tvärtom inom businesslivet där det börjar med progressiva rabatter för större kunder och slutar med mutor av nyckelgrupper och nyckelpersoner. Mutor är inte tillåtet här heller men här befinner man sig mer i en gråzon i praktiska livet. Om sedan alla i en hel bransch beter sig lika dant så blir det än svårare att se att någon gör fel.

I businessföretag som de som distribuerar elektronik handlar det om företag som omsätter mångmiljard belopp varje år. Här kan lite smörjning få dramatiska följder för en tillverkare som lyckas få fokus i jämförelse med en som misslyckas med det. Dessa distributionsföretag fick ofta så kallade marknadsbidrag av tillverkare och leverantörer om man uppnådde vissa säljmål och pengar som egentligen var avsedda att användas till kampanjer för tillverkarens räkning kom ofta att användes till lite av varje. Ytterst var det alltid tillverkarna så sade OK till att öppna kranarna till fonderna om det handlade om stora belopp och distributören ville belöna hela företaget med något kul. Med mångmiljonomsättning som en stor leverantör kunde ha hos en stor distributör kunde detta generera väldigt stora belopp. Det har ofta varit just dessa pengar som finansierat extravaganserna.

Min först dag hos detta distributionsföretag åkte hela företaget tåg till Göteborg för vidare transport till Hamburg och där var det partaj i flera dar. Champagne och bira på båten så mycket man orkade sponsrat av leverantörerna. "Den här biran har Ashton Tate betalat" Skål för Ashton Tate!" - typ. Kul ställe tänkte jag som då var ung och det var populärt att jobba där jag hamnat. Under dessa glansdagar var hela firman på kick off i Portugal, Ungern två gånger, Hamburg och varje år var alla med till fjällen i Stöten, Sälen, Åre och vad det nu var, de år då vi inte eskaderseglade i Stockholm skärgård med ett gäng inhyrda båtar.

Den dyraste och vildaste kick offen ägde rum i Paris. Flera hundra man flögs ner och enda jobbaktiviteten var ett möte på IBM:s Europakontor i La Defense-området. Sedan var det måleriövningar med champagne och ostron i Bourlognerskogen, middag och party på Moulin Rouge disko. En kväll var det bateumiddag på Seine. Allt avslutades med en eftermiddag på Euro Disney. Det mesta finansierat av leverantörernas marknadspengar. En lycklig tjej fick förrestän en ny fin Compaq-dator också får att hon vann någon blajtävling under en av middagarna då Compaqs representant ville försöka göra någon av oss lite extra positiv. Det var nog bortkastat i just detta fallet eftersom den tjejen var vår huvudansvariga säljare för Toshiba-datorer.

Är det fortfarande någon som efter att jag berättat detta tror att dessa övningar inte hade effekter på företagsklimatet och relationerna till tillverkarna. Vilka som fick extra attention och vilka som inte fick det. På toppen av detta låg sedan alla säljtävlingar och resor som riktades till specifika delar av säljkåren och produktcheferna. Här pratar vi USA-resor till IBM:s anläggningar där och fotbollsresor under fotbolls VM i USA och fotbolls EM på andra håll. Ansvariga för Canon fick åka till Japan och besöka deras fabriker, liksom de som jobbade i den Toshiba agentur företaget hade.

Detta skedde under en tid när främst dator och mjukvaruförsäljningen exploderade och det var all time high varje månad i flera år när det var som värst. Branschen var helt fartblind. Klart att detta inte var sunt och det kunde inte bestå i denna form. 1990-talets kris justerade de värsta avarterna i detta kollektiva mutsystem men som sagt mekanismerna finns där än idag. Skillnaden är bara att tillverkarna numera inte har så mycket pengar att de kan strö dem brett över alla anställda som förr utan nu riktar de istället godiset med större precision, där det ger mest effekt per krona.
 
Senast ändrad:
Bestickning förekommer även kommunalt givetvis men det finns absolut ingen acceptans för det på papperet i offenliga organisationer. Sysslar man med sånt riskerar man att få avsked med omedelbar verkan. Hela den bärande ide´n inom den offentliga förvaltningen är ju att alla medborgare och kommuninnevånare ska behandlas lika. Att muta sig till särbehandling är inte okej.

Det är precis tvärtom inom businesslivet där det börjar med progressiva rabatter för större kunder och slutar med mutor av nyckelgrupper och nyckelpersoner. Mutor är inte tillåtet här heller men här befinner man sig mer i en gråzon i praktiska livet. Om sedan alla i en hel bransch beter sig lika dant så blir det än svårare att se att någon gör fel.

I businessföretag som de som distribuerar elektronik handlar det om företag som omsätter mångmiljard belopp varje år. Här kan lite smörjning få dramatiska följder för en tillverkare som lyckas få fokus i jämförelse med en som misslyckas med det. Dessa distributionsföretag fick ofta så kallade marknadsbidrag av tillverkare och leverantörer om man uppnådde vissa säljmål och pengar som egentligen var avsedda att användas till kampanjer för tillverkarens räkning kom ofta att användes till lite av varje. Ytterst var det alltid tillverkarna så sade OK till att öppna kranarna till fonderna om det handlade om stora belopp och distributören ville belöna hela företaget med något kul. Med mångmiljonomsättning som en stor leverantör kunde ha hos en stor distributör kunde detta generera väldigt stora belopp. Det har ofta varit just dessa pengar som finansierat extravaganserna.

Min först dag hos detta distributionsföretag åkte hela företaget tåg till Göteborg för vidare transport till Hamburg och där var det partaj i flera dar. Champagne och bira på båten så mycket man orkade sponsrat av leverantörerna. "Den här biran har Ashton Tate betalat" Skål för Ashton Tate!" - typ. Kul ställe tänkte jag som då var ung och det var populärt att jobba där jag hamnat. Under dessa glansdagar var hela firman på kick off i Portugal, Ungern två gånger, Hamburg och varje år var alla med till fjällen i Stöten, Sälen, Åre och vad det nu var, de år då vi inte eskaderseglade i Stockholm skärgård med ett gäng inhyrda båtar.

Den dyraste och vildaste kick offen ägde rum i Paris. Flera hundra man flögs ner och enda jobbaktiviteten var ett möte på IBM:s Europakontor i La Defense-området. Sedan var det måleriövningar med champagne och ostron i Bourlognerskogen, middag och party på Moulin Rouge disko. En kväll var det bateumiddag på Seine. Allt avslutades med en eftermiddag på Euro Disney. Det mesta finansierat av leverantörernas marknadspengar.

Är det fortfarande någon som efter attt jag berättat detta tror att dessa övningar inte hade effekter på företagsklimatet och relationerna till tillverkarna. Vilka som fick extra attention och vilka som inte fick det. På toppen av detta låg sedan alla säljtävlingar och resor som riktades till specifika delar av säljkåren och produktcheferna. Här pratar vi USA-resor till IBM:s anläggningar där och fotbollsresor under fotbolls VM i USA och fotbolls EM på andra håll. Ansvariga för Canon fick åka till Japan och besöka deras fabriker, liksom de som jobbade i den Toshiba agentur företaget hade.

Detta skedde under en tid när främst dator och mjukvaruförsäljningen exploderade och det var all time high varje månad i flera år när det var som värst. Branschen var helt fartblind. Klart att detta inte var sunt och det kunde inte bestå i denna form. 1990-talets kris justerade de värsta avarterna i detta kollektiva mutsystem men som sagt mekanismerna finns där än idag. Skillnaden är bara att tillverkarna numera inte har så mycket pengar att de kan strö dem brett över alla anställda som förr utan nu riktar de istället godiset med större precision, där det ger mest effekt per krona.

skulle du vilja kliva in i en tidsmaskin nu StenÅke och vrida tiden tillbaka, du kunde kanske i alla fall försöka hindra Konica/minolta från att upphöra.
 
Tillverkare och leverantörer gör allt för att lägga orden i mun på recensenter och marknadsförare så att de inte ska missa några av produkternas "selling points" och specifikationer. Det stannar heller inte vid mekanisk bearbetning via säljmaterial utan behövs det skickar man både eget sälj- och marknadsfolk och tekniskt säljstöd för att styra upp kanalerna. Även pressen är ju i det sammanhanget en av kanalerna.

Pressen mot pressen har jag inga alls problem med att förstå att den existerar, även om mina erfarenheter av påtryckningar kommer från andra områden än produkttester.


Det här är min "fantasi" jag levt i under 20 år och är det så att den avviker från din verklighet så har du väl bara varit någon annanstans än jag under samma tid eller satt ett annat namn på samma skit.

Min något irriterade reaktion berodde mycket på att jag helt enkelt är jäkligt trött på alla påståenden om att journalister överlag är korrumperade. Rötägg finns ju överallt, så jag utesluter inte att somliga innehavare av presskortet väljer penningen och bekvämligheten framför objektiviteten och integriteten.
Bara ett exempel för att ge lite perspektiv på det hela. För några år sedan skaffade Journalistförbundet ett kort till alla förbundets medlemmar som gav oss journalister rabatt på en del kulturella tillställningar som teater och utställningar, tror jag. Oavsett vad nu kortet gav rabatt på blev det mycket starka protester från ett antal journalister. De var upprörda över att de ens kunde misstänkas för att inte vara oberoende i sitt arbete.


Integritet kostar och det har många inte råd med och den uppskattas heller långtifrån alltid av tillverkarna, så det enklaste är ofta att använda det som kommer direkt från tillverkarna, vilket många alltså gör.

Kan inte tolka det annat än att jag tydligen hör till dem med integritet. Eller så finns det sådana stackars satar som jobbar på än mer slimmade redaktioner än vad jag gjort.
 
Lång och seg tråd det här

Börjar bli lite tröttsamt det här, jo jag vet jag behöver inte läsa. Inte blir det såna här reaktioner när andra märken blir testförlorare. Som jag tidigare nämnt gillar jag inte såna här jämförande tester, ska det åndå ske så måste det klart framgå för vad och vem produkterna är bäst eller inte för. Jag håller i stort med t.ex Sten-Åke Sändh också när det gäller påverkan på nyckelpersoner som testare, skribenter och försäljare, de utsätts ju för påverkan på tre plan: som alla andra av själva reklambudskapet, det ekonomiska beroendet och personligt av produktrepresentanter, det vill till att motstå allt detta. Därimot håller jag inte med om att fotointusiaster skulle vara okänsliga för kamerapriser, en EOS 40D kan mycket väl vara bättre än en D300 om mellanskillnaden lägs på objektiv, men som sagt helst inga sådana här "Bäst i test" historier.
Men dyrast är ju inte alltid bäst, jag har som bekant en EOS 400D, vid inköpet Canons billigaste o enklaste modell. Tdningen FOTO gjorde en duell mot Nikon D80, den senare vann givetvis (Nikon vinner alla jämförade tester i den tidningen). I dag var jag bl.a sysselsatt med reprofotografering, där var spegeluppfällningen helt nödvändig, med Nikon måste man ta till minst D300 för att få den funktionen, den halvmesyr de billigare modellerna (inkl D90) har med fördröjd exponing: nej tack så mycket. Till sist, kan allt detta ge en nyktrare syn på tester och testresultat i framtiden så är mycket vunnit även om vi knappast får se R&R-testet på någon Nikonaffisch vid någon kommande fotomässa
 
Man kommer att tänka på den danske kommunpolitikern som försökte urskulda sig när det var stor kommunskandal för några år sen och som sa typ nåt sånt här: det är svårt att protestera när man står där med ett glas champagne i ena handen, en flygbiljett i den andra och munnen full med rysk kaviar. :)
 
Och jag hörde via hemliga kanaler att Nikon anlitat sina kompisar nu för "reda ut" detta fasansfulla svek R&R hittat på.. Och då vi besökte Karlskrona idag så bekräftades den infon med tydlighet...Se själva..

Här ser ni nu hur polarna startat från Karlskrona för "fixa det hela" i Sthlm vid ankomsten.. Slagorden dånade ut i megafoner då dom hårda boysen seglade ut för skipa rättning i leden...

""Nu skall dom där Nikonangriparna R&R minsan få lära sig skriva rätt....."" ekade ut över området..

Hualigen .. Nikon skall man inte leka med inte...
 

Bilagor

  • DSC02082 kopiera(1).jpg
    DSC02082 kopiera(1).jpg
    18.5 KB · Visningar: 336
Den kanske absolut LÖJLIGASTE kommentaren som dykt upp med jämna mellanrum genom hela tråden har väl ändå varit att "så här blir det inte när ett annat märke inte vinner"... :) Snacka om självförheligande!

Min absoluta uppfattning är faktiskt att ju mindre märke, desto starkare talibanfäste. Alfa-Romeo-klubben brukar vara lite mer "religös" än Volvo-klubben om jag uttrycker det så istället...

Nikon- och Canon-lägren består som jag uppfattar det av ganska många (den större delen faktiskt) som helt enkelt bara är "kamera-användare" - att det sedan råkade bli ett visst märke var ren tur/otur, eller mycket marknadsföring, eller vad som helst. Olympus/Pentax/Sony/Samsung/Panasonic-användare har nog en större relativ andel av användarbasen som kan betecknas som talibaner isf....

Andelen svar som liknar "Nädu - XXXX är bäst helt enkelt därför att jag säger att det är så, vad andra kan visa på/tycker/kan göra/kan mäta/kan köpa skiter jag i!!! Mitt märke är bästast helt enkelt för att jag säger det!!!" - är faktiskt ganska låg hos Nikon/Canon-användare, men ganska hög hos andra märken. Att det sedan ändå finns fler Nikon-talibaner än vad det finns t.ex Pentax-användare sammanlagt säger väl egentligen inte så mycket mer än att det inte finns speciellt många Pentax-användare... :) (eller Sony-användare... Eller Olympus... eller...)
 
Ja, visst, mycket lång tråd, som handlar om en viss modell, Nikon D90!

Nu har jag inte läst testen i R&R, tänker inte göra det heller, använder ett annat kameramärke, med antiskak i kamerahuset, så vad Nikon D90 får i en test är inte riktigt mitt bord, så att säga.

En enda test bör inte avgöra, vilken kamera man sedan väljer, utan flera tester skall alltid jämföras, - då blir utfallet rättvist, bra eller mindre bra kamera.

Tror inte R&R har missat gravt i sin bedömning, värre vore det, om deras bedömningar innehöll följande om Nikon D90:

Något sämre sugförmåga än de övriga kamerorna.
Avisningen i det övre facket fungerar inte helt tillfredsställande.
Termostaten svår att ställa in, vid höga ISO blir det brusigt och kondens på displayen.
 
......

Om det är som du säger att R&R slarvat bort 10 poäng för D90, så borde de väl korrigera detta kan man tycka. Vi får väl hoppas att det är så det gått till och att allt egentligen är ett komiskt misstag orsakat av rötmånad och solsting, så att Nikon-soldaterna få en liten stund till vaktavlösning och kontemplation.

Ja, vad har hänt?
Har dom räknat rätt så är det ju enkelt för dom att visa hur dom har räknat.
Har dom räknat fel så är det lika enkelt för dom att visa det.

Skulle vara intressant att se hur dom lyckats få fram sina smått orimliga slutresultat. Vad är det vi inte vet för att kunna räkna fram samma slutresultat som dom får själva med dom uppgifter dom lämnar.

Har dom mod att visa de vi saknar?
 
Banbrytande Insats

När man tittar på en kaffe bryggare i affären, så är det inte ovanligt att Råd/Rön har med en skylt, det har vi alla sett, handlaren är inte sen att redovisa den. Givetvis vimmlar det av många andra produkter, där tillvägagångssättet är det samma. som jag förstår så har det varit/och är uppskattat av dom flesta, den billiga bryggaren för 190 kr kokar ju sitt kaffe den också, kanske inte lika varmt,eller så snabbt. Råd/Rön tycker jag gör stor nytta här. Men en kaffebryggare upprör ingen, finns nog ingen webb där det pratas om bryggare. Har inte hundra klart för mig hur R/R tänkte vid det stora kamera testet. Att plocka kartongen direkt från affären, som konsumenten gör och handlaren börjar att berätta om kameran, är tycker jag en mycket bra början, för många nybörjare, första gångsköpare ser ju verkligheten ut på det viset. Han/hon har den lilla tunna kompakten, med sina pyttesmå knappar. Men här blir nog variationen stor bland köparna, den som vet mer, eller den spontana som är köplysten för att semestern har börjat, vad som kan locka är om priset är lågt. 8-10000 kr är trots allt mycket pengar, spontansvensson köper nog inte en sån kamera, att blanda insteg med semipro( alla fall nära) är ingen bra början tycker jag. Men att R/R plockar kartongen med dess innehåll är klockrent, för det är vad kunden får. R/R kan ha gjort en banbrytande insats är, hur var det igentligen med den gigantiska AF-tråden och dess stora problem som så många hade problem med. där frågor om slutkontroll innan leverans kom upp. Inte ska väl kunden behöva fixa alla problem som den kameran ställde till med, det är förfärligt igentligen att det får vara på det viset, så bråttom att släppa ut på marknaden att kunderna sedan skall få ett rent helv...som sagt Råd/Rön kan ha tagit steget som väldigt många har väntat på. vänl. /Bengt.
 
Banbrytande, det vete sjutton. Det är rätt många redaktioner som jobbar på det sättet. Plus i SVT handlar väl alltid sina grejer i butik sedan starten för 20 år sen eller så...
 
Jag har fått svar, i trevlig ton. Man vidhåller att färgsticket hos D90 uppstod vid fler inställningar än i den bild som lades ut på hemsidan, men inga mer konkreta exempel.

Jo, så är det nog

Jag vidhåller att Nikon D3 suger, den ger också färgstick vid flera olika inställningar. Jag provade till och med att sätta färgtemperaturen manuellt. Inget fungerade
 

Bilagor

  • 090530-0021-3.jpg
    090530-0021-3.jpg
    29.5 KB · Visningar: 398
  • 090530-0021-4.jpg
    090530-0021-4.jpg
    96.3 KB · Visningar: 389
  • 090530-0021-6.jpg
    090530-0021-6.jpg
    31.6 KB · Visningar: 391
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.