Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Råd & Rön

Produkter
(logga in för att koppla)
All automatik i dagens kameror, mängder av finesser, mängder av knappar, mängder av olika menyer, ändå blir inte bilderna så mycket bättre, än när fotografen lärt sig hantera en gammal manuell kamera, det tar inte lång tid!

Två rattar (bländare och tidsratt) och en frammatningsratt (för filmen), var det som behövdes, då för några tio-tals år sedan, enkelt att förstå för alla ...
 
All automatik i dagens kameror, mängder av finesser, mängder av knappar, mängder av olika menyer, ändå blir inte bilderna så mycket bättre, än när fotografen lärt sig hantera en gammal manuell kamera, det tar inte lång tid!

Två rattar (bländare och tidsratt) och en frammatningsratt (för filmen), var det som behövdes, då för några tio-tals år sedan, enkelt att förstå för alla ...

Har haft ett ett intresse för luftvapen, under åren, mera markant när jag var yngre. Gjorde ett lite förhastat köp en gång, geväret var mycket kraftigt byggt, cylindern var grov och gav intryck av en kraftig fjäder, mycket trä man kunde tro denna bössa skulle skjuta igenom en två tums planka, men icke sa nicke, det rimmade inte alls (detta var före dom nya lagarna om 200m/sek.) köpte sedan ett Bavaria S60 av en kamrat. Vilken lätt bössa, framstocken tunn bara några cm.Smidigt behändig och med betydligt bättre kraft, skenet bedrar ibland.
 
Har haft ett ett intresse för luftvapen, under åren, mera markant när jag var yngre. Gjorde ett lite förhastat köp en gång, geväret var mycket kraftigt byggt, cylindern var grov och gav intryck av en kraftig fjäder, mycket trä man kunde tro denna bössa skulle skjuta igenom en två tums planka, men icke sa nicke, det rimmade inte alls (detta var före dom nya lagarna om 200m/sek.) köpte sedan ett Bavaria S60 av en kamrat. Vilken lätt bössa, framstocken tunn bara några cm.Smidigt behändig och med betydligt bättre kraft, skenet bedrar ibland.

Skenet säljer!

Magnesium stomme, vädertätning, mänder av knappar/rattar, motivinställningar (porträtt, natt med eller utan blixt, sport osv. ...), vridbar display, - hela upplägget är inget annat än ren marknadsföring!
 
Ack gamla goa tider! Hänger ett Bavaria S60 på vägen fortfarande i nyskick med kikarsikte. 375 riksdaler 1973 vilket var en mindre förmögenhet för mig men drömmen blev verklighet. En kamrat hade det lite bättre förspänt, blev ett S70 med sitt lyxigare utseende och lite bättre kikarsikte för den oerhörda summan 450:-. Lite utanför ämnet här men ändock relevant på sitt sätt.

//Ronney
 
Såg att någon refererat till Cyberphotos Toppklass-stämpel, men va faan - de sätter ju Toppklass på alla DSLR med något enstaka undantag sedan tio år tillbaka. Säger ingenting.

Nä, Cyberphotos tester bör man nog ta med en nypa salt. De lever ju ändå på att sälja de produkter de testar - klart att de inte skriver ner dem. Då är det bättre att kolla på testbilderna de lägger ut för vissa produkter.
 
Nä, Cyberphotos tester bör man nog ta med en nypa salt. De lever ju ändå på att sälja de produkter de testar - klart att de inte skriver ner dem. Då är det bättre att kolla på testbilderna de lägger ut för vissa produkter.

Du är helt säker på, att testbilderna från en pocketkamera, inte är tagna med en D-SLR FF?
Konsumenten är lätt att lura, med fiktiva tester, bara ordet test, får många att vakna till, läser allt med hull och hår, istället för att själva gå till en butik, känna på kameran, ta några testbilder själv, jo, det brukar seriösa fotoaffärer tillåta ...
 
Allt är väl möjligt, men vad skulle R&R tjäna på det om man nu skulle ge sig till och följa pengarna? Till skillnad från övriga testare så behöver de ju inte ha något större samröre med tillverkarnas marknadsfolk om de inte får sina testex. från dessa utan köper dem rakt över disk som vem som helst.

Recensenterna som lever på att testa produkter åt tidningar och andra har behov av att snabbt få tillgång till testex. av heta produkter om man ska hinna få ut sina artiklar medan allmänheten fortfarande är intresserad och helst innan konkurrenterna hinner. De som sitter på en begränsad mängd testex. är tillverkarnas folk och det ger makt och skapar ett beroende mellan tillverkarna och alla nedströms i denna näringskedja, som behöver tillgång till både produkter och information för att överleva. De äter alla ur tillverkarens händer. Det behöver inte R&R på alls samma sätt och de är ofta inte heller lika tidspressade som många andra infokanaler.

Att R&R är s.a.s."fristående" innebär ju inte att de automatiskt ska bli höjda över alla tvivel för då blundar vi nog lite för hårt och är lite för naiva i våra tankar om våra institut.

Det spekuleras här om "köpta tester" av den fria pressen men jag tror ju att man ska rikta dom tankarna mot dom som ser sej "höjda över alla tvivel"...man hittar nog åtskilligt mer med konstigheter där som dessutom enbart är för personlig vinning.
 
Du är helt säker på, att testbilderna från en pocketkamera, inte är tagna med en D-SLR FF?
Konsumenten är lätt att lura, med fiktiva tester, bara ordet test, får många att vakna till, läser allt med hull och hår, istället för att själva gå till en butik, känna på kameran, ta några testbilder själv, jo, det brukar seriösa fotoaffärer tillåta ...

Ja, det är jag faktiskt. För så usla bilder hade de aldrig fått med en D-SLR FF :) Men visst, i princip har du förstås rätt. De skulle kunna luras. Dock måste jag nog säga att efter att ha kollat rätt många testbilder där så har jag svårt att tro att det gör det.
 
Ack gamla goa tider! Hänger ett Bavaria S60 på vägen fortfarande i nyskick med kikarsikte. 375 riksdaler 1973 vilket var en mindre förmögenhet för mig men drömmen blev verklighet. En kamrat hade det lite bättre förspänt, blev ett S70 med sitt lyxigare utseende och lite bättre kikarsikte för den oerhörda summan 450:-. Lite utanför ämnet här men ändock relevant på sitt sätt.

//Ronney

S 70 delux hängde med ganska länge, fanns i hobbykatalogen, men kostade då över 1500kr. Gissa vad många gånger den katalogen vart läst. /Bengt.
 
Med tanke på inlägg 456. när Anne Frid (ABBA) sulle släppa en platta efter många års frånvaro. Dagarna före vart hon interljuvad av Mark Levengod på teve, tror det var ett 30 min långt program. Lämpligt tillfälle va. /Bengt.
 
Där finns Exif i deras bilder på cyberphoto.

Samt trotts den firmans enormt stora bias jag anser dom ha så tror jag aldrig dom lurar folk..I alla fall inte medvetet... Och jag handlar trotts deras stora bias mot vissa märken utav dom pga deras seriösa service ...

vad dom gör i sina testbilder är såsom även görs här på FS.. Det är att ta testbilder i olika svårhetsgrader samt olika förhållanden .

Detta beteende gör jämföranden rätt svåra att göra egentligen..

men detta var ot... Sorry..
 
Cyberphoto har dock vissa standardmotiv, till exempel ett prylbord inomhus.
Att försöka bedöma utrustning med hjälp av bilder här på fotosidan tycker jag däremot är helt omöjligt. För det första är alla bilder så jäkla små att allting ser skarpt ut. Sen är de ofta beskurna och processade på olika sätt.
Då tycker jag Cyberphotos testbilder är tusen gånger bättre.
 
Att R&R är s.a.s."fristående" innebär ju inte att de automatiskt ska bli höjda över alla tvivel för då blundar vi nog lite för hårt och är lite för naiva i våra tankar om våra institut.

Det spekuleras här om "köpta tester" av den fria pressen men jag tror ju att man ska rikta dom tankarna mot dom som ser sej "höjda över alla tvivel"...man hittar nog åtskilligt mer med konstigheter där som dessutom enbart är för personlig vinning.

R&R drivs väl knappast i vinstmaximeringssyfte utan som ett organ för en folkrörelse. Håller även du på att slira in på att det skulle finnas någon förtäckt kommuniströrelse för pensionärer och annat löst folk om man lättar på filten där? Att penschisarna skulle driva R&R:s bestickningsbara testeri för att förse de inblandade med extra pensionstillskott? Att R&R och konsumentrörelsen skulle vara lite korrupt längst därute i kanten?

Jag tror nog mer på att man helt enkelt valt testkriterier som fullständigt avviker från de gängse men som kanske harmonierar mer med deras målgrupps intressen och inte som brukligt fotonördarnas. Vem skulle i så fall ha intresse av att sponra R&R för sådant? Tillverkarna av en ny lågbudget digital Holga-DSLR? Jag har nog lite svårt att se poängen med den ansats de valt annars.

Följ pengarna! Vem skulle vinna på att muta R&R utifrån det test som de nu riggat? Det finns väl knappt en riktig hardcore fotonörd oavsett märkesläger som ställer sig bakom R&R:s test. Alla etablerade DSLR-tillverkare är nog lika tagna på sängen av R&R:s valda testkriterier.

Man ska aldrig säga aldrig av princip, men det känns verkligt långsökt i sammanhanget. Jag har svårt att tro att R&R bara är ute efter att jävlas med just Nikon.
 
Är rätt säker på att denna tråd inte hänger ihop med märkestalobalism, utan ren förvåning. Kamera som får tumme upp av fototidningar får tumme ner av R&R. Klart alla undrar hur de testat.

Kan förstå att de väger kameran med batteri och minneskort i, eftersom det är så den används, men de borde kunna göra klart för alla innan man läser testet hur de testat och varför de gjort så. De borde också naturligtvis klargöra vilka parametrar som har att göra med själva kameran och vilka som objektivet står för, vilket en tidigare skribent i denna tråd påpekat.

Den test de utfört på dessa kameror är ett lika förenklat test som man kan se i programmet Plus med Sverker. Är man insatt i ämnet, ser man direkt var de svarta hålen i testningen finns.

R&R säger också att de har mycket erfarna testare och det betvivlar jag inte. Tyvärr spelar det inte någon som helst roll hur duktig någon är, om denne måste testa efter riktlinjer som kan snedvrida resultatet.

Tänk om duktig testare säger: "Men, vi måste testa systemkameror med likartade objektiv", men regelverket säger: "Nej, du ska ta första bästa kit som erbjuds dig i affären", ja då blir det som det blir.

Kontentan av detta är att att man måste se med kritiska ögon på tester, vilka det än är som gjort dem. Detta kräver kunskap. Kunskap är makt. Tyvärr har inte alla kameraköpare kunskap, varför man måste kräva mer av auktoriteter som R&R som att de redogör noggrannt för hur och varför de testat som de gör. De borde också ange de siffror som tillverkarna uppgivit och tala om hur det kommer sig att det skiljer (i och med att de anser att uppstartstid inkluderar tid för autofokusen att stabilisera sig (vilket vi andra inte tycker ingår)).

Som sagt, man ska inte tro på allt man läser, vare sig det är kvällstidiningar eller annat. Man kan ta emot goda råd, men man måste testa själv och kolla att de ljuva orden håller vad de lovar innan köpet och aldrig tro enbart på en källa, utan ta in information från så många håll som möjligt för att sedan bilda sig en egen uppfattning om vad som är bäst för en själv innan man handlar.

//L
 
R&R drivs väl knappast i vinstmaximeringssyfte utan som ett organ för en folkrörelse. Håller även du på att slira in på att det skulle finnas någon förtäckt kommuniströrelse för pensionärer och annat löst folk om man lättar på filten där? Att penschisarna skulle driva R&R:s bestickningsbara testeri för att förse de inblandade med extra pensionstillskott? Att R&R och konsumentrörelsen skulle vara lite korrupt längst därute i kanten?

Jag tror nog mer på att man helt enkelt valt testkriterier som fullständigt avviker från de gängse men som kanske harmonierar mer med deras målgrupps intressen och inte som brukligt fotonördarnas. Vem skulle i så fall ha intresse av att sponra R&R för sådant? Tillverkarna av en ny lågbudget digital Holga-DSLR? Jag har nog lite svårt att se poängen med den ansats de valt annars.

Följ pengarna! Vem skulle vinna på att muta R&R utifrån det test som de nu riggat? Det finns väl knappt en riktig hardcore fotonörd oavsett märkesläger som ställer sig bakom R&R:s test. Alla etablerade DSLR-tillverkare är nog lika tagna på sängen av R&R:s valda testkriterier.

Man ska aldrig säga aldrig av princip, men det känns verkligt långsökt i sammanhanget. Jag har svårt att tro att R&R bara är ute efter att jävlas med just Nikon.

Jag tror att du har en våldsam övertro på människor i organisationer som ska vara s.a.s. helt "neutrala" och omöjliga att "köpa". Du behöver inte ens blanda in "kommunister" o.d. i sammanhanget, för här skiljer sej inte människan mycket åt oavsett politisk färg.

R&R har inte ens några konstiga testsätt och följer man dom resultaten som R&R fått för varje delgren och kör med den viktning som R&R anger så bör Olympus E-30 landa på andra plats, Canon 50D på tredje plats och Nikon D90 på fjärde plats. R&R anger 9e, 4e och 14e placering för dessa i nämnd ordning.

Jag har inte sett någon rimlig förklaring i R&Rs redovisning till varför D90 "saknar" ca 10 poäng! Har du?
 
Jag tror att du har en våldsam övertro på människor i organisationer som ska vara s.a.s. helt "neutrala" och omöjliga att "köpa".

Undrar mest vem som har denna "övertro" egentligen då man tror att ekonomiskt beroende "testare" och deras tidningarsamt webbplatser osv skulle vara mest neutrala bedömmare samt Testare av saker..

För här verkar överhängande stort antal deltagare anse att där mest påverkan rimligen torde finnas är det mest osannolikt . Ja säg totalt uteslutet med bias samt partiska bedömningar skulle ske alls.....

Jag för min del anser detta förhållningssätt klart orimligt samt osannolikt.. Enbart ren logik säger mig att dom som är i beroende-ställning har större chans att också bli påverkade..


Och ser man hur Nikon agerar så finner jag absolut ingenting som ens antyder att dom inte är rätt "vana med att diktera" hur saker skall se ut runt Nikonkamerors bedömningar..

Men nu skall familjen ta en tur till marinemuseet och titta lite.Kanske ta nån bild också med våra kameror som båda två hamnat sist i tester..Såsom Nikon denna gång.., men som ändå tar bilder underligt nog..Såsom jag tror även Nikonkameror gör efter R&R´s test....

Så ni får ha en god eftermidda allihopa...

mvh
Tobbe.
 
Jag tror att du har en våldsam övertro på människor i organisationer som ska vara s.a.s. helt "neutrala" och omöjliga att "köpa". Du behöver inte ens blanda in "kommunister" o.d. i sammanhanget, för här skiljer sej inte människan mycket åt oavsett politisk färg.

R&R har inte ens några konstiga testsätt och följer man dom resultaten som R&R fått för varje delgren och kör med den viktning som R&R anger så bör Olympus E-30 landa på andra plats, Canon 50D på tredje plats och Nikon D90 på fjärde plats. R&R anger 9e, 4e och 14e placering för dessa i nämnd ordning.

Jag har inte sett någon rimlig förklaring i R&Rs redovisning till varför D90 "saknar" ca 10 poäng! Har du?

Jag har jobbat både i offentliga organisationer och i företag där de allra flesta haft bara en enda sak i huvudet - pengar. Det är en himmelvid skillnad på den organisationskultur jag arbetat vid i olika kommunala sammanhang och den som rådde där jag arbetade tidigare (privat business). Därmed inte sagt att det inte finns mutbara och oärliga människor i alla organisationer. Den stora skillnaden i detta sammanhang är dock att i den privata prylkrängarbusinessen så var detta inbyggt, fullt accepterat och sanktionerat och en del av vardagen, men det har jag aldrig upplevt att det skulle ha varit eller är vare sig i statlig, kommunal eller landstingskommunal verksamhet. Det är det heller inte i s.k. NGO:s (Non Government Organizations) som man väl får räkna en rörelse som konsumentrörelsen.

Saker har ändrat sig över tiden men som det var tidigare under de glada 80 och 90-talen fram till den kraschen så badade vi i marknadsföringspengar som plöjdes ner i allehanda jippon, barrundor, sponsrade kickoffer och säljmutresor för sälj- och marknadspersonal och jag vet inte vad. Vi hade faktiskt svårt att göra av med alla leverantörsbidrag försäljningen genererade på något vettigt. Idag verkar samma mekanismer men på en lägre nivå. Som ett exempel kunde kundsevicepersonalen hämtas i limousiner och köras till helikopterplattan i Gamla Stan för transport ut till Sandhamn. Där var det betalt party med fri dricka och middag till småtimmarna då två jättestora flådiga privata motorbåtar dånade tillbaka till Stockholm med de som orkat ta sig ombord - allt för att sälja ett då marknadsledande nätoperativsystem med lite större engagemang. Listan kan göras mycket lång.

Så här såg det ut i hela branschen vid denna tiden och det pågår som sagt fortfarande men på en lägre nivå. Det fanns väl inte en kick-off som inte var sponsrad hårt av en eller flera leverantörer (resa, dricka och presenter). Jag antar att de flesta begriper att detta inte gjordes bara för att de tyckte om oss eller fått för sig att vi ingick i deras "familj". Ibland var tillverkarna med på kick-offerna för att få en chans att muta de anställda med presenter och "informera" oss om sina produkters förträffligheter och sina marknadsaktiviteter. Genom detta köpte de våra anställdas lojalitet och engagemang tillfälligt till någon kampanj de ville trycka ut i återförsäljarledet och till slutkunder. En annan stor skillnad vid denna tid var att levernatörerna sponsrade brett. Nu siktar de mycket oftare direkt på enskilda nyckelpersoner såsom berörda produktchefer och leverantörsknutna säljare, då det är kostnadseffektivare.

På företaget jag jobbade på stod tillverkarna ofta för de PC som folk använde. Var man produktchef för HP så hade man en HP PC och jobbade man med IBM så var det självklart att man inte kunde ha en HP utan en IBM. Ibland undrade man om folk arbetade för företaget vi var anställda på istället för tillverkarna de arbetade med. Produktcheferna satt verkligen i knät på leverantörerna oavsett vad de nu sålde för prylar (det gällde kameror också). Inte sällan slutade samarbetet med att den anställde lockades över till tillverkaren när man investerat tillräckligt i personen i fråga.

I den kommunala sektorn har varken jag eller min fru blivit bjuden på några flådiga kick-offer eller utsatta vare sig för öppna eller förtäckta mutförsök. I den kulturen får en förkrossande majoritet betala både dricka och mat ur egen ficka om man ska ha något jobbparty eller breda sina egna mackor själv för den delen. Det finns väldigt mycket mindre utrymme och möjligheter till storskaliga mutoffensiver i den offentliga kulturen än i business-världen. Så är det faktiskt. Det saknas självfallet inte exempel på motsatsen. Senast var det väl Systembolaget men det är undantag snarare än den regel som råder och rått åtminstone i den del av businesslivet och den kommunala världen där jag någon gång råkat hamna.



Att jag tog upp det här med R&R som en förtäckt kommunistorganisation var bara för att en tidigare skribent faktiskt gått allvarligt vilse efter det spåret och verkade behöva vägledning.

Om det är som du säger att R&R slarvat bort 10 poäng för D90, så borde de väl korrigera detta kan man tycka. Vi får väl hoppas att det är så det gått till och att allt egentligen är ett komiskt misstag orsakat av rötmånad och solsting, så att Nikon-soldaterna få en liten stund till vaktavlösning och kontemplation.
 
Senast ändrad:
Är rätt säker på att denna tråd inte hänger ihop med märkestalobalism, utan ren förvåning. Kamera som får tumme upp av fototidningar får tumme ner av R&R. Klart alla undrar hur de testat.

Kan förstå att de väger kameran med batteri och minneskort i, eftersom det är så den används, men de borde kunna göra klart för alla innan man läser testet hur de testat och varför de gjort så. De borde också naturligtvis klargöra vilka parametrar som har att göra med själva kameran och vilka som objektivet står för, vilket en tidigare skribent i denna tråd påpekat.

Den test de utfört på dessa kameror är ett lika förenklat test som man kan se i programmet Plus med Sverker. Är man insatt i ämnet, ser man direkt var de svarta hålen i testningen finns.

R&R säger också att de har mycket erfarna testare och det betvivlar jag inte. Tyvärr spelar det inte någon som helst roll hur duktig någon är, om denne måste testa efter riktlinjer som kan snedvrida resultatet.

Tänk om duktig testare säger: "Men, vi måste testa systemkameror med likartade objektiv", men regelverket säger: "Nej, du ska ta första bästa kit som erbjuds dig i affären", ja då blir det som det blir.

Kontentan av detta är att att man måste se med kritiska ögon på tester, vilka det än är som gjort dem. Detta kräver kunskap. Kunskap är makt. Tyvärr har inte alla kameraköpare kunskap, varför man måste kräva mer av auktoriteter som R&R som att de redogör noggrannt för hur och varför de testat som de gör. De borde också ange de siffror som tillverkarna uppgivit och tala om hur det kommer sig att det skiljer (i och med att de anser att uppstartstid inkluderar tid för autofokusen att stabilisera sig (vilket vi andra inte tycker ingår)).

Som sagt, man ska inte tro på allt man läser, vare sig det är kvällstidiningar eller annat. Man kan ta emot goda råd, men man måste testa själv och kolla att de ljuva orden håller vad de lovar innan köpet och aldrig tro enbart på en källa, utan ta in information från så många håll som möjligt för att sedan bilda sig en egen uppfattning om vad som är bäst för en själv innan man handlar.

//L


Av alla de tester/reviews jag läst genom åren så är det bara en försvinnande bråkdel av testarna som vinlagt sig om att tala om hur de verkligen gått till väga och vilka kriterier de faktiskt använt vid sina bedömningar. Detta är bara ett sorgligt konstaterande och varför ska de besvära sig med det egentligen, när det uppenbarligen är så att väldigt få verkar intresserade av den typen av uppgifter så länge "testerna" bekräftar den gängse uppfattningen (Det är bara när det förväntade resultatet som i detta fall blivit helt inverterat som folk orkar bry sig om bedömningskriterierna på allvar).
 
Jag ser inget fel i att testa paket då de är vad som utbjuds på marknaden. Dessutom borde i en modern kameratest för den ”vanlige” konsumenten också ingå betyg på de programvaror som levereras med och om det levereras med adekvata program. Om nu D90 är så kompetent som det påstås borde det väl inte vara några problem för Nikon-ingenjörerna att kalibrera gröna rutan så det blir bra bilder? dvs om nu ingenjörerna också är kompetenta. Helautomatisk fotografering är en del av produkten och om man får tro tillverkarna huvudkomponenten för normal fotografering med kameran. I vart fall tolkar jag testvinnarmanualen så, undrar om Nikon avviker nämnvärt från det konceptet.


Man har en känsla av att allehanda testande sjangserat oavsett om det är R&R, specialtidskrifter eller kvällspressen. Inte den myndiga och vetenskapliga touch som man minns från sin barndoms konsumentupplysning. :)

Klart att man kan ställa sig frågande till R&R-testet när man inte klarar av att redovisa upplösningen på LCD-skärmarna enhetligt och får korrigera detta efter kritik. Att mäta storleken på skärmen efter storleken på bilden är inte seriöst, skärmen har fler funktioner än att visa bilden.

Vi mäter den delen på displayen som faktiskt används för att visa bilden, och inte den totala storleken på den ingående komponenten med de svarta sorgebanden på kanterna, även om de skulle innehålla informationstexter.
R&R

Att göra sig putslustig om sorgkanter som om den svarta ramen på plastskivan som ligger över LCD:n är inte seriöst utan verkar mest spegla okunskap, som om den svarta kanten skulle vara det samma som den svarta bakgrunden till den dynamisk information om bilden.

Betydligt bättre hade varit om R&R satsat på att testa kvalitén på plastskivan som ligger över LCD-skärmen, det är upprörande att vi konsumeter skall behöva hålla på med skärmskydd av varierande uselhet för att vi inte på mindre än en månad skall få en skärm full med repor, gäller även mobiler, mp3-spelare etc. Här skulle R&R kunnat gjort en megainsats för konsumenterna.

R&R testet ger knappast intryck av att vara vinklat bara att man inte håller måttet i många avseenden. Att lägga alla testvinnarmärkeskamerorna i topp verkar lite väl magstarkt om nu testvinnarmärket ”köpt” testet på något sätt, som alibi hade man väl då lagt åtminstone en längre ner i listan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.