Annons

Portabelt lagringsmedia

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej Calle

Tackar. Det är dubbla priset för att sova lite lite lugnare. Skall testa av denna skapelse ett tag. Använder den ju enbart som backup, dvs tar inte bort originalbilderna och då känns det tillräckligt (rent teoretiskt). Om jag hamnar i den situationen att jag måste radera en MicroDrive så tror jag att man lägger innehållet även i Digital Walleten.

Skall man radera sina original och sedan tanka ner så tror jag USB är gruvligt långsamt.

Samma firma som sålde X saken har MicroDrivar för under 2500:- ink moms också...

Roine

Calle S skrev:
Den här verkar intressantast just nu. FW, stöder D100 och D60 RAW.

Alltså, jag letar och letar men hittar inte ett ord om firewire. Är du säker Calle? Och i så fall, var hittar jag uppgiften på nätet?

Fast firewire eller ej, det här är ändå den mest intressanta modellen jag sett för närvarande.

Danke.

Det är en sån jag vill ha. Men de tycks inte säljas i Sverige? Och cyberphoto tar visst inte hem soligorversionen längre. "Ny modell kommer i december" står det som leveransbesked.

Någon som är intresserad av att göra ett gemensamt inköp från Norge? Där finns en agent enligt Nixvues webbplats.

gors skrev:
Danke.

Det är en sån jag vill ha. Men de tycks inte säljas i Sverige? Och cyberphoto tar visst inte hem soligorversionen längre. "Ny modell kommer i december" står det som leveransbesked.

Någon som är intresserad av att göra ett gemensamt inköp från Norge? Där finns en agent enligt Nixvues webbplats.
Jag har pratat med Cyberphoto och de skulle återkomma när de får info från Soligor angående FireWire. Är det exakt samma produkt som Nixvue borde de tillbehören funka. Även uppdateringar av mjukvaran borde vara samma, nu kan ju Nixvuen visa D100 RAWfiler, vilket är perfekt för mig.
Annars är jag intresserad av Norgevarianten, Göran! Vet du någon återförsäljare? Vad kostar de där? Finns den på någon hemsida i Norge?

Kanske detta är något för Fotosidan att ta tag i? Jag menar, marknaden för bärbara hårddiskar borde inom kort bli en jättemarknad med alla digitalkameror. Speciellt nu när upplösningarna blir högre och mer minnesslukande.
Jag fattar inte heller att det inte finns någon riktigt bra produkt än. Nixvuen ligger väl som sagt bäst till än så länge.

Jag tror också vi inom mycket kort kommer att få se bättre manicker, mindre, snabbare, billigare och med USB2. Marknaden torde som sagt vara närmast omättlig med tanke på vad minneskort kostar.
Å andra sidan är många nöjda med att kunna lagra ett par hundra bilder på sin digitalkompakt.

Linmajon skrev:
Å andra sidan är många nöjda med att kunna lagra ett par hundra bilder på sin digitalkompakt.
Sant, och upp till 3GB CF-kort lär vara på G. Men 3GB motsvarar inte mer än 8,3 stycken 36-rutors småbildfilm med D100 i NEF. På en del jobb räcker inte det. Och värre blir det med nya Kodaken...

Calle S skrev:
Annars är jag intresserad av Norgevarianten, Göran! Vet du någon återförsäljare? Vad kostar de där? Finns den på någon hemsida i Norge?

Ingen hemsida, inget pris, ingen epostadress, bara:

Hageberg Holding A.S.
Dronningens Gate 26
Oisy Oslo
Norway

Tel: +47-22-42-41-72
Fax:+47-22-42-36-66

Jag ringer dem gärna på måndag och hör om återförsäljare.

Annars är Jobo distributörer av Nixvue i Tyskland. Jag planerar att åka till Berlin över nyår och skulle kanske kunna köpa hem då.

gors skrev:
Jag ringer dem gärna på måndag och hör om återförsäljare.

Annars är Jobo distributörer av Nixvue i Tyskland. Jag planerar att åka till Berlin över nyår och skulle kanske kunna köpa hem då.
Kruxet är ju garantier då. Köper ju hellre från Norge med garanti där än från Tyskland. Vad säger våra norska medlemmar här på Fotosidan?
Menar du Jobo, som gör framkallningsmaskiner? Tas in i Sverige av Molander, tror jag. Kanske skulle kolla med dem på måndag.

Calle S skrev:
Menar du Jobo, som gör framkallningsmaskiner? Tas in i Sverige av Molander, tror jag. Kanske skulle kolla med dem på måndag.

Visst, jag menar det Jobo. Men det är inte säkert att de får exportera till Sverige. En generalagentur brukar väl vara geografiskt begränsad. En sak som tyvärr talar för det är att de inte skriver om Nixvue på sina internationella webbsidor, bara de tyska.

Men inget ont i att snacka med Molanders. Jag behöver en sån där burk (kör också gärna .NEF precis som du).

Vad garantin beträffar tror jag inte att tyska fotoaffärer är sämre än norska.

Hej igen

Har varit ute och fotat fåglar idag och provade då på att testa X-drive då jat tog 333 bilder fördelade på 3st 1GB Microdrivar.

På X driven blev en av filerna corrupt, vet inte varför, men BreezeBroeser säger premature end of file på den!

Vet inte om det är en tillfällighet. Men kopieringen skedde inomhus, dock satte jag i laddaren efter ett tag, så det kan ha stört. DVS lite tidigt att veta, men skall fortsätta testa på detta sättet.

Tar ca en timme att tanka ner de 2.11 MB det blev via USB 1.

Är det fler som testat X-driven?

Roine

Hej Calle

Mycket läskigt.......

Dock är ju priset rätt bra som backupmedia. JAg raderar inte mina 1GB:Are i första taget utan använder dessa som ren backup. DVS det skall sammanfalla rätt olyckligt för att det skall bli en katastrof, men ändå!

Roine

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar