Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Portabelt lagringsmedia

Produkter
(logga in för att koppla)
Ringde just Hageberg Holding. De har slut på Nixvue Vista 30 gb för tillfället, kommer in nya i mitten av januari (till lägre pris än tidigare).

Det är bara att ringa och beställa så skickar de. De handlar direkt mot privatkunder.

Just nu har de bara en 10 gb på lager. Den kostar 5.500 NOK, men priset i nästa sändning blir lägre.
 
Ni som har X-driven, är det nåt att ha? Då främst som mellanlagringsenhet och ej bara backup, annars är det ingen vits. Fixar nya firmwaren alla problem?
 
Hej

Det har ju livligt diskuterats här:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1023&message=3624414


Uppgraderingen här:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1023&message=3942565
(Den har ju inte kommit tydligen)

Jag har en, samt en Digital Wallet. Köpte den mest för att ha som ren backup.

1. Jag tycker inte det känns tryggt att inte ha verifiering av kopieringen. Jag fick ju ett fel på 330 bilder. Vad jag kunnat läsa avser uppgraderingen en fix för att den hoppar över vissa filer om CF kortet är fragmenterat, men en workaround är att man formatterar i kameran istället för att enbart radera, samt att aldrig ta bort en bild innan kopieringen.

2. Jag saknar funktion för att radera en katalog. Åtminstonde så kopierar jag samma disk flera gånger accumulativt. MAn tar ju inte precis en disk per dag, utan vill säkra datat då coh då. Man förbrukar då rätt mycket disk för samma bilder. Snittet för mig ligger på en faktor på ca 3, dvs varje bild finns minst tre gånger på Walleten.
 
X-Drive firmware

Problemet med filfragmenteringen som resulterar i korupta filer är löst med den nya firmwaren.
Jag har lyckats få tag på uppgraderingen och har flashat enheten själv och det funkade bra. så om någon vill ha den och själv uppgradera på egen risk, maila mig så skickar jag över firmwaren.

/Mats
 
Då har man beställt den däringa X-Driven. Hur vet man om den har senaste firmware? Den har ju ingen display. Är den märkt på nåt sätt?
 
jag skulle vilja sen en version med speglade diskar.. t.ex. 2st 20gb diskar. Då är det upp till en själv att inte tappa den i marken eller få den stulen eller förlora data pga felaktig kopiering eller liknande.
Känns inte som jag litar tillräckligt på hårddisktillverkarna för att bara ha bilderna på EN hårddisk...
 
Visst, en RAID-version skulle sitta fint om den bara blev kompakt nog. Det kommer nog. Lite märkligt att ex. Canon inte släppt en egen manick.
"Inte litar på HD'n"? Visst, men det är väl inte helt säkert heller att ha bilderna på EN rulle film (som skickas med okänd brevbärare runt halva landet, framkallas av kanske skumma personer etc.etc.)
En viss risk KAN jag ta som amatör. Ett proffs minimerar förstås riskerna.
 
en viss risk kan man givetvis ta som amatör, men frågan är om den risken får vara 1-2-3-4-5-10-20 eller 40gb stor?

Själv skulle jag gråta blod om en microdrive (1gb) skulle gå sönder, full med bilder (ok, kanske kan skippa 1gb bilder i rabatten..)

---

det är större risk att en hd pajar än att en filmrulle försvinner under transport, tro mig :)

har inte statistik på de nyaste serierna, men en tidigare (ca 2 år gammal) serie ide-diskar från en känd tillverkare hade den nätta felprocent-summan av 37% av alla sålda diskar i den serien.
Så illa (tror jag) inte det är idag, men visst går hårddiskar sönder idag också.

För någon vecka sen gav en disk upp för mig (ca 8 mån gammal), som tur var hade jag både en raid-array som går att återskapa plus extern backup så det var inga problem. =)

Oftast är det ju dock inte hårdvaran det är fel på utan skit bakom spakarna.. =)
 
varför inte cd-r spelare för visning på TV?

Varför inte cd-r spelare för visning på TV?

Jag letar jag efter ett billigt & praktiskt alternativ till lagring & visning (alltså ingen bärbar hårddisk)

Jag vill överföra/lagra mina bilder från digitalkameran via min dator på CD-R skivor,
dessa önskar jag sedan kunna visa på valfri TV med hjälp av en bärbar CD-spelare.
Har någon möjligen stött på en produkt av det slaget?

Många har ju numera dator, cd-brännare och digitalkamera men kanske vill kunna visa bilderna
på annat ställe än framför datorn eller genom utskrift/framkallning.
CD-media är ju billig när det gäller lagring och en bärbar CD-spelare borde ju vara överkommlig
(och även användbar till musik) dessutom praktisk när man vill visa bilder hos släkt och vänner.
 
Dustin säljer numera Nixvue Vista. 5.995:- inkl moms för 30GB, + 995:- för FW adaptern. Dyrt, men den verkar vettigast hittills.
 
Hej igen

HAr nu varit i Thailand i två veckor och fotat. Ar haft med mig Trippern och digital Walleten.

Valleten fick sig en smäll efter halva resan, så nu klonkar det bara i disken o den startar inte. Tur man inte raderar sina minneskort....

Trippern har fungerar bra, ca 1300 bilder i D60 rawformat blev det samt ca 100 bilder med digitala ixusen. Fyllde 9st 1GB CF diskar.


Så risken med ett mekanisk haveri finns och är en realitet. Då är allt väck.


Roine
 
'Klonk!'?? Det låter oroväckande. Tyvärr så har jag inte råd med ett dussin 1GB kort. Jag får nog vara försiktig med HD'n istället... Extra vadderat fack i väskan för den kanske?
Tack för varningen.
 
Hej

Den rasade ur väskan ner i klinkersgolvet på hotellrummet.....

Då innehöll den ca 800 bilder. DVS nästan 7st 1GB diskar var kopierade (ej tömnda).


1GB CF har rasat grymmt, kolla www.digitalnytt.com, de är nästa gratis nu. Även Microdriven har gått ner i pris.
 
Hej
kan denna portabla lagringsenhet vara värd att köpa? Pris 1695:- för 20GB disk på digitalnytt
 

Bilagor

  • tripper usb 2.0 bärbar lagringsenhet.jpg
    tripper usb 2.0 bärbar lagringsenhet.jpg
    12.7 KB · Visningar: 219
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.