Annons

Portabelt lagringsmedia

Produkter
(logga in för att koppla)
vad sägs om uppföljaren till X-driven, Xdrive II?

den verkar intressant som mellanlagring på resan osv.
 
Intressant nyhet...

Jag har för mig att vi har pratat om att det borde finnas mellanlagring som bränner direkt till CD...

Nu har http://www.dpreview.com lagt upp att det är en sådan på gång från JOBO....

Alla tiders!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nu slipper man vara rädd för att tappa hårdiskar i golvet... ;-)

/Micke
 
Apacers CD-brännare verkar mkt intressant. Någon som vet om den säljs i sverige?

//Johan
 
Fler liknande produkter:

" Nixvue Systems Announces New Vizor CD-ROM Based Storage Device
Nixvue Systems Pte Ltd, manufacturers of the award-winning Nixvue Digital Album and Vista (Visual Storage Album) today announced the introduction of the Vizor, a transportable CDROM-based product targeted at users who want a convenient way of permanently storing the digital camera images into CD Recordable media..."


Se: http://www.nixvue.com/vizorpress.html
 
Jag köpte mig en X-Drive II med 20GB HD.. Resonerade som så att 20GB förmodligen räcker till mig då det innebär ca 2500-2800 RAW-filer från 10D.

Jag kommer med utförligare information efter tester.. (ska hämta den idag)
 
Jag har en X-drive, första versionen med uppgraderad programvara. Inga problem med den så här långt. Den läser korten lite för slött bara.
En bärbar CD-brännare är inte alls något alternativ för mig. Den är rätt klumpig och måste säkert stå horisontellt på ett stadigt underlag medans den bränner, och att fibbla med en massa CD-R skivor när man är ute och plåtar låter INTE lockande. Man vill ju kunna tömma kortet 'ute i fält' men visst kan den passa somliga. Det går också åt en skiva per tömning av kortet (512Mb, ca. 70 RAW-bilder)
 
Re: Intressant nyhet...

Micke H skrev:
Jag har för mig att vi har pratat om att det borde finnas mellanlagring som bränner direkt till CD...

Nu har http://www.dpreview.com lagt upp att det är en sådan på gång från JOBO....

Alla tiders!!!!!!!!!!!!!!!!!
Nu slipper man vara rädd för att tappa hårdiskar i golvet... ;-)

/Micke

Tack Micke!! det där måste väl ändå vara det ultimata... eller ska man vänta in en DVD brännare... man blir aldrig nöjd *s*
 
KGS skrev:
o här är den nya versionen med USB 2.0
http://www.digitalnytt.com/shopexd.asp?id=69
för lite drygt 3000 har man 60 GB att släpa på... kan det vara nåt? tänk om man tappar bort den sista dagen på resan, brrrr....


Just därför tycker jag en CD-brännare känns mer "säker" då man kan ta två kopior och skicka hem den ena med posten till sig själv om man är ute och reser. Smällen man får ta är att det kan krångla med CD-bränning ganska mycket...
 
brännaren ser lite stor ut
http://www.nixvue.com/images/Vizor/Hand01.jpg
synd jag inte visste om den när jag köpte ny brännare nyss... då hade man slagit två flugor i en smäll... men jag brukar ha med mej PowerBooken på mina resor... då kan jag se bilderna också, det är inte så tokigt. Ibland kanske man kan ta om en bild medan man är kvar på ort och ställe.
 
Jag tittade lite närmare på Vista och det som i mina ögon verkar bäst är att man verkligen kan verifiera att bilderna är lagrade innan man raderar korten... Förutom möjligheten att koppla den till en TV och göra en 1:a granskning av bilderna.

Tänk om det seda fanns PC med brännare att hyra per timme, då skulle man verkligen kunna vara på den säkra sidan :) Eller bara PC för den delen, om man får koppla till sin egen USB brännare..

Testerna av Vista indikerar ju att den är bra - om inte direkt billig... Någon här som har erfarenhet av den ?
 
Apacer Disc Steno CP100, cd-brännaren verkar onekligen intressant!

en portabel enhet med hårddisk i känns osäker, samtidigt som den lockar med stor kapacitet.

att kunna bränna på skiva är ju super. det går ju åt en del skivor, men what the heck, några tior hit o dit..

hoppas den kommer till sverige snart.. och hoppas den är prisvärd!

EDIT:EDIT: Diskussion på Dpreview. säger inte så mkt men iaf.. http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1023&message=4708874
 
Senast ändrad:
Okej.. nu har jag testat lite, och ja.. som mats säger.. Den läser vääldigt långsamt från CF-kortet, men det funkar helt okej. Snabb när man har den i datorn.

2400:- för 20GB är helt okej tycker jag..
 
yaz skrev:
...en portabel enhet med hårddisk i känns osäker, samtidigt som den lockar med stor kapacitet.
2.5" hårddiskar är gjorda för att sitta i portabla enheter (datorer) och tål en hel del. Hur säkert känns det att bränningen blev OK när man står ute i fält och har bränt en skiva? DET är något JAG inte alls skulle våga lita på. Vågar du formattera om kortet i det läget?
Jag sågar ide'n med portabel brännare jäms fotknölarna...
 
Linmajon skrev:
2.5" hårddiskar är gjorda för att sitta i portabla enheter (datorer) och tål en hel del. Hur säkert känns det att bränningen blev OK när man står ute i fält och har bränt en skiva? DET är något JAG inte alls skulle våga lita på. Vågar du formattera om kortet i det läget?
Jag sågar ide'n med portabel brännare jäms fotknölarna...
dom är absolut gjorda för att sitta i portabla enheter, det är vi överens om. men de överlever inte ett fall från exempelvis 1m, om ens en halvmeter.

det är med all säkerhet användarens fel om han tappar sin portabla hårddisk, men det gör inte saken bättre när 60GB bilder ligger på hårddisken.

med brännaren har man däremot mer kontroll över situationen. varför? jo, för man kan sitta lugnt i gräset, sätta sin brännare på en sten, eller i knät (vad vet jag?), så kan den bränna några minuter. sen stoppar man skivan i fodralet, lägger den bland bagaget när man kommer hem, till hotellet (eller liknande).

tappar man sin brännare så lär den ju inte fungera, men det gör ju inte en hårddisk heller. Men med brännaren har man iaf kvar alla 50 (ja det varierar förstås) utbrända skivorna med bilderna från semestern.

så resonerar jag. samtidigt är jag lite tveksam eftersom sonys MS maxar på 128MB, hur lönt är det att bränna en 650MB-skiva med 128MB? =/
 
Hej

JAg vet att den inte kalrar en meter monterad i en Digital Wallet. HAr liket här. Den drog, som jag berättat tidigare, ner i golvet i Thaland i slutet av första vecakn, kanske 800 bilder nerlästa.

Som tur var jag en försiktig man, hade samma kopior på en Tripper samt diskarna kvar (1GB Microdrive) 8st fyllda.


Så det är ett riskfullt äventyr att inte ha dessa som enbart backup. Så har du en brännare, bränn mer än ett ex om du formatterar minneskortet!
 
HD vs CD

Bränna CD i fält eller lita på att man inte tappar hårdisken... tja det blir nog en fråga om riskbedömning och inte rätt eller fel.

I bägge fallen skulle jag snarare säga ett en funktion som snabbt, säkert och entydigt verifierar att det som sparats på CD eller HD är exakt vad som finns på kortet är den mest kritiska funktionen oavsett om data lagras på CD eller HD.

En aspekt för att minimera risken är att trots allt har så mycket minne till kameran att man klarar sig tills man kan sätta sig i lugn och ro när man läser över data - helst så att man kan göra det när man sitter inomhus vid ett bord..
 
Japp.

Jag har Trippern på hotellrummet, kopierar då jag kommer hem.

Detta ger minst följande fördelar:
1. Stöld, man får förutsätta att de snor det ena eller det andra

2. Jag har el där jag kopierar, kan köra nätanslutet

3. Det är kontrolelrad miljö, dvs värme/kyla/fukt är hanterbart.

4. Jag är inte stressad då jag gör operationen

Roine
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.