Annons

Plus testar digtalutskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

TommieJ

Aktiv medlem
Någon som såg plus igår?
Kodak fick högsta betyg (bäst och billigast). Lite svårt att avgöra om man kan lita på testet. Hur "bra" var bilderna. ICC profil? etc.
Bilderna kan ju ha varit "sunkiga", sen när kodak tar fram dom så justerar dom upp färgmättnad etc. Då kanske mina bilder blir grymt dåliga.
Någon som känner till något lab som har neutrala färger?

/Tommie
 
Det är stor skillnad på olika fujilabb!
Beror nog mest på vem som printar bilderna. Tex Odenlabb använder ju fujilabb!
Jobbar ju själv i ett Fujilabb så vad säger man :)
 
Dessutom har Fujilabb fått väldigt bra i tester i Finland.
Kodaklabb= Noritsulabb= kodak tillverkar inte egna labb.
 
Jonas, du som jobbar i labb, hur är det med ICC profiler och sånt. Gör ni en riktig profiling på maskinerna med jämna mellanrum? Andra grejor som är intressant att veta är om ni gör USM eller andra saker på bilderna? Hur många pixlar skall man ha på en 10x15 bild? Jag skulle gärna själv skala ned till rätt antal pixlar så att jag har koll på hur det görs.

/Tommie
 
Begrepp?

Vad är ett "Fujilabb"?

Ex: en firma i city som använder maskiner från
Fuji. Är det ett "Fujilabb"?

Eller är "Fujilabb" något stort centrallab som drivs av just "Fuji" (dit diverse fotohandlare skickar "påsar", eller privatpersoner skickar filer)?
 
Width(pixel) 1818
Pitch(pixel) 1228

300dpi

= 10x15

ICC profiler används inte i våra maskiner dom använder SRGB.
Vi har egna ICCprofiler för photoshop som vi har fått från fujifinland.
Vi kör autocorrection på vissa bilder beror lite på! D fixar färgerna, ljushet samt lite skärpning.
 
Jonas, så egentligen borde vi andra också konvertera till den ICC profilen i photoshop innan vi skickar bilderna till ett Fujilabb?
Eller förutsätter ni en speciell profil(typ sRGB) som sedan konverteras till er egen innan utskrift?

Eller lättare uttryckt: vilken profil skall man ha för att det skall bli rätt?


/Tommie
 
Ja du kan ju jobba med bilderna i srgb.
Använder själv båda tycker inte det är nån skillnad personligen.
 
Snarare jobbar jag i AdobeRGB och konverterar till sRGB innan jag skickar bilderna.
Någon som vet om något av dom andra labben kör med AdobeRGB?

/Tommie
 
Vad sa Sverker? Ungefär: "Vi har testat några fotolabb som framkallar era digitala foton på pappersbilder, om man nu kan tala om 'framkalla' när det handlar om digitalt".

Varför kan man inte det? Så mycket information borde PLUS-redaktionen ha att de vet att bilderna görs på fotopapper som faktiskt framkallas. Eller tror Sverker att bilderna skrivs ut med bläck?
 
Jag ringde Fujilab en gång och frågade om de hade några ICC-profiler. Fick då ett litet luddigt svar om att de inte spelar så stor roll då maskinerna känner av vilken kamera som tagit bilden och justerar efter det.
 
Låter som skitsnack i mina öron. Skulle Fuji ha profiler på alla kameror på marknaden? Om jag tagit bort EXIF info, vad händer då? Dessutom kommer dom ju i sånt fall kompensera felaktigt om man tar in bilden i Photoshop och justerar färgbalans etc. Sen behöver jag väl inte gå in på RAW konvertering.......
Tyvärr är det nog så att den du pratade med inte har en blekaste om ICC profiler etc.
Dessutom är det ju så att jag vill INTE att maskinerna skall justera, det är JAG som skall justera hur bilden skall se ut.

/T
 
TommieJ skrev:
Hur går det till egentligen?
Någon som kan processen?

/Tommie

Jag är ingen expert men jag vet att bilderna kopieras på vanligt papper för färgnegativ (RA4) och att man använder laserteknik vid belysningen av papperet. Det är alltså inga printade eller utskrivna bilder utan helt vanlig gammmal analog färgteknik med ljuskänsligt material.
 
Jag är intresserad av hur fotobutikerna gör. Bilderna jag lämnat in på cd till odenlab fick jag på vanligt fotopapper och de säger att det är med laser på nåt sätt... men är det typ sublimering eller?? För det är ju inte ditrerat (hoppas jag) alls. Nån slags svepteknik måste det vara. Nån som vet?!

Bilden jag lämnade in var på 8,2mpixel och blir då ~600dpi i 15x10 men riktigt så skarp som jag förväntade mej den var den inte...

skrev ut bilden själv i A3 på 1200dpi färglaser vilket ditrerat och i färg såklart blir helt klart mycket mindre men några pixlar (kantighet) såg jag inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.