Tony johansson
Aktiv medlem
Så är det. Ljusets intensitet avtar med kvadraten på avståndet.men små avstånd gör stor skillnad.
Självklart är det så, men jag ser inte vad det har för relevans i diskussionen !? Avståndet mellan ljuskällan och skärmen är konstant.Närmre panelen än så får du självklart ett högre värde.
Förvisso, men det resonemanget är väl bara relevant om skärmen är parallel i förhållande till ljuspanelen !? Nu är ju skärmen lodrät i förhållande till ljuspanelen, så det ljus som du talar om som då är som starkast på panelen, är ju i den övre kanten på datorskärmen. Dessutom har jag ju skärmluvan på, och den sticker väl ut 10- 15 cm i 90 graders vinkel från skärmens övre kant.Oavsett har du mer lux vid skärmen
Men det var ju för väl att vi åtminstone är överens på denna punkten, men att jag inte tolkar det så, kan väl diskuteras, för det påståendet utesluter faktiskt möjligheten att du kanske inte har varit glasklar på den punkten tidigare i resonemanget .Jag vet att 50-100Lux är vid redigering och 500Lux är betraktningsljus för printen vid jämförelse med skärm. Där har vi egentligen varit överens hela tiden även om du inte tolkar det så.
Det går att lösa, då det finns speciella ljuslådor för det ändamålet. Kostar ~5 000 och uppåt .Jag har dock velat ha 100 lux vid skärmen samtidigt som printen belyses med 500 lux och jämförs med skärmen (allt samtidigt) vilket jag precis skrev ovan.
Om det i begreppet allmänljus är samma som det ljus vi skall använda oss av när vi redigerar (~100 lux), då har du rätt, det är min tolkning. När man betraktar utskrifter är det under en ljusintensitet om 500 lux som gäller och ingenting annat, som jag förstått det. Har jag fel, får någon som vet bättre gärna rätta mig. Notera vet, inte tror.Du är säker på att inget allmänljus ska användas när du jämför skärm och utskrift
Det är så jag tolkar det, som sagt.det kan stämma som jag också skrev ovan
Nja, jag tror du missförstått det hela. Jag har en ljuskälla ovan datorskärmen, och den kan jag justera från väldigt låga världen till en bit över 500 lux. När jag redigerar, har jag den inställd på ~100 lux som allmänbelysning för redigering och när jag vill betrakta en utskrift, skruvar jag upp panelen till 500 lux. Jag kan inte ha 100 och 500 lux inställt i ljuskällan samtidigt, riktigt så avancerad är den inte .Samtidigt har ju du med din metod mer allmänljus än 500 lux när du gör din bedömning om printen är rätt. Ljuset runt skärmen kan ju inte försvinna och plötsligt träffa printen nedanför med 500lux. Du kan inte i ena stunden säga att det inte ska vara allmänljus för att i nästa stund ha det.
Om du tänker på det ljus som skärmen ger ifrån sig och som teoretiskt kan påverka ljusintensiteten som kommer utskriften till godo, så är skärmen inställd på 120 Cd (Candela, inte lux) och vad/hur man omvandlar Cd till lux, det vet jag inte. Men du glömmer bort en detalj i detta resonemanget; När jag mätt upp 500 lux framför skärmen med min X-rite i1 Display pro, då har jag gjort det när skärmen är på. Återigen får jag hänvisa till den tidigare bifogade bilden med dromedaren, där ser du hur jag mäter upp ljusstyrkan med min kalibrator.
Det borde (rimligtvis) innebära att när kalibratorn mäter det infallande ljuset borde även det ljus som kommer från skärmen ingå i det uppmätta värdet ! F ö (och som redan konstaterats) ljusets intensitet avtar med kvadraten på avståndet. Om det nu skulle vara så, att det ljus som kommer från skärmen också påverkar utskriften, torde det vara så marginellt att det blir fråga om hårklyverier. Det är ju inte så att jag lägger utskriften direkt under skärmen (för då skuggar ju skärmluvan), utan 15 - 20 cm från skärmens nedre kant för att hela utskriften i möjligaste mån skall bli jämnt belyst av betraktningsljuset.
Varför skulle annars Stefan illustrera med en bild (som bifogats ovan), om det hade någon reel betydelse !? Han (om någon) var ju perfektionist i detta avseende.
Jag uppskattar att du vill hjälpa mig att exludera ev. felkällor och jag har inga som hels problem att diskutera, men det förutsätter att diskussionen leder framåt och inte (som jag upplever det) går i cirklar, för då blir det bara tröttsamt. Låt mig också lägga till, att om man skall utesluta felkällor, då skall (som du känner till) väggar, tak och golv vara målade i en för ändamålet neutralgrå färg. Dessutom skall man bära kläder i en neutralgrå färg. Jag har inte för avsikt att måla golvet i den föreskrivna nyansen (jag nöjer mig med taket och väggarna) och jag kommer sannolikt inte heller bära neutralgrå kläder när jag redigerar, så redan där har vi källor till fel.Orkar du inte diskutera mer är det ok för mig. Jag försöker visa på en möjlig felkälla som kan ställa till det för dig.
Dessutom är det en sak till som glöms bort i resonemanget och det är när vi har fått till en utskrift som är klar för att hängas upp på väggen i glas och ram snyggt monterad i en passepartout, hur skall vi då kunna bestämma över betraktningsljuset !? Skall vi montera en belysning ovan utskriften i rätt färgtemperatur och rätt ljusintensitet !? Annars blir ju hela arbetet till ingen nytta, för dagsljuset ändrar sig ju över dagen och dessutom påverkas det om det är molnigt, regnar eller om det är klarblå himmel och man får inte heller glömma bort när det inte finns något dagsljus överhuvudtaget ! Hur skall vi göra då, för att betrakta våra noggrant framtagna utskrifter !?
Vad jag vill ha sagt med det är, att det blir i slutänden ändå en fråga om kompromisser (om man inte skall redigera i en laboratoriemiljö) och det färdiga resultatet också skall betraktas i en sådan miljö. Jag har långt tidigare i denna tråden redogjort för att jag jämfört de utskrifter jag har till mitt förfogande med bilden på skärmen och det var ganska likt, inte hundra % - igt, men ganska likt. Nu har jag för avsikt att efter årsskiftet beställa en uppsättning nya utskrifter men utförda med bläckstråleteknik istället för C-print (då jag tycker att färgerna blev för matta i C-printen).
När jag fått dom bilderna, skall jag jämföra med samma bild på skärmen utan att ända på redigeringarna (som du redan påtalat) och om jag upplever att det finns ett behov att justera skärmen, då skall jag försöka att hitta till den justeringen (hur nu det skall gå till).
Tack så hemskt mycket, (och välkommen åter ) !Lycka till.