Tony johansson
Aktiv medlem
På den punkten är vi eniga, men återigen Crimson, (återkommer till det).Softproofa med samma utskriftsprofil du ska printa med
Även på den här punkten är vi överens (även om (återigen), ISO-standarden säger 2000 Lux, +- 500 Lux för betraktelse av utskrifter !).jämför utskriften under korrekt betraktningsljus; ca 5000K, Ra ca 96, ljusstyrka ca 500 lux.
I detta kan jag hålla med dig, men om jag förstått saken rätt, om jag har en kalibrerad och profilerad skärm på sådant sätt som vi redan kommit fram till, och har tillgång till en korrekt ICC-profil, då kan jag alltså få ett resultat på papper, så som det ser ut på skärmen !?Eftersom Crimson inte tillhandahåller några riktiga utskriftsprofiler är det en meningslös syssla att hålla på och softproofa med de profiler de tillhandahåller. De kan knappt ens användas till att visa färgomfånget på olika processer/papper!
I sådant fall kanske det blir aktuellt med att införskaffa en skrivare, så småningom....
Men först skall jag beställa en uppsättning provbilder från Crimson, baserad på deras ICC-profil, men den gång utskrivna med en bläckstråleskrivare, bara för att jämföra med C-printarna (som jag inte alls blev nöjd med).