Annons

Plus testar digtalutskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)
Sidde skrev:
... men ingen framkallare?

Du kan alltså kalla "aktiviteten att ta fram bilder" vad du vill, men menar du att det inte behövs ett moment av framkallning?

Det ska jag inte säga, men man kopierar bilden från negativet till fotopappret. ;)
 
På stenåldern:

- Exponera negativet
- Framkalla negativet
- Kopiera negativet (till papper)
- Framkalla pappret
- Njut av bilden

Idag:

- Exponera sensorn
- "Framkalla" rådatat, direkt i kameran till JPG eller via extern RAW-converter
- Frivilligt: Skriv ut eller kopiera/framkalla JPG-filen, om du vill ha den på papper
- Njut av bilden

Den sista punkten är samma i båda tidsepokerna. Är detta en viktig diskussion överhuvudtaget???
 
PhotoJoe skrev:
Man framkallar inte bilder, man kopierar dem. Film däremot framkallar man. ;)
Men vad det kallas när det handlar om digitalt vette tusan!

Man framkallar bilder. Det är en del av kopieringen. Papperet belyses, framkallas och fixeras.

De labb som testades i PLUS framkallar bilderna i en R4-process med framkallare och blekfix. Detta oavsett om originalen är negativ eller digitala bildfiler.
 
I tidningen Allt om digitalfoto gjorde man en liknande test och där beskrev man hur man gjorde testen.

Enligt dem är "Proprint" bäst i test och "Kodak" var billigast. De räknade även in leverans dagar mm samt om man använde färgprofiler.

Rekomenderad läsning i nummer "12" är Terjes artikel på sidan i en förövrigt ganska trist tidning.
 
erro_67 skrev:
På stenåldern:

- Exponera negativet
- Framkalla negativet
- Kopiera negativet (till papper)
- Framkalla pappret
- Njut av bilden

Idag:

- Exponera sensorn
- "Framkalla" rådatat, direkt i kameran till JPG eller via extern RAW-converter
- Frivilligt: Skriv ut eller kopiera/framkalla JPG-filen, om du vill ha den på papper
- Njut av bilden

Den sista punkten är samma i båda tidsepokerna. Är detta en viktig diskussion överhuvudtaget???

Under stenåldern fanns inte fotografi överhuvudtaget. Film framkallas och kopieras på papper idag precis som förra året, för tio år sedan, femtio år sedan och hundra.

Det handlar inte om att man "förr" gjorde på ett sätt och "idag" på ett annat. Digitalt är bara ett nytt media bland andra, med gott om barnsjukdomar.

Att utifall man kan säga att bilder som framkallas i en maskin verkligen framkallas eller inte är en rätt viktig diskussion, eftersom många tydligen inte förstår hur det går till.
 
J. Patric skrev:
Under stenåldern fanns inte fotografi överhuvudtaget. Film framkallas och kopieras på papper idag
Om du tar en negativremsa som postfoto framkallat åt dig och lämnar in den för att göra nya kopior (eller gör det själv). Lämnar du då in den för framkallning igen alltså?
Det låter inte så hälsosamt.
 
fhe skrev:
Om du tar en negativremsa som postfoto framkallat åt dig och lämnar in den för att göra nya kopior (eller gör det själv). Lämnar du då in den för framkallning igen alltså?
Det låter inte så hälsosamt.

Då lämnar jag in negativremsan för att låta dem framkalla kopior åt mig.

Samma som när jag låter dem framkalla bilder från digitala filer.

FILMEN kan de givetvis inte framkalla om.
 
Det viktigaste för mig när jag väljer lab är att jag kan välja bort korrigeringar i labbet i avseende på färg/kontrastkorrigering & skärpning, det kan jag hos Proprint, viktigt då är att använda deras färgprofil.

Jag vill färdigställa bilden i datorn & vill inte att labbets maskin ska bestämma hur bilden blir.

Jag tror att plus bara skickade in bilderna rakt av & lät labben korrigera, huruvida man kan välja bort korrigeringar hos de andra labben vet jag ej. Kan man inte det så är de ointressanta för mig & mer tänkt för familjefotografen som skickar bilden obehandlad direkt ur kameran.
 
Jag arbetar i ett labb med en Agfa maskin. Där belyses fotopapperet med tre lasrar, en blå, en grön samt en röd. Lasrarna lyser hela tiden konstant men det finns reglerutrustning (modulatorer som styr och blandar ljuset) Ljuset går till ett prisma som roterar i hög hastighet och fördelar ljuset så att varje pixel får rätt färg och rätt tyngd. Utrustningen skriver ut med 400 PPI om automatiken kopplas ur (repromode) Detta är beskrivet mycket förenklat, men talar kanske om hur fotopapperet belyses.

Man använder ett specialfotopapper som är anpassat för laser. Laserbelysningen har väldigt hög ljusstyrka, skulle man titta in i laserljuset så är det det sista man ser. Laserpapperet är optimerat för väldigt korta exponeringstider och för laserbelysning. Använder man det billigare ”vanliga” RA4 fotopapperet så får man inte samma höga Dmax, det svarta blir inte lika djupsvart, bilden ser inte riktigt utframkallad ut, om man ska försöka ta en liknelse.

Efter det att fotopapperet är belyst ska det framkallas. Efter framkallningen har men ett kombinerat blek och fixeringsbad. Sist går papperet igenom fyra stycken stabiliseringsbad för att få hög hållbarhet.

Till slut torkas bilden i en infratork och sedan med en tork till med ”vanlig” värme.
 
Proprint

Jag blev gladeligen överaskade hur fina era 15x22 på matt papper var, hade ju 8MP från en 20D som indata och körde hos er. Repromode i 400ppi. Stört nöjd verkligen. Och dom som i slutändan skulle ha bilderna blev också överförtjusta, så nu var det fler som ville ha kopior.
 
Och det var ju precis det jag menade. Men det viktigaste är väl ändå bilden i slutändan. Skit samma om du framkallat eller kopierat den. Ibland känns det som om det läggs enormt med energi på att alltid använda de vetenskapligt korrekta uttrycken i alla sammanhang, oavsett vem man pratar med. Behövs det verkligen? Det viktiga är väl att man förstår varandra? Som Fredrik Lindström sa i Värsta språket: "Säg öppenhjärtlig eller öppenhjärtig, bara du gör dig förstådd". Jag kan nog vara språkpolis själv rätt ofta, men ibland blir jag bara trött...

Edit: hmm... detta vara lltså som svar på Patrics inlägg sist på sidan 3... var tog de andra vägen?? Såg dem inte förrän nu.
 
erro_67 skrev:
Ibland känns det som om det läggs enormt med energi på att alltid använda de vetenskapligt korrekta uttrycken i alla sammanhang, oavsett vem man pratar med. Behövs det verkligen? Det viktiga är väl att man förstår varandra?

Givetvis, men om man säger något som är felaktigt så förstår man vad som menas, men kanske inte att det är fel.

När Sverker säger "Om man nu kan tala om att framkalla när det gäller digitalt" så ger det intrycket att bilderna som lämnas in till labben de testade i PLUS inte framkallar bilderna utan skriver ut dem med bläck eller annat. Det är fel.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.