Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax framöver !

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med om att Pentax auto-iso fungerar ypperligt. Något jag tror många också missat är att om man går tillbaka till auto-iso med OK + gröna knappen om man ändra iso:t manuellt.

Det är ju väldigt logiskt, egentligen.
Gröna knappen innebär automatisk inställning.

När man är i HyperProgram så innebär Gröna knappen återgång till automatik, alltså P-läget, om man har vridit sig till bländar- eller tidsautomatik.

När man är i manuellt läge så innebär gröna knappen också automatik, vilket då är samma som automatisk inställning av bländare och slutartid (eller bara slutaren eller bara bländaren, det kan justeras i en C-Specialinställning).

Så om man då använder OK-knappen för att ändra ISO... man trycker OK-knappen och symbolen för ISO lyses upp på LCD-panelen. Ja, då är det rätt logiskt att gröna knappen ställer in Auto ISO eftersom gröna knappen betyder auto.

Grönt på Pentax betyder automatik. :)

Allt jag vill ha

Jag vill gärna ha en kryssruta så jag kan få tidsomställning vinter/sommartid i normaltiden på min nästa Pentax.

Hade tänkt köpa DA 55-300 och någon annan normalzoom nu men frågan är om man vågar satsa mer på sin kamera ,tänker mer på framtida reparationer som slutarbyte och sånt,kommer man att få tag i reservdelar framöver om nu märket skulle försvinna ? Annars är jag skitnöjd med min K200D och skulle inte ta bättre bilder med något annat märke,men man är ju lite skeptisk nu ,dålig försäljning plus prishöjningar på gluggar-där faller ju prisvärdheten !

Varför skulle Pentax försvinna som märke nu?
Pentax har befunnit sig i kriser många gånger, och nu är de inte ens i någon egentlig kris ens så jag förstår inte oron. Värsta för Pentax var ju i slutet av 80-talet när systemkameraförsäljningen föll och alla skulle ha kompaktkameror istället. Och de enda systemkameror som såldes var Minolta... för de hade AF.
Pentax höll faktiskt på att läggas ner då, men de gjorde inte det utan de tuggade på vidare.

Sen kom 90-talet och Pentax var i stor kris igen och det skrevs att nu skulle de försvinna. Så kom någon briljant person på idén med MZ-serien och då blev det en kick för märket, igen. Som så många gånger förr.

Och i den digitala världen så sa alla att Pentax skulle dö, men så lanserades K10D och Pentax vart plötsligt ett märke man talade om igen.

Så jag förstår inte vad det är för allvarligt som har hänt just nu som plötsligt skulle radera ut Pentax? Nu har de ju dessutom ett starkt finansiellt stöd genom att de ingår i Hoya-gruppen som är världens största tillverkare av optiskt glas och Hoya har hur mycket pengar som helst. När Pentax var Pentax så hade Pentax inte mycket pengar alls faktiskt..

Utsikterna är bättre för Pentax än någonsin.
Har USA släppt en ny atombomb över Japan och då särskilt över Hoya/Pentax, eller vad det är specifikt som har hänt senast som skulle göra Pentax mer utsatt än någonsin tidigare??

Alla märken har drabbats av nedgången på marknaden, men jag tror att ett märke som inte har investerat i dyra lågvolymprodukter - som 24x36-kamerorna - "sitter säkrare i sadeln" så att säga. (särskilt om de rider islandshästar som töltar haha).

Senast ändrad:
De har en rätt snygg presentation, synd man inte förstår polska. :)
Men som jag har förstått det så är GPS:en en fristående "add on".

Jag vill gärna ha en kryssruta så jag kan få tidsomställning vinter/sommartid i normaltiden på min nästa Pentax.

Jag skulle vilja ta det ett steg längre. Helst skulle jag vilja att de på något sätt synkar tiden så att de alltid går rätt. Det finns/fanns ju till och med armbandsur som synkade på någon tysk radiostation, det vore suveränt. Alternativt via GPS, det räcker ju om det kollar tiden typ en gång i veckan eller så, så borde inte behöva dra så mycket ström.

Men om inget av ovanstående går enkelt att ordna så skulle jag åtminstone önska att kamerorna pratade med varandra, så att klockorna går lika. Otroligt störande för mjig som oftast fotar med två hus och bilderna dyker upp i annan ordning än de togs. Lite bluetooth vore inte helt fel för att åstadkomma detta, eller IR har ju kamerorna redan, så behövs bara en sändare, så kan de prata med varandra.

Tog hjälp av google,Man måste tydligen bära med sig mobil eller pc som samlar in info via bluetooth.

Pentax K20D med en GPS-mottagare kan du spara minnet av tillryggalagd färdväg överallt i världen. Data samlas in: datum, tid, hastighet och geografiska koordinater, så att den efterföljande restaurering av punkter på en karta som lagras i datorn.

För att spara ett objekt som du bara trycker på knappen. Med hjälp av medföljande programvara är det möjligt att spela in ett avstånd och visa den i Google Earth. Data kan överföras trådlöst via Bluetooth ™ eller USB-kabeln. Programvaran inte bara kan du se de spår som lagras på kartan, men också sk. geotagowanie bilder, foton eller överlåtelsen av de punkter på linjen på kartan.

Inbyggd GPS-mottagare Bluetooth ™ kan du utse och överföra GPS-position trådlöst via Bluetooth ™ till en mobiltelefon, PDA eller PC. Efter installationen av navigering på enheten tillsammans, vi får ett fullt fungerande satellitnavigation.

Jag skulle vilja ta det ett steg längre. Helst skulle jag vilja att de på något sätt synkar tiden så att de alltid går rätt. Det finns/fanns ju till och med armbandsur som synkade på någon tysk radiostation, det vore suveränt. Alternativt via GPS, det räcker ju om det kollar tiden typ en gång i veckan eller så, så borde inte behöva dra så mycket ström.
......
Datorerna håller tiden ganska bra nu så kommunikation via USB och Pentax Photo Lab som är uppdaterad med klocka ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar