PeterWem
Aktiv medlem
Kan vara annat färgfilter. Långt före min fototid.Jag trodde faktiskt allt var identiskt mellan D7D och D5D då de ju har samma sensor.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kan vara annat färgfilter. Långt före min fototid.Jag trodde faktiskt allt var identiskt mellan D7D och D5D då de ju har samma sensor.
Canon har krånglat med serienummer och lagt in hexadecimala serienummer där man måste ha en formel för att få fram rätt nummer.
OK de kanske såg förbättringsområden.Kan vara annat färgfilter. Långt före min fototid.
Eventuellt tredjepartspatent.Vad tror du är de viktigaste motiven för att en tillverkare ska göra sig omaket att försvara ett RAW-format så pass aktivt vid sidan av att kräva non disclosure av de som vill försöka få Canon att släppa ifrån sig info.
Så är det nog för Nikon och Canon med. Tror Jarred Polin gör exakt samma sak som du när han testar nya kameror som ännu inte har stöd för modellen.
Det som då kanske saknas är ju rätt profiler som mjukvaruprogrammet använder sig av och använder det som den redan har i sin databas som man lurat den att tro man har.
/stefan
Eventuellt tredjepartspatent.
Tror det mest slående mellan A7III och A7IV är att A7IV sparar ner datat från gyrot och objektivdata så att man sedan kan använda det för maximimal bildstabilsiering i 3e partsprogram.
Som jag förstått det är formatetHur då?
En gissning bara. Kan finnas fler aktörer och att Canon inte kan släppa allt vind för våg.Hur då?
Som jag förstått det är formatet
En gissning bara. Kan finnas fler aktörer och att Canon inte kan släppa allt vind för våg.
OpenRAW var också före min tid så jag får läsa på om det.
Jag använder Photolab 5 som konverterare och till skillnad från Capture One och Lightroom slirar de svårt hos DXO med att fixa importprofiler för Sony A7 IV. Jag fick min A7 I
[...KLIPP...]
För att gå tillbaka till trådstarten så kan man ju ställa sig frågan om problemet i det här fallet inte snarare ligger hos utvecklaren av programvaran ifall det är så att andra leverantörer lyckas få fram stöd i rimlig tid? Alternativt att de av någon outgrundlig anledning missgynnas av kameratillverkaren.
Jag har nämligen svårt att se att kameratillverkaren gynnas av att för sakens egen skull hålla tillbaka mängden kompatibla programvaror "där ute".
Då tänker jag att kameratillverkaren vill sälja så mycket som möjligt av sin nya kameramodell och uteblivet stöd kan rimligen inte underlätta försäljningen, möjligen få en tveksam potentiell köpare att avstå från köp.
Sedan finns givetvis möjligheten att kameratillverkaren vill gynna vissa mjukvaruleverantörer antingen därför att man har intresse i själva programvaran eller därför att man tar betalt för någon typ av "partnerskap" där deltagarna får information tidigare. Men är det en trolig förklaring?
Mycket som verkar svårt med DNG också https://github.com/darktable-org/darktable/issues/9223#issuecomment-860671937
"Unfortunately the standard is pretty clear for most cases but there is lot's of software in firmware or scanners that write "non-standard" files"
Hur ser mina råfiler ut i era program? https://github.com/darktable-org/darktable/issues/9223#issue-918677547
Om alla kameratillverkare gör på liknande sätt så är det inte heller någon av dem som missgynnas.Jag tror heller inte tillverkare gynnas idag av att skapa anpassningskostnader och problem för mjukvarutillverkare eller användarna.
De stora kameratillverkarna (som Canon) tror kanske att det räcker med att göra bra mjukvara för att den ska sälja bra …En tid när kameratillverkarna på allvar trodde att de även kunde tjäna pengar på att sälja egna konverterare men inte ens Canon har ju lyckats med det eller hur?
Jag har aldrig köpt en råkonverterare utan bara använt kameratillverkarnas gratisprogram, och jag har digitalkameror (som kan skapa råfiler) från åtminstone fyra tillverkare.Men en så pass stark RAW-konverterare som är gratis för Sony-fotograferna har exv. DXO verkligen inte råd med att såsa som de gjort med stödet för A7 IV RAW.