** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax FF officiell!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja det var tråkigt.

Hela min plan byggde på att den skulle släppas i höst, testas och recenseras i någon månad med strålande resultat varpå jag skulle impulsköpa den i närmsta butik. Givet att priset var rimligt förstås.

Men det snöt sig alltså redan innan specarna är kända, lite snopet var det allt.

Oj oj oj! :)
Mina FA Ltd får äntligen sin FF-sensor.
Mina M42, M, K, A och FA likaså.
Bra jobbat Pentax, cirkeln är sluten.
Först 645Z och sen denna FF-kamera+ 2 nya FF-zoomar, D-FA* 70-200mm and D-FA 150-450mm, nu är det gott att vara Pentaxian.

Klarar M42 objektiven att fokusera på oändligt om sätter dom på den kommande Pentax FF? Inga problem med spegel som slår i bakpartiet på M42-linsen eller likande??

Det är ju riktigt intressant isåfall då jag har en liten go hög med M42 objektiv liggandes :) Allt hänger ju dock på storlek, vikt och valet av sensor :)

Om vi utgår från att den kommande småbilds-Pentaxen har K-fattning (vllket är ett rimligt antagande) så går det alldeles utmärkt att använda en M42-till-K-adapter. Pentax konstruerade K-fattningen så att folk skulle kunna fortsätta att använda sina M42-objektiv som vanligt (vad gäller fokusering).

Det var ju 40 år sen, så det är borde vara välkänt vid det här laget. :)

Sen är det ju en annan sak hur lätt det blir att fokusera manuellt med den nya kameran. För det behövs antingen en fokuseringsskiva avsedd för manuellt fokus (t.ex. med snittbild eller mikroprismor) eller Live View. Det är väl ingen vild gissning att kameran kommer att ha det senare.

Funktioner!!!

Så man kan ana en hel del funktioner från dessa bilder.

• Inbyggd GPS och Wi-Fi
  • 3 stycken rattar på kamerans ovandel.
  • Program-ratten har 5 User-lägen.
  • Den andra ratten har: Wifi, Crop, SR, Grid, HDR, BKT, CH/CL, ISO, +/-
  • Den tredje ratten? Programmerbar kanske?
  • Rörlig skärm i 3 led!

Bilagor

• 22371697766_904502b757_b.jpg
    22371697766_904502b757_b.jpg
    23.2 KB · Visningar: 799
  • 22409648371_36bcd3a56a_b.jpg
    22409648371_36bcd3a56a_b.jpg
    53.3 KB · Visningar: 50
Det är jag ställer jag mig väldigt tveksam till, tror att man menar att det är ett nytt format för Pentax men att det är 35x24 mm som avses. N får si.

Men vad menas då med nytt format? Att det är FF och att det är nytt för Pentax är väl en självklarhet som inte ens behöver nämnas. Men kan det inte vara så att dom verkligen använder sig att ett nytt format oavsett tillverkare?

Om du klickar på länken igen så ser du att det första som står är "Full Frame by PENTAX", det kan inte bli mycket tydligare. Sedan har nog ordet format en helt annan innebörd i detta samband och syftar mer på kamerans utseende än sensorns storlek, så tolkar jag det i alla fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar