Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Pentax FF officiell!
- Trådstartare PFH
- Start datum
Damm på sensorn
Aktiv medlem
Kan ju betyda maj/juni värsta fall.
Gimbal
Aktiv medlem
Ja det var tråkigt.
Hela min plan byggde på att den skulle släppas i höst, testas och recenseras i någon månad med strålande resultat varpå jag skulle impulsköpa den i närmsta butik. Givet att priset var rimligt förstås.
Men det snöt sig alltså redan innan specarna är kända, lite snopet var det allt.
Hela min plan byggde på att den skulle släppas i höst, testas och recenseras i någon månad med strålande resultat varpå jag skulle impulsköpa den i närmsta butik. Givet att priset var rimligt förstås.
Men det snöt sig alltså redan innan specarna är kända, lite snopet var det allt.
MrKarisma
Aktiv medlem
Oj oj oj!
Mina FA Ltd får äntligen sin FF-sensor.
Mina M42, M, K, A och FA likaså.
Bra jobbat Pentax, cirkeln är sluten.
Först 645Z och sen denna FF-kamera+ 2 nya FF-zoomar, D-FA* 70-200mm and D-FA 150-450mm, nu är det gott att vara Pentaxian.
Klarar M42 objektiven att fokusera på oändligt om sätter dom på den kommande Pentax FF? Inga problem med spegel som slår i bakpartiet på M42-linsen eller likande??
Det är ju riktigt intressant isåfall då jag har en liten go hög med M42 objektiv liggandes Allt hänger ju dock på storlek, vikt och valet av sensor
PMD
Aktiv medlem
Om vi utgår från att den kommande småbilds-Pentaxen har K-fattning (vllket är ett rimligt antagande) så går det alldeles utmärkt att använda en M42-till-K-adapter. Pentax konstruerade K-fattningen så att folk skulle kunna fortsätta att använda sina M42-objektiv som vanligt (vad gäller fokusering).
Det var ju 40 år sen, så det är borde vara välkänt vid det här laget.
Sen är det ju en annan sak hur lätt det blir att fokusera manuellt med den nya kameran. För det behövs antingen en fokuseringsskiva avsedd för manuellt fokus (t.ex. med snittbild eller mikroprismor) eller Live View. Det är väl ingen vild gissning att kameran kommer att ha det senare.
Det var ju 40 år sen, så det är borde vara välkänt vid det här laget.
Sen är det ju en annan sak hur lätt det blir att fokusera manuellt med den nya kameran. För det behövs antingen en fokuseringsskiva avsedd för manuellt fokus (t.ex. med snittbild eller mikroprismor) eller Live View. Det är väl ingen vild gissning att kameran kommer att ha det senare.
x-country
Aktiv medlem
Nya bilder på huset på Photo Plus 2015!!!
Ser ut att vara en fungerande prototyp i alla fall.
Ser ut att vara en fungerande prototyp i alla fall.
x-country
Aktiv medlem
Funktioner!!!
Så man kan ana en hel del funktioner från dessa bilder.
Så man kan ana en hel del funktioner från dessa bilder.
- Inbyggd GPS och Wi-Fi
- 3 stycken rattar på kamerans ovandel.
- Program-ratten har 5 User-lägen.
- Den andra ratten har: Wifi, Crop, SR, Grid, HDR, BKT, CH/CL, ISO, +/-
- Den tredje ratten? Programmerbar kanske?
- Rörlig skärm i 3 led!
Bilagor
martinot
Aktiv medlem
DPR: We peer at new Pentax full-frame DSLR
Ser ut att bli en riktigt trevlig kamera.
http://www.dpreview.com/articles/96...ss-case-we-examine-new-pentax-full-frame-dslr
http://www.dpreview.com/articles/96...ss-case-we-examine-new-pentax-full-frame-dslr
Björkhult
Aktiv medlem
Ja, bara den den blir klar nån gång! (Otålig...)
Björkhult
Aktiv medlem
Ja, bara den den blir klar nån gång! (Otålig...)
Jaja, jag tröttnade på att vänta, köpte en Pentax 645Z istället. Den har också vikbar skärm och är FF och lite till.
Ut och skjut!
x-country
Aktiv medlem
Den officiella webbplatsen har uppdaterats >>> http://www.pentax.com/en/pentaxff/
Citat: "Coming up in spring 2016!
PENTAX is launching a digital SRL with a brand-new format."
Mycket spännande!
Mycket spännande!
phool
Aktiv medlem
Den officiella webbplatsen har uppdaterats >>> http://www.pentax.com/en/pentaxff/
Mycket spännande!
Jag gissar på en sensor större än 36x24mm, men mindre än 44x33mm =)
x-country
Aktiv medlem
Det är jag ställer jag mig väldigt tveksam till, tror att man menar att det är ett nytt format för Pentax men att det är 35x24 mm som avses. N får si.
ja-foto
Aktiv medlem
Inte en chans att det blir något mitt i mellan fullformat och mellanformat. 24X36 blir det.
EJM68
Aktiv medlem
Ett större format än småbild lär väl kräva helt nya objektiv?Jag gissar på en sensor större än 36x24mm, men mindre än 44x33mm =)
phool
Aktiv medlem
Det är jag ställer jag mig väldigt tveksam till, tror att man menar att det är ett nytt format för Pentax men att det är 35x24 mm som avses. N får si.
Men vad menas då med nytt format? Att det är FF och att det är nytt för Pentax är väl en självklarhet som inte ens behöver nämnas. Men kan det inte vara så att dom verkligen använder sig att ett nytt format oavsett tillverkare?
joakim d
Aktiv medlem
Om du klickar på länken igen så ser du att det första som står är "Full Frame by PENTAX", det kan inte bli mycket tydligare. Sedan har nog ordet format en helt annan innebörd i detta samband och syftar mer på kamerans utseende än sensorns storlek, så tolkar jag det i alla fall.