Annons

Pentax FF officiell!

Produkter
(logga in för att koppla)
Japp då var dagen här :)

Äntligen kan jag säga och det var på tiden.
Pentax/Ricoh har mycket och bevisa nu för att kunna ta marknadsandelar om priset kommer bli så pass saftigt för deras första FF.

Men tyvärr så har Pentax/Ricoh en helt värdelös marknadsföring, iaf här i Sverige vilket är synd.
Det jag vill se är något som kan matcha en A7S med K-Fattning.

Sen så får vi hoppas att Tamron/Sigma börjar producera lite mer gluggar till oss också.
Jag ser inte Sigma som någon 3:e part tillverkare längre sen deras ART serier.
Ett schyst vidvinkel zoom FF kompatibelt hade inte vart fel.

Sen är jag väldigt nyfiken på hur Samyang objektiven kommer prestera på Pentax FF :)
Ja frågorna är många och nyfikenheten är stor.

Men nu är det värsta över. Vi vet att det kommer komma en FF :)
 
Lite funderingar:

Sensor: Min gissning är en Pentaxifierad variant av Sonys 24 MP. Varför? Först och främst för att det är en väldigt bra sensor. Med tanke på att både Sony och Nikon säljer ganska många av den, så kan nog priset vara attraktivt. Tänk också på att Pentax nog kommer försöka bygga en kamera som kan gillas av så många som möjligt. 24 MP är mycket upplösning, men skrämmer ändå inte bort dem som är rädda för små pixlar och stora filer. En bra kompromiss alltså. Det kan givetvis även bli 36 MP (gissa från vem) eller ännu mer. Men ... Då blir nog kameran dyrare, långsammare och vänder sig till en smalare målgrupp. Samsung-sensor? Ingenting är omöjligt, men med tanke på att Samsung själva inte har några småbildskameror så lär nog de fokusera på aps-c. Där vi möjligen kan se en Samsung-sensor är nog snarare i en uppföljare till K-3.

Prisnivå: Jag misstänker att de kommer att hamna lite över Canon Eos 6D, Nikon D610, Sony A7. I alla fall till en början (early adopters-köparna betalar ändå) och att man sedan lägger sig inte allt för långt från sina liknande konkurrenter. Tänk på att Pentax med sina (faktiskt) ganska låga marknadsandel och små volymer drabbas hårdare av valutaeffekter (färre enheter att slå ut riskerna på) vilket gör dem lite dyrare.

Men hur som helst kul. Ser fram emot att testköra den här kameran när den dyker upp :)
 
Fast 36 megapixel skulle ju göra kameran mer intressant att använda med både FF och aps-c-objektiv.

Sen kan Pentax ha väntat in en sensor som vi inte känner till idag. Pratade igår med Olympus chef för OM-D-serien och han beskrev hur de var i händerna på sensortillverkarna och skickade sina önskelistor, men inte alltid fick vad de önskade.
 
Det låter väldigt rimligt Martin. Det ska bli spännande att se om kamerans UI bygger på nuvarande kameror eller om det blir något nytt.
 
Du har nog rätt, med 24Mp och APS objektiv/format så blir det inte många pixlar kvar.
50Mp kräver å sin sida mycket datakraft, men ger nog inte så mycket större bildutskrifter.

Även Cyberphoto hakar på om alla rykten;

"Äntligen!
Ricoh har meddelat att de släpper en Pentax DSLR med fullformat-sensor under 2015. Det mesta håller de hemligt men enligt senaste ryktet verkar den vara försedd med en 36Mp sensor utan lågpass-filter (antagligen Sonys 36Mp sensor). Vad kameran kommer att heta och dess övriga egenskaper får vi tyvärr vänta med tills Ricoh gått ut med fler bekräftade uppgifter. "

Intresset är stort, inte bara hos oss pentaxianer! :)
 
Speciellt för 645an förstår jag inte behovet av så mycket zoomar.

Tänk på att zoomar idag och zoomar från förr är två lite olika saker :)

Man kan säga att förr hade zoomar bara en fördel, flexibiliteten, men var större, tyngre, dyrare och framför allt optiskt sämre.

Idag är det lite annorlunda: Zoomar är fortfarande större, tyngre och dyrare, men är både flexibla och kan vara optiskt lika bra som fasta objektiv.

Hasselblad har zoomar numera. Likaså Phase One. Leica som inte är kända för att tulla på optisk kvalitet bygger en zoom till S-2. Inom filmvärlden där man går exceptionellt långt för att få maximal optisk kvalitet finns numera det allt fler zoomar.

Skall 645D och den nya småbildskameran konkurrera och rikta sig till en bred målgrupp måste nog Ricoh/Pentax hänga på den allmänna trenden och ha högkvalitativa zoomar i utbudet.
 
Du har nog rätt, med 24Mp och APS objektiv/format så blir det inte många pixlar kvar.
50Mp kräver å sin sida mycket datakraft, men ger nog inte så mycket större bildutskrifter.


Dessutom har Pentax redan sin 645Z modell med 51 megapixel, som de nog gärna vill kunna fortsätta sälja till högt pris. Men visst hade det varit kul om de trots allt komm ut med något rikigt högupplöst som kunde konkurrera prismässigt med Canons nya högupplösta.
 
Dessutom har Pentax redan sin 645Z modell med 51 megapixel, som de nog gärna vill kunna fortsätta sälja till högt pris. Men visst hade det varit kul om de trots allt komm ut med något rikigt högupplöst som kunde konkurrera prismässigt med Canons nya högupplösta.

Vore inte 36MP rätt lagom?
Såg att Crimson går över från 300dpi till 200dpi om man vill ha riktigt stora förstoringar.
Då blir det tydligen 22MP vid 100x70cm...
Så det blir nog behov en ny skrivare som kostar mer än FF kameran!
 
Kanske med multiskott liknande Olympus lösning.
Det verkar inte troligt efter att ha sett intervjun på Pentaxforums med Pentax. De hänvisar till att man redan experimenterat med tekniken och enbart kommit fram att det blir en enorm mängd data utan att få någon egentlig högre upplösning.
 
Vore inte 36MP rätt lagom?
Såg att Crimson går över från 300dpi till 200dpi om man vill ha riktigt stora förstoringar.
Då blir det tydligen 22MP vid 100x70cm...
Så det blir nog behov en ny skrivare som kostar mer än FF kameran!

Jag, kör med Nikon D800 med 36Mpixel för närvarande och det räcker långt. Det är väl bara det att jag antar att det finns fler pentaxägare som kommer att vilja använda sina gamla crop objektiv under en övergångsperiod, då pentax för närvarande inte har så mycket optik som klarar FF, och utgår vi från en 35Mpixel sensor blir det inte mer än 16mpixel kvar för sådant bruk. Så högre upplösning hade varit att föredra.
 
Jag skulle hellre se en lågupplöst sensor typ 16-20 Mpx med grymma ISO-egenskaper, ungefär som Sony A7S. Sedan så tycker jag att det är tråkigt att man inte satsar på att göra kamerahuset tunnare. Om huset ändå är tjockt så är det ingen vits att göra allt annat litet. Då blir det bara kass ergonomi. Skippa SR och gör allt så tunt som möjligt för att närma sig en klassisk MZ-5:a. Med fina högisoegenskaper behövs inte SR lika mycket. Det drar dessutom en massa batteri. Skulle gärna se något åt Nikon Df hållet, lite pure photography, känsla, smidighet och handhavande framför allt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.