Nu har jag varit och klämt på en K-1. Den hade batterigrepp och var stor och tung som ett hus. Men efter att ha tagit bort batterigreppet så kändes den ok. Men den är tyngre än K-3, ca 25% tyngre och det märks.
Jag gillar APS-C, och alla nya och smidiga DA-objektiv. Jag behöver knappast ISO 200 000 (men jag testade att det fungerar). Jag behöver inte 36 MP (men tackar inte nej till det). Jag behöver inte inbyggd GPS och WiFi, men jag ser fördelar med det. Jag gillar ökad upplösning med sensorskift, delvis för att jag tjatat om möjligheten sedan säkert 10 år. Men jag måste måste måste ha sökaren.
Pentax har som bekant en av de bättre sökarna för APS-C, men tyvärr går det inte att komma längre utan ett större format. Att titta i en småbildssökare är fantastiskt. Jag har ju tittat i sökare på Nikon FX förut, så jag visste vad man kunde få, och Pentax K-1 levererar. En fantastisk sökarbild som är gigantisk i förhållande till K-3. Så inspirerande. Så i slutet på nästa vecka hämtar jag förhoppningsvis ut min nya Pentax
Men för att upprepa mig. K-3 har allt man (jag) behöver, men K-1 har mer !!! Men jag köper K-1 mest för sökaren, en sådan sökare har jag inte haft sedan jag fotade 67M2. Men faktum kvarstår, K-1 har en massa smarta funktioner. Och vi har ju väntat i 10 år....så nu när den finns så måste man väl ha en