Annons

Pentax FF officiell!

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte för att jag har tänkt byta till Pentax..men jag undrar lite hur det ser ut på objektivfronten. Var inne på cyberphotos sajt och kollade lite, men där var det minst sagt skralt med originalobjektiv att välja på. För undertecknads del hade nog alternativen räckt till tror jag då jag endast är i behov av typ en normalzoom, en ljusstark 35:a samt en 70-200. Det ser ju faktiskt Pentax ut att kunna erbjuda..och dessutom av hög kvalitet. Dock finns det väl inga zoomar med f4, utan man hade varit tvungen att släpa på onödigt ljusstarka och tunga objektiv i så fall. Är det någon som vill upplysa mig om hur Pentax objektivpark ser ut!? Kan man förvänta sig nya objektiv nu när det släpps en fullformatare?

Ps..om detta inlägg inte anses passa i denna tråd får moderatorerna gärna skapa en ny tråd som handlar om Pentax-objektiv!
 
Inte för att jag har tänkt byta till Pentax..men jag undrar lite hur det ser ut på objektivfronten. Var inne på cyberphotos sajt och kollade lite, men där var det minst sagt skralt med originalobjektiv att välja på. För undertecknads del hade nog alternativen räckt till tror jag då jag endast är i behov av typ en normalzoom, en ljusstark 35:a samt en 70-200. Det ser ju faktiskt Pentax ut att kunna erbjuda..och dessutom av hög kvalitet. Dock finns det väl inga zoomar med f4, utan man hade varit tvungen att släpa på onödigt ljusstarka och tunga objektiv i så fall. Är det någon som vill upplysa mig om hur Pentax objektivpark ser ut!? Kan man förvänta sig nya objektiv nu när det släpps en fullformatare?

Ps..om detta inlägg inte anses passa i denna tråd får moderatorerna gärna skapa en ny tråd som handlar om Pentax-objektiv!

Ibland kan det vara bra att läsa hela tråden. Hoppa tillbaks till sidan nio så tror jag att du får ett tillfredsställande svar.

Micke.
 
Inte för att jag har tänkt byta till Pentax..men jag undrar lite hur det ser ut på objektivfronten. Var inne på cyberphotos sajt och kollade lite, men där var det minst sagt skralt med originalobjektiv att välja på. För undertecknads del hade nog alternativen räckt till tror jag då jag endast är i behov av typ en normalzoom, en ljusstark 35:a samt en 70-200. Det ser ju faktiskt Pentax ut att kunna erbjuda..och dessutom av hög kvalitet. Dock finns det väl inga zoomar med f4, utan man hade varit tvungen att släpa på onödigt ljusstarka och tunga objektiv i så fall. Är det någon som vill upplysa mig om hur Pentax objektivpark ser ut!? Kan man förvänta sig nya objektiv nu när det släpps en fullformatare?

Ps..om detta inlägg inte anses passa i denna tråd får moderatorerna gärna skapa en ny tråd som handlar om Pentax-objektiv!

Hej!
Här finns bra info om FF-objektiv till Pentax:

Nytt:
20 st Pentax objektiv 15-560 mm

27 st 3-e parts objektiv14-500 mm

http://www.pentaxforums.com/forums/...rent-pentax-k-ff-lenses-overview-picture.html

Pentax lens roadmap K-mount (APS och FF):
http://www.ricoh-imaging.co.jp/japan/products/lens/images/K_Mount_Lens.pdf

Begagnat med K-mount:
+ 26 miljoner objektiv tillverkade av Pentax
+ x miljoner 3e partstillverkade

+ alla M42

Tack vare IBIS, fokuskonfirmation, catch-in-focus (focus-trap), grön-knapp mätning m.m. finesser funkar gamla manuella objektiv mycket bra på alla Pentax-hus.

Jag tror säkert att ni hittar något som passar.
 
Kan den inbyggda stabiliseringen göra att upplösningen kommer till sin rätt utan stativ? Andra SLR med liknande sensor har ju problem med vibrationer när man fotar utan spegeluppfällning.
 
Ibland kan det vara bra att läsa hela tråden. Hoppa tillbaks till sidan nio så tror jag att du får ett tillfredsställande svar.

Micke.

Där på den sidan nämndes onekligen en del..tackar! :)

MEN jag fick ingen riktig uppfattning hur "up to date" alla dessa objektiv är. Hade jag köpt den nya Pentax-fullformataren så hade jag nog gärna också sett mig om efter objektiv som inte är allt för gamla och som jag kan hitta i någon butik..typ cyberphoto. Visst..gamla objektiv kan ju också vara bra och med stabilisering i huset får man tillgång till funktionen oavsett om det är nya eller äldre objektiv som sitter monterat på, men optiskt bör det ju ha hänt ett och annat de senaste 10-15 åren.

Jag skulle exempelvis kunna vara intresserad av objektivet FA 24/2.0..men det verkar vara konstruerat redan 2004, dvs för 12 år sedan. Finns det att få tag på i någon butik eller är man tvungen att köpa begagnat ifall man vill ha den brännvidden? Cyberphoto hade inte den och jag kunde inte få fram den på prisjakt. Har inte kollat övriga butiker i Sverige, så det är kanske möjligt att den går att köpa där?
 
Hade jag köpt den nya Pentax-fullformataren så hade jag nog gärna också sett mig om efter objektiv som inte är allt för gamla och som jag kan hitta i någon butik..typ cyberphoto. Visst..gamla objektiv kan ju också vara bra och med stabilisering i huset får man tillgång till funktionen oavsett om det är nya eller äldre objektiv som sitter monterat på, men optiskt bör det ju ha hänt ett och annat de senaste 10-15 åren.

Det var lika för Nikonanvändarna när FX lanserades. D serien kändes ganska utdaterad jämfört med moderna objektiv. Det har dröjt ganska många år innan fasta vidvinklar lanserats, men nu är utbudet ganska bra.
Det finns säkert några gamla skruvgluggar som blir användbara, speciellt macroobjektiv.

Skall bli intressant att höra hur pass bra K-1:an och de nya objektiven är.
 
Siktar på den här kameran å 28-105 nån gång i okt-nov, Tycker förresten att det objektivet liknar ett TOKINA som jag har till min gamla Nikon FM2:a Kan det vara en modernare version av det måntro?
 
en annan tanke, Pentax har ju en mellanformatskamera oxå, 645 heter den väl? kan man säga att deras mellanformatskamera har banat väg för denna första fullformatare?

I en dagsfärsk artikel på DP Review kan man läsa:
"When I spoke to Kazunobu Saiki, general manager of Ricoh’s Marketing and Communication department last year in Japan, he told me that the company’s forthcoming full-frame DSLR was aimed at ‘our existing customers’. I.e. those new 645D/Z fans and a whole generation of DSLR photographers (especially in Asia) who love Pentax cameras for their features, pricing, and custom color options. Plus of course the ultra loyalists around the world who have stuck with the Pentax brand over the years and refused to switch systems in the hope that one day, a camera like the K-1 would eventually be produced. I know they're out there. They send me emails."

vilka hus skulle ni jämföra denna med hos Canon o Nikon?

Ett test av en produktionsfärdig K-1 finns ju inte ännu. Vi har ju bara specen att jämföra. Beroende på vad man jämför så kan man givetvis finna motsvarigheter men K-1 är ganska olik konkurrenterna. Glöm inte Sonys A99 som har tillsammans med K-1 har både ledad display, sensorstabilisering och GPS.

Får man säga att Pentax är något av ett "entusiasm märke" ?
Ja så är det nog vågar jag påstå.
 
Siktar på den här kameran å 28-105 nån gång i okt-nov, Tycker förresten att det objektivet liknar ett TOKINA som jag har till min gamla Nikon FM2:a Kan det vara en modernare version av det måntro?

Pentax har haft 3 st 28-105 i produktion men ingen av dem delar samma konstruktion som den nya D FA 28-105. Den har precis som Tokinas 15 linser i 11 grupper. Pentax har ju samarbetat med Tokina förr så det kanske är som du säger.
 
Jag skulle exempelvis kunna vara intresserad av objektivet FA 24/2.0..men det verkar vara konstruerat redan 2004, dvs för 12 år sedan. Finns det att få tag på i någon butik eller är man tvungen att köpa begagnat ifall man vill ha den brännvidden? Cyberphoto hade inte den och jag kunde inte få fram den på prisjakt. Har inte kollat övriga butiker i Sverige, så det är kanske möjligt att den går att köpa där?

FA* 24mm/F2.0 tillverkas inte längre men den är hyfsat vanlig på Ebay i diverse skick.

Vill man ha fasta vidvinklar med AF så finns det i intervallet 20-28 endast på begagnatmarknaden men till ganska trevliga priser:

FA 20/2.8
FA* 24/2.0
F och FA 28/2.8

Däremot så tillverkas fortfarande FA 31/1.8 och FA 35/2.0 fortfarande. 31:an är en av de Tre Muskutörerna ( FA 31, 43 och 77 Limited) och närmast legendarisk bland oss Pentaxanhängare. Jag har en själv och kan knappt bärga mig att få börja använda den på K-1 då brännvidden kommer till sin rätt.

Den nya D FA 15-30/2.8 som bygger på Tamrons motsvarighet är väldigt dyr men den presterar väldigt bra om man tittar på tester som gjort på t ex Nikon.

Jag tror och hoppas att Pentax kommer att släppa nya objektiv nu när K-1 är här. Något som Pentax alltid saknat är objektiv typ 24/1.4 och 35/1.4. Men om K-1 blir en succe så kanske Sigma uppdaterar att även passa k-bajonetten.
 
Jag har inte hunnit fota mycket senaste året, men med nytt hus kommer ny inspiration och kanske andra prioteringar :) Skall bli kul att se hur alla gamla FA objektiv presterar på digitalsensor.

Någon som fått kläm på om bländarringen är kopplad på K-1?
 
Någon som fått kläm på om bländarringen är kopplad på K-1?

Min gissning är nej. De har haft alla chanser att göra detta tidigare och inte gjort det då, så jag kan inte se varför de skulle göra det nu. Det är synd för det är en funktion jag också skulle vara väldigt intresserad av. Men jag gissar att det ligger något bakom, extra kostand eller mer komplicerad konstruktion, eller kanske ett försök att få folk att köpa nya objektiv. Varför man nu skulle vilja det med alla fina gamla objektiv som finns.
 
Ett rejält Chassi i metall, det tycker vi om! Har svårt för plast/karbon som man ersätter med på vissa kameror.......................................

Mmm, Pentax har ju metallchassi på de flesta av sina DSLR's (och på alla som nu är i produktion). Aluminium på de enklare modellerna. De dyrare har även kamerahuset helt i magnesium-legering där de billigare har plastkomposit ovanpå metallchassit. Så har Pentax gjort under många år...
 
Verkar mycket lovande. Något som fångade mitt intresse var bildstabiliseringens förmåga att flytta sensorn så varje enskild pixel får utnyttja RGB på färgfiltret. Borde rent teoretiskt innebära att det blir en väldigt färgsäker kamera - utöver de uppenbara fördelarna med inbyggd stabilisering.
.

Denna teknik finns redan på K-3 II och är mycket uppskattad. Detta är Pentax svar på Olympus teknik med att ta flera bilder för att höja upplösningen. Funkar bäst för stilla motiv men ändå.. Ett alternativ till Sigmas Foveon sensor..
 
Jo det ser bra ut förutom antal bilder /sekund som kunde vara bättre samt att man ju inte vet hur bra AF är, antalet AF punkter är ju inte rekordhögt

Hade kameran haft fler AF punkter så hade de varit mindre. APS-C kameran K-3 II har 27 punkter och därmed betydligt fler än det tidigare 11 punkts systemet, men samtidigt krympte punkterna i storlek.

Bilder / sekund räcke till, men Pentax satsar inte på sportfotografering utan är traditionellt ett märke för landskap, stads- och porträttfotografering samt vildmarksfotografering.

en annan tanke, Pentax har ju en mellanformatskamera oxå, 645 heter den väl?
kan man säga att deras mellanformatskamera har banat väg för denna första fullformatare?

Nej, de är inte relaterade, lika lite som 645:an på den analoga tiden banade väg för Pentax småbildskameror. Pentax började ju med småbildsformatet, sedan utvecklade de mellanformataren 67 som blev populär hos ateljéfotografer. Och sedan kom 645-kameran som var den första riktigt "field ready" mellanformataren för landskapsfotografering med programautomatik. 645D och 645D II har fortsatt denna tradition.

vilka hus skulle ni jämföra denna med hos Canon o Nikon?

Kan inte Canon eller Nikon, men K-1 är vädertätad och klarar av att duscha med och tappa i vatten utan problem. De nya objektiven till kameran är också vädertätade. Pentax APS-C kameror är också vädertätade. Magnesiumhus med vädertätning och vädertätade objektiv är en USP för Pentax.


[/quote]
Någonstans mellan 5D SR och 5D mk III ?[/quote]

5D är väl en mer konsumentinriktad kamera utan vädertätning?

Får man säga att Pentax är något av ett "entusiasm märke" ?

Det har Pentax varit länge... :)
 
Inte för att jag har tänkt byta till Pentax..men jag undrar lite hur det ser ut på objektivfronten. Var inne på cyberphotos sajt och kollade lite, men där var det minst sagt skralt med originalobjektiv att välja på. För undertecknads del hade nog alternativen räckt till tror jag då jag endast är i behov av typ en normalzoom, en ljusstark 35:a samt en 70-200. Det ser ju faktiskt Pentax ut att kunna erbjuda..och dessutom av hög kvalitet. Dock finns det väl inga zoomar med f4, utan man hade varit tvungen att släpa på onödigt ljusstarka och tunga objektiv i så fall. Är det någon som vill upplysa mig om hur Pentax objektivpark ser ut!? Kan man förvänta sig nya objektiv nu när det släpps en fullformatare?

Ps..om detta inlägg inte anses passa i denna tråd får moderatorerna gärna skapa en ny tråd som handlar om Pentax-objektiv!

Här finns de objektiv som är i produktion idag och som Pentax marknadsför.
Objektiven som heter FA och D FA är för småbildsformat 24x36, men passar även APS-C formatet.
Observera nu att flera av DA objektiven för APS-C även passar 24x36. Det gäller inte vidvinklarna eller zoomarna, men det gäller teleobjektiven DA Star (vädertätade) 200, 300 och 560 och även DA 50 f/1.8, men här kan man lika gärna använda klassikern FA 50 f/1.4 istället och som fortfarande finns i produktion.

http://www.ricoh-imaging.se/se/zoomoptik.html

Pentax kommer med nya FA Limited-objektiv, troligen uppdateras med HD linsbehandling, inom en snar framtid. Den tidigare serien finns fortfarande tillgänglig.

Pentax arbetar på nya objektiv för 24x36 formatet, så utbudet kommer att expandera. Det är främst vidvinklar som det är brist på i dagsläget, det täcks idag av det nya 15-30 objektivet. På telesidan ser det bra ut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.