Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax DSLR 10 Mp

Produkter
(logga in för att koppla)
Sensorn är samma, men det runtomkring, inklusive bildprocessorn, är nytt och har tagits fram i samarbete med Samsung - till skillnad från DL:en. Detta gör att jag inte tror på en mjukvaruuppdatering för de gamla modellerna, men vem vet? "Datorn" skiljer sig alltså åt.

En uppgradering av PhotoLab, med de nya algoritmerna, kommer säkerligen snart finnas för nedladdning och då får du ju tillgång till snygga JPEG:er där. :)

Hälsar
R
 
Det enda som känns lite surt för mig är att jag har precis köpt ett bra raw-hanterings program som heter Raw Developer. Jag kikade en del på Silkypix som jag tyckte om, och det vore typiskt om det är en full-version av Silkypix som blir nya photo laboratory.

Hur som helst ska jag till Minsk nu i helgen, och då ska det bli mycket fotande!! :) :)
 
Du behöver inte oroa dig eller känna det är surt. :) Silkypix kommer ej medfölja de nya Pentax modellerna, utan det är Pentax PhotoLaboratory 3. Samma program som förut, i stort sett samma utseende och användarmiljö som tidigare PhotoLab, men Pentax egna bildhanteringsrutiner är ersatta med koden från Silkypix bildhantering. Så, på ytan samma PhotoLab som tidigare, under ytan förbättrade algoritmer som ger bättre resultat. Silkypix är ju känt för fin graduation och levande färger med superb detaljåtergivning.

Dock skulle jag inte bli förvånad över om man kan uppgradera till "riktiga" Silkypix via Pentax, till en skälig kostnad. Det skulle vara en naturlig utveckling på deras samarbete. Vi får väl se vad som händer...

Hälsar
R
 
Det står att den skall finnas i handeln i Juli beträffande K100D. Kan man hoppas på att det även gäller Sverige?
 
så detta tal om en 10mp kamera från pentax är än så länge inte bekräftat? eller är det bekräftat på så sätt att den inte kommer att dyka upp?

förresten, jag har helt missat det här med uppdateringar av mjukvaran i kameran. jag köpte min DS i somras, finns det möjlighet att uppdatera mjukvaran i den och isof hur gör jag det?

//bengt
 
Sitter i tidsnöd men det är bekräftat med en 10mp kamera. Dessa är inte den. Detta är enklare modeller. Vidare går du enklast in på www.pentax.com och väljer USA och laddar ner både driver och bruksanvisning. Står hur man gör... Lycka till...
 
bengt luthman skrev:
så detta tal om en 10mp kamera från pentax är än så länge inte bekräftat? eller är det bekräftat på så sätt att den inte kommer att dyka upp?

förresten, jag har helt missat det här med uppdateringar av mjukvaran i kameran. jag köpte min DS i somras, finns det möjlighet att uppdatera mjukvaran i den och isof hur gör jag det?

//bengt

På PMA mässan i februari så visade Pentax en prototyp av sin nya professionella modell, som har diskuterats i början av den här tråden. Redan från början sa Pentax att den här kameran kommer till hösten. Det är inte höst än.

De nyheter som vi diskuterar just nu är två nya instegsmodeller, de är alltså ej den professionella modellen utan mer plånboksvänliga modeller som vänder sig till den som ska köpa sin första digitala systemkamera.

Att Pentax nu släpper nyheter om nya instegsmodeller innebär *inte* att Pentax kommer avstå från att lansera den professionella modellen med 10Mp. Pentax plan är fortfarande att lansera den modellen till hösten, detta har *inte* ändrats.

Jag kan förstå att det verkar otroligt att Pentax kan göra fler kameror och dessutom för flera marknadssegment, men den här gången klarar faktiskt Pentax av att lansera både instegsmodeller och en professionell modell samma år. :)

Här finns uppdateringen till DS inklusive instruktioner:

http://www.pentax.se/index.asp?url=http://www.pentax.se/default.asp?cat_id=118
 
tackar det var inte så svårt. eftersom jag aldrig använder något annat än Av och M lägena så var det kul med AF-C, men jag tycker att den inte riktigt ger någon wow upplevelse..
 
Uppdateringen gör vissa saker bättre, men det är mest kosmetiska för mer användarvänlighet och trivsammare miljö. Ju mer man dyker ner i den, desto mer upptäcker man. Riktigt trevligt. Mmm... och så kan man ju få menyn på svenska också. :)
 
åh, jag håller på att gå åt. jag behöver köpa en ny kamera (min *ist D har tjänat troget i över två år men främst skrivhastigheten och antalet pixlar begränsar) och hade precis bestämt mig för att byta till nikonsystemet och köpa en d200. problemet är att jag skulle behöva köpa objektiv, blixt och andra tillbehör för en hel del pengar.

men som sagt, jag hade precis tagit det beslutet. och så kommer nyheten om en ny semiproffesionell pentax och "förstör" allting. men jag behöver egentligen kameran nu, inte nån gång i höst. jag skulle åtminstone behöva kameran i augusti, har ni experter någon mer tydlig vibb på när modellen lanseras?

åh, frustration!
 
Officiellt så har inte Pentax släppt mer definitiv information än "hösten" (den vaga formuleringen sägs bero på frågor kring tillgången på 10Mp sensorn, vilket är förståeligt med tanke på historien - för när Pentax lanserade D modellen så kunde inte Sony leverera sensorn i tid så projektet försenades tre månader).

Inofficiellt hoppas Pentax på att kunna sätta den i produktion under sommaren, senast under augusti,sen ska den skeppas och sen distribueras ut i butik så en kvalificerad gissning blir tidigast september senast oktober.

Hälsar
R
 
Roland Mabo skrev:
Officiellt så har inte Pentax släppt mer definitiv information än "hösten" (den vaga formuleringen sägs bero på frågor kring tillgången på 10Mp sensorn, vilket är förståeligt med tanke på historien - för när Pentax lanserade D modellen så kunde inte Sony leverera sensorn i tid så projektet försenades tre månader).

Inofficiellt hoppas Pentax på att kunna sätta den i produktion under sommaren, senast under augusti,sen ska den skeppas och sen distribueras ut i butik så en kvalificerad gissning blir tidigast september senast oktober.

Hälsar
R
Jag tar för givet att Pentax mål är ett presentera den på Photokina i September va? Sen om dom hinner var en annan sak...

//Larsa
 
Ja, den kommer visas i färdigt skick på Photokina. Den har visats i Samsung version på Seouls fotomässa nyligen, så kameran är i princip klar.

Hälsar
R
 
komemr alltså även samsung att släppa en liknande modell som pentax? känns lite korkat om de nu ska samarbeta borde de ju inte konkurera...
 
Samsungs version av K100D/K110D kommer skilja sig åt i design från Pentax versioner då dessa har framtagits gemensamt, men Samsung har inte varit involverad i framtagandet av den nya 10Mp proffsmodellen (projektet var för långt gånget för det när Samsung klev in). Det tar tid att göra en egen version och om Samsung vill kunna sälja en 10Mp proffsmodell nu så var det snabbast och enklast att ta den modell som Pentax redan har utvecklat. I annat fall hade de fått vänta minst ett halvår till.

Troligen kommer Samsung enbart sälja proffsvarianten på den koreanska marknaden och på andra marknader där Pentax ej är synlig.
Samsungs version av K100D/K110D kommer däremot finnas tillgänglig på alla stora marknader.

Hälsar
R
 
är det troligt att det kommer vara någon prisskillnad på dessa två modeller(pentaxs och samsungs) eller kommer de att ligga i samma segment. ryggmärgskänslan är väl att pentaxs modeller kommer att ligga något högre i pris. har jag fel??
 
Proffsvarianten kommer troligen kosta ung samma då det är samma kamera. Samsungs versioner av Pentax nya instegsmodeller K100D/K110D kommer att presenteras på Photokina mässan, det är för tidigt att säga något om pris men troligen kommer de ligga i samma prissegment. Även för tidigt att säga hur de kommer att skilja sig åt. En grej de kan göra är att Samsung skippar Pentax 11 fälts AF system och kör vidare på det 5 punkts som introducerades i Pentax DL2, det skulle sänka priset direkt på Samsungs version.

Hälsar
R
 
Verkar bara ha varit koreanska, vilket också indikerar att Samsung kanske inte tänker sälja modellen på andra marknader än sin lokala. (de har inte gjort ett officiellt pressmeddelande på engelska än). Så jag vet inget mer om den än att den har visats där...

Hälsar
R
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.