Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax DSLR 10 Mp

Produkter
(logga in för att koppla)
Med en 2X-telekonverter kan man tillsammans med t ex ett 300-tele få 600 mm brännvidd, d v s 300 mm längre brännvidd trots att konvertern i sig själv bara är några få cm tjock. Samma princip utnyttjas i s k äkta teleobjektiv där linsernas brytkraft är övervägande positiv längst fram och negativ längst bak, denna negativa brytning fungerar då som en inbyggd telekonverter och gör att objektivets bakre huvudpunkt, som man räknar brännvidden ifrån, hamnar framför objektivet.

Hos ett vidvinkelobjektiv till en spegelreflexkamera blir det tvärtom. För att få plats med kamerans spegel gör man dessa objektiv med negativ brytning längst fram och kraftigt positiv längst bak och får på så sätt ett objektiv där den bakre huvudpunkten istället hamnar långt bakom objektivets bakre lins.
 
Roland Mabo skrev:
... "bossen" har sagt att de fortsätter utveckla objektivfattningen med nya funktioner utan att förlora i bakåtkompatiblitet. ("progressive evolution").
Det är väl kanske att hoppas för mycket, men jag hoppas i alla fall att Pentax återinför den mekaniska bländaravkänningen på kamerahuset.
Full kompatibilitet tillbaka till 1975 ... det vore mumma!

Men förmodligen kommer de inte att göra det.

-- MW
 
Nu är det i alla fall bara drygt två månders väntan kvar och så är det färdigskakat:) Men den verkar inte gå att betälla ännu vad jag kunnat se???
 
Jag tror också det. Som trogen Pentaxägare är man ju van att vänta på nya modeller. Skulle bli positivt överraskad om semipromodellen dyker upp före nyår...?
 
Man kanske har varit overoptimistisk, sag iaf att den gick att bestalla pa en utlandsk site men utan pris och leveranstid.
 
En tysk site www.tekade.de

Det går inte at länka direkt men sök på kameror och Pentax så finns Pentax nya 10 mp med antiskak där att beställa. Vore det inte för att det eventuellt är samma sensor som D200 skulle det kännas mer riskfitt att lägga en order. Om så är fallet vill man nog gärna se om Pentax lyckats bättre med brus och bandning än Nikon gjort.
 
Senast ändrad:
blackursus skrev:
Jag tror också det. Som trogen Pentaxägare är man ju van att vänta på nya modeller. Skulle bli positivt överraskad om semipromodellen dyker upp före nyår...?

Det där är inte riktigt sant. D blev försenad tre månader därför att Sony inte kunde leverera sensorn i tid, men både DS och DL kom ut på marknaden strax efter att de hade visats i sin färdiga form. På PMA mässan visades en prototyp av 10Mp modellen och på Photokina mässan kommer kameran visas i sin färdiga form, vilket torde innebära att den finns i svensk handeln i slutet av oktober.

Hälsar
R*
 
Hoppas du har rätt! Väntade länge på Z-1 innan den kom. Länge på första DSLR också. Nu är det dags för en riktigt bra (läs semipro) digital systemkamera för att inte ge bort hela marknaden till Canon och Nikon mfl utan strid. Om man nu kan beskylla Pentax för det men Samsungmodellerna har ju dröjt hur länge som helst innan de går att köpa. Främst lillebror som motsvarar *ist DL2...

Ha det!
 
Samsung GX-1L finns inte på Focus hemsida (genereralagent Samsung techwin) och det finns ingen indikation på att de kommer ta in den till Sverige, däremot så finns GX-1S sedan en tid tillbaka i vårt fantastiska land. :)

Hälsar
R
 
Ok, Det är visserligen en tid sedan som jag läste på internationella sidor. Bla dpreview där den inte heller fanns inte i andra länder. Redan då var det sent. Kanske de har fått den nu?
Skall man då köpa *ist DL eller vänta på något nytt? Är semipro 10 mp nästa modell Pentax lanserar? Kommer inget före sommaren? Har en kompis som skall köpa och han litar på mina råd. Men jag famlar ju i mörkret.... ;-)
// Peter
 
Om man klarar sig med det DL:n erbjuder får man mycket kamera för pengarna. Men om man behöver något som bara finns i DS så är väl Samsungen ett bättre val, t ex TTL blix, större buffer vid seribildtagning, fler fokus-punkter mm mm

Om man behöver ännu mer får man väl vänta...
 
Inte för att jag förstår vilken du menar med "den". GX-1S finns att köpa i Sverige sedan några veckor, GX-1L kommer inte att komma hit alls som det ser ut nu - iaf inte via Focus trading. Jag är medveten om att Cyberphoto listar den, men Cyberphoto har en tendens att lista alla kameror som de hittar en pressrelease om på internationella sidor - det är ingen indikation på att produkten verkligen kommer till Sverige via reguljära kanaler, möjligen en indikation på att Cyberphoto är intresserad av att direktimportera produkten om den inte tas in via en officiell generalagent. Så, om du är intresserad av Samsung så är det GX-1S "som gäller". Glöm GX-1L för svenskt vidkommande. (den går att köpa i Asien för den som är intresserad).

Pentax kommer visa en ny modell före Photokina, ersättaren till dagens DS/DL serie men de har inte talat om något officiellt än för denna modell är mycket, mycket hemlig (ok, inte så hemlig eftersom det skrivs om den på massa forum världen över) och väldigt spännande. Visas den under sommaren blir det svensk lansering till hösten, troligen augusti/september.
 
Pentax var snabba den här gången, idag har de släppt information om nya K100D och K110D.

K110D ersätter *ist DL och DL2 modellen, designen är lätt förändrad och den verkar ha liknande möjligheter.

K100D ersätter DS och DS2 modellen, den har inbyggt skakreduceringssystem.

Enligt rykten så har båda modellerna uppgraderad elektronik och intern mjukvara, bl a så sägs autofokusen vara snabbare (K100D visades "av misstag" på en rysk fotomässa för en månad sedan och rapporterna därifrån talar om en avsevärt förbättrad autofokus).

Så svaret på vilken Pentax man ska köpa, är givetvis någon av de nya K modellerna. :)

Tyvärr är det fortfarande Sonys 6Mp sensor som används, men den gör sitt jobb väl och framförallt har den lägre brus vid höga ISO tal än dagens 8Mp sensorer, vilket är troligen svaret på varför Pentax fortsätter med den. (ett alternativ hade varit Cypress 9MP CMOS, men då Pentax inte har valt att använda den än så verkar bruset fortfarande vara för högt).
 
Tack för snabb info. Att jag får fel på denna typ av antaganden (Pentax hastighet på modelluppgraderingar) kan min stolthet lätt svälja! :)
 
Mmm...vid närmare genomgång så verkar K100D och K110D vara precis samma kamera, enda skillnaden verkar vara att K110D har inbyggd skakreducering och är därmed lite dyrare och lite tyngre.

Det saknas en modell mellan insteg och pro, men jag har full tillförsikt att det kommer sen. :)

Hälsar
R
 
Eftersom det är samma sensor... Kommer Pentax att släppa en mjukvaru-uppdatering för de gamla kamerorna???
En bättre jpg algoritm i min DL hade varit mumma :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.