papi skrev:
Jag tänkte mer att din frågeställning i första hand gällde K10D då den ligger i den tråden och din fråga gäller just K10D. Du behöver inte vara orolig för att Pentax semipromodell har försämrat blixtsystem.
Ok, så K100D har ett försämrat blixtsystem jämfört med din äldre Pentax? Låter bra om din gamla, och isåfall K10D, kan TTL-styra exponeringen hos andra blixtar med den interna blixten utan att den påverkar bilden.
Pentax skulle nog kunna vinna en del försäljningar genom att släppa den fulla infon om K10D innan försäljningen av Sony A100 nått sin topp, Pentax tidigare släpp har som sagt alltid innehållit några väsentliga eftersläpningar gentemot resten av marknaden så jag tror det är fler än jag som inte vågar lita blint på att Pentax verkligen kommer att leverera vid släppet av K10D.
K10D skall konkurera med både Nikons D200 och Sony Alpha. Antingen blir det två kameror med olika pris och prestanda eller så blir det en med liknande D200 prestanda och närmare Alphapris. Pentax har dessutom lovat en förbättrad brusbild så det finns mycket att se fram emot.
Det låter onekligen bra, och deras tidigare modeller hade ganska bra brusreducering vid JPG, men frågan är hur mycket de kan göra i verklig skillnad (icke-brusreducerad RAW) med samma sensor (DPReview nämnde t.ex. att det verkliga bruset i Pentax DS låg ungefär i linje med Nikon D70 trots att Pentaxen producerade mycket trevliga JPG-bilder på ISO1600+).
Tyvärr verkar det inte som Tokinagluggarna omfattar Pentax fina primes och vad jag sett finns de inte i Sonyfattning. Men det är väl fint att andra kan ta del av bra optik, dock inte indentisk med Pentax, saknar tex den suveräna Pentax coatingen.
Charmen med Pentax primes är väl att de är platta? Ingen av de nya primesen har väl ens under 2 i bländarvärde? Visst, vill man betala väldigt mycket för bästa optiska kvalitet är det ju dyr orginaloptik som gäller, men mot den kundgruppen är jag inte säker på att det är en nackdel för Sony att man måste betala ännu lite extra för de finaste Zeissgrejerna.
Att presentera en komplett optikkarta med datum och ungefärliga priser är dock något som säkerligen också skulle kunna ge utomstående mer förtroende för Pentaxsystemet. Just nu verkar de hinta och släppa gluggar lite sporadiskt på ett sätt som, tillsammans med att de försöker dränka marknaden i lågprishus, får en att undra om tillverkaren själv är osäker på systemets överlevnad och vill se hur försäljningen tar sig innan de binder upp sig publikt i seriösa åtaganden.