Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax DSLR 10 Mp

Produkter
(logga in för att koppla)
Kul, väldigt lik en DS fast med aningen mer avrundade former och några fler knappar. Ser att bla seriebildstagning har fått en egen knapp. Säkert en bra grej.
 
Isakisak skrev:
Jag tror inte det är seriebildstagning. det är nog snarare alternativexponering, bracketing?

På baksidans övre vänstra hörn är det en knapp för "bracketing". Reglagen är närmast identiska med istD förutom bildstabiliseringen, fn och minneskortdörren.
 
Den verkar sakna knapp för bildstabilisering?

Har Pentax bestämt sig för att slopa den i sin dyrare modell?
 
Du skräms!

Bildstabiliseringen måste vara den omärkta på baksidan till höger om Fn-knappen, samma läge som på K100D.

Såg för övrigt att det spekuleras i att sensorn skulle vara 12 MP och från Samsung, men det verkar väl mindre troligt då Pentax själva uppger 10 MP...
 
Från Kamera & Bild

"I nästa nummer av Kamera & Bild kan du läsa en längre version av texten. Där skriver jag också om de kommande modellerna K10D och K1000D. Nummer 7 utkommer 18 juli i butik."
 
Från Pentaxforumet på DP:

"Just talked to the local distributor of Pentax and he said he will have 2 K10D on the 14th of August. I am going to have a look at them on the 16th if I manage. They are going to be released in September along the new DA 70mm Ltd."


Ser hoppfullt ut med tidplanen om detta stämmer!
 
Tidsplanen håller.
En del distributörer, dock ej Pentax Sverige vad jag har förstått, har fått ta del av förproduktionsmodeller av den nya 10Mp modellen. Detta för att kunna känna på den innan och börja sätta igång planer för marknadsföring, utbildning av säljare etc. Detta är en viktig och seriös satsning från Pentax.

Lansering i September, produktionslinan håller på att trimmas in nu. I svensk handel tidigast slutet av september, jag tror fortfarande på början av oktober.
Hälsar
R
 
Det finns en uppgift som säger samma prisklass som D200 och 30D (17 - 19 000 SEK), det finns också uppgifter som säger samma prisklass som Sony Alpha och kommande nya Nikon D70 (runt 10 000 SEK).

Min tolkning är att det rör sig om två olika 10Mp modeller (som Pentax Sverige har hintat om i våras).

Eftersom namnet inte är officiellt än ("K10D" är det som många gissar, men en lika bra gissning är "K1D") och eftersom det bara visats en prototyp, men inte två, så är förvirringen total om vilken kamera som vi pratar om.

En av dessa kommer visas i färdigt skick på Photokina för att sedan finnas till försäljning strax därefter. Den andra kommer dröja något längre, men förhoppningsvis släpps nyheten om den på Photokina och kanske även en prototyp. Jag tippar på november-december lansering på den.


Hälsar
R
 
Inga rykten om förbättringar av blixtsystemet i K10D till att låta kamerans interna blixt styra en extern blixt istället för att kräva att folk köper minst två blixtar för att kunna använda en av dem trådlöst? :)

Kostnaden för en extra blixt gör ju tyvärr att man måste lägga till 3000+ kr till priset av ett Pentaxsystem med trådlös blixtstyrning i jämförelsen med motsvarande Nikon eller Sonysystem (vilket t.ex. gör en K100D med trådlös blixt dyrare än motsvarande Sony A100 + blixt och borde drabba K10D i jämförelsen med Nikon D200).
 
Jag är ingen blixtexpert men på min 3 år gamla istD kan man styra den externa blixten Wierless från kamerans inbyggda blixt. Så om det är det du funderar över skulle jag bli minst sagt förvånad om Pentax plockat bort den funktionen från K10D.

Annars räcker det gott att jämföra lite optikpriser för att inse vilket system som ger mest för pengarna ;)
 
papi skrev:
Jag är ingen blixtexpert men på min 3 år gamla istD kan man styra den externa blixten Wierless från kamerans inbyggda blixt. Så om det är det du funderar över skulle jag bli minst sagt förvånad om Pentax plockat bort den funktionen från K10D.
Enligt manualen för K100D krävs det en extern blixtenhet på kameran för att styra en annan extern blixt. Det finns dock lite varianter på slavblixtlägen där både den interna och en extern blixt används, men man vill helst undvika ljus från den interna blixten och funktionen kan knappast jämföras med styrningen som de andra märkena ger (och som Pentax också erbjuder till kostnad av en extra extern blixt).

Annars räcker det gott att jämföra lite optikpriser för att inse vilket system som ger mest för pengarna ;)
Ja, risken blir väl att alla andra märken än Pentax får tillgång till Pentax optik billigare under namnet Tokina :)

edit: Jag övervägde allvarligt Pentax och de brukar göra några viktiga områden riktigt bra (brus, sökare, nu bildstabilisering) men det känns tyvärr som om de alltid också har några områden där de ligger två-tre år efter marknaden i sina nya modeller (upplösning och bufferstorlek i K100D, kanske blixtsystem i K10D etc.)
 
wsaar skrev:
Enligt manualen för K100D krävs det en extern blixtenhet på kameran för att styra en annan extern blixt.

Jag tänkte mer att din frågeställning i första hand gällde K10D då den ligger i den tråden och din fråga gäller just K10D. Du behöver inte vara orolig för att Pentax semipromodell har försämrat blixtsystem.

Alla kameror har sina starka och svagare sidor och man kan knappast begära att en instegs dslr skall kunna lika mycket som en promodell. Sammantaget tycker jag Pentax K100D står sig väl mot konkurenterna med många funktioner som andra saknar, men den är inte bäst på allt.

K10D skall konkurera med både Nikons D200 och Sony Alpha. Antingen blir det två kameror med olika pris och prestanda eller så blir det en med liknande D200 prestanda och närmare Alphapris. Pentax har dessutom lovat en förbättrad brusbild så det finns mycket att se fram emot.

Tyvärr verkar det inte som Tokinagluggarna omfattar Pentax fina primes och vad jag sett finns de inte i Sonyfattning. Men det är väl fint att andra kan ta del av bra optik, dock inte indentisk med Pentax, saknar tex den suveräna Pentax coatingen.
 
papi skrev:
Jag tänkte mer att din frågeställning i första hand gällde K10D då den ligger i den tråden och din fråga gäller just K10D. Du behöver inte vara orolig för att Pentax semipromodell har försämrat blixtsystem.
Ok, så K100D har ett försämrat blixtsystem jämfört med din äldre Pentax? Låter bra om din gamla, och isåfall K10D, kan TTL-styra exponeringen hos andra blixtar med den interna blixten utan att den påverkar bilden.

Pentax skulle nog kunna vinna en del försäljningar genom att släppa den fulla infon om K10D innan försäljningen av Sony A100 nått sin topp, Pentax tidigare släpp har som sagt alltid innehållit några väsentliga eftersläpningar gentemot resten av marknaden så jag tror det är fler än jag som inte vågar lita blint på att Pentax verkligen kommer att leverera vid släppet av K10D.

K10D skall konkurera med både Nikons D200 och Sony Alpha. Antingen blir det två kameror med olika pris och prestanda eller så blir det en med liknande D200 prestanda och närmare Alphapris. Pentax har dessutom lovat en förbättrad brusbild så det finns mycket att se fram emot.
Det låter onekligen bra, och deras tidigare modeller hade ganska bra brusreducering vid JPG, men frågan är hur mycket de kan göra i verklig skillnad (icke-brusreducerad RAW) med samma sensor (DPReview nämnde t.ex. att det verkliga bruset i Pentax DS låg ungefär i linje med Nikon D70 trots att Pentaxen producerade mycket trevliga JPG-bilder på ISO1600+).

Tyvärr verkar det inte som Tokinagluggarna omfattar Pentax fina primes och vad jag sett finns de inte i Sonyfattning. Men det är väl fint att andra kan ta del av bra optik, dock inte indentisk med Pentax, saknar tex den suveräna Pentax coatingen.
Charmen med Pentax primes är väl att de är platta? Ingen av de nya primesen har väl ens under 2 i bländarvärde? Visst, vill man betala väldigt mycket för bästa optiska kvalitet är det ju dyr orginaloptik som gäller, men mot den kundgruppen är jag inte säker på att det är en nackdel för Sony att man måste betala ännu lite extra för de finaste Zeissgrejerna.

Att presentera en komplett optikkarta med datum och ungefärliga priser är dock något som säkerligen också skulle kunna ge utomstående mer förtroende för Pentaxsystemet. Just nu verkar de hinta och släppa gluggar lite sporadiskt på ett sätt som, tillsammans med att de försöker dränka marknaden i lågprishus, får en att undra om tillverkaren själv är osäker på systemets överlevnad och vill se hur försäljningen tar sig innan de binder upp sig publikt i seriösa åtaganden.
 
Senast ändrad:
wsaar skrev:
Ok, så K100D har ett försämrat blixtsystem jämfört med din äldre Pentax?

Du har fått en del om bakfoten är jag rädd. Pentax K100D ersätter Pentax DL och kostar dryga 5.000 kr.

Min gamla D kostade 18.000 när den kom och ersätts av nu av K10D.

Bland Pentax fina fasta gluggar finns även snabbare än f 2. Här kan du läsa mer i Luminous Landscape artikeln "The best autofocus lenses money can buy"

http://www.luminous-landscape.com/columns/sm-02-05-02.shtml


Om du vill veta mer om Pentax nya och kommande linser så finns faktiskt detaljerad objektivkarta här:

http://dc.watch.impress.co.jp/cda/parts/image_for_link/44303-3291-11-2.html


Men visst, Pentax marknadsföring kunde vara bättre...
 
Senast ändrad:
papi skrev:
Du har fått en del om bakfoten är jag rädd. Pentax K100D ersätter Pentax DL och kostar dryga 5.000 kr.
Hmm... fanns det inte en Pentax DL2 som ersatte DL? Och vad hände med DS/DS2 samt de femton Samsungmodellerna? Nåja, när de släpper K100D som systemets för tillfället enda skakstabiliserade hus och med verkliga autofokusförbättringar är det väl knappast orimligt för oss utomstående att anta att även blixtsystemet är på topp (inte bara utomstående förresten, det var en Pentax DS ägare som hänvisade mig till K100D-manualen för att ta reda på vad blixtsystemet kan komma att prestera), men det är ju trevligt att du öppnat för att det kanske går att styra externa blixtar med den interna i K10D.

Bland Pentax fina fasta gluggar finns även snabbare än f 2. Här kan du läsa mer i Luminous Landscape artikeln "The best autofocus lenses money can buy"
Jag tänkte mer på de nya gluggarna som inte verkar vara ljusstarkare än många zoomar. I en fråga angående recensionen av A100an påpekade Phil på DPreview att 50 mm 1.4 - 1.8 objektiven som han använder för skärpetester kan upplösa klart över vad en 10 mp sensor visar, vilket bara bekräftar mitt tänk att strunta i primes till förmån för zoomar (speciellt om man inte vinner ljusstyrka), men vill man absolut ha toppkvalitet är det som sagt dyr orginaloptik som gäller. Kul att båda märkena som artikeln nämner, Zeiss och Pentax, är på gång med stabilisering i huset :)

Om du vill veta mer om Pentax nya och kommande linser så finns faktiskt detaljerad objektivkarta här:

http://dc.watch.impress.co.jp/cda/parts/image_for_link/44303-3291-11-2.html
De nya 2.8 zoomarna ser verkligen fina ut (tar hellre 16 - 50 f2.8 än Zeiss ljussvaga 16 - 80), men hade som sagt hört om dem innan via Tokina. Jag är dock tveksam till om systemet verkligen behöver fler ljussvaga primes och om det verkligen inte finns någon som vill ha ett lite längre tele än de 200 - 300mm som verkar finnas till försäljning just nu...

Men visst, Pentax marknadsföring kunde vara bättre...
Amen, de enda som verkar ha fattat behovet av att släppa specifikationerna för en ny 10 mp modell för att hindra A100an från att äta upp dess marknad verkar ju vara Nikon. Även om Pentax skulle drunkna i Nikonlarmet om de försökte köra en likadan kampanj just nu så kunde de åtminstonde tyst släppa specen där folk som själva söker upp informationen kan hitta den.
 
wsaar skrev:
Enligt manualen för K100D krävs det en extern blixtenhet på kameran för att styra en annan extern blixt. Det finns dock lite varianter på slavblixtlägen där både den interna och en extern blixt används, men man vill helst undvika ljus från den interna blixten och funktionen kan knappast jämföras med styrningen som de andra märkena ger (och som Pentax också erbjuder till kostnad av en extra extern blixt).


Ja, risken blir väl att alla andra märken än Pentax får tillgång till Pentax optik billigare under namnet Tokina :)

edit: Jag övervägde allvarligt Pentax och de brukar göra några viktiga områden riktigt bra (brus, sökare, nu bildstabilisering) men det känns tyvärr som om de alltid också har några områden där de ligger två-tre år efter marknaden i sina nya modeller (upplösning och bufferstorlek i K100D, kanske blixtsystem i K10D etc.)

har pentax några AF-S/USM motsvarigheter på telesidan?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.