ANNONS
Annons

Pentax DSLR 10 Mp

Produkter
(logga in för att koppla)
Sant, men Pentax Imaging Business chef har påstått att deras nya kamera kommer att ha lågt brus vid höga ISO tal på en nivå som man kan förvänta sig av en kamera som ligger i ett högre marknadssegment än den mer instegsbetonade *ist D serien. *ist D serien har idag de lägsta brusnivåerna bland instegsmodeller (vilket tyska Fotomagazin och Color Foto har kommit fram till grupptest), jag tolkar chefens uttalande som att nya 10Mp kommer ha ännu lägre brusnivåer.

Nikon D200 har högre brusnivå än D70/70S och alltså högre än *ist D serien.

Hälsningar*

Det låter ju inte som den blir direkt billig. Med alla funktioner borde den väl bli ett par snäpp dyrare än tex D200.

Pentax har en fördel här i och med att de samarbetar med Samsung så kan de köpa in komponenter från Samsung till bra pris, och tillsammans med Samsung kan de förhandla om bra pris på komponenter som Samsung inte tillverkar. Jag tror den hamnar som D200:an i pris. Absolut inte mer, utan troligen något under.

Hälsningar*
R

men fortfarande 15 hårbollar som ska hostas upp. Är den värd det tror ni i relation till D200 exempelvis. Får jag en bra kamera? En kamera som man kan både plåta reportage med tack vare lättarbetad och smidig samt sport pga tidigare digitala pentaxars akilleshäl - hastigheten.

Säkerligen har man förbättrat hastigheten på den här kameran. Får man sen IS på all optik och topprestanda på brus är iaf jag beredd att betala en del.Svårt att se vad D200 kan konkurera med då...

vad är IS på all optik?
Jag känner mig mest som att jag sitter fast i Pentaxträsket på grund av min första K1000 en gång i tiden. Men ni menar att det kanske inte är så dåligt utan rent av bättre än att ha en Canon/Nikon utrustning?

Varför i sådant fall?

Kommer den här kameran stilla min oro över att jag en dag kanske växa ur min utrustning?

Kanske inte IS (antiskak) fungerar med riktigt alla linser men för flertalet och där behovet är som störst på telesidan lär det väl fungera.

Svårt att se att tex C & N skulle komma upp med IS hus då de har lagt den tekniken i gluggarna.

raskolnikov skrev:
men fortfarande 15 hårbollar som ska hostas upp. Är den värd det tror ni i relation till D200 exempelvis. Får jag en bra kamera? En kamera som man kan både plåta reportage med tack vare lättarbetad och smidig samt sport pga tidigare digitala pentaxars akilleshäl - hastigheten.

Kameran är inte släppt än och endast knapphändiga tekniska uppgifter finns att tillgå, *men* enligt "bossen" KD Torigoe (chief executive Pentax Imaging Business) så kommer den ha den prestanda som krävs av en högklassig kamera, en prestanda av en klass som inte funnits med tidigare modeller, han nämner faktiskt snabbskjutning här.

Kameran har ett nyutvecklat AF system, exakt vad detta innebär finns det än så länge bara spekulationer - men "bossen" har sagt att de fortsätter utveckla objektivfattningen med nya funktioner utan att förlora i bakåtkompatiblitet. ("progressive evolution").

Hälsningar*

raskolnikov skrev:
vad är IS på all optik?

Kameran kommer att ha SR - "Shake Reduction" i huset, alltså liknande Konica-Minoltas 7D & 5D. Sensorn rörs för att kompensera skak och detta gör att i praktiken alla autofocusobjektiv blir antiskak objektiv. Manuella gluggarna kan inte bli det därför att de inte kan leverera kameran information om brännvidd. (behövs elektriska kontakter för det).Men det talas om en lösning där användaren själv ska kunna knappa in det, jag tror dock inte på sådan lösning för om användaren knappar in fel så kan det hända knasiga grejjer...

Pentax planerar många nya objektiv och tillbehör. Jag förstår inte varför man skulle vilja byta ner sig till en Canon eller Nikon, särskilt inte nu. :)

Hälsningar*

Roland Mabo skrev:

Pentax planerar många nya objektiv och tillbehör. Jag förstår inte varför man skulle vilja byta ner sig till en Canon eller Nikon, särskilt inte nu. :)

Hälsningar*

Härligt att Pentax börjar göra seriösa grejer igen! ;o) (ni behöver inte kommentera den raden!)
Jag är inte den som vill underblåsa systemkriget men nu går jag faktiskt i tankar på att byta från Canon. Så det är välkommet att höra att Pentax satsar vidare på det övre konsumentsegmentet.

Jag skulle nöja mig med min 300D om det inte var för tidsfördröjningen vid start. Trivs bra med systemet som sådant, bra beg marknad mm, men jag har upptäckt att mitt sätt att hålla kameran inte fungerar så bra med Canons bättre modeller. Anledningen är något så simpelt att näsan och tummen krockar när jag ska använda bakre inmatningsratten samtidigt som jag tittar i sökaren! (Kunde inte undanhålla er Pentax-lirare den poängen!)

/ Leif

lusidor skrev:
Anledningen är något så simpelt att näsan och tummen krockar när jag ska använda bakre inmatningsratten samtidigt som jag tittar i sökaren!

/ Leif

Min näsa fick en praktisk canonvinkel efter ett gruff i korvmojjen på 80-talet. Trots fysiska företräden blev det till slut Pentax i alla fall.

Jag levde också i tron att även ett måttligt tele måste ha en viss längd. Såg för övrigt 300 mm linsen på RITZ Camera för en tid sedan men här verkar den inte finnas längre.2.8 alternativet för 45.611 kr känns lite blodigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar