Annons

Om man såg en pedofil som fotograferar barn

Produkter
(logga in för att koppla)
Michael f8 skrev:
Det blir riktigt bra, alla ska inte kunna påverka vilka som ska vara de folkvalda i samhället.
De som gjort andra kunskapsval, de i En annan del av köping eller råkat ut för sjukdom, Fritzl barn eller andra personer som inte fått möjligheten att genomföra/klara D-kursen i samhällskunskap.

Framför allt de som gör ogenomtänkta forum-inlägg ska tas av sin rösträtt, tycker jag.

Michael -som har rösträtten kvar -

Då måste jag fråga dig, vad exakt tycker du skiljer en person som aktivt gjort sig oförmögen att på ett ansvarsfullt sätt nyttja sin rösträtt från en som är det genom andras handlingar eller otur? Visst, det är synd om den senare men det är också synd om gazellen som blir dödad av lejonen, det är så det fungerar.
nu säger jag inte nödvändigtvis att mentalt handikappade och andra ska få sin rösträtt indragen men ur vårt rent hypotetiska perspektiv.

Zewrak skrev:
Låter finemang. Varför ska de som inte bryr sig i att lära sig skillnad på olika saker välja en av dem, på bekostnad av andra?

Eller utforma valet så att det sållar ut de oönskade. Som t.ex. lämna instruktioner av typen:

Valdagen infaller 73 dagar före den sista söndagen i september mellan klockan 2+8 och 36/2 och din röstlokal är belägen på position 58'N25'2,21 15'E36'13,99. Eller nåt ;-)

Hur har ni tid att fortsätta i denna totalt värdelösa tråd?
Bara rundsnack!

För flera veckor sedan blev det konstaterat, en pedofil är svår att känna igen, så gå runt istället till alla som fotograferar barn och fråga:
Vem är ni?
Vad är er mening med att fotografera barn?
Har ni skriftligt intyg från barnets föräldrar, att fotograferingen är ok?

Lycka till!

Fasar för det ögonblick när någon nitisk ger sig på mig när jag plåtar mina barnbarn. Lite fobi har det nog gått i det här liksom rädslan för att alla muslimer är terrorister och självmordsbombare. Kanske dags att ga ner i varv en aning.

larsborg skrev:
Hur har ni tid att fortsätta i denna totalt värdelösa tråd?
Bara rundsnack!

För flera veckor sedan blev det konstaterat, en pedofil är svår att känna igen, så gå runt istället till alla som fotograferar barn och fråga:
Vem är ni?
Vad är er mening med att fotografera barn?
Har ni skriftligt intyg från barnets föräldrar, att fotograferingen är ok?

Lycka till!
Vilken tur då att du kastar lite ved på brasan så det blir lite fart på tråden! Eller vill du bara leka ett troll?

Men jag tar risken och frågar: sedan när krävs det skriftligt intyg för att fotografera barn?

Arctic skrev:
Menar du att man är "lärd" om man fixar grundskolan och gymnasiet? Den enda prestations som krävs är ju egentligen att man klarar av att närvara på lektionerna. Hur svårt är det?

Ja jösses.

Ja jösses, säger jag också. Att öht tänka tanken att endast ge vissa grupper i samhället rösträtt är fullkomligt vansinnigt enligt mig!

Att ni inte själva ser de möjliga följderna och de oerhört starka kopplingarna till diktaturer övergår mitt förstånd!

Att inskränka rösträtten på det sättet som ni föreslår är t.o.m. ännu mer vansinnigt än FRA-lagen!

Walle skrev:
Ja jösses, säger jag också. Att öht tänka tanken att endast ge vissa grupper i samhället rösträtt är fullkomligt vansinnigt enligt mig!

Att ni inte själva ser de möjliga följderna och de oerhört starka kopplingarna till diktaturer övergår mitt förstånd!

Att inskränka rösträtten på det sättet som ni föreslår är t.o.m. ännu mer vansinnigt än FRA-lagen!

Ingen har ännu talat om varför människor som inte vet någonting om en sakfråga ska välja. Jag är väldigt nyfiken på varför folk som inte läser på innan ett val men ändå går och väljer utan att veta vad det de väljer på har för konsekvenser för de själva eller andra. Kan inte någon svara på det utan att bara säga att det är en rättighet?

Vem skall bedöma om folk har tillräckliga kunskaper? Och vem skall bedöma om de som bedömer har tillräckliga kunskaper?

Skall vi kanske till och med låta folket utse en bedömningskommitté genom allmäna val? Sedan kan vi tillsätta en utredning om huruvida gruppen är kompetent nog och hur den skall arbeta för att komma fram till vem som skall bedöma att de som bedömer har tillräckliga kunskaper i att bedöma dem som en gång utsåg dem. Bah, humbug.

Zewrak skrev:
Ingen har ännu talat om varför människor som inte vet någonting om en sakfråga ska välja. Jag är väldigt nyfiken på varför folk som inte läser på innan ett val men ändå går och väljer utan att veta vad det de väljer på har för konsekvenser för de själva eller andra. Kan inte någon svara på det utan att bara säga att det är en rättighet?

Det finns INGEN anledning till att svara något annat än att det är en demokratisk rättighet.

INGEN demokrati kan införa en sådan lag och fortfarande kalla sig en demokrati, då en sådan lag strider mot allt vad demokratin står för!

Jag förstår precis hur du tänker, men jag anser att du tänker väldigt fel.

Jag tycker att du ska läsa på lite om vad demokrati står för, och vilka demokratins stöttepelare är.

Kanske vi ska börja inskränka yttrandefriheten också? Yttrandefriheten kanske inte ska gälla de som inte är lärda nog? Eller de som inte uttrycker rätt saker?

Varför ska vi inte inskränka tryckfriheten när vi ändå håller på. Vi kan ju införa en regeringsstyrd avdelning som granskar tidningarnas texter innan tryck...

Walle skrev:
Det finns INGEN anledning till att svara något annat än att det är en demokratisk rättighet.

INGEN demokrati kan införa en sådan lag och fortfarande kalla sig en demokrati, då en sådan lag strider mot allt vad demokratin står för!

Jag förstår precis hur du tänker, men jag anser att du tänker väldigt fel.

Jag tycker att du ska läsa på lite om vad demokrati står för, och vilka demokratins stöttepelare är.

Det faktum att människor bara ska ha rättigheter och inget ansvar, skulle underminera en potentiell demokrati. Jag ser att du har precis lika svårt som jag att begripa varför man ska ha rösträtt om man inte är intresserad av vad man röstar för eller emot.

Kanske vi ska börja inskränka yttrandefriheten också? Yttrandefriheten kanske inte ska gälla de som inte är lärda nog? Eller de som inte uttrycker rätt saker?

Det gör vi, man får ta konsekvenserna av sina yttranden och man kan bli straffad för vad man uttalar sig om, både socialt och juridiskt.

Varför ska vi inte inskränka tryckfriheten när vi ändå håller på. Vi kan ju införa en regeringsstyrd avdelning som granskar tidningarnas texter innan tryck...

Ja, eller så kan vi behålla äpplen i äppelhyllan och apelsinerna i apelsinhyllan.

Du kommer inte ifrån att det är fel att rösta när man inte vet vad man röstar på. Att rösta för röstandets skull, om det är för att ens föräldrar har röstat så, eller för att det är poppis att rösta si eller så etc. Är helt enkelt fel, det underminerar allt "demokratiskt" arbete. Och det leder inte till någonting gott för någon.

Ge mig bara ett bra exempel på en omröstning du tycker att det inte spelar någon roll vad man röstar på, bara man röstar. Och jag pratar inte om de få individer som inte kan rösta av praktiska skäl, utan helt vanliga svenssons som inte "orkar bry sig" eller "spelar ingen roll" som går och röstar på något ändå.

Man kan ju inte gärna be folk fylla i ett formulär med nutidsorientering och låta dom redogöra för sina politiska ställningstaganden innan de blir godkända och får rösta. Då skulle ju inte sossarna, vänstern eller miljöpartiet få en enda röst och vad ska det då bli av Mona Salim och gänget? Det går ju inte.

F.G. skrev:
Man kan ju inte gärna be folk fylla i ett formulär med nutidsorientering och låta dom redogöra för sina politiska ställningstaganden innan de blir godkända och får rösta. Då skulle ju inte sossarna, vänstern eller miljöpartiet få en enda röst och vad ska det då bli av Mona Salim och gänget? Det går ju inte.

Tja varför inte, ett nationellt prov som man får vid valurnorna. Räkna bara rösterna med 95% rätt ;).

Ptja, just nu verkar det som de som fick flest röster i förra valet var de som fick dem på fel grunder. Med tanke på vilket gnäll det varit på de som röstat på dem. Har hört många som säger att de ångrat att de röstat på alliansen, men som inte kan redogöra en enda punkt som de gjort annorlunda än det de sagt att de ska. Jo, en sak, bensinpriset.

Zewrak skrev:
TMed tanke på vilket gnäll det varit på de som röstat på dem. Har hört många som säger att de ångrat att de röstat på alliansen, men som inte kan redogöra en enda punkt som de gjort annorlunda än det de sagt att de ska. Jo, en sak, bensinpriset.

Jo det har man ju hört ett antal gånger. Minst sagt komiskt :)

Zewrak skrev:
Tar man inte i får man reaktioner. Ta det inte så ordagrant, men svara mig på varför människor ska rösta på saker de inte vet ett dugg om? Jag personligen var definitivt inte insatt nog för att rösta i EMU frågan. Jag röstade inte heller, men jag kan räkna upp åtminstone 20 personer jag är bekanta med som röstade nej, inte på grund av vad de visste utan på grund av att de är missnöjda med EU. Jag kan nästan garantera att hälften av dem åtminstone inte ens vet varför de är missnöjda med EU.

Det samma gäller förra riksdagsvalet, kan räkna upp lika många som röstade borgerligt för att de var trötta på Göran Persson, inte för att de hade någon aning om vad de röstade på. Samma personer är de som sitter och gnäller nu, när borgarna gör vad de lovade att de skulle göra.

Så varför ska människor ha en rättighet, när de inte tar ansvaret? Det brukar ju låta att med rättigheter kommer skyldigheter, är det inte en skyldighet att sätta sig in i frågor innan man tar ställning? Och då menar jag inte att fråga grannen vid staketet, vilka/vad man ska rösta på.

Om du bara byter ut dina nuvarande polare så kommer mycket av dina problem vara lösta och du kommer och se andra människor, med en hel del varierande kunskaper och erfarenheter.

Michael

.

Michael f8 skrev:
Om du bara byter ut dina nuvarande polare så kommer mycket av dina problem vara lösta och du kommer och se andra människor, med en hel del varierande kunskaper och erfarenheter.

Jag tycker inte det spelar roll om det är kamrater, släktingar, bekanta eller människor man bara stöter på vid festligheter. Till och med en del elever jag haft på både vuxenutbildningar och universitet, verkar tänka likadant. Men visst, skulle jag bara hålla mig till att umgås med högutbildade människor så skulle det troligen se lite annorlunda ut, gärna de som är lite politiskt aktiva eller har högre ställningar i näringslivet, där det är en del av deras arbete.

Men det svarar fortfarande inte på frågan, varför alla som inte bryr sig eller vet vad de röstar på ska få rösta för? Det ger ju en obalans i omröstningarna.

Demokrati är det värsta styrelseskicket, förutom alla andra former som har någonsin har prövats!

Fritt översatt av den främste européen någonsin, enligt min mening.
Winston Churchill

marooned skrev: Ja, för att i sosse-sverige är allting på lek och det viktigaste är att alla får vara med. Inte att det går bra för Sverige.

Idag är min röst lika mycket värd som en persons som aldrig har läst en bok, aldrig sett ett samhällsprogram eller Aktuellt på SVT, aldrig satt sin fot utanför Sverige, aldrig haft ett jobb, inte har den blekaste aning om "någonting". En person som får ett otrevligt aha-upplevelse vid minsta lilla kontakt med verkligheten.

Jag påstår inte att jag resonerar rätt när jag väljer att lägga min röst på det ena eller andra partiet i ett val. Men jag har iaf. en rimlig chans att genomskåda en bluff, en ren lögn, ett vallöfte som är en omöjlighet, osv. Jag betvivlar starkt att mysgänget i Köping klarar av samma sak lika bra.

Vi är alla fortfarande lika mycket värda som människor, men tyvärr inte när det gäller att bestämma landets framtid.

Ärligt talat så är ett ifrågasättande av rösträtten med medföljande debatt, det sista Sverige behöver idag. Det vi behöver är politiker som slutar ljuga och mörka. Media som slutar med dubbelmoralen. Som det är nu är vi lika "bortfintade" som ryssarna under den djupaste kommunisttiden. Skillnaden är att vi idag "badar" i information och har svårt att avgöra vad som är relevant och pålitligt. [/B]

Är det någon mer än jag som får läskiga vibbar av Cuba, SydAfrika etc ?

Michael

.

Re: Re: Om man såg en pedofil som fotograferar barn

Emil-G skrev:
Lika bra att vi gör som amerikanerna och förutsätter att alla som plåtar barn är pedofiler. Bara släng dem i finkan och låt dem själva bevisa att de är oskyldiga (för att dra ytterligare en liknelse med terrorister).

Nepp se du tro vad du vill men man får faktiskt plåta alla som befinner sig på publik space, man går över gränsen när man "violates the expectency of privacy" dvs. använder långa tele'n för att foto in på någons privata egendom, den delen av egendomen som inte kan ses när man står utanför och tittar in.

Sen om man blir lynchad innan polisen hinner fram för att försbara mina "constitutional rights" är väl en annan femma :p Nää men det är väl främst de vita amerikanarna som har peddo skräck, även om den är rätt utbredd så kommer jag lättare undan med det i China town än i nån snobbig förort.

Zewrak skrev:
Jag tycker inte det spelar roll om det är kamrater, släktingar, bekanta eller människor man bara stöter på vid festligheter. Till och med en del elever jag haft på både vuxenutbildningar och universitet, verkar tänka likadant. Men visst, skulle jag bara hålla mig till att umgås med högutbildade människor så skulle det troligen se lite annorlunda ut, gärna de som är lite politiskt aktiva eller har högre ställningar i näringslivet, där det är en del av deras arbete.

Men det svarar fortfarande inte på frågan, varför alla som inte bryr sig eller vet vad de röstar på ska få rösta för? Det ger ju en obalans i omröstningarna.

Vad säger du då till eleverna på universitetet, om hur urskiljningen ska vara?

Jag är av den åsikten att jag tycker alla födda barn ska ha en röst till nästkommande val.

Michael - vill ha fler röstberättigande -

.

Michael f8 skrev:
Vad säger du då till eleverna på universitetet, om hur urskiljningen ska vara?

Jag är av den åsikten att jag tycker alla födda barn ska ha en röst till nästkommande val.

Michael - vill ha fler röstberättigande -

.

Jag lär ut programmering. Har inte så mycket att säga om hur de ska lära sig andra saker. Och ja, jag håller med om att alla ska få rösta. Vad jag undrar är dock, varför man ska ha den rättigheten om man inte tar ansvaret att hålla reda på vad man ska rösta på. Det är fortfarande det jag vill veta, varför om man inte sätter sig in i frågor ska man få rösta?

Visst är det en fin tanke att alla ska få rösta och jag håller också med om att det finns barn som är mer insatta än deras föräldrar, många gånger.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar