Vilka regler du tror att Gettys eventuellt har berör inte den här diskussionen.
Att man inte får missleda bildbetraktaren är ju precis det jag hävdat hela tiden; det är helt enkelt den enda regel man behöver bry sig om. Att bilder inte skulle kunna anses vara "dokumentära" (ett begrepp som för övrigt inte används inom pressfotografi) för att man har interagerat med motivet är bara trams.
Tvärtom har mycket av den bästa och viktigaste dokumentärfotografin producerats av fotografer som tillbringat väldigt mycket tid tillsammans med dem de dokumenterat.
Det har jag ju gjort flera gånger och gett exempel: man får inte luras. Men det verkar som om du inte bryr dig så mycket om vad jag (eller du själv) har skrivit i tråden, utan bara fortsätter att fäktas mot dina väderkvarnar.
Erland, du började klaga ungefär här:
Nejdå, redaktionella bilder kräver inte modell release. Ett krav från bildbyråerna är f ö att man inte interagerat med personerna i bild.
Första meningen gäller generellt. Eller hur? Och om andra meningen:
IStock/Getty skriver om editorial:
Unacceptable Subject Matter:
Posed portraits of unreleased people, or staged scenarios ....
Content for these collections should not look like a set-up
...We will not accept posed people
Jag har startat en forumtråd där för mer detaljer om interaktion.
Källa:
https://contributors.gettyimages.com/article.aspx?article_id=4837
Shutter klassar de redaktionella bilderna så här:
Documentary images: Images that document an event or subject of human interest
Illustrative images: Images that illustrate an event or subject of human interest through staging
Källa:
https://www.shutterstock.com/contributorsupport/articles/kbat02/000006648
Jag tycker det är egendomligt att press inte kallar några bilder dokumentära, det borde vara en hörnsten i nyhetsrapportering.
Kan du länka till några regler?
Det beror lite på uppdraget, är det dokumenterande (kommer du ihåg haitiflickan?) får man t ex inte flytta något i bild eller be om lov innan.
Fotar man stadsministern i samband med intervju är det helt ok att be honom sätta sig i en välbelyst fönster.
Då, nu är det din tur, förklara haitiflickan och statsministerfallen, gränsen. Får man be statsministern ta om handslaget med Trump om blixten klickade? Kan man be brandmannen flytta på sig så det ser bättre ut i bilden på olyckan?
Jag är genuint intresserad och du har duckat för frågan fem gånger. Medans vi väntar på mer svar kan väl du klargöra? Det vet ju bäst, eller hur?