Annons

Handla hos Amazon Sverige - ett exempel

Produkter
(logga in för att koppla)
Helt klart ändras marknaden. Att tillverkare förr inte ville konkurrera med generalagenter, och att generalagenter inte ville konkurrera med återförsäljarna är annorlunda nuförtiden.
Canon, JBL, ubiquiti, Apple, Adidas, Fjällräven är snabbt identifierade exempel som har egen webbshop. Listan kan nog göras betydligt längre.
Vissa tillverkare har dock avskräckande höga priser på sin egen shop. Sannolikt för att inte i onödan konkurrera med återförsäljarna. Men mitt senaste exempel är ett köp från Apple där priset var närmast obetydligt högre än billigaste på Prisjakt. Och med skillnad att Apple själva faktiskt hade varan i lager.
Några veckor tidigare shoppade jag direkt från Ubiquiti som i egen webbshop helt klart matchade Amazon på pris ink frakt.
Just Fjällräven har samma ägare som Naturkompaniet...

Undrar om de flyger från Eskilstuna?

mitt paket från Holland var på Arlanda morgonen efter köpet. Därifrån till Uppsala är det inte långt.
Tror du själv de flyger från Eskilstuna till Uppsala? Sten-Åke skrev 2 dagar från Holland. Finns det i lager i Eskilstuna är väl chansen stor att de kan leverera dagen efter med lastbil.

Tror du själv de flyger från Eskilstuna till Uppsala? Sten-Åke skrev 2 dagar från Holland. Finns det i lager i Eskilstuna är väl chansen stor att de kan leverera dagen efter med lastbil.
Till UA är det väl bara 10 mil, men det beror lite på vars i landet paketet ska.
Till Haparanda från Eskilstuna är det över 100 mil med bil. Från Holland till Skåne är det kortare.

Avstånden är nog det minsta bekymret. Har man löst effektiviteten vid omlastningsplatserna så kan man nog leverera på kort tid.

Om man hårdrar det, så kommer Amazon bli till lycka för konsumenterna men att helvete för arbetstagarna. Jobbigt att arbeta under kameraövervakning och inte kunna gå på muggen 🤢

Senast ändrad:
Med tanke på att Amazon har ganska många lager bara i Europa så kanske det är för struligt att i förväg tala om exakt vilket lager som varan kommer att skeppas från. Det kan ju hända att varan tar slut i det närmaste lagret medan man håller på och beställer, och det är ju bra för Amazon om det då finns backup från ett annat lager.

Det kan löna sig att titta på tillverkarens/importörens egen websida när man överväger att beställa något från Amazon. På Creative Labs webshop kostar hörlurarna €69.99, vilket är 744 SEK (enligt min dators valutaomvandlare). En aning billigare än de 775 SEK som de kostar på amazon.se alltså.

Jag har inte undersökt fraktkostnad och det är möjligt att den utjämnar, men min lilla koll visar åtminstone att det kan löna sig att inte slentrianmässigt handla av Amazon.

En sak jag undrar över när de har denna förläggarmodell där företag säljer genom deras plattform är hur returerna hanteras. Känns ju som om det blir lite lager på lager men jag antar att Amazon håller i casen själva för annars är väl risken stor för "hönsgård".

Du har säkert rätt i att det kan vara billigare att gå direkt om det går. Amazon ska väl tjäna en del pengar de med eller hur?

Helt klart ändras marknaden. Att tillverkare förr inte ville konkurrera med generalagenter, och att generalagenter inte ville konkurrera med återförsäljarna är annorlunda nuförtiden.
Canon, JBL, ubiquiti, Apple, Adidas, Fjällräven är snabbt identifierade exempel som har egen webbshop. Listan kan nog göras betydligt längre.
Vissa tillverkare har dock avskräckande höga priser på sin egen shop. Sannolikt för att inte i onödan konkurrera med återförsäljarna. Men mitt senaste exempel är ett köp från Apple där priset var närmast obetydligt högre än billigaste på Prisjakt. Och med skillnad att Apple själva faktiskt hade varan i lager.
Några veckor tidigare shoppade jag direkt från Ubiquiti som i egen webbshop helt klart matchade Amazon på pris ink frakt.

Det som stressade kanalen i Sverige när jag jobbade på Scribona var DELL som ju skötte allt själva och gick förbi både distributörer och ÅF. Det var därför tillverkarna med HP i spetsen började sluta avtal direkt med de stora slutkunderna såsom Ericsson bl.a. men använde sig av distributörerna för att leverera mindre leveranser som de själva inte kunde hantera. Varje större slutkund fick i princip en egen skräddarsydd prislista. Distributörerna fick sälja under cost pris och sedan begära mellanskillnaden av tillverkaren efter affärerna. Detta ökade komplexiteten stort för disktributörerna men även för tillverkarna.

Det systemet kallades då Bid & Claim och var inte särskilt populärt hos distributörerna som fick ta en stor del av riskerna och dessutom agera bank åt tillverkarna. De tvingades även bygga dyra system för att hålla koll på dessa "mjuka marginaler" så att man inte tappade pengar den vägen.

Du vet att Amazon just nu håller på att färdigställa sitt lager i Eskilstuna?

Ja jag vet det men jag har ingen aning om status på det och vad av våra beställningar de faktiskt kan leverera därifrån min poäng var mest att jag lurades lite att tro att jag handlade mot Sverige fast jag inte gjorde det, som det visade sig av spårningsinfo. Grejen med spårningen är ju att den inte var synlig direkt utan kom via mailet (orderbekräftelsen tror jag).

En sak jag undrar över när de har denna förläggarmodell där företag säljer genom deras plattform är hur returerna hanteras. Känns ju som om det blir lite lager på lager men jag antar att Amazon håller i casen själva för annars är väl risken stor för "hönsgård".
Jag har för mig att man kontaktar säljaren direkt, men jag minns inte säkert.

Jag har för mig att man kontaktar säljaren direkt, men jag minns inte säkert.
Så var det för mig när jag ville avbryta en leverans innan den skickats. Ett kontaktformulär i appen.
När det gäller returer är det nog ungefär detsamma, men returformuläret innehåller ett antal fasta val.
E1078215-6BB0-4001-8611-A57FE89DA4FE.png

Om man hårdrar det, så kommer Amazon bli till lycka för konsumenterna men att helvete för arbetstagarna. Jobbigt att arbeta under kameraövervakning och inte kunna gå på muggen 🤢
Dessutom kommer att gå transporter över hela EU med både till och från trafik med alla varor. Det kommer inte kännas bra alls att folk kommer att handla betydigt mer, till lägre priser, utan insyn vilket kommer att påverka miljön otroligt mycket mer.

Man kan ju inte annat än tycka att Amazons produkttexter är stor gratisunderhållning ibland:

"Fantastisk 39 timmars batteriliv | Med en käftfallande 14-timmars speltid per laddning håller Outlier Gold den längsta enda speltiden i TWS-kategorin utan att behöva ladda. Det medföljande bärfodralet rundar upp den totala speltiden till cirka 39 timmar, vilket överträffar de flesta konkurrenter. För att ladda fodralet, använd den medföljande USB typ-C-kabeln till fodralet och ansluta till vilken USB-typ A-laddningsport"

"För att ladda fodralet ....", ja jisses.

God Jul Amazon .......

Grafikerna på DN som en gång lyfte fram människans betydelse för tidningarnas språkliga kvalitet i kampen mot företagsledningens digitaliserings- och automatiseringsplaner skulle ha sett detta. Problemet var bara att det var DN:s ledning som faktiskt fick rätt när de trodde att folk nog skulle vänja sig vid usel avstavning och rena språkliga fel.

Ingen orkar bråka hur länge som helst och så länge folk ändå förstår innehållet så pass bra på exv. Amazon att det inte hindrar affärerna, så kommer även Amazon att få rätt, trots att vi nu skrattar åt deras tafflighet. Det kanske faktiskt till slut blir Amazon som skrattar sist ändå och även får det sista ordet när de till sist kört över sina lokala konkurrenter om några år.

Senast ändrad:
Jag har nyligen köpt två produkter via Amazon.se (med min gamla Amazon.de inloggning) som bägge mycket tydligt var till salu från säljare i Kina; en stor rostfri no-name lunchtermos samt en Logitech trackball, och bägge höll sina (iofs långa) leveranstider mycket väl.

Bägge nådde mig helt "kompletteringstejpade" med ljusbrun packtejp på verkligen all ytteryta - så det var fullständigt omöjligt att se ursprungsadresseringen som funnits/fanns på lådan. Sedan så var de enligt adresslappen "postade" från Luxemburg - och nådde min brevlåda direkt, utan något fånigt 75-kronorsingripande från Magdalena och Postnord.

Amazon har uppenbarligen funnit ett sätt att runda Magdalenas giriga klor... 1- 0 till konsumenterna...

Så de kör såklart med så fulla bilar, båtar, tåg och flyg de kan.

Tyvärr, inte så säker. Hålla uppe imagen kan få kosta. Jag har rest mycket till Asien och inte ens i halvfulla plan. Jag tror Amazon och säkert många andra företag sätter sina strategiska mål i första rummet. Även om det sliter på miljön.

Men allt går att jobba på och kan bli bättre. Om en leverans tar fyra dagar istället för två och vi spar på resurserna. Är det ett bra alternativ tycker jag.

Tyvärr, inte så säker. Hålla uppe imagen kan få kosta. Jag har rest mycket till Asien och inte ens i halvfulla plan. Jag tror Amazon och säkert många andra företag sätter sina strategiska mål i första rummet. Även om det sliter på miljön.

Men allt går att jobba på och kan bli bättre. Om en leverans tar fyra dagar istället för två och vi spar på resurserna. Är det ett bra alternativ tycker jag.
Helt enig om leveransbrådska. Det viktigaste är inte att leveransen går fort. Det viktigaste är att den kommer på utlovad dag.

Det verkar bero väldigt mycket på vem som levererar hos Amazon Sverige. Behöver en ny skärbladskassett till min rakapparat. Braun 52B heter den och priset varierar mellan 141 kr och 519 kr? Man undrar om det är samma pryl?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar