fotobollfoto
Aktiv medlem
Undrar om de flyger från Eskilstuna?Du vet att Amazon just nu håller på att färdigställa sitt lager i Eskilstuna?
mitt paket från Holland var på Arlanda morgonen efter köpet. Därifrån till Uppsala är det inte långt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Undrar om de flyger från Eskilstuna?Du vet att Amazon just nu håller på att färdigställa sitt lager i Eskilstuna?
Just Fjällräven har samma ägare som Naturkompaniet...Helt klart ändras marknaden. Att tillverkare förr inte ville konkurrera med generalagenter, och att generalagenter inte ville konkurrera med återförsäljarna är annorlunda nuförtiden.
Canon, JBL, ubiquiti, Apple, Adidas, Fjällräven är snabbt identifierade exempel som har egen webbshop. Listan kan nog göras betydligt längre.
Vissa tillverkare har dock avskräckande höga priser på sin egen shop. Sannolikt för att inte i onödan konkurrera med återförsäljarna. Men mitt senaste exempel är ett köp från Apple där priset var närmast obetydligt högre än billigaste på Prisjakt. Och med skillnad att Apple själva faktiskt hade varan i lager.
Några veckor tidigare shoppade jag direkt från Ubiquiti som i egen webbshop helt klart matchade Amazon på pris ink frakt.
Tror du själv de flyger från Eskilstuna till Uppsala? Sten-Åke skrev 2 dagar från Holland. Finns det i lager i Eskilstuna är väl chansen stor att de kan leverera dagen efter med lastbil.Undrar om de flyger från Eskilstuna?
mitt paket från Holland var på Arlanda morgonen efter köpet. Därifrån till Uppsala är det inte långt.
Japp, men ändå har de webshop på fjällräven.seJust Fjällräven har samma ägare som Naturkompaniet...
Till UA är det väl bara 10 mil, men det beror lite på vars i landet paketet ska.Tror du själv de flyger från Eskilstuna till Uppsala? Sten-Åke skrev 2 dagar från Holland. Finns det i lager i Eskilstuna är väl chansen stor att de kan leverera dagen efter med lastbil.
Med tanke på att Amazon har ganska många lager bara i Europa så kanske det är för struligt att i förväg tala om exakt vilket lager som varan kommer att skeppas från. Det kan ju hända att varan tar slut i det närmaste lagret medan man håller på och beställer, och det är ju bra för Amazon om det då finns backup från ett annat lager.
Det kan löna sig att titta på tillverkarens/importörens egen websida när man överväger att beställa något från Amazon. På Creative Labs webshop kostar hörlurarna €69.99, vilket är 744 SEK (enligt min dators valutaomvandlare). En aning billigare än de 775 SEK som de kostar på amazon.se alltså.
Jag har inte undersökt fraktkostnad och det är möjligt att den utjämnar, men min lilla koll visar åtminstone att det kan löna sig att inte slentrianmässigt handla av Amazon.
Helt klart ändras marknaden. Att tillverkare förr inte ville konkurrera med generalagenter, och att generalagenter inte ville konkurrera med återförsäljarna är annorlunda nuförtiden.
Canon, JBL, ubiquiti, Apple, Adidas, Fjällräven är snabbt identifierade exempel som har egen webbshop. Listan kan nog göras betydligt längre.
Vissa tillverkare har dock avskräckande höga priser på sin egen shop. Sannolikt för att inte i onödan konkurrera med återförsäljarna. Men mitt senaste exempel är ett köp från Apple där priset var närmast obetydligt högre än billigaste på Prisjakt. Och med skillnad att Apple själva faktiskt hade varan i lager.
Några veckor tidigare shoppade jag direkt från Ubiquiti som i egen webbshop helt klart matchade Amazon på pris ink frakt.
Du vet att Amazon just nu håller på att färdigställa sitt lager i Eskilstuna?
Tror du själv de flyger från Eskilstuna till Uppsala? Sten-Åke skrev 2 dagar från Holland. Finns det i lager i Eskilstuna är väl chansen stor att de kan leverera dagen efter med lastbil.
Jag har för mig att man kontaktar säljaren direkt, men jag minns inte säkert.En sak jag undrar över när de har denna förläggarmodell där företag säljer genom deras plattform är hur returerna hanteras. Känns ju som om det blir lite lager på lager men jag antar att Amazon håller i casen själva för annars är väl risken stor för "hönsgård".
Dessutom kommer att gå transporter över hela EU med både till och från trafik med alla varor. Det kommer inte kännas bra alls att folk kommer att handla betydigt mer, till lägre priser, utan insyn vilket kommer att påverka miljön otroligt mycket mer.Om man hårdrar det, så kommer Amazon bli till lycka för konsumenterna men att helvete för arbetstagarna. Jobbigt att arbeta under kameraövervakning och inte kunna gå på muggen
Så de kör såklart med så fulla bilar, båtar, tåg och flyg de kan.
Helt enig om leveransbrådska. Det viktigaste är inte att leveransen går fort. Det viktigaste är att den kommer på utlovad dag.Tyvärr, inte så säker. Hålla uppe imagen kan få kosta. Jag har rest mycket till Asien och inte ens i halvfulla plan. Jag tror Amazon och säkert många andra företag sätter sina strategiska mål i första rummet. Även om det sliter på miljön.
Men allt går att jobba på och kan bli bättre. Om en leverans tar fyra dagar istället för två och vi spar på resurserna. Är det ett bra alternativ tycker jag.
Det fanns en del lustiga översättningar i det du citerade, men just det där tycker jag verkar helt rimligt. Om lurarna ska kunna laddas när de förvaras i fodralet så måste ju fodralet laddas ibland."För att ladda fodralet ....", ja jisses.