AFJ
Aktiv medlem
Du behöver bara vända på ditt resonemang och se var vi hamnar då i värsta fall. Då om inte förr blir det ett ramaskri när det hände som inte skulle få hända. Att folk spårar via sociala media är verkligen inget påhitt.
Jag är gift med en kvinna som sysslat nästan hela sitt yrkesliv med att göra barnavårdsutredningar (ca 35 år). Jag är själv adjunkt och har jobbat i skolan 9 år även om det var länge sedan jag nötte några skosulor i den miljön.
Att man spåras via sociala medier är förstås möjligt och inte helt ovanligt.
Det jag däremot tror är väldigt sällsynt är att dessa spårningar sker genom helt slumpmässigt tagna bilder av personer utan koppling till den som skall spåras.
Och även om det förekommer så är det inte skäl nog att förbjuda fotografering. Man måste ställa intressen mot varandra. 10-tals barn dödas i trafiken varje år - ändå tillåter vi trafik därför att vi anser nyttan överstiger skadan. 1000-tals personer skadas och far illa varje dag därför att folk dricker alkohol. Ändå tillåter vi alkohol. Det är en avvägning.
Visst kan man ifrågasätta nyttan med att fotografera barn som leker men om vi slår in på den vägen hamnar vi förr eller senare i ett samhälle som i varje fall jag inte vill leva i. Problemet måste angripas från andra sidan. Det är inte fotografering eller fotografer som är problemet, det är personer som förgriper sig på andra som borde stoppas.