Walle
Aktiv medlem
MSLink skrev:
Jag gick igenom lag och rätt. Man får fotografera vad som helst på allmäna platser och INGEN får ta kamera från dig eller hindra dig från att ta bilder för då kan man riskera 2 års fångelse.
Nu till frågan: Om man såg en pedofil fotograferar barn och då får man inte stoppa pedofilen?
Min svenska är inte det bästa då jag har teckenspråk som moderspråk men hoppas någon här kan hjälpa mig och förklara närmare hur lagar ser ut egentligen i Sverige.
Finns det inte lagar att man inte får fotografera barn under 15 år eller något likande?
Stoppa "pedofilen" från vadå? Att utöva sin grundlagsskyddade rättighet? Knappast.
Borsett från det i princip omöjliga med att veta om det är en pedofil eller inte (han/hon kanske har tatuerat "pedofil" i pannan, vad vet jag) så är svaret nej, nej och åter nej.
Dels är det inget brott att vara pedofil. Pedofili är en sexuell parafili.
Och dels är det inte ett brott att fotografera barn, inte vuxna heller, för den delen.
Och nej, det finns givetvis inga lagar mot att fotografera barn, oavsett ålder.
Jag kan rekommendera denna tråd, i alla fall de första sidorna: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=93172