ANNONS
Annons

Olympus E-5 DSLR

Crossing the Chasm

Var ändå inte E-1 ännu högre prissatt när den kom, eller har dessa flaggskepp landat i runda slängar på samma mängd kronor?

E-3'an hade ett tryck på sig att hamna rätt i pris, sett till konkurrenssituationen vid introduktionen. Dessutom såldes den i ett prispressat paket tillsammans med 12-60mm SWD, samt att man fick ett batterigrepp och en ryggsäck dessutom.

Att E-3'an var billig vid introduktionen är helt klart, men E-5 har inte samma prispress på sig.

Så kanske är inte E-5'an så dyr ändå, om man jämför med E-3?
 
Så kanske är inte E-5'an så dyr ändå, om man jämför med E-3?

Det är så jag tänker. I Oly's sortiment är E-5 den helt klart bästa kameran - för mig. Och jämfört med andra Oly produkter så tycker jag nog att den är prisvärd. Problemet är att andra tillverkare börjar se mer och mer lockande ut. Inte tillräckligt för att jag ska byta, men ändå så att jag är mer nyfiken på vad andra tillverkare håller på med än tidigare.
 
I Oly's sortiment är E-5 den helt klart bästa kameran - för mig.

Kan bara hålla med, men ang priset på E-5an tycker jag att det är alldeles för högt.

Man kanj u spekulera i hur många som finns kvar i Olys lager av E-3an.

Rajala verkade för ett antal månader sedan att dumpa priset (< 10000 tror jag) på E-3orna för att numera inte ha några DSLR-kameror överhuvudtaget.

Ska bli intressant o se om priset sjunker på E-3orna. Men det dröjer nog ett bra tag innan Oly sänker sitt pris på E-5an, tyvärr.

Cyberphoto har återigen E-5an på ej prissatt, kanske ett omedvetet fel på deras websida.

/Arne
 
Andra tillverkare

Det är så jag tänker. I Oly's sortiment är E-5 den helt klart bästa kameran - för mig. Och jämfört med andra Oly produkter så tycker jag nog att den är prisvärd. Problemet är att andra tillverkare börjar se mer och mer lockande ut. Inte tillräckligt för att jag ska byta, men ändå så att jag är mer nyfiken på vad andra tillverkare håller på med än tidigare.

Håller med, men för en fågelfotograf ser jag inget annat alternativ än nya Sigma SD1 parat med något av deras mer överkomliga supertelen med inbyggd bildstabilisering. Kan misstänka att pixeldensiteten hos nya Sigma ger mycket detaljrika fågelfoton.
 
Ja, kanske! Deras nya 100-300/2.8 är deras första vädertätade med! Men problemet när det göller sigmas kameror är:
1) De annonseras, sedan kan det dröja år innan de kommer ut på marknaden
2) Processorerna brukar vara superlångsamma och bara att växla mellan bilder kan vara påfrestande
3) De kan bara ha Sigmas objektiv... Vilket inte behöver vara negativt, då deras objektiv av någon anledning brukar vara bättre och mer tillförlitliga på deras egna kamerahus.
 
Kan bara hålla med, men ang priset på E-5an tycker jag att det är alldeles för högt.

Man kanj u spekulera i hur många som finns kvar i Olys lager av E-3an.

Rajala verkade för ett antal månader sedan att dumpa priset (< 10000 tror jag) på E-3orna för att numera inte ha några DSLR-kameror överhuvudtaget.

Ska bli intressant o se om priset sjunker på E-3orna. Men det dröjer nog ett bra tag innan Oly sänker sitt pris på E-5an, tyvärr.

Cyberphoto har återigen E-5an på ej prissatt, kanske ett omedvetet fel på deras websida.

/Arne

E-3'an skulle behövt en ersättare redan förra året om man behövt ett draglok till klassiska Four Thirds. Tror att man väntat med att lansera E-5, tills lagren av E-3 tagit slut, det är min tolkning på att det tog ytterligare ett år för E-5 att introduceras.

Hur som helst, E-5 kommer i år och är en entusiastkamera för de krävande fotografer som behöver något miljötåligt och behöver det bästa till sin existerande objektivinvestering.

Har man en objektivsamling, är väl kamerahuset i det sammanhanget inte en särskilt betungande investering, brukar räkna med att en kameran utgör ca 25%-33% av totala kameraväskan.

Det vore intressant att veta Olympus egna prognoser över hur många E-5 man förväntar sälja, i jämförelse med E-3. Kanske blir det en klassiker, med en E-5Ti som en kollektors item.
Det vore ju kul om de fick sälja hela produktionen, så kanske det kommer en E-7 inom kort.
 
E-5 an åter prissatt på cyberphoto, nu till 16 990 sek

E-5 an åter prissatt på cyberphoto, nu till 16 990 sek

/Arne
 
Bara en tusenlapp dyrare än vid E-3'ans introduktion.
Det är väl ingen Fotomässa i höst väl, vore annars intressant att kika lite närmare på kameran.
 
Fotomässa i Stockholm

Klart intressant, om Oly ställer ut förståss, utställarna är ännu ej tillkännagivna.

/Arne
 
'Tjöp' det snabbaste, största & dyraste kortet samt alla äggen i en och samma korg.

.
Hörde i någon intervju med Mr. Terada, att med ett snabbt CF-kort, så kan du mata på JPEG tills att kortet blir fullt, vilket gäller även den minsta komprimeringsgraden för JPEG, nästan TIF-kvalitet alltså.

Jag har kört på ett Lexar Pro UDMA (300x) till min E-3, vilket fungerat klanderfritt. Du ska vara glad att du slipper xD-kortet som jag har som backup i min E-3 i alla fall.

Ser att nu finns riktigt snabba CF-kort:
• SanDisk Compact Flash Extreme 60MB/s
• SanDisk Compact Flash Extreme Pro 90MB/s
• Lexar Compact Flash PRO UDMA (600x)

De snabbaste SDHC korten ligger inte långt efter CF:
• SanDisk Secure Digital Extreme III 30MB/s

Kan inte ge dig annat råd än att se till att CF-korten håller UDMA-klass.
Beträffande SDHC, har jag inga tips, hoppas du får fler råd från några med erfarenhet.
 
Tack!

Jag kör nu med 4 gig sandisc extreme iv till min E-520, och SanDisk 8GB eXtreme UDMA, 60MB/s är billigare än mitt förra "dyra" minneskort, trots snabbare hastighet och dubbla minnet - det gillar jag :)
 
Hej!

En sak att tänka på när man talar om hastigheter på minneskort för video:

De hastigheter som står med stora siffror på korten (30, 60, 90 MB/sek) så att säga är "burst write", dvs hur snabbt man kan skriva i korta skurar. Något som ju stämmer bra på att skriva bildfiler och därmed är ett rätt hyfsat mått på hur snabba kort är för stillbildsfoto.

Sedan finns det ett annat begrepp, "sustained write speed", alltså hur snabbt man kan skriva ihållande under längre stunder - som när man spar video ... Sandisk har en märkning, "VPG" (Video Performance Gurantee), på en del av sina SD-kort som innebär att korten är garanterade att klara 20 MB/sek ihållande (när de har typ 30 MB/sek i burst speed).

Nu behöver man i praktiken bara VPG-kort för proffsvideo som körs med hög bitrate (fler MB/sekund). För våra videofilmande systemkameror så räcker även hyfsat snabba "vanliga" kort. Dessutom är kontrollenheterna för SD-kort i allmänhet såpass smarta att de kan se, redan innan du börjar spela in, om kortet är tillräckligt snabbt och då brukar kameran vägra filma i högsta kvalitet tills du satt i ett snabbare kort. Den här typen av kontroll funkar däremot inte med CF-kort (där vet kameran inget om kortets egenskaper), men i gengäld är nästan alla moderna CF-kort tillräckligt snabba, så det spelar mindre roll ...
 
Hur snabbt e de då? För 720p?

Vet faktiskt inte, beror på vilken bitrate Olympus kör, men för att ta ett exempel så har Canon Eos 5D en bitrate på sisådär 38 Megabit/sekund när den kör full HD (1080) vilket då blir strax under 5 MB/sekund. Jag har svårt att tänka mig att E-5 kör med högre bitrate än så.

SDHC-kort har en hastighetsklassning i tre nivåer, baserad på garanterad sustained write speed:

Klass 2 - 2 MB/sek
Klass 4 - 4 MB/sek
Klass 6 - 6 MB/sek
Klass 10 - 10 MB/sek

(anar ett mönster där ... :)

Förmodligen kan man ofta klara sig med ett Klass 4-kort (som t.ex. Sandisk Ultra), men för säkerhets skull kan man ju skaffa en klass 10-kort. I stor sett alla tillverkare märker sina SD-kort med vilken klass de klarar, jag tog en snabb titt i en webbutik och Sandisk, Kingston och Transcend har gott om klass 10-kort i olika storlekar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.