ANNONS
Annons

Ofredande att fotografera någon på stan utan lov?

Produkter
(logga in för att koppla)
J0£L skrev
tar jag 4 bilder, varav jag sen hör ett ursäkta, bakom mig. Då kommer hon fram och frågar varför jag fotograferade henne.
I samma veva kommer två civilklädda poliser och ber mig följa med några meter bort så vi inte står mitt på gångbanan.

Kvinnan säger att hon ofta blivit fotograferad och polisen frågar om hon vill göra någon anmälan, vilket hon inte vill utan hon vill bara att jag ska ta bort bilderna från minneskortet.
Som du beskriver händelsen så var det kvinnan som frågade dig varför du fotograferade henne, och det verkar som om hon inte ville bli fotograferad. Hade du raderat bilderna om hon bad om det?
Visa hänsyn mot människor som ej vill bli fotograferade är ett bar sätt för förståelse för sitt fotograferande på gator.

Jag är helt säker på att samma sak kommer hända mig.

Tänker fråga om de ber mig radera bilderna eller beordrar mig. Och sen förklara att om de beordrar mig är det egenmäktigt förfarande.

Om personen på bilden däremot ber mig ta bort bilden tycker jag man ska respektera det. Vi vill ju inte hamna i aftonbladet?

J0£L skrev
tar jag 4 bilder, varav jag sen hör ett ursäkta, bakom mig. Då kommer hon fram och frågar varför jag fotograferade henne.
I samma veva kommer två civilklädda poliser och ber mig följa med några meter bort så vi inte står mitt på gångbanan.

Kvinnan säger att hon ofta blivit fotograferad och polisen frågar om hon vill göra någon anmälan, vilket hon inte vill utan hon vill bara att jag ska ta bort bilderna från minneskortet.
Som du beskriver händelsen så var det kvinnan som frågade dig varför du fotograferade henne, och det verkar som om hon inte ville bli fotograferad. Hade du raderat bilderna om hon bad om det?
Visa hänsyn mot människor som ej vill bli fotograferade är ett bar sätt för förståelse för sitt fotograferande på gator.

Självklart hade jag raderat bilderna om det bara varit hon som frågat mig, de bilderna hade inte något extremt högt värde för mig jämfört med andra gatufotobilder.

Hade hon sagt nej innan jag knäppt av bilderna hade jag helt klart respekterat det.

Får väl skaffa en väst med ordet "Fotograf" tvärs över ryggen. I kombination med en Nikonkeps. :-(

Nu råkar jag fota för bildbyrå men det vet ju inte de.

Är det inte lite väl konstigt sammanträffande att du plåtar en blond kvinna rakt framifrån, och direkt kommer två civila poliser från ingenstans och ber dig radera bilderna? Du ser inte leg på någon av dem och de ägnar sin tid att spana efter fotografer på stan? Varför skulle de överhuvudtaget lägga märke till att du fotograferade, och ställde kvinnan till med en stor scen som gav er uppmärksamhet? Dessutom agerar de utan anledning på ett totalt rättsvidrigt sätt. Varför skulle de göra det? Jag tror i ärlighetens namn inte en sekund på att det var poliser, oavsett vad de sa, snarare bedragare som var ute på något annat äventyr, du råkade ta bilder på dem, och då såg de till att du raderade bilderna genom att uppge att de var poliser. Det är enligt min mening mer troligt än det de uppgav för dig. Skulle till och med säga att sannolikheten att det var poliser är nära noll.

Är det inte lite väl konstigt sammanträffande att du plåtar en blond kvinna rakt framifrån, och direkt kommer två civila poliser från ingenstans och ber dig radera bilderna? Du ser inte leg på någon av dem och de ägnar sin tid att spana efter fotografer på stan? Varför skulle de överhuvudtaget lägga märke till att du fotograferade, och ställde kvinnan till med en stor scen som gav er uppmärksamhet? Dessutom agerar de utan anledning på ett totalt rättsvidrigt sätt. Varför skulle de göra det? Jag tror i ärlighetens namn inte en sekund på att det var poliser, oavsett vad de sa, snarare bedragare som var ute på något annat äventyr, du råkade ta bilder på dem, och då såg de till att du raderade bilderna genom att uppge att de var poliser. Det är enligt min mening mer troligt än det de uppgav för dig. Skulle till och med säga att sannolikheten att det var poliser är nära noll.

Tycker också att det låter lite väl "bra" för att vara sant. Fast å andra sidan vinner ju folk på triss ;)

Det var kvinnan som ville att bilderna skulle raderas, poliserna sa att de inte kunde tvinga mig till något men att det kanske var vettigt att göra iaf. De visade leg men det gick väldigt fort. Hon ställde inte till någon STOR sen utan var mera ifrågasättande och höjde väl rösten en aning. "Civilarna" kom ut från en t-baneuppgång och antingen hade jag bara maximal otur eller så ptja... Jag vet inte.

Världens identitetskris

Detta är en väldigt aktuell diskussion. Och bör stridas för. Endast för att besegra dessa uppblåsta personer med låtsasmakt, som denna kvinna, eller andra. Poliser är jag inte rädda för. Men det är detta ego-vansinne som jag är rädd för, eller förbannad emot. Varför ska endel personer få gå med sin haka ostört upp i vädret, och likt någon ond sagoprinsessa alltid "få sin vilja igenom".

Jag själv fotade en person - i ett shoppingvaruhus (igor, västerås) - och tror nog att det inte är en allmän plats, utan platsen ägs av igor, eller nått - och hon frös till ordentligt. Jag samtalade med en kompis, och märkte inte detta. Sen gick hon fram till mig och frågade vad jag skulle ha bilden till. Då skojade jag, med det allvar hon gick med på, att vi var från SÄPO och ville ta kort på hennes barnvagn (som hon gick med). Hon trodde på det. Alltså, endel är ju faktiskt rätt så blåsta. Men då vände som tur var min kompis på det, innan jag gick för långt, och berättade att vi är nog övervakade just nu av en massa videokameror, och att hennes bild tas av flera kameror i nästan varje galleria hon besöker, osv, osv, och då mjuknade hon och gick lite obekväm ifrån...

Nåja, alltså, hela denna uppbyggnaden kring den egna personen är ju en katastrof. Jag menar, hela vår världsbild på denna fråga är ju helt sne. Jag skulle vilja förklara det som så att, ingen kamera lyckas ju fånga dig eller mig på bild. Jag är ju betraktaren, liksom du, av bilden. Så kommer det alltid att vara! Men, på något sätt så lyckas en stor portion galenskap och nån slags gemensam identitetskris övertyga den allmänna uppfattningen om att min överlevnad som människa, min karriär, mitt arbete, etc, allt detta kan störas av att man enas kring just en bild av att något har hänt.

Aktuellt just nu är ju Bin Ladin. En bild ska släppas där också som övertygar kollektivet, eller som får kollektivet att börja väsnas, och väsnandet tolkas gemensamt som en "seger", fast utan sann glädje. Inte fan kan väl nån på allvar bli glad av att någon blir mördad? Etcetera...

...
De visade leg men det gick väldigt fort.
...

Såg du att de verkligen hade polis-legg? (I så fall skall texten Polis synas klart och tydligt, med röd text har jag för mig).
Om inte var det inte poliser, utan personer som utgav sig för att vara poliser, utan att vara det.
Vilket i sig är olagligt.

Kallas på juridkspråk för "Föregivande av allmän ställning".

Är faktiskt rätt övertygad om att detta var fallet i den här situationen.

Det var kvinnan som ville att bilderna skulle raderas, poliserna sa att de inte kunde tvinga mig till något men att det kanske var vettigt att göra iaf. De visade leg men det gick väldigt fort. Hon ställde inte till någon STOR sen utan var mera ifrågasättande och höjde väl rösten en aning. "Civilarna" kom ut från en t-baneuppgång och antingen hade jag bara maximal otur eller så ptja... Jag vet inte.

Du får ju sluta gnälla samtidigt... det här handlade väl mest om, efter att ha läst igenom tråden än en gång, att hon kände sig "kränkt". På en allmän plats. Du kunde ju visa henne bilderna, och just där och då tillsammans med henne göra en egen och glädjande bedömning på ifall du tyckte bilderna var värda att ha kvar, eller inte, och på så sätt kanske visa för henne din tankegång, och få henne själv på andra tankar. Men det är en sak att snacka om på ett forum, och en sak är att vara där ute i verkligheten.

Jag har blivit stoppad nån gång - "NEJ NEJ NEJ ta inte kortet. Du får inte ta kortet. Vad ska du ha det till"? Bland annat av en a-lagare som började skrika om vad som var rätt och fel. Han sa att man måste fråga om lov först innan man tar kortet. Men han då, han själv som var full, ska inte han fråga mig om lov om att dricka först? Eller är det mer okej att visa sig full, vinglig och odräglig inför barn på allmän plats, än att ta solförsedda spontana kort?

Du får ju sluta gnälla samtidigt... det här handlade väl mest om, efter att ha läst igenom tråden än en gång, att hon kände sig "kränkt". På en allmän plats. Du kunde ju visa henne bilderna, och just där och då tillsammans med henne göra en egen och glädjande bedömning på ifall du tyckte bilderna var värda att ha kvar, eller inte, och på så sätt kanske visa för henne din tankegång, och få henne själv på andra tankar. Men det är en sak att snacka om på ett forum, och en sak är att vara där ute i verkligheten.

Jag har blivit stoppad nån gång - "NEJ NEJ NEJ ta inte kortet. Du får inte ta kortet. Vad ska du ha det till"? Bland annat av en a-lagare som började skrika om vad som var rätt och fel. Han sa att man måste fråga om lov först innan man tar kortet. Men han då, han själv som var full, ska inte han fråga mig om lov om att dricka först? Eller är det mer okej att visa sig full, vinglig och odräglig inför barn på allmän plats, än att ta solförsedda spontana kort?

Tror du att poliserna hade "försvarat" en alkis lika mycket som en bystig blondin?

Nu känner jag att någon måste upplysa mig lite noggrannare om vad som egentligen klassas som ofredande.

Jag tog en fotopromenad på söder efter jobbet idag och nära en tunnelbaneuppgång fotograferar jag en lång blond kvinna som kommer gående mot mig med raska steg. Med kameran inställt på seriebildstagning tar jag 4 bilder, varav jag sen hör ett ursäkta, bakom mig. Då kommer hon fram och frågar varför jag fotograferade henne. I samma veva kommer två civilklädda poliser och ber mig följa med några meter bort så vi inte står mitt på gångbanan.
Den ene av dem frågar varför jag fotograferar henne och om jag har frågat henne om lov, vilket jag naturligtvis inte har, för det brukar jag inte göra med varenda kotte jag jag fotograferar under mina fotopromenader. Jag blev först lite ställd då allt hände så väldigt fort men förklarar sedan att jag utövar gatufoto och fotograferar människor i urbana miljöer i olika situationer. Polisen tittar igenom några bilder och frågar mig om jag frågat de andra personerna jag fotograferat om lov, vilket jag svarar att jag inte heller har gjort.

Kvinnan går vidare och kvar står civilarna och upplyser mig om att det här är så kallat ofredande att fotografera människor utan att be om lov. Och framåt sommaren när folk är mera lättklädda, ja då kan det tom bli sexuellt ofredande att fotografera någon på stan utan att ha frågat om lov. Den kändes väldigt långsökt men jag hade haft en dålig dag och orkade inte käfta emot. Sen påstår han att du inte ens får publicera bilder på människor online, utan att ha frågat dem om lov. Tveksam även den skulle jag vilja säga.

Jag blev iaf "taggad" på platsen av polisen genom att han rapporterade in mitt personnummer till någon som han ringde, men utan någon påföljd.

Sen bad han mig ta bort bilderna då kvinnan i fråga gärna ville det, vilket jag även gjorde. Han sade att han inte kunde tvinga mig till det men uppmanade mig att göra det eftersom kvinnan önskat det.

Lite skakis gick vidare och funderar nu på om han inte gick ut lite väl hårt, för inte kan det ses som ett ofredande att endast fotografera någon på gatan utan någon som helst avsikt att kränka sina motiv? Eller?
http://www.youtube.com/watch?v=935OCZ8JanQ&feature=channel_video_title
1:11 in. Poliser som har koll.

Tror du att poliserna hade "försvarat" en alkis lika mycket som en bystig blondin?

Ur ditt perspektiv och allmänna uppfattning och ledande fråga så svarar jag ju såklart nej.

Men det finns undantag!

EDIT: jag vet inte hur hon såg ut. Var hon bystig? ;D *Fram med kortet - fram med kortet*

Senast ändrad:
Såg du att de verkligen hade polis-legg? (I så fall skall texten Polis synas klart och tydligt, med röd text har jag för mig).
Om inte var det inte poliser, utan personer som utgav sig för att vara poliser, utan att vara det.
Vilket i sig är olagligt.

Kallas på juridkspråk för "Föregivande av allmän ställning".

Är faktiskt rätt övertygad om att detta var fallet i den här situationen.
Det ska vara en bricka och bredvid brickan ett ID-kort. Ett sådat ID-kort man hade innan man fick körkort. Det ska stå Polisen på det. Har polisen inte bricka och leg har de ingen giltig behörighetshandling. Det sista är jag osäker på dock. Någon som är polis eller besitter information får gärna rätta.

https://www.flashback.org/sp7107079

Senast ändrad:
Ja, nog hade dom koll, men det blir lite som situationen som:

Tror du dessa poliser hade agerat lika gentemot den bystiga (den onda sagoprinsessan) blondinen?
Eller så är dessa poliser samma som får stå ut i stenkastarområdet och känner till vad som gäller vid filmning just p.g.a. att alla stenkastare filmar med mobilkameror. Precis som i Rosengård när jag var där och fotade stenkastare.

Hur som helst, poliserna i filmklippet visar att TS:s poliser är fel ute.

Eller så är dessa poliser samma som får stå ut i stenkastarområdet och känner till vad som gäller vid filmning just p.g.a. att alla stenkastare filmar med mobilkameror. Precis som i Rosengård när jag var där och fotade stenkastare.

Hur som helst, poliserna i filmklippet visar att TS:s poliser är fel ute.
Ja, så kan det vara. Enkelt att använda sig av polisers ord emot andra polisers ord. dessutom på film. Shit vilken stämning. Intressant dokumentering... tyckte om när det bara var... och när tankarna stormade omkring =D Hoppas att du förblir lika opartisk i kommande filmningar, det är så starkt dokument då!

Ja, så kan det vara. Enkelt att använda sig av polisers ord emot andra polisers ord. dessutom på film. Shit vilken stämning. Intressant dokumentering... tyckte om när det bara var... och när tankarna stormade omkring =D Hoppas att du förblir lika opartisk i kommande filmningar, det är så starkt dokument då!
Vad snackar du om?

Det gör ju det hela svårare, om en polis bestämmer sig för att det du håller på med är ofredande så kan man ju ligga pyrt till. Vad skall man göra? Säga emot? Träffar man på någon som har en dålig dag så kan det gå som det gick för Jesper. (Se tråden om polisen i tunnelbanan)

Man ska lugnt och artigt fråga vilket lagrum de hänvisar till. Dessutom ska man lugnt och stilla be poliserna identifiera sig så att man har dokumentation på vilka man har pratat med.

Man ska aldrig, under några som helst omständigheter, radera bilder på uppmaning av någon, inte ens på uppmaning av en polis. Det måste till en rättegång och en dom innan bilder kan förverkas.

Man får förstås radera bilderna om man själv vill, och av någon anledning vill vara tillmötesgående. Men man är aldrig tvungen att göra det.

Varför bad de dig om personnummer och ringde och kollade det som du skrev inledningsvis, om de nu sa att de inte kunde tvinga dig och attt det bara var vettigt att radera? Då kan det ju inte heller ha gått så väldigt fort. Även om du säkert upplevt detta så är det brister i historien som gör att man höjer ögonbrynen. Tror fortfarande inte på att det varit poliser.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar