Skicket spelar förstås in, men du kan kanske få 4.000 kr topp med lite tur. Kanske 3.000 kr på Tradera. Det är dock lite svårbedömt i och med att alltfler efterhand upptäcker att det har kommit ett nytt hus, A700, precis som du själv precis har gjort.
Allmänt kan man väl säga att det finns förhållandevis gott om D5D och A100 till salu på begagnatmarknaden. Däremot har på senare tid utbudet av D7D blivit väldigt magert (den ligger ju också 50-100% högre i pris än D5D och A100). Det KAN vara så att det är lite trögt att sälja D5D och A100 numera.
Jag skulle vilja säga att det bästa tips jag f.n. kan ge dig är:
Kolla ifall du har någon i bekantskapskretsen som funderar på att uppgradera till en systemkamera. Låt dem känna på den. D5D:an ligger MYCKET bättre i handen än t.ex. Canon 400D, och den är inte alls lika plastig (detta kommer ju inte alls fram vid en annons på Blocket/Tradera). Blir någon intresserad, så kan du komplettera din D5D med en billig normalzoom om det behövs. Det finns ett överskott på de nyare kitzoomarna, DT 18-70/3,5-5,6, kan därför gå att hitta för runt 250-400 kr. Det äldre 35-70/3,5-4,5 ligger i samma prisläge, eller någon hundralapp högre (har utmärkt skärpa, klart bättre än DT-objektivet, men zoomomfånget är ju litet). Efter 35-70 kom 35-80/4-5,6. Det senaste FF-kitobjektivet (innan DT-normalzoomen introducerades) var 28-80/3,5-4,5. Dessa ligger kvalitetsmässigt en nivå över DT 18-70-objektiven, och med priser på kanske 500-1.000 kr.
Självfallet är variationen mycket stor i dessa priser. Ett objektiv eller en kamera som är skött som ett lindebarn kan ju säljas för 5-10 ggr högre pris än något som är sjaskigt och dant! Dessutom förekommer ju emellanåt helt irrationella ryck i marknaden, dvs någon av de produkter jag talat om ovan kan plötsligt göra ett stort ryck prismässigt åt ena eller andra hållet...
Med andra ord, ta dessa prisintervall med en rejäl skopa salt! Du kan hamna i andra nivåer, såväl när det gäller köp som sälj. Men, som sagt - börja med att kolla i din bekantskapskrets.