Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

<Officiell A700-tråd> SONY A700 lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag beställde ett hus för några veckor sedan.
Uppgraderar från A100 så jag har redan objektiv som jag är nöjd med.
 
Nja - reliabilitet och validitet lämnar lite i övrigt att önska, och det ursäktar de sig också med " ... taken from another set ..." ".. due to slight subject movement ...". Det saknas några parametar på de mest alarmerande bilderna, ex.vis ISO. Det är fullt möjligt att det tagits .jpeg på höga ISO och RAW på lägre. NB - jag tror dock inte för en sekund att de är ute för att misskreditera, utan de kan bara inte göra bättre med den metodik de använt sig av.

Det är dock en larmklocka som pinglar lite svagt - trots ny sensor, kommer man inte riktigt åt bruset, utan tvingas till kraftig brusdreducering i .jpeg-algoritmen. Å andra sidan är .jpeg alltid en förstörande teknik och hade a700 levererat lika bra detaljer i .jpeg som i RAW, så hade i alla fall jag fallit baklänges av förvåning.

Jag hittade bara bilder tagna i .jpeg fine resp. RAW och väntar tills det finns bilder i .jpeg x fine, innan jag bestämmer mig för vad jag tycker. Jag vill ex.vis se Phil Askeys bilder, som för mig har betydligt högre reliabilitet och validitet. För mig är det nu inget problem; .jpeg-plåtander sker med en helt annan kamera
( KM A2 ) och vid helt andra tillfällen/motiv - inte sjutton skulle jag komma på iden att köra F1 med en VW bubbla, men den duger gott till och från huset på landet - sommartid.
 
Ännu noggrannare läsning;

"Apologies for the slight exposure difference above, between the Fine and Extra Fine examples, one was shot with the default settings, the other in Extra Fine mode but with the contrast explicitly set to the middle value, which apparently changed the exposure slightly. We'll try to reshoot ..."

Vetenskaplig exakthet? - knappast, bara ett "sensationellt avslöjande!". Blir bara så trött.
 
Har fått et sms att jag har en kamera att hämta i Göteborg på SP.
Synd att jag inte har tid att åka ner just nu bara.

/Håkan

mnorrback skrev:
Nu verkar det som om det börjar hända grejer. Scandianvianphoto listar idag a700 som "i lager". Så nu verkar det som om A700 verkligen nått Europa.
 
Såja, nu sitter man här med sin nya A700.
Nackdelen är att jag sitter fortfarande på jobbet och att jag inte har något objektiv här.
Jag får hoppas att eftermiddagen går fort :)
 
Nanne Grönvall har en låt spm beskriver mina känslor just nu - tror bestämt att den handlar om avundsjuka. Får bara hoppas att A700 skulle hitta hit till Finland någon gång. Jag antar att det sker under någon av de närmaste dagarna. Väntan är lång...
 
Teodorian skrev:
Det ser ju inte helt lovande ut för er som tänker använda A700 som ren jpg-kamera:

http://www.imaging-resource.com/PRODS/AA700/AA700IMAGING.HTM

För mig som Nikonist blir det intressant att se hur D300 står sig mot A700 och 40D. Att D3:an kommer att spela i en annan liga lär väl inte överraska någon. Men den kostar ju också helt andra pengar...

Förväntningarna var höga på Canon 40D också och även där pågår en liknande diskussion ("Är jag nöjd med min 40D") nu när folk verkligen börjar använda sina nya kameror. En del är inte heller där nöjda med sina JPG och detaljåtergivningen. Det är först nu man börjar kunna se resultat av mer strukturerade tester som de på länken ovan även om nu just de verkar vara under debatt en del.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=82537
 
jinnarparen skrev:
Såja, nu sitter man här med sin nya A700.
Nackdelen är att jag sitter fortfarande på jobbet och att jag inte har något objektiv här.
Jag får hoppas att eftermiddagen går fort :)


Tror du har feber och behöver åka hem ;D
 
Ärligt talat, det är f-n vad tiden går långsamt just nu.
Enda fördelen som jag kan se är att batteriet är fulladat när jag kommer hem...och det är inte jag som betalar laddströmmen ;-)
 
ondjultomte skrev:
Grattis! Skriv gärna ner dina första intryck av kameran.

Det skall jag göra.

Kanske lägger jag in lite bilder också, tänkte ta lite bilder på mina fiskar med mitt gamla minolta 100/2.8 makro.
Det blev ofta bra bilder med KM 5D huset, fast det var ju problem ibland med att få AFn att träffa rätt.
Att döma av recensioner så skall ju A700 vara bättre på detta området. Vem vet det kanske tom blir bilder utan blixt, vi får se.
 
För er som vill klämma lite och bor i Malmö, så har SONY center fått in A700 nu, den kom tydligen i morse.

Fick klämt lite på den, men gjorde ingen ingående check.
Kändes lite mindre än 7D.....och...ehum...plastigare???

Frågade även om greppsensorn,och efter att presoner slutligen hämtat chefen så fick jag beskedet att den skulle funka.

Kan ni som fått era bekräfta det eller om det bara är den plastsensor som sitter där för syns skull ha ha.

14000:- ville sonycenter ha för huset iallafall.

Mvh.
 
Ascona75 skrev:
Frågade även om greppsensorn,och efter att presoner slutligen hämtat chefen så fick jag beskedet att den skulle funka.
Skulle bli väldigt förvånad om så var fallet eftersom Mark Weir, "the senior technology and marketing manager for Alpha and Cyber-shot cameras in Sony Electronics’ Digital Imaging and Audio Division", bekräftat att den inte funkar på EU-versioner av kameran... även en Dyxum-postare som lånade den svenska kameran bekräftade att den inte funkade.

Källa, kommentar nr 24 i Sonys officiella blog:
http://news.sel.sony.com/electronicsblog/?p=17&showallcomment=1
 
Ascona75 skrev:
För er som vill klämma lite och bor i Malmö, så har SONY center fått in A700 nu, den kom tydligen i morse.

Fick klämt lite på den, men gjorde ingen ingående check.
Kändes lite mindre än 7D.....och...ehum...plastigare???

Frågade även om greppsensorn,och efter att presoner slutligen hämtat chefen så fick jag beskedet att den skulle funka.

Kan ni som fått era bekräfta det eller om det bara är den plastsensor som sitter där för syns skull ha ha.

14000:- ville sonycenter ha för huset iallafall.

Mvh.

Plastigare? Måste vara vikten då, huset är ju i Mg samt Al legeringar som inte väger nått istortsätt :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.