Advertisement

Annons

<Officiell A700-tråd> SONY A700 lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)
FotoDan skrev:
Om någon undrat över garantier så kommer svart på vitt här från Sony.


-------------------------------------------

Min fråga
Om jag köper en A700 i USA eller Asien har jag rätt att lämna den till er och ni
lagar den precis som en svensksåld kamera? Är det lika garanti som på en
svenskåld?

Är det något som skiljer i hur garantin fungerar på en kamera från USA, Asien
eller en kamera såld i Sverige?

Sony svar
I Sverige har du 2 år från Sony.

Köper du den utomlands måste du ha antingen "Turist Limited Warranty Card" eller i Amerika och vissa andra länder ex.
Kina behövs "International Warranty Card" båda dessa ska vara ifyllda samt kvitto med datum annars har du ingen garanti, båda är också bara 1år garanti.


Min fråga
Tack för ett bra svar.
Men denna 1års garanti kan jag utnyttja i Sverige då?
Alltså jag behöver inte skicka kameran till det land jag köpte den i.

Sony svar
Ja, om du uppfyller de kraven så sköter man det lokalt.

Med vänliga hälsningar

Ola
Sony Support

Website: http://www.sony.se
Online support: http://support.sony-europe.com
Email support: [email protected]



-------------------------------------------

Fortsättning

Min fråga
Dessa "Limited Warranty Card" och "International Warranty Card" är det
något som butiken jag köper min Sony produkt i ska tillhandahålla
eller är det något som jag måste skaffa här hos er Sony Sverige först?

Sony svar
Detta är något som butiken där du köper produkten tillhandahåller, i Amerika vet vi att det endast är International Warranty Card som gäller för garanti i resten av världen, du bör tänka på att inte många återförsäljare kan ge ut dessa, mest handlar detta om flygplatser samt vissa Tax free butiker. "Turist Limited Warranty Card" brukar de flesta Sony återförsäljare kunna ge i andra länder som då även gäller i Sverige och tvärtom.
 
Vojne... det där var inte dåligt... men jag behöver inte byta, jag behöver inte byta, jag behöver inte byta, jag behöver väl inte byta?, jag behöver väl inte byta va? inte? väl? eller?
 
HDFS) (KGS skrev:
Vojne... det där var inte dåligt... men jag behöver inte byta, jag behöver inte byta, jag behöver inte byta, jag behöver väl inte byta?, jag behöver väl inte byta va? inte? väl? eller?

de beror väl på, om du vill kunna frysa rörelser och kunna få skarpa bilder när de blir lite dunkelt är de jku lite mysigt
 
Jag undrar vad ni anser om den här brusnivån? Bilden är tagen med en A700 med ISO 800.

För att undvika missförstånd måste jag tillägga att bilden är beskuren, dvs det är bara en del av ursprungsbilden som visas.

Johan
 

Bilagor

  • dsc00272.jpg
    dsc00272.jpg
    65 KB · Visningar: 313
Brusnivåerna blir högre om bilden inte är korrekt exponerad. När man bedömer den här bilden, så får man ta med att utsnittet visar ett underexponerat ansikte.

red. Kommentaren skrevs avseende den första bilden (800 iso)
 
Senast ändrad:
Johan_Hackman skrev:
Jag undrar vad ni anser om den här brusnivån?
Svårt att säga något om den eftersom bilden är svårt underexponerad. Skulle inte förvåna mig om du fått bättre resultat med ISO1600 (även om den underexponeringen nog motsvarar korrekt exponering på ännu högre ISO. typ 2000 - 3200).
 
Här kommer ytterligare en bild, beskuren på samma sätt och tagen vid samma tillfälle som de tidigare, tagen med en Dynax 7D.

Jag hoppas inte någon uppfattar min fråga som retorisk, som om jag skulle vilja påvisa att brusnivån skulle vara hög. Det är inte alls min avsikt, utan jag är intresserad av hur man bedömer brus i olika bilder. Vissa bilder som visas upp i samband med den här tråden har ju som uppenbart syfte att visa hur bra kameran fungerar vid höga ISO. Mitt syfte är inte att visa motsatsen, men jag vill gärna vara med och diskutera.

Egentligen tycker jag det är ointressant med alla fantastiska bilder kameran kan producera, jag vill se de dåliga! För varje fantastisk bild som visas upp, borde alla kasserade bilder redovisas.

Johan
 

Bilagor

  • pict0581iso400d7d.jpg
    pict0581iso400d7d.jpg
    52.6 KB · Visningar: 391
Johan_Hackman skrev:
Här kommer ytterligare en bild, beskuren på samma sätt och tagen vid samma tillfälle som de tidigare, tagen med en Dynax 7D.
Den är tagen på ISO400 (enligt EXIF) och i flera bländardstegs bättre ljus, jämförelser kan vara bra men värdelösa om man jämför äpplen och päron.
 
Johan_Hackman skrev:
Här kommer ytterligare en bild, beskuren på samma sätt och tagen vid samma tillfälle som de tidigare, tagen med en Dynax 7D.

Jag hoppas inte någon uppfattar min fråga som retorisk, som om jag skulle vilja påvisa att brusnivån skulle vara hög. Det är inte alls min avsikt, utan jag är intresserad av hur man bedömer brus i olika bilder. Vissa bilder som visas upp i samband med den här tråden har ju som uppenbart syfte att visa hur bra kameran fungerar vid höga ISO. Mitt syfte är inte att visa motsatsen, men jag vill gärna vara med och diskutera.

Egentligen tycker jag det är ointressant med alla fantastiska bilder kameran kan producera, jag vill se de dåliga! För varje fantastisk bild som visas upp, borde alla kasserade bilder redovisas.

Johan

Uh varför då ? man kan ta "oändligt" dåliga bilder med alla kameror! Detta är dSLR kameror, dvs det är upp till användaren hur bra bilderna blir.
 
Det ligger en del i Johans resonemang ändå. Ibland ser man bilder, officiella bilder från tillverkaren, som man bara inte fixar att kopiera med samma utrustning. Jag minns någon ISO 800 bild som KM uppgav var tagen med en Dimage A1 eller A2, det fanns inte en chans i helv... att få till så lite brus på egen hand utan neat image eller dylikt.

Det kanske inte är de dåliga bilderna men ändå bilder tagna av "vanliga" fotografer i "vanliga" situationer som är intressantast. Jag antar att man med massor av bra ljus kan åstadkomma rätt lite brus vid höga ISO, men det e ju sällan då man nyttjar hög ISO...
 
Med a700an var nog förhållandet med tillverkarens bilder nästan det omvända. En del av dem var plåtade med kamerans svagaste inställningar och spred rejäla farhågor om kamerans prestanda tills folk började få tag i kameran och kunde testa den mer grundligt.

När man bedömer kamerans olika egenskaper med hjälpa av bilder bör man i alla fall ta en rejäl funderare på vad man vill mäta och huruvida fotografen uppfyllt förutsättningarna för ett vettigt test. Taskig fokus kan lätt sabba ett skärpetest och en underexponerad bild tagen på ISO800 är t.ex. inte särskilt lämplig för brusjämförelser (speciellt när kameran har hårdvarustöd för åtminstone ISO1600).

Däremot kanske dessa båda exempel skulle kunna ingå som datapunkter i större test av AF- och autoexponeringsprestanda.
 
ondjultomte skrev:
Uh varför då ? man kan ta "oändligt" dåliga bilder med alla kameror! Detta är dSLR kameror, dvs det är upp till användaren hur bra bilderna blir.

Jag vet iallafall att jag inte kan rassla ut med Roslagsbanan till Freskati och åka hem med en skarp bild av ett bi, utan att ha med mig alla mina minneskort (4GB), och det är inte troligt ens då. Däremot kommer jag komma hem med mer än 700 suddiga bilder.

Johan

PS. Jag tycker fortfarande Kristoffers bild av biet är fantastiskt.
 
Ett enkelt sätt om vill ha bilder för att såga A700an verkar ju vara att plåta i JPG. Där verkar ju Sony ha sjabblat ordentligt (även om vissa lyckats dra ur dem riktigt bra detaljer med XFINE och specialbehandling).
 
wsaar skrev:
Ett enkelt sätt om vill ha bilder för att såga A700an verkar ju vara att plåta i JPG. Där verkar ju Sony ha sjabblat ordentligt (även om vissa lyckats dra ur dem riktigt bra detaljer med XFINE och specialbehandling).
Fast å andra sidan påvisar David K. att jpeg är mycket bra :) "det nya raw formatet" har han tom. sagt.

Det jag menar med inlägget ovan är att om man tittar på en bunt bilder från mediokra amatörer(läs: mig) så får man ingen brauppfattning om vad kameran kan producera. Det är bättre att titta på t.ex. Aarif på dyxum, eller många andra skickliga fotografer för att få en uppfattning om vad kameran kan prestera just pga att annars är det personen bakom kameran som begränsar , inte kameran i sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.