Annons

Nissin A700A air - Sony, det mest prisvärda till Sony-kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag letade efter en blixt att använda med både min A7r och min NEX 7. Det var ju ett litet problem eftersom Sony bytt skofattning efter 2012 till en s.k. multifattning som används inte bara till blixtar utan även för att hantera mikrofoner m.m., så begagnatmarknaden var ju inget alternativ och det är den sällan för Sony-grejor eftersom den är så liten.

Tittade först på Sony-blixtarna men har för mig att man till min A7r måste ha två blixtar eftersom kamerahuset inte innehåller någon funktion för fjärrstyrning. En del har jag för mig köpte den billiga Sony HVL-F20M för att sköta detta. Ska man sedan ha Sony HVL-F60M ovanpå detta så hamnar man ju på 6500-spänn och dessutom känns det extra skrymmande på en NEX 7 (med adaptersko då förstås) eller en A7:a av första generationen som ju är klart mindre än de nya II:eek:rna.

Kom då ihåg att jag sett SAR flagga för en ny blixt från Nissin som kunde fjärrstyras och att allt ingick för 2500:- till 3000:- spänn eller runt 250 U$. Märkligt nog hade Scandinavians nya butik på Sveavägen en hemma för 2690 spänn. Då fanns produkten på flera orten men det verkar vara åtgång på dem för nu finns det bara i Bankeryd.

Har pillat och testat och kan konstatera att det är den enklaste, roligaste och smartaste blixt jag haft någon gång. Dokumentationen funkar så det är lätt att komma igång men jag höll på att bli knäpp ett tag när jag konfigurerade fjärren. Det krävs mer än den dokumentationen för att hantera blixten och det finns ju som tur tips på nätet. Det står exv. inte hur man stänger av den irriterande pipsignalen när blixten är laddad för ny bild när man fjärrar. Jag hade tänkt att fota ett dop snart och det vill man verkligen slippa i ett sådant läge. För den signalen låter verkligen väl högt.

Om ni är intresserade så se till att ni får kolla på en Nissin Di700 A + Air för det finns andra äldre varianter som inte stöder fjärr också.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Di700ASoAir

Men ta den delen av Cybers omdömen som talar om att allt funkar automatiskt med en nypa salt. Höghastighetssynk upp till 1/8000 sköts via fjärrkonsolen (tryck på pilot-knappen i 3 sek) och jag undrar varför man inte kan få den funktionen när blixten sitter på kameran. På min kamera sitter jag då fast i 1/160 eller så.

Tycker att det är lite roligare nu som Sony-användare att det faktiskt kommer lite bra nya tillbehör till våra kameror också. Vi har inte varit så bortskämda med det tidigare. Jag tror vi får tacka främst Canon-folkets stora intresse för A7r II för det. Helt plötsligt är det inte bara den smala marknaden med Sonys traditionella kundkrets som köper kamerahusen utan en mycket mer brokig skara och det gör ju att vi nu får en helt annan volym, som i slutänden attraherar fler tillverkare att tillverka Sony-tillbehör. Så tack Canon-vänner. Bra jobbat! :) Det skulle vi aldrig fixat själva!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto