Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

<Officiell A700-tråd> SONY A700 lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)
J Tjerneng skrev:
Hur är det med andra tillbehör som funkar till A100, vilka är kompatibla och inte?
Naturligtivs har Sony tänkt på de större grejerna (prismässigt) som gluggar, blixtar osv, men hur är det med alla smågrejer, som t ex fjärrutlösare och annat?

de fungerar.

Det var faktiskt bra att de bytte batterier, dessa nya batterier är guld värda då de visar i procent batterikapaciteten, med stor noggrannhet.
 
J Tjerneng skrev:
Hur är det med andra tillbehör som funkar till A100, vilka är kompatibla och inte?
Naturligtivs har Sony tänkt på de större grejerna (prismässigt) som gluggar, blixtar osv, men hur är det med alla smågrejer, som t ex fjärrutlösare och annat?

Tillbehören som blixt och fjärrutlösare blir nog samma. Dom nuvarande blixtarna och fjärrutlösarna är samma sen Minoltatiden!
 
Åh vad sugen jag blev på en A700! Helst skulle jag väl vilja ha en FF, men det skulle jag aldrig ha råd med :(

Visste faktiskt inte att dom släppt en ny kamera förrän jag kollade upp det idag just pga att jag ville uppgradera mig.

När A700'n är beställd och hemma så blir en Dynax 5D till salu, endast kamerahuset. Vad kan man tänkas få för en sån på Blocket/Tradera?
 
Jag fick 4400kr i augusti för 5D med sigma 18-55mm, 2x 512mb minneskort, 5 batterier o trådutlösare så någonstans runt 3000kr ska man väl få den sålt för på tradera
 
Skicket spelar förstås in, men du kan kanske få 4.000 kr topp med lite tur. Kanske 3.000 kr på Tradera. Det är dock lite svårbedömt i och med att alltfler efterhand upptäcker att det har kommit ett nytt hus, A700, precis som du själv precis har gjort.

Allmänt kan man väl säga att det finns förhållandevis gott om D5D och A100 till salu på begagnatmarknaden. Däremot har på senare tid utbudet av D7D blivit väldigt magert (den ligger ju också 50-100% högre i pris än D5D och A100). Det KAN vara så att det är lite trögt att sälja D5D och A100 numera.

Jag skulle vilja säga att det bästa tips jag f.n. kan ge dig är:
Kolla ifall du har någon i bekantskapskretsen som funderar på att uppgradera till en systemkamera. Låt dem känna på den. D5D:an ligger MYCKET bättre i handen än t.ex. Canon 400D, och den är inte alls lika plastig (detta kommer ju inte alls fram vid en annons på Blocket/Tradera). Blir någon intresserad, så kan du komplettera din D5D med en billig normalzoom om det behövs. Det finns ett överskott på de nyare kitzoomarna, DT 18-70/3,5-5,6, kan därför gå att hitta för runt 250-400 kr. Det äldre 35-70/3,5-4,5 ligger i samma prisläge, eller någon hundralapp högre (har utmärkt skärpa, klart bättre än DT-objektivet, men zoomomfånget är ju litet). Efter 35-70 kom 35-80/4-5,6. Det senaste FF-kitobjektivet (innan DT-normalzoomen introducerades) var 28-80/3,5-4,5. Dessa ligger kvalitetsmässigt en nivå över DT 18-70-objektiven, och med priser på kanske 500-1.000 kr.

Självfallet är variationen mycket stor i dessa priser. Ett objektiv eller en kamera som är skött som ett lindebarn kan ju säljas för 5-10 ggr högre pris än något som är sjaskigt och dant! Dessutom förekommer ju emellanåt helt irrationella ryck i marknaden, dvs någon av de produkter jag talat om ovan kan plötsligt göra ett stort ryck prismässigt åt ena eller andra hållet...

Med andra ord, ta dessa prisintervall med en rejäl skopa salt! Du kan hamna i andra nivåer, såväl när det gäller köp som sälj. Men, som sagt - börja med att kolla i din bekantskapskrets.
 
FlyerOne skrev:
Men, som sagt - börja med att kolla i din bekantskapskrets.

Jaja, dom i min bekantskapskrets är rätt dåliga på det där med systemkameror. En sådan grej som att förklara förhållandet med bländare och skärpedjup är helt omöjlig och då är jag till och med ganska pedagogisk ;)

Jag kan tänka mig att 3000 borde vara ganska lätt att kränga kameran för, fast jag måste leta rätt på kartonger och sådant.. det brukar ju tyvärr vara en fördel när man säljer =/ hehe
 
KjellSn skrev:
Tillbehören som blixt och fjärrutlösare blir nog samma. Dom nuvarande blixtarna och fjärrutlösarna är samma sen Minoltatiden!


Min Minolta 34HS(D) (tror jag den heter) blixt funkar fortfarande på A700an, samt även tråd utlösaren, fast man får ju med en remote commander så man kan trycka av utan trådar också..
 
Nu verkar det även som om Cyberphoto har a700 i lager men till Finland har den inte kommit ännu. Suck - det är inte roligt att vänta.
 
Peter-K skrev:
Japp, minst en ledningsbana av
OK.
Sony-folket har helt klart varit väldigt angelägna om att det inte ska gå att använda några batterier i A700:an som inte har de rätta kretsarna för kapacitetsmätningen. Förmodligen har de i största allmänhet varit rädda för att A700:an skulle kunna få sämre rykte genom att folk som inte vet vad de gör, klagar på att "Batterimätningen är redan kass!" och för de amerikanska produktansvarighetslagarna i synnerhet. Med de stolligheter som förekommer i USA-domstolarna när det gäller dessa, så skulle Sony säkerligen löpa risk att bli dömda att betala skadestånd till massor av amerikanare, som stämmer Sony för att batterikapacitetsmätningen inte fungerar när de använder sina A100-batterier i A700:an... :)
 
FlyerOne skrev:
OK.
Sony-folket har helt klart varit väldigt angelägna om att det inte ska gå att använda några batterier i A700:an som inte har de rätta kretsarna för kapacitetsmätningen. Förmodligen har de i största allmänhet varit rädda för att A700:an skulle kunna få sämre rykte genom att folk som inte vet vad de gör, klagar på att "Batterimätningen är redan kass!" och för de amerikanska produktansvarighetslagarna i synnerhet. Med de stolligheter som förekommer i USA-domstolarna när det gäller dessa, så skulle Sony säkerligen löpa risk att bli dömda att betala skadestånd till massor av amerikanare, som stämmer Sony för att batterikapacitetsmätningen inte fungerar när de använder sina A100-batterier i A700:an... :)

Ja, många konstiga saker händer i USA titta bara på apple och antalet stämmningar pga iPhone
 
Jag är supernöjd med det lilla som jag använt min A700, om man jämnför mot A100n, och det nya quicknav... Huvudet på spiken måste jag verkligen säga.
 
Om någon undrat över garantier så kommer svart på vitt här från Sony.


-------------------------------------------

Min fråga
Om jag köper en A700 i USA eller Asien har jag rätt att lämna den till er och ni
lagar den precis som en svensksåld kamera? Är det lika garanti som på en
svenskåld?

Är det något som skiljer i hur garantin fungerar på en kamera från USA, Asien
eller en kamera såld i Sverige?

Sony svar
I Sverige har du 2 år från Sony.

Köper du den utomlands måste du ha antingen "Turist Limited Warranty Card" eller i Amerika och vissa andra länder ex.
Kina behövs "International Warranty Card" båda dessa ska vara ifyllda samt kvitto med datum annars har du ingen garanti, båda är också bara 1år garanti.


Min fråga
Tack för ett bra svar.
Men denna 1års garanti kan jag utnyttja i Sverige då?
Alltså jag behöver inte skicka kameran till det land jag köpte den i.

Sony svar
Ja, om du uppfyller de kraven så sköter man det lokalt.

Med vänliga hälsningar

Ola
Sony Support

Website: http://www.sony.se
Online support: http://support.sony-europe.com
Email support: [email protected]



-------------------------------------------
 
Detta var onekligen intressant. Det innebär ju egentligen att det är fritt fram att köpa från till exempel USA och ändå ha ett år garanti. Låter verkligen intressant...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.