Peter-K skrev:
Mycket dåligt av Sony att göra om batterierna så att de 3st jag har till A100 inte passar {till A700} .
...
Håller naturligtvis med dig generellt. Batterieländet ställer verkligen till det för oss användare - att de olika tillverkarna designar specifika batterier inte bara till sitt eget märke, utan alltför ofta även speciella batterier för varenda modell de har... Det är ju lika illa när det gäller klockor - ziljoner snarlika men något olika batterier - fullständigt i onödan. Enbart för att låsa in oss konsumenter till att köpa just deras originalbatterier.
Dock, när nu Sony byter till Info-Lith-batterier i A700, så finns det välgrundade skäl för detta. Det är en STOR fördel att hela tiden noggrant kunna avläsa batteriets återstående kapacitet på någon procent när. Man slipper helt det välkända oros- och stressmomentet - "Hur många bilder kan jag ta ytterligare, innan jag måste börja snåla?" - som man hela tiden hamnar i när man använder vanliga batterier. Det som i olika apparater brukar kallas för "batterimätare" är inte namnet värt! I och för sig är det tekniskt mycket svårt att mäta återstående batterikapacitet i vanliga Ni-Cd eller NiMH-batterier. Oftast visar de fullt, fullt, fullt, för att sedan, när den återstående kapaciteten räcker till kanske tre bilder, plötsligt skrika: "Nu är batteriet snart slut!"
Det är väl främst proffsfotografer, vilka ju alltid måste ha koll på läget, som har krävt att Sony ska sätta i sina Info-Lith-batterier i A700:an. Yrkesfotografer betalar utan att blinka för dessa dyrare batterier - att alltid ha koll på läget är värt mångdubbelt mer för dem. Och emellanåt är ju detta guld värt även för oss enkla amatörer...
Det man möjligen skulle kunna klaga på Sony för är att de inte stoppade in ett Info-Lith-batteri redan i A100:an, även om det inte krävs någon större möda för att inse att en instegskamera skulle ha svårt att bära denna extrakostnad. Anledningen till att Info-Lith-batterier är dyrare är inte främst att det är ett Sony-patent, utan för att de innehåller extra kretsar till kapacitetsmätningen.
Du kan vara förvissad om att Canon-Nikon-Pentax-Etc-skocken inget hellre skulle vilja än att ha Info-Lith-batterier i sina kameror, så lite kompensation kan du kanske få genom att njuta av deras avundsjuka...
Edit: Grattis till dig också, Patrik!