Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

<Officiell A700-tråd> SONY A700 lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)
wsaar skrev:
Skulle bli väldigt förvånad om så var fallet eftersom Mark Weir, "the senior technology and marketing manager for Alpha and Cyber-shot cameras in Sony Electronics’ Digital Imaging and Audio Division", bekräftat att den inte funkar på EU-versioner av kameran... även en Dyxum-postare som lånade den svenska kameran bekräftade att den inte funkade.

Källa, kommentar nr 24 i Sonys officiella blog:
http://news.sel.sony.com/electronicsblog/?p=17&showallcomment=1

Jag har ju själv fått ta del av det låneex som SONY sverige lånade ut och greppsensorn finns inte på EU versionen, pga förhögt nickel innehåll.
 
Nu har jag kännt lite på den nya A700.
Jag har tidigare haft en Dynax5D så jag jämför med den.
A700 är större och känns något tyngre än vad D5D gör. Men faktum är att då storleken inte motsvarar den ökade vikten så upplever jag faktiskt att A700 är lite lättare.
Vad det gäller plastigheten så beror det nog mest på att gummit i greppet är något mjukare än vad det är på D5D. Batteriluckan är också större på A700 än på D5D och det påde hörs och märks när man tar i den och håller den.
Vad det gäller LCDskärmen så kommer jag att skaffa ett skydd för denna så fort det finns ett på marknaden. Fingeravtryck syns lätt på den och jag upplever att de är svårare att få bort än vad det är på D5D.
Annars så är det en fröjd att studera bilderna på skärmen.
Att sätta in CFminnet gjorde mig först konfunderad, det visar sig att det skall i back och fram jämfört med D5D.
Fastsättningen av objketiv känns också annorlunda. Man får ta i lite mer för att få det på plats, men när det väl sitter där så glappar det inte.
Jag har provat att ta lite bilder också. AF:n är klockren jämfört med D5D, det är en fröjd att sikta in sig på motivet och sen trycka av.
Slutaren är så tyst och allt gick så fort att jag i vissa fall var tveksam om jag över huvudtaget hade tryckt av.
Bildkvaliten är jag nöjd med, men jag har inte satt den på några större prov. Det får vänta till helgen.
Funktionen Eyestart AF stängde jag emellertid snabbt av då det bara var jobbigt att kameran hela tiden fokuserade då jag rörde mig. Det räckte med att man höll handen för sökaren för att kamerna skulle försöka fokusera.
På det hela taget är jag än så länge mer än nöjd med denna kamera (fattas bara annat när man nu lagt ner pengar på den).
Har inte provat D7D eller A100 men för de som sitter på en D5D och funderar på att byta - tveka inte.
 
jinnarparen skrev:
Har inte provat D7D eller A100 men för de som sitter på en D5D och funderar på att byta - tveka inte.
Den gör mig inte lite sugen. :) Ska nog köpa en A700, står inte ut med AF-hastigheten och bufferten längre på min 5D. Men ska hålla mig till efter nyår o se var priset hamnar. (Hoppas bara inte toppmodellen har kommit då.;)

Skoj att höra om ditt första intryck!
 
Mycket dåligt av Sony att göra om batterierna så att de 3st jag har till A100 inte passar.
Jag försökte göra om det ena så att det skulle gå i kameran, men det blev ett kasst batteri istället.

Har inte hunnit använda kameran ännu (några testbilder) men säger wow ändå.
Fin skärm, snabb AF, snabb sekvens tagning.
 
Peter-K skrev:
Jag har fått leveransbesked.
Scandinavianphoto skulle skicka den
{Sony A700} idag.
Enfotograf skrev:
Har fått et sms att jag har en kamera att hämta i Göteborg på SP.
...
jinnarparen skrev:
Såja, nu sitter man här med sin nya A700.
...
Peter-K skrev:
...
Har inte hunnit använda kameran
{A700} ännu (några testbilder) men säger wow ändå.
Fin skärm, snabb AF, snabb sekvens tagning.
Jag sänder er mina allra hjärtligaste gratulationer - utan att göra ens ett försök att dölja min kolossala avundsjuka... :)
 
Senast ändrad:
Fabian Fogelberg skrev:
Den gör mig inte lite sugen. :) Ska nog köpa en A700, står inte ut med AF-hastigheten och bufferten längre på min 5D. Men ska hålla mig till efter nyår o se var priset hamnar. (Hoppas bara inte toppmodellen har kommit då.;)

Skoj att höra om ditt första intryck!

Hehe, jag var inne på Scandinavianphoto igår för att klämma lite på underverket. Jag gick därifrån med en ny kamera! Testade bl a A700 med 70-200 SSM och det var en kombination som inte gick av för hackor. Tyvärr måste jag sälja alla mina objektiv om jag ska ha råd med SSM:en. A700:an känns mycket solid och jag har skrivit lite om mina första intryck på dyxum: http://dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=21566&get=last#216560
 
Peter-K skrev:
Mycket dåligt av Sony att göra om batterierna så att de 3st jag har till A100 inte passar {till A700} .
...
Håller naturligtvis med dig generellt. Batterieländet ställer verkligen till det för oss användare - att de olika tillverkarna designar specifika batterier inte bara till sitt eget märke, utan alltför ofta även speciella batterier för varenda modell de har... Det är ju lika illa när det gäller klockor - ziljoner snarlika men något olika batterier - fullständigt i onödan. Enbart för att låsa in oss konsumenter till att köpa just deras originalbatterier.

Dock, när nu Sony byter till Info-Lith-batterier i A700, så finns det välgrundade skäl för detta. Det är en STOR fördel att hela tiden noggrant kunna avläsa batteriets återstående kapacitet på någon procent när. Man slipper helt det välkända oros- och stressmomentet - "Hur många bilder kan jag ta ytterligare, innan jag måste börja snåla?" - som man hela tiden hamnar i när man använder vanliga batterier. Det som i olika apparater brukar kallas för "batterimätare" är inte namnet värt! I och för sig är det tekniskt mycket svårt att mäta återstående batterikapacitet i vanliga Ni-Cd eller NiMH-batterier. Oftast visar de fullt, fullt, fullt, för att sedan, när den återstående kapaciteten räcker till kanske tre bilder, plötsligt skrika: "Nu är batteriet snart slut!"

Det är väl främst proffsfotografer, vilka ju alltid måste ha koll på läget, som har krävt att Sony ska sätta i sina Info-Lith-batterier i A700:an. Yrkesfotografer betalar utan att blinka för dessa dyrare batterier - att alltid ha koll på läget är värt mångdubbelt mer för dem. Och emellanåt är ju detta guld värt även för oss enkla amatörer...

Det man möjligen skulle kunna klaga på Sony för är att de inte stoppade in ett Info-Lith-batteri redan i A100:an, även om det inte krävs någon större möda för att inse att en instegskamera skulle ha svårt att bära denna extrakostnad. Anledningen till att Info-Lith-batterier är dyrare är inte främst att det är ett Sony-patent, utan för att de innehåller extra kretsar till kapacitetsmätningen.

Du kan vara förvissad om att Canon-Nikon-Pentax-Etc-skocken inget hellre skulle vilja än att ha Info-Lith-batterier i sina kameror, så lite kompensation kan du kanske få genom att njuta av deras avundsjuka... :)


Edit: Grattis till dig också, Patrik!
 
Senast ändrad:
Gunnar Karlsson skrev:
...
Det är väl främst proffsfotografer, vilka ju alltid måste ha koll på läget, som har krävt att Sony ska sätta i sina Info-Lith-batterier i A700:an. Yrkesfotografer betalar utan att blinka för dessa dyrare batterier - att alltid ha koll på läget är värt mångdubbelt mer för dem. Och emellanåt är ju detta guld värt även för oss enkla amatörer...
...
Håller inte med att det är nödvändigt ens för dem - att alltid vilja ha järnkoll är en i-lands-sjuka, Vem minns inte de första LED-klockorna, som t.o.m. visade tiondelar av en sekund - bara för att det var möjligt? Info-lithium är lite av sam- ma sjuka - "Är det tekniskt möjligt? - Sätt in det - OCH marknadsför det som en nögvändighet!".

Med ett förflutet i gröna kläder är detta ett välkänt problem för alla i en strids- situation; Hur mycket ammuni- tion har jag kvar? Problemet löses mycket enkelt - behöver Du fråga? - byt magasin! Ingen chansar på att gå nästan tomt, det gäller att ligga nästan fullt hela tiden och för fotografer är det samma sak - flera batterier - byt när Du kommer åt. Det är mycket de ska hinna med; Fotografera, chimpa och kolla batteriet.

Det vore bättre med en stor, röd och ilsket blinkande lampa;

<Information Overflow Imminent>
 
Batterier är förbrukningsvaror... tycker mig uppleva en försämring i kapaciteten i mina två batterier redan efter ett år. Bra att Sony åtminstonde gjort dem bakåtkompatibla så att det räcker med att köpa en batterityp för den som vill köra både A100 och A700.
 
Infobatteri

Nikon har länge haft Infolit batterier i sina kameror. D200 och D2x. Jag kommer däremot inte ihåg om även gamla D2h hade det.
 
FlyerOne skrev:

Det man möjligen skulle kunna klaga på Sony för är att de inte stoppade in ett Info-Lith-batteri redan i A100:an, även om det inte krävs någon större möda för att inse att en instegskamera skulle ha svårt att bära denna extrakostnad. Anledningen till att Info-Lith-batterier är dyrare är inte främst att det är ett Sony-patent, utan för att de innehåller extra kretsar till kapacitetsmätningen.

Vet inte vad ni har i era A100 men i min så är det InfoLit batteri. Om möjligt är det kanske inte samma fattning etc som gör de inte kompatibla men A100 har samma teknologi (InfoLithium)

Peter
 
leffep skrev:
Nikon har länge haft Infolit batterier i sina kameror. D200 och D2x.
...
Intressant. Vilket fabrikat är det, är detta Sonys eller finns det andra?

perese skrev:
Vet inte vad ni har i era A100 men i min så är det InfoLit batteri. Om möjligt är det kanske inte samma fattning etc som gör de inte kompatibla men A100 har samma teknologi (InfoLithium)

Peter
Också intressant. Men vad jag undrar är ifall A100:an i så fall utnyttjar denna teknik, dvs vad visar dess batteriindikator?
 
Har varit hos Scandinavianphoto och kikat lite på Sony A700. Ska du byta tillbaka till Minolta får jag höra när jag vill se på Kameran. A700 ligger bra i handen tycker jag Menyerna är lätta att komma in i. Lätt att ställa in ISO 100,125,160 200 -6400 – Ändra matningslägen. Sökaren var som de flesta, varken bättre eller sämre, alltså var det inget Wow här.Autofokusen är svårt att säga något ting om, när jag inte hade någon annan kamera att jämföra med. Displayen baktill var bra i och med att den ändrade sig när man höll kameran horisontellt.

Jag tycker att Sony gjort än bra kamera, men den kostar på tok för mycket.

Jag ställer mig frågande, och även några på Scandinavianphoto om Sony kan ta några marknadsandelar med denna kamera.
 
Peter-K skrev:
Mycket dåligt av Sony att göra om batterierna så att de 3st jag har till A100 inte passar.
Jag försökte göra om det ena så att det skulle gå i kameran, men det blev ett kasst batteri istället.
...
Vad mera exakt orsakade att batteriet pajade? Blev några ledare avskurna, grävde du hål i något, eller vad?
 
chiyoda skrev:
Har varit hos Scandinavianphoto och kikat lite på Sony A700. Ska du byta tillbaka till Minolta får jag höra när jag vill se på Kameran. A700 ligger bra i handen tycker jag Menyerna är lätta att komma in i. Lätt att ställa in ISO 100,125,160 200 -6400 – Ändra matningslägen. Sökaren var som de flesta, varken bättre eller sämre, alltså var det inget Wow här.Autofokusen är svårt att säga något ting om, när jag inte hade någon annan kamera att jämföra med. Displayen baktill var bra i och med att den ändrade sig när man höll kameran horisontellt.

Jag tycker att Sony gjort än bra kamera, men den kostar på tok för mycket.

Jag ställer mig frågande, och även några på Scandinavianphoto om Sony kan ta några marknadsandelar med denna kamera.

Hej! Ja dyr är den, men undrar vad den kostar om ett år? Jag ska vänta och se hur priset utvecklas! kjellsn
 
Peter-K skrev:
Mycket dåligt av Sony att göra om batterierna så att de 3st jag har till A100 inte passar.
Jag försökte göra om det ena så att det skulle gå i kameran, men det blev ett kasst batteri istället.

Hur är det med andra tillbehör som funkar till A100, vilka är kompatibla och inte?
Naturligtivs har Sony tänkt på de större grejerna (prismässigt) som gluggar, blixtar osv, men hur är det med alla smågrejer, som t ex fjärrutlösare och annat?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.