Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

<Officiell A700-tråd> SONY A700 lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad jag förstår så vet ingen än hur mycke värde varje enhet räknas i. isoskillnaden mellan A700-A350, visar 14 enheter till fördel A350. Frågan är om man måste över 100 enheter, för att man skall märka skillnad. DXO säger själva att vid slutsumeringen A700 fick 66,3. Skillnad upp till 5 och man ser inte någon skillnad. då kan man lätt leka med tanken att även vid 8 poängs skillnad, så är inte skillnaden jättestor. Nikon D90 överraska rejält på DXO var det inte 72 dom fick. skillnad mot Sony 6,3 poäng. Det finns en del märkligheter på DXO. Men ändå, kamerorna i topp är ju bäst det visar även dom flesta andra tester. Dom flesta på tråden vet också att vid ren bildkvalitet är skillnaden försumbar i dom olika segmenten. Men som StenÅke påpekar måste man i rättvisans namn vara observant vilka isotal dom mäter vid. Och hur dom klarar sig högre upp på iso skalan. Mvh. /Bengt.
 
Eftersom jag nyss bytte A200 till A900 så är jag ju jävig, men jag tycker nog tvärtom. A900 får bara 2.75 gånger mera poäng än A200 hos DxO och jag tycker/intalar mej att det skiljer mer. 3.47 gånger mer ska det vara!!

Allvarligt, det påstås att pixel-för-pixel så skiljer det ingenting på SNR-kurvan. Eh?

Båda kamerorna med allt NR avstängt och raw, brusar rejält i skuggorna vid alla ISO400+ när man pixelpipar 100%, men A200 är klart värst. Dessutom rasar färgerna mycket mer på den lilla när man skruvar upp.

Med noiseninjabehandling så tycker jag att på helbild funkar A200 till ISO800 men det går att rädda en bild från A900 ända upp till ISO3200. Bilderna från A900 är på nåt sätt mer lättstädade. A200-bilderna får lätt vattenfärgsvarning när man brusreducerar. Kanske är det den för ögat oförstörande komprimeringen av A200-ans cRAW-bilder som sabbar Noise Ninjans förmåga att skilja ut vad som är brus och inte.

Men den största skillnaden i bildkvalitet mellan dom båda har mer med precisionen i AF att göra. Men det skiter ju DxO i.
 
Men den största skillnaden i bildkvalitet mellan dom båda har mer med precisionen i AF att göra. Men det skiter ju DxO i.

Ja det är bra att du påpekar den lilla detaljen :). Utan korrekt fokus har man inte så lätt ens att avgöra vare sig brus eller annat andra detaljer kanske i det allmänna blurret.

Alla har talat om brus och DR till leda här på FS sedan tidernas begynnelse men det har aldrig varit mina verkliga problem. Mitt huvudproblem har med båda mina DSLR:er utan konkurrens varit en AF som inte är i fokus när systemet hittat sitt jämviktsläge. Brus har alltid varit ett marginellt praktiskt problem för mig. Dels tycker jag brusets korn i A350 är ganska OK genom att det är så pass finkornigt "grain". Men man kan ju alltid städa lite med Neat Image eller något annat om man har behov av det. Men bilder där fokusplanet ligger helt fel har i varje fall inte jag något vidare vapen emot.
 
Vad jag förstår så vet ingen än hur mycke värde varje enhet räknas i. isoskillnaden mellan A700-A350, visar 14 enheter till fördel A350. Frågan är om man måste över 100 enheter, för att man skall märka skillnad. DXO säger själva att vid slutsumeringen A700 fick 66,3. Skillnad upp till 5 och man ser inte någon skillnad. då kan man lätt leka med tanken att även vid 8 poängs skillnad, så är inte skillnaden jättestor. Nikon D90 överraska rejält på DXO var det inte 72 dom fick. skillnad mot Sony 6,3 poäng. Det finns en del märkligheter på DXO. Men ändå, kamerorna i topp är ju bäst det visar även dom flesta andra tester. Dom flesta på tråden vet också att vid ren bildkvalitet är skillnaden försumbar i dom olika segmenten. Men som StenÅke påpekar måste man i rättvisans namn vara observant vilka isotal dom mäter vid. Och hur dom klarar sig högre upp på iso skalan. Mvh. /Bengt.

Man kan hålla på och trilla siffror till leda. Problemet med DxO-siffror och skillnader kameror emellan är att man har svårt att avgöra vad detta betyder i praktisk vardag. Jag stod en gång inför valet att köpa en A700 men avstod efter som jag var besviken på hur dåligt den fokuserade med mina objektiv. Jag var mycket skeptisk när A350 kom också eftersom alla redan innan den blivit testad dömde ut den på förhand eftersom den rådande myten då sa att fler pixlar=mer brus. Men hur detta verkligen såg ut kunde inga egentligen svara på. Så jag gick till butiken med mitt stativ och mina objektiv och testade innan jag köpte.

Jag läste dock ett antal omdömen av folk som hade kameran innan och kommer speciellt ihåg Jon van der Vandt på Dyxum som hade köpt en A350 som tillfällig ersättare till den Nikon D300 han hade som arbetskamera. Han valde A350 främst p.g.a. den höga upplösningen. Han skriver att utifrån hans erfarenheter så visade det sig till hans stora förvåning att hans nya "toycamera" gav bättre både bättre detalj- och färgåtergivning med de gamla Minoltaobjektiv han hade än de Nikonobjektiv han hade till sin D300. Även ljusmätning och AF tyckte han kunde konkurrera med D300:an. Så han fortsatte att använda "toykameran" och lät D300:an ligga på hyllan om han inte behövde snabbare seriebildstagning e.d. Dessutom var han speciellt glad i att slippa släpa på sin betydligt klumpigare Nikon-utrustning. När han skrev att bruset absolut heller inte var något problem mellan ISO 100 och 400, så avgjorde det nog mitt beslut. För jag är sällan någonannanstans ISO-mässigt. Har man levt nästan hela sitt fotoliv i diavärlden, så kan man som jag bli ISO 50 och 100 skadad för lång framtid. I den världen är ISO 200 fantastiskt! :)

Andra selling points som var viktiga för mig var ett avsevärt mindre kamerahus och drygt halva kostnaden mot en A700 eller D300. Vill jag byta till min drömkamera när den nu kommer, så kommer jag inte känna att jag ägnat mig åt alltför vidlyftig kapitalförstörning. Jag är van att ha kameror länge (10-20 år) men i den här nya världen har jag haft 2 på några år redan. Det förbluffar mig faktiskt att folk har så mycket pengar att de kan byta kamerahus för 10-tusentalskronor var och varannat år. Tillverkarna borde inte tro att det är sant det som sker. Köp och släng (för vilket andrahandsvärde har en gammal DSLR? Min KM 7D kostade 15.000 när den kom (även om jag betalade 11). Efter ett par år var den värd 4.000. Vilka har råd att hålla på så jämt?

Så jag är fortfarande väldigt nöjd med min fåniga lilla A350 som definitivt inte uppfyller några som helst krav på att vara speciellt manlig. Den ser faktiskt nästan ut som om den ska spruta vatten om man trycker på den, men det är en jäkla kamera att prestera bara man kan hålla "Parkinsson" under kontroll. Skulle de sno den nu när jag ska åka på semester snart, så kommer jag självklart bli sur över folks opålitlighet men jag kommer bara bli hälften så sur som om jag haft en D300 eller något ännu dyrare istället.

Det är väl bra till slut att myterna och galenskapen får vika lite för vetenskapen så vi kan få lov att slippa de missriktade råd myterna ger. Men visst är det också svårt för många att ta att en kamerans pris inte nödvändigtvis korrelerar med bildkvaliteten.
 
Har man levt nästan hela sitt fotoliv i diavärlden ... kapitalförstörning.

Det är billigare per ruta med elektriska bilder får man tänka. Kapitalförstöringen jag ägnar mej åt närmsta åren med min skrytklump skulle bara räcka till typ 100 st 36-rullar Velvia med framkallning.

Jag hoppas den ska hålla till lite mer än 3600 knäppar. Snackar vi film till 6*7-rutor, vilket är jämförbart i upplösning, är man väl nere i väl under 1000 bilder för den kostnaden antar jag.
 
Det är billigare per ruta med elektriska bilder får man tänka. Kapitalförstöringen jag ägnar mej åt närmsta åren med min skrytklump skulle bara räcka till typ 100 st 36-rullar Velvia med framkallning.

Jag hoppas den ska hålla till lite mer än 3600 knäppar. Snackar vi film till 6*7-rutor, vilket är jämförbart i upplösning, är man väl nere i väl under 1000 bilder för den kostnaden antar jag.

Ja filmkostnaden var en plåga när man skulle ut och resa och ingen auto ISO fanns det ju heller :). Summan av plågorna är nog konstant över tid eller hur??? Men har du en A900 så är det inget synd om dig och med den kameran behöver du inte byta upp dig av bildkvalitetsskäl i alla fall. Så det återstår bara att se om den håller och du inte tröttnar på den för annars kanske det visar sig vara den bästa invetering du gjort på länge. Vem vet med ett så pass välgjort kamerahus kanske du har den kvar om 10 år t.o.m. Jag tror detta med köp och släng som vi sett nu ett tag kommer att plana ut. Det känns lite som om vi närmar oss en gräns för starkt avtagande nytta med att uppgradera om man skaffat sig någon av den senaste generationens FF-hus. Visst kommer det nya funktioner men och sensorerna blir säkert ännu något snäpp bättre över tid men det finns väl inte så mycket längre att klaga p egentligen eller...?
 
Senast ändrad:
...Köp och släng (för vilket andrahandsvärde har en gammal DSLR? Min KM 7D kostade 15.000 när den kom (även om jag betalade 11). Efter ett par år var den värd 4.000. Vilka har råd att hålla på så jämt? ...

Har man tur kan man få tag i dem till riktiga fyndpriser idag. Går det att tänka sig en mer gedigen kamera för under 3000? http://www.tradera.com/Konica-Minolta-DYNAX-7D-digital-systemkamera-med-35-80--auktion_86179307

Själv bytte jag min A2+grepp+telekonverter mot en D7D, det tog ett tag innan jag var helt säker på att det var en bra deal.
 
Har man tur kan man få tag i dem till riktiga fyndpriser idag. Går det att tänka sig en mer gedigen kamera för under 3000? http://www.tradera.com/Konica-Minolta-DYNAX-7D-digital-systemkamera-med-35-80--auktion_86179307

Själv bytte jag min A2+grepp+telekonverter mot en D7D, det tog ett tag innan jag var helt säker på att det var en bra deal.

Ja tänk om man gjort den affären då!
För rätt person är det en bra affär även idag. Det är fortfarande en utmärkt kamera. Jag har beslutat mig för att aldrig sälja min. Det är ju trots allt lite historia med världens första DSLR med bildstabilisering i kamerahuset eller hur?
 
Där satte du huvudet på spiken. Huvudkritiken av dxomarks är att dom inte skalar efter sensorstorlek, sensorpixelstorlek, eller en pixeltäthet. Detta gör att större sensor får bättre resultat.

Men i vart fall så är DXOMarks användbart för att jämföra liknande kameror, ex. cmos apc-s vs andra cmos apc-s.


Men att jämföra i "Print" är väl bra. Man gör ju en standardiserat stor bild med hjälp av RAW från varje kamera och jämför den. Det är väl så det ser ut i verkliga livet också? Man skriver väl ut en A4, A3 eller kanske något ännu större. Om sedan större sensoryta och fler pixlar kompenserar för brus som ju DxO skriver i sina bakgrundstexter så är det väl inget konstigt med det. Men att jämföra utskrifter i en standardiserad storlek från vilka kameror det vara må, kan väl aldrig vara fel.
 
Båda kamerorna med allt NR avstängt och raw, brusar rejält i skuggorna vid alla ISO400+ när man pixelpipar 100%, men A200 är klart värst. Dessutom rasar färgerna mycket mer på den lilla när man skruvar upp.

Med noiseninjabehandling så tycker jag att på helbild funkar A200 till ISO800 men det går att rädda en bild från A900 ända upp till ISO3200. Bilderna från A900 är på nåt sätt mer lättstädade. A200-bilderna får lätt vattenfärgsvarning när man brusreducerar. Kanske är det den för ögat oförstörande komprimeringen av A200-ans cRAW-bilder som sabbar Noise Ninjans förmåga att skilja ut vad som är brus och inte.

Men den största skillnaden i bildkvalitet mellan dom båda har mer med precisionen i AF att göra. Men det skiter ju DxO i.


Men DxO skiter inte i det. Det DxO gör är att de försöker rensa bort och/eller normalisera allt som går att normalisera runt testerna så att vi slipper så långt det går jämförelser mellan äpplen och päron som i princip alla andra tester lider av inte minst de i olika fototidningar. Man normaliserar skillnader i nominellt ISO genom att själva mäta upp ISO och inte förlita sig på tillverkarnas värden som alltid ligger för högt nominellt efter som höga iso på rattar och i Menyer säljer.

De rensar bort skillnader kvalitet på objektiv som finns till olika kameror genom att helt enkelt använda ett standardiserat "testobjektiv" som är identiskt för alla.

När det gäller AF så rensar man bort det med för att just ta bort ytterligare en vanlig felkälla till att sensorerna i sig inte helt kan komma till sin rätt. Det är ju sensorn man ska analysera så störningsfritt som möjligt utan störningar från ofta undermåliga AF-system. I det gör de helt rätt.

Däremot har du helt rätt vad det verkar när det gäller AF i A900. Den briljerar och imponerar på många och inte minst på en del Canon-folk som just upptäckt att Canon genomgående verkar ha problem med sina AF-system som inte verkar helt stabila och pålitliga. Så det är bara att hoppas att Sony har godheten att ta med sig dessa goda erfarenheter i de nya modeller som kommer också. Jag önskar också att jag hade den AF som finns i A900, så det är bara att gratulera dig till ett mer problemfritt bildskapande än det många andra tvingas leva med. Bara AF skulle få mig att köpa den kameran om den inte vore för stor för mig men jag väntar tålmodigt på nyare modeller.
 
Jag sitter fortfarande med min KM 7D och till den har jag ett 80-200 F2.8 HS. När man fokuserar med den så smäller det bara till och så sitter fokus. Smäller är det rätta ordet för det rycker i hela kameran och låter faktiskt en hel del.
Igår provade jag den på en A700 och till min förvåning så ryckte det inte i kameran eller lät en massa, den satte fokus snabbt och snällt ändå. Kul att konstatera att utvecklingen går frammåt!
 
Alla anser inte A900 va så bra med AF....

Däremot har du helt rätt vad det verkar när det gäller AF i A900. Den briljerar och imponerar på många och inte minst på en del Canon-folk som just upptäckt att Canon genomgående verkar ha problem med sina AF-system som inte verkar helt stabila och pålitliga. Så det är bara att hoppas att Sony har godheten att ta med sig dessa goda erfarenheter i de nya modeller som kommer också. Jag önskar också att jag hade den AF som finns i A900, så det är bara att gratulera dig till ett mer problemfritt bildskapande än det många andra tvingas leva med. Bara AF skulle få mig att köpa den kameran om den inte vore för stor för mig men jag väntar tålmodigt på nyare modeller.


Alla anser tydligen inte A900 vara bra med Af´n.. Kamera & bild tex skrev så här...

Autofokusen är däremot inte i toppklass. Den upplevs lite långsam och i svagare ljus tvekar den. Autofokuspunkterna är centrerade mot mitten i bilden precis som hos andra småbildskameror. Tyvärr har bara mittpunkten autofokus av korstyp. De omkringliggande är alltså något sämre vid kontrastfattiga motiv.


http://www.kamerabild.se/artikel/test_serios_satsning_fran_sony_090121195307-895.html
´

Men men Nu är detta en A700 topic iofs.. Men kunde inte låta bli att belysa att denna fina A900 AF är tydligen inte alla som trivs med..
 
Men det skall bli skoj att se hur "man" skriver om en del andra märkens af ..

Jag personligen föredrar att då af ställts in skall det va fokus före nån microtid snabbare af som ger oskarpa bilder...
 
Man kan hålla på och trilla siffror till leda. Problemet med DxO-siffror och skillnader kameror emellan är att man har svårt att avgöra vad detta betyder i praktisk vardag. Jag stod en gång inför valet att köpa en A700 men avstod efter som jag var besviken på hur dåligt den fokuserade med mina objektiv. Jag var mycket skeptisk när A350 kom också eftersom alla redan innan den blivit testad dömde ut den på förhand eftersom den rådande myten då sa att fler pixlar=mer brus. Men hur detta verkligen såg ut kunde inga egentligen svara på. Så jag gick till butiken med mitt stativ och mina objektiv och testade innan jag köpte.

Jag läste dock ett antal omdömen av folk som hade kameran innan och kommer speciellt ihåg Jon van der Vandt på Dyxum som hade köpt en A350 som tillfällig ersättare till den Nikon D300 han hade som arbetskamera. Han valde A350 främst p.g.a. den höga upplösningen. Han skriver att utifrån hans erfarenheter så visade det sig till hans stora förvåning att hans nya "toycamera" gav bättre både bättre detalj- och färgåtergivning med de gamla Minoltaobjektiv han hade än de Nikonobjektiv han hade till sin D300. Även ljusmätning och AF tyckte han kunde konkurrera med D300:an. Så han fortsatte att använda "toykameran" och lät D300:an ligga på hyllan om han inte behövde snabbare seriebildstagning e.d. Dessutom var han speciellt glad i att slippa släpa på sin betydligt klumpigare Nikon-utrustning. När han skrev att bruset absolut heller inte var något problem mellan ISO 100 och 400, så avgjorde det nog mitt beslut. För jag är sällan någonannanstans ISO-mässigt. Har man levt nästan hela sitt fotoliv i diavärlden, så kan man som jag bli ISO 50 och 100 skadad för lång framtid. I den världen är ISO 200 fantastiskt! :)

Andra selling points som var viktiga för mig var ett avsevärt mindre kamerahus och drygt halva kostnaden mot en A700 eller D300. Vill jag byta till min drömkamera när den nu kommer, så kommer jag inte känna att jag ägnat mig åt alltför vidlyftig kapitalförstörning. Jag är van att ha kameror länge (10-20 år) men i den här nya världen har jag haft 2 på några år redan. Det förbluffar mig faktiskt att folk har så mycket pengar att de kan byta kamerahus för 10-tusentalskronor var och varannat år. Tillverkarna borde inte tro att det är sant det som sker. Köp och släng (för vilket andrahandsvärde har en gammal DSLR? Min KM 7D kostade 15.000 när den kom (även om jag betalade 11). Efter ett par år var den värd 4.000. Vilka har råd att hålla på så jämt?

Så jag är fortfarande väldigt nöjd med min fåniga lilla A350 som definitivt inte uppfyller några som helst krav på att vara speciellt manlig. Den ser faktiskt nästan ut som om den ska spruta vatten om man trycker på den, men det är en jäkla kamera att prestera bara man kan hålla "Parkinsson" under kontroll. Skulle de sno den nu när jag ska åka på semester snart, så kommer jag självklart bli sur över folks opålitlighet men jag kommer bara bli hälften så sur som om jag haft en D300 eller något ännu dyrare istället.

Det är väl bra till slut att myterna och galenskapen får vika lite för vetenskapen så vi kan få lov att slippa de missriktade råd myterna ger. Men visst är det också svårt för många att ta att en kamerans pris inte nödvändigtvis korrelerar med bildkvaliteten.

Ja vi får nog tacka DXO för att våra blickar vart riktade på enbart bildkvalitet, framför allt att det kom från någon stark kraft med stora resurser som Dxo mark. Om kloka gubbar hävdar det samma i någon tråd, kan ju pennfäktningen gå över styr. Missförstå mig inte, hantering och finesser år ju mycket viktiga,solid känsla m.m. men det är också mycket individens tyckande som varierar stort. Dxo har hoppat över det. Dxo visar med andra ord att en lågpriskamera kan prestera väldigt bra. Banbrytande vill jag säga. Vänl. Bengt.
 
DxO visar ju även att årsmodellen på husen inte har haft så stor "riktig" inverkan på ljuskänsligheten som de allt mer sofistikerade brusreducerings-finesserna gjort sken av.

Detta att utvecklingen faktiskt inte gått så fort, och att jag läste att sensorerna nu börjar närma sig den ljuskänslighet som är teoretiskt möjlig, gjorde att jag slog på stort redan nu, fast priserna på FF ännu inte är så fördelaktiga. Som det verkar så kommer det bli kämpigt även för väldigt framtida APS-C plattor att komma ifatt, om dom så skulle suga i sig varenda liten foton som kom in.

Jag menar, hade det varit risk för att mobiltelefonkamerorna springer förbi dagens FF-kameror redan nästa år eller så, så hade kapitalförstöringen helt enkelt känns föör jävlig. Nu är det hanterbart. Det känns som om jag slängt 15000 i sjön, inte 25000.
 
Vad jag förstår så vet ingen än hur mycke värde varje enhet räknas i. isoskillnaden mellan A700-A350, visar 14 enheter till fördel A350. Frågan är om man måste över 100 enheter, för att man skall märka skillnad.
Vad gäller ISO-mätningen kan det vara värt att tänka relativt. Om en kamera har dubbelt så högt low-light isovärde så betyder det att skillnaden mellan kamerorna är ett steg. Ett steg är som skillnaden mellan varje av dessa iso-värden (100, 200, 400, 800, 1600, 3200 etc).

I fallet A700/A350 är skillnaden 2.4%, dvs ungefär 1/40-dels steg, eller enklare uttryckt: helt försumbar. Hade A350 legat 100 enheter högre än A700:an hade skillnaden varit c:a 17%, säg 1/5-dels steg, vilket fortfarande är i princip försumbart. A900 har som sagt c:a 2.5ggr högre mätvärde, vilket då motsvarar c:a 1.25 steg. Så en A900 på ISO 2000 ska ge ungefär samma brusbild som ISO 800 på A350:n.

Så detta är hur du kan förstå iso-mätvärdena. Hur detta sen korrelerar med verkligheten är en annan sak. Dock stämmer skillnaden mellan A900 och de övriga väl in med den teoretiska fördelen den större sensorn medför.
 
Ja vi får nog tacka DXO för att våra blickar vart riktade på enbart bildkvalitet, framför allt att det kom från någon stark kraft med stora resurser som Dxo mark. Om kloka gubbar hävdar det samma i någon tråd, kan ju pennfäktningen gå över styr. Missförstå mig inte, hantering och finesser år ju mycket viktiga,solid känsla m.m. men det är också mycket individens tyckande som varierar stort. Dxo har hoppat över det. Dxo visar med andra ord att en lågpriskamera kan prestera väldigt bra. Banbrytande vill jag säga. Vänl. Bengt.

DxO städade ut mycket unket tyckande både här på FS och inte minst i hela övriga "kameratestindustrin". Hur mycket sånt här det finns ser man ju om man googlar på "review" och det är bara en del av de vanligaste på engelska. Dessa webbplatser funkar som "flugpapper" för kameraindustrin där de kan exponera sin reklam och testarna, reklamfolket och tillverkarna lever i en sorts symbios med varandra.

Nu dominerar DxO mycket de mer vetenskapliga testerna av själva sensorernas egenskaper. Övriga kan luta sig på deras resultat när det gäller de viktigaste bildkvalitetsparametrarna och det har de också börjat göra i stor utsträckning. Sen kan de övriga tillföra annat de är bra på och testa ergonomi, funktioner, look and feel m.m. istället. Det är en mycket bättre arbetsfördelning för de övriga har aldrig lyckats något vidare med det DxO gör. Men även DxO:s siffror och resultat bygger på ett antal antaganden och villkor som DxO ställt upp och de kan alltid och ska alltid diskuteras för dessa antaganden och villkor är inte huggna i sten och de kommer självfallet ändras även de över tid i takt med vad vetenskap, industri och användare tycker om dem.

Jag tycker alla som läser DxO:s tester borde lägga lite tid på att läsa in sig på hur hela tänket ser ut bakom siffrorna. Det krävs faktiskt för att man få perspektiv på upplägget och en sådan diskussion komma igång. Dessutom är det ju inte fel att ha koll på skalorna i diagrammen. Att förstå vad skillnaderna betyder "in real life" är väl egentligen den stora utmaningen och ofta tror jag man blåser upp de skillnader man ser mer än de förtjänar alla gånger. Bra att varit lite pedagogiska och försökt exemplifiera exv. hur många ISO steg en skillnad resulterat i. Man blir ofta förbluffad över hur små skillnaderna är.

En annan sak som dessutom äntligen börjat sätta sig är att de flesta av dagens kameror faktiskt presterar väldigt lika i området ISO 100 - ISO 400, förutsatt att det är hyfsat ljus. Lågt brus på mycket höga ISO-tal är som sagt en extremsport som jag faktiskt tror kommer att tonas ner lite framöver. Hur stor andel av era bilder tar ni på ISO 1600, 3200 eller högre? Tycker ni det stora fokus dessa brusfrågor fått kan motiveras av detta? Jag är personligen ganska tveksam till det.

Brusdebatten har länge varit ett filter som stoppat diskussioner om en del andra viktiga frågor som först nu fått rättmätigt fokus. Inte minst AF-debatten har varit livlig nu ett tag och har fördjupats på ett fantastiskt sätt som jag inte sett maken under senare år. Mycket ny kunskap har skapats genom en del av de tester och analyser som Micke Risedal, Lennart Aspman och andra gjort och genomfört. Det kan inte vara annat än hälsosamt. Det kanske faktiskt börjar bli så att dagens kameror producerar så pass bra bildkvalitet under så varierande förutsättningar att det räcker och blir över för alla utom de med de mest extrema kraven. Då blir folk äntligen redo att ta tag i en del av de verkliga problemen istället.
 
DxO visar ju även att årsmodellen på husen inte har haft så stor "riktig" inverkan på ljuskänsligheten som de allt mer sofistikerade brusreducerings-finesserna gjort sken av.

Detta att utvecklingen faktiskt inte gått så fort, och att jag läste att sensorerna nu börjar närma sig den ljuskänslighet som är teoretiskt möjlig, gjorde att jag slog på stort redan nu, fast priserna på FF ännu inte är så fördelaktiga. Som det verkar så kommer det bli kämpigt även för väldigt framtida APS-C plattor att komma ifatt, om dom så skulle suga i sig varenda liten foton som kom in.

Jag menar, hade det varit risk för att mobiltelefonkamerorna springer förbi dagens FF-kameror redan nästa år eller så, så hade kapitalförstöringen helt enkelt känns föör jävlig. Nu är det hanterbart. Det känns som om jag slängt 15000 i sjön, inte 25000.


Jag tror inte det är helt färdigutvecklat ännu. Vi har ju haft detta med bakbelysta sensorer uppe förut t.ex. Om man säger det du säger så gäller det ju den typ av arkitektur man använder nu. På dagens sensorer så klämmer man ju in ledningar mellan pixlarna som stjäl en del av ljuset. De principskisser och demos man sett tidigare pekar ju på att om man lyckas bygga sensorerna så att ledningarna inte ligger ivägen längre så ökar prestanda ännu mer. Frågan är väl hur mycket och hur långt bort detta är i tiden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.