Annons

<Officiell A700-tråd> SONY A700 lanserad!

Produkter
(logga in för att koppla)
Fråga inte mig om deras testers validitet.... jag enbart ser att dom siffror dom skriver ut påvisar att A200 och A300 inte riktigt är "samma" kameror . Vilket stämmer in bra med att jag inte riktigt ansett min A300 slagen av A700 med några hästlängder såsom A200 ägare ansett ibland då man läst deras upplevda skillnad...

Sedan om variationerna kan skillja så markant mellan kameror i samma märke så borde sådant stå solklart utskrivet...

Kolla på kurvorna i "Print" istället. Ibland blir det vilseledande med hur DxO försöker kora vinnare. Där skiljer man sig inte från andra s.k. testare. Ofta går det helt fel just när man ska motivera varför en viss kamera utsetts till vinnare. Det är inte rättvisare här än i konståkning och andra bedömningssporter. Man måste bestämma sig för vilket kriterium som ska gälla - någon fast punkt måste man ha. I detta fall placerar sig A350 bra i "sensor"-värdena därför att den har bra värden på ISO 100. Det innebär inte att den är bäst utefter hela linjen.
 
Here we go again - det går alltid att hitta värdelösa egenskaper hos kameror, även de allra bästa, liksom det gär att hitta "underligheter" i alla tester. Oftast handlar det om förutfattade meningar, fördomar, vanföreställningar, missuppfttninger, önsketänkande eller rent av ren dj-vl- tjurskallig enögdhet, bara för att man VILL att det ska vara på ett visst sätt, oavsett vad resultaten säger.

Alla som har komepetens att bedöma DxO marks mätförfarandes metodologi, reliabilitet och validitet räcker upp en hand! Trodde väl det. Då återstår väl bara tyckandet då.
 
Jisses amalia.. Hehe.. Detta blir skoj resonemang att följa runt om på forumsiterna nu.....vad jag garvade gott.. A700 är enligt deras test sämre än A350 på isoprestandan.. A350 som sågats av testarna för dess isoprestanda.. Nu visar det sig att den är näst bäst av alla Sonykameror förutom A900án...

Vet inte hur du kikar men på alla värden jag såg så låg a700 någon dB bättre än a350 och då även i "print" läge. På några enstaka ställen så låg de lika. Och kikar man på dynamic range så skiljer det en del.
 
Om man antar att avvikelser från nominallinjen - uppgiven ISO = uppmätt ISO - betyder att kameran är "defekt", så är så gott som alla DSLR och bakstycken "defekta". Den skillnad som finns mellan kurvorna för a350 och a700 avspeglar bara att det rör sig om två olika sensorer, CCD resp. CMOS, som getts lite olika karakteristika. Avvikelsen från nominallinjen är inte ett prestandabetyg i sig - bara ett betyg på hur väl tillverkaren kommit det moninella värdet..

ISO100 för a700 avviker kraftigt från en tänkt linje y=kx+l, därför att sensorn "egentligen" inte ska leverera ISO100, utan "luras" till det i kamerans processor. ISO200 och uppåt följer y=kx+l. För a350 gäller y=kx+l hela vägen.

Något annat kan inte jag utläsa ( och tolka ) ur DxO marks data som de presenteras. Det är olyckligt att DxO mark använder begreppet "better", då det implicerar ( = lätt missuppfattas som ) högre prestanda, när de endast avser "överensstämmer med uppgivet värde".
 
Low-Light ISO 581 A700

Low-Light ISO 595 A350



Jag enbart talar om siffror och inget annat.. Och en ända stapel... Low light iso parametern..

Och jag skrev med ett leende ända upp till öronen därför jag tycker det är humor att A700 hamnade på denna parameter i siffror under den "svarta ankungen" A350... :)

http://www.dxomark.com/index.php/eng/DxOMark-Sensor/Camera-rankings
Skillnaden är strax över en halv promille - det detta som brukar definieras som en fis i rymden.

De är med andra ord lika sorgligt usla i dåligt ljus.
 
Vad man kan fundera på är varför det sedan blir så stort kliv mellan dessa tre A700 A350 till den klart högre siffersatta A900.. Det finner jag som "konstigt"... Det påvisar ju att tillverkaren "kan" göra saker bättre...

Low-Light ISO 1431 A900

Low-Light ISO 581 A700

Low-Light ISO 595 A350


Och nej Jag hajar inte vad siffrorna säger egentligen... Men jag fattar ju att dom säger något om isoförmågan i alla fall oavsett om jag hajar allt eller inte...


A900 skulle ju vara förkrossande mycket bättre isoförmåga på än både A700 samt A350

Asså.. Stämmer dessa mätningar överhuvudtaget med det i praktiken man ser....
 
Det är totalt meningslöst att föra den diskussionen Torbjörn. Det är precis som att säga; "Ja, jag inser att den bara är fem meter, men den SER mycket längre ut". Det är två olika sätt att betrakta ett fenomen på och de går inte att jämföra. Alla försök till sådan jämförelser syftar bara till att "få rätt", att inte tappa sin kunskapsauktoritet - "Visst, den har taskiga värden - men den ger faktiskt bättre bilder än så". Meningslöst va' ordet, sa Bill - menlöst, sa Bull.

Den senaste uppsättningen siffror Du visar, kan enligt min uppfatning bara tolkas på följande sätt;

a350 och a700 är lika kassa i dåligt ljus, medan a900 är bättre. Hur mycket går inte att uttala sig om - det enda vi vet är att MÄTVÄRDET är 2,5 gånger högre för a900, 595/581 resp. 1431. Att av det dra slutsatsen är a900 är 2,5 ggr "bättre" är bara fånigt. Bättre? Ja. 2,5 ggr? Inte en susning.
 
Here we go again - det går alltid att hitta värdelösa egenskaper hos kameror, även de allra bästa, liksom det gär att hitta "underligheter" i alla tester. Oftast handlar det om förutfattade meningar, fördomar, vanföreställningar, missuppfttninger, önsketänkande eller rent av ren dj-vl- tjurskallig enögdhet, bara för att man VILL att det ska vara på ett visst sätt, oavsett vad resultaten säger.

Alla som har komepetens att bedöma DxO marks mätförfarandes metodologi, reliabilitet och validitet räcker upp en hand! Trodde väl det. Då återstår väl bara tyckandet då.

Jag vet inte hur jag ska tolka det du säger riktigt men när det gäller DxO så tycker jag inte man ska kasta ut barnet med badvattnet. DxO är definitivt den stora vattendelaren när det kommer till teknisk testning av sensorprestandas grundparametrar. Det är det ojämförligt bästa vi har idag. Som många kanske redan upptäckt så är DxO numera normen även för många som tidigare själva fuskade i detta testande. Nu avstår man ofta helt från tekniska tester och refererar till DxO direkt för att istället fokusera på handhavande, ergonomi, "funktioner och look and feel", vilket är utmärkt tycker i alla fall jag.

Se exv. Adorama: http://www.adorama.com/catalog.tpl?article=012609&op=academy_new

Sen är det faktisk så att just för att DxO varit ganska noga med att redovisa varför testerna ser ut som de gör, vilka parametrar man testar och hur man gör det samt med vilken utrustning och hjälpmedel det gjorts så kan vi faktiskt ha synpunkter kring detta. Det har vi däremot inte kunnat tidigare då det enda gemensamma för i stort sett alla tidigare tester har varit att vi inte vetat egentligen hur de gått till. DxO är den första riktigt lyckosamma försöket att göra dessa tester på mer vetenskapliga grunder. Orkar man bara läsa så finns allt där på DxO. Detta skiljer också DxO från nästan alla andra som tidigare fuskat i ämnet.

Dessutom har de bemödat sig att rensa bort problem och vanliga felkällor. Man använder inga vanliga objektiv som alltid i alla sammanhang gör att man jämför äpplen och päron. Man normaliserar data så att det går att jämföra och basen för alla jämförelser uppdateras ständigt genom att de hela tiden inkluderar nya modeller. Det används för att uppdatera en del jämförelsetal. Man gör inte som en del andra testare som utgår från vad det står för nominella ISO-tal i menyer och på rattar på kamerorna utan man justerar för de uppmätta värdena (för det är regel och inte undantag att uppmätta ISO alltid är högre än de nominella och det kan man ju också fundera över varför det är så ;-). Sen använder man "Print" av en fastställd storlek för att kunna göra jämförelser av sensorer med olika antal pixlar och format i samma skala vid olika ISO-tal. En felkälla som är mer trickig är om RAW verkligen är opåverkad eller faktiskt processad lyfter man upp, men där har man väl inga riktiga linjer att hålla sig till. Man tar den RAW man får för vad det är värt.

DxO väger ihop tre olika parametrar som ges samma vikt om jag förstått det rätt i det generella omdömet DxO Sensor. Man kollar brus, färgdjup och dynamiskt omfång. Dessa parametrar korresponderar lite slarvigt kanske med fotografisk användarbias mot sportfoto, studio och porträtt samt landsskapsfoto. Det största problemet med DxO:s sammanfattande sensorvärde som används för att kora segrare vid övergripande jämförelser och det är ett problem därför att man räknar de högsta värdena respektive kamera kan prestera för färgdjup och dynamiskt omfång vid ISO 100. Brus mäts som det ISO-värde där kamerans brus enligt DxO:s definition (lika för alla) fortfarande är acceptabelt. Även här kan det missgynna vissa kameror. Det som missgynnar A700 här är att brusprestanda droppar just mellan det kritiska ISO 400 och 800. Både exv. A200 och A3xx-kamerorna har nästan helt linjära kurvor här och det är det som fäller utslaget. Men har man en drop mellan 400 och 800 så har man. Det är ju by design och det är så det faktiskt ser ut för användaren.

Just av dessa skäl uppmanade jag er att gå in och kolla på kurvorna i "Print" över alla ISO. Men det lustiga är att även om man gör det så är det inte mycket till skillnad mellan A200, A300, A350 och A700. Skillnaderna är faktiskt försumbara, vilket för mig var en överasking, eftersom ju folk vittnat att A700 är så mycket bättre än de billigare kamerorna på detta. Det är verkligen ingen större skillnad mellan A350 och A700 i dessa avseenden eller några av de andra billigare kamerorna heller för den delen. Enda skillnaden är att A350 faktiskt har högre upplösning och bättre detaljåtergivning än A700 till följd av fler pixlar. Men man ska väl inte vara deppig över det som A700-ägare. Det råder väl ingen tvekan om att det är en mer kompetent och mer välbyggd kamera med mer sofistikerade funktioner än en A3XX och dessutom är den vädertätad och betydligt mer "manlig". Men kollar man sensorparametrar så finns faktiskt knappt någon skillnad att tala om. Vill man skilja sig från mängden prestandamässigt så får man nog köpa sig en A900. För det som styr mer än annat i dessa sammanhang är sensorns totala yta och teknikfaktorn över tiden och A700 är en äldre konstruktion än sina nyare kusiner.

Sammanfattningsvis så förstår jag varför det sammanfattande DxO Mark sensorvärdet finns, men personligen så tycker jag det kunde skrotas just för att det kan leda väldigt fel. Det finns enbart för att kora en totalsegrare i de jämförelser man gör. Dessutom tycker jag man ska ta värdena för samtliga parametrar med en nypa salt som de visas på sammanställningssidan. Man bör alltid kolla jämförelserna över hela ISO-registret för alla parametrar som man tycker är intressanta och helst då i "Print" för att få en normaliserad jämförelse över jämförda kamerors prestanda vid samtliga ISO-tal. Sen får var och en känna efter vad som är viktigt för honom eller henne. Jag tycker det är inget annat än lysande. Äntligen har testmånglarna, viktfuskarna och charlatanerna drivits ut ur templet och folk fått ro att själva dra sina slutsatser utifrån objektiva data som tagits fram med standardiserade testmetoder lika för alla och vid alla jämförelsetillfällen.
 
Senast ändrad:
Tack för ett långt utlägg. Förstår något mer nu men inte helt ännu, fast det kanske inte behövs :)
Kan bara hålla med att A700 är en klart "manlig" kamera (om det är rätt benämning för välbyggd och tålig).
 
Vad man kan fundera på är varför det sedan blir så stort kliv mellan dessa tre A700 A350 till den klart högre siffersatta A900.. Det finner jag som "konstigt"... Det påvisar ju att tillverkaren "kan" göra saker bättre...

Low-Light ISO 1431 A900

Low-Light ISO 581 A700

Low-Light ISO 595 A350


Och nej Jag hajar inte vad siffrorna säger egentligen... Men jag fattar ju att dom säger något om isoförmågan i alla fall oavsett om jag hajar allt eller inte...


A900 skulle ju vara förkrossande mycket bättre isoförmåga på än både A700 samt A350

Asså.. Stämmer dessa mätningar överhuvudtaget med det i praktiken man ser....

Om du kollar på den länken som ligger nedan till Adorama och läser där så ser du att den "jämförelsen" gäller ett antal av de nya FF-kamerorna. Som du ser ligger alla dessa långt över våra APS-C-baserade kameror i prestanda. Huvudförklaringen till detta är just storleken på sensor och i någon mån också teknikfaktorn som också bidrar över tid. Exempel på vad som utvecklats över tid är att sensorerna blivit effektivare på att samla in ljus. Det påverkar sedan exv brusprestanda som blir ännu lite bättre än bara det den större ytan skulle givit i effekt.

Som sagt låt bli att dra slutsatser av sammanfattningssidan.Den leder fel och förvirrar mer än den hjälper. Gå in i diagrammen istället.
 
Varför är det fånigt? A900 har en sensor som har mer än 2x arean av sensorererna i A200/A300/A350/A700, dvs den har mer än dubbelt så mycket ljus att arbeta med. Är det verkligen fånigt att dra en slutsats av det?

Där satte du huvudet på spiken. Huvudkritiken av dxomarks är att dom inte skalar efter sensorstorlek, sensorpixelstorlek, eller en pixeltäthet. Detta gör att större sensor får bättre resultat.

Men i vart fall så är DXOMarks användbart för att jämföra liknande kameror, ex. cmos apc-s vs andra cmos apc-s.
 
Varför är det fånigt? A900 har en sensor som har mer än 2x arean av sensorererna i A200/A300/A350/A700, dvs den har mer än dubbelt så mycket ljus att arbeta med. Är det verkligen fånigt att dra en slutsats av det?
Jag ber att få tillgripa det allra äldsta av alla pedagogiska knep - upprepning;

...
a350 och a700 är lika kassa i dåligt ljus, medan a900 är bättre. Hur mycket går inte att uttala sig om - det enda vi vet är att MÄTVÄRDET är 2,5 gånger högre för a900, 595/581 resp. 1431. Att av det dra slutsatsen är { felskrivning - skall vara; ATT } a900 är 2,5 ggr "bättre" är bara fånigt. Bättre? Ja. 2,5 ggr? Inte en susning.
Jag har så vitt jag vet inte relaterat till sensorstorlek, inte heller sagt något om slutsatser generellt, utan bara att ( upprepar igen );

det enda vi vet är att MÄTVÄRDET är 2,5 gånger högre för a900, 595/581 resp. 1431. Att av det dra slutsatsen att a900 är 2,5 ggr "bättre" är bara fånigt.

Ska vi försöka föra en någorlunda saklig diskussion, är det en nåd att stilla bedja om, att bara det jag hävdar bedöms, inte vad andra TROR eller TYCKER att jag hävdar. Metadiskussioner kan sedan föras till en annan tråd.
 
OK - då får Du husera fritt här också - jag orkar inte försöka förklara för Dig en gång till. Du tar ju inte till Dig ett skvatt av vad andra säger.
 
Hualigen ... För sjutton gubbar.. Det är mekaniska manicer vi snackar om.. Inte liv och död.. Så om man går förbi varandra behöver man inte bli sura på varandra..
 
2,5 ggr bättre totalt men inte per ytenhet, där är det nästan jämt skägg. Är man ute efter samma skärpedjup och slutartid så är det samma lika eftersom man måste blända ner och då åker iso:n upp motsvarande.
 
OK - då får Du husera fritt här också - jag orkar inte försöka förklara för Dig en gång till. Du tar ju inte till Dig ett skvatt av vad andra säger.
Du klagar bara på att ett mätvärde är 2,5 gånger större men att du inte håller med om att det är 2,5 gånger större. Du har däremot inte förklarat varför du klagar på detta, så jag vet inte vad det är jag ska ta till mig.

Varför du inte gillar att just detta mätvärde för A900 är större har du aldrig förklarat. Tror du inte att den större sensorn i A900 kan vara så mycket större att den kan samla in mer ljus och därmed få ett mätvärde som är 2,5 gåner större, eller är det något annat du opponerar dig emot?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.